Eigen router bij Telenet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
sabe
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 okt 2008, 23:39

Momenteel zit ik bij Proximus en heb ik mijn eigen router aangesloten op de bbox. Ik geef mijn PPPoE gegevens in en krijg zo een publiek adres.

Ik vroeg me af of dit ook mogelijk is bij Telenet?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Nee, bij Telenet kan je op dit moment geen publiekelijk adres meer krijgen.
Met de vorige generatie modems was er 1 model waarbij dit nog mogelijk was, maar met de docsis 3.1 modems niet meer.

Met een beetje geluk krijg je nog een oude modem-only als je er expliciet om vraagt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Inderdaad, enkel met bepaalde types van modems die niet standaard geleverd worden en mogelijks ook niet meer beschikbaar zijn

Alle info in deze topic: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=58056

Er wordt nog een modem aangeboden waarmee 1 toestel een publiek IP zou kunnen krijgen. Meer info in deze topic: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=56742
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

blaatpraat schreef:Nee, bij Telenet kan je op dit moment geen publiekelijk adres meer krijgen.
Geen idee waar je deze foutieve informatie vandaan haalt ?

Op eenvoudig verzoek krijg je een E-router (CV8560E) welke je een publiek IP-adres geeft voor één MAC adres.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Inderdaad. Gewoon vragen aan de technieker bij installatie, of bellen naar de helpdesk en naar vragen. Ze doen er absoluut niet moeilijk over.
Dan gewoon je MAC ingeven in mijn telenet en de modem wordt in bridge gezet, en *magic* een publiek IP. Weliswaar maar 1, vroeger kon je er (denk ik) tot 4 krijgen op een modem-only.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

devilkin schreef:vroeger kon je er (denk ik) tot 4 krijgen op een modem-only.
tot 16...
Computer(k)nul
sabe
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 okt 2008, 23:39

Bedankt alvast voor de info.
Als ik het dus goed begrijp, moet ik vragen naar de CV8560E e-router. Ik vermoed dat dit de nieuwe modem-only oplossing is ipv CH8568LG.

Wat als de technieker tegenwerkt, kan je dan iets doen? Ik bedoel, kan je installatie weigeren tot er wel zo'n e-router is?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Als je een bestelling doet geef je als voorwaarde in dat je je eigen router gebruikt en een publiek ip adres hierop wil hebben. Als je installatie daarna niet voldoet aan deze voorwaarde, dan kan je ze weigeren. Maar over het algemeen komt dit in orde. Je hebt bij Telenet enkel de mogelijkheid op een e-router om via Mac-passthrough een publiek ip adres te ontvangen op je eigen router.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Is dat wel zo? Ze hebben toch ook een modem only 7160?

https://www.netweters.be/t5/Instellinge ... 81/page/21
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Die CV7160 leveren ze liever niet meer uit omdat dat een DOCSIS 3.0 is ipv. 3.1.
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

sabe schreef:Als ik het dus goed begrijp, moet ik vragen naar de CV8560E e-router. Ik vermoed dat dit de nieuwe modem-only oplossing is ipv CH8568LG.
Wat als de technieker tegenwerkt, kan je dan iets doen? Ik bedoel, kan je installatie weigeren tot er wel zo'n e-router is?
Waarom zou de technieker tegenwerken? Ik denk dat ze allemaal de E-router mee hebben. Dat wordt nu zelfs veel geplaatst samen met de WiFi booster (als AP), op plaatsen waar een modem met WiFi niet veel zin heeft (garage, berging, technische ruimte).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
sabe
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 okt 2008, 23:39

philippe_d schreef:Waarom zou de technieker tegenwerken?
Vroeger nog slechte ervaring gehad met installateur.
philippe_d schreef:Ik denk dat ze allemaal de E-router mee hebben. Dat wordt nu zelfs veel geplaatst samen met de WiFi booster (als AP), op plaatsen waar een modem met WiFi niet veel zin heeft (garage, berging, technische ruimte).
Goed om te weten.

Bedankt aan allen voor de info.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Idd, in de modem only tijd kregen de installateurs vaak de instructie om een router op te dringen, zeker in het begin van die routers.
Dan moest je soms sterk in je schoenen staan om ze te overdonderen en desnoods de installatie te weigeren.

Ik snap het dus wel.
Maar de nieuwe router met passthrough mogen ze hangen, dus daar doen ze niet moeilijk over normaal gezien.
slkmb
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jun 2017, 08:13

Wat doet DMZ in Mijn Telenet?
Als je eigen router achter de Telenet modem hangt, kan je via de optie DMZ het zelfde resultaat krijgen als modem only?
snarie
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 maa 2003, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Opgelet, IPV6 preflix delegation naar je eigen router werkt na 1 jaar nog steeds niet (ze zijn er mee bezig...). IPV6 werkt enkel na de Telenet router, dus niet na je eigen router.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

slkmb schreef:Wat doet DMZ in Mijn Telenet?
Als je eigen router achter de Telenet modem hangt, kan je via de optie DMZ het zelfde resultaat krijgen als modem only?
Ja, zo doe ik het ook voor vpn tunnels.
snarie
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 maa 2003, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Router in een DMZ krijgt wel geen extern IP adres. Afhankelijk van toepassing kan dit problemen opleveren. DMZ zet gewoon alle poorten open, en forward alle trafiek naar interne router. Andere port forwards zijn dan enkel mogelijk op de interne router (na dubbele NAT/forwards)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

snarie schreef:Opgelet, IPV6 preflix delegation naar je eigen router werkt na 1 jaar nog steeds niet (ze zijn er mee bezig...). IPV6 werkt enkel na de Telenet router, dus niet na je eigen router.
Heb je het dan over de e-router?

Want met de modem-only - het model dat uitgedeeld werd voor de e-router kwam dus - lukt dat wel. Ik heb dit zowel op pfSense als op Cisco routers (small business en enterprise) kunnen configureren.
snarie
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 maa 2003, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

CCatalyst schreef: Heb je het dan over de e-router?
Absoluut: e-router, CV8560E
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

DMZ in consumenten toestellen gaat eigenlijk zeggen:
"Als ik in mijn forwarding rules of NAT table geen entry heb voor dit binnenkomende pakketje, dan ga ik het niet discarden, maar doorsturen naar het IP adres dat in de DMZ settings ingevuld staat."
Het is dus geen extern IP, er zit nog altijd NAT tussen, maar voor veel oplossingen werkt dit wel.

De eRouter doet iets anders:
Die gaat op basis van 1 MAC adres (ze zouden meer kunnen, maar doen dit niet) je toestel doorbridgen naar de WAN, maw je device krijgt daar een extern IP en is ook rechtstreeks zichtbaar voor de buitenwereld.

Opgelet: de IPv6 implementatie is nog altijd een disaster, van wat ik gehoord heb.
Delegatie problemen, en ze zouden slechts een /60 subnet uitdelen (kleiner dan de best practices voorschrijven).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ITnetadmin schreef:De eRouter doet iets anders:
Die gaat op basis van 1 MAC adres (ze zouden meer kunnen, maar doen dit niet) je toestel doorbridgen naar de WAN, maw je device krijgt daar een extern IP en is ook rechtstreeks zichtbaar voor de buitenwereld.
Dat is alleen voor IPv4.
ITnetadmin schreef:Opgelet: de IPv6 implementatie is nog altijd een disaster, van wat ik gehoord heb.
Delegatie problemen, en ze zouden slechts een /60 subnet uitdelen (kleiner dan de best practices voorschrijven).
Dat zijn 2 aparte zaken:
  • IPv6 op een eigen router achter de CV8560E werkt nog niet: probleem met Prefix delegation is gekend: de CV8560E werkt in "'statefull" mode (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de eMTA modem die IPv6 PD "stateless" ondersteunt). Zal wellicht gefixt worden bij een volgende Firmware update.
  • IPv6 op direct aangesloten devices werkt wel: devices krijgen een /64 prefix (via SLAAC) van de E-router.
  • de MAC-passtrough bridge is alleen bedoeld voor IPv4. Design voor IPv6 (eens het probleem met "stateless" opgelost is) is dat je router een /60 prefix zal krijgen uit het /56 subnet van de CV8560E (net zoals nu al het geval is met de HGW). Dus géén apart publiek /56
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
ITnetadmin schreef:De eRouter doet iets anders:
Die gaat op basis van 1 MAC adres (ze zouden meer kunnen, maar doen dit niet) je toestel doorbridgen naar de WAN, maw je device krijgt daar een extern IP en is ook rechtstreeks zichtbaar voor de buitenwereld.
Dat is alleen voor IPv4.
Uiteraard is dat enkel voor IPv4.
Ik heb ook niet anders beweerd.
Als er niks bijstaat, is het voor IPv4.
Als het over IPv6 gaat, dan vermeld ik dat expliciet (zoals hieronder).

philippe_d schreef:
ITnetadmin schreef:Opgelet: de IPv6 implementatie is nog altijd een disaster, van wat ik gehoord heb.
Delegatie problemen, en ze zouden slechts een /60 subnet uitdelen (kleiner dan de best practices voorschrijven).
Dat zijn 2 aparte zaken
Dat zijn idd twee aparte zaken (vandaar het woordje "en"), maar het blijft een probleem.
Een /60 is kleiner dan de best practice recommendation die een /48 tot /56 voorschrijft voor end-user assignment.
Je eigen router hoort eigenlijk tenminste een aparte publieke /56 te krijgen.
Bad design dus, en dat reken ik nog altijd als problematisch.
Met een /60 ben je serieus beperkt naar subnets toe, oa als je als hobbyist met VLANS prult.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Die CV8560E is toch zonder wifi hè? Hoeveel utp poorten heeft die? 4 LAN en 1 WAN?
Waarvoor dient die WAN?
Ik neem aan dat die ook telefonie heeft?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Google, and eerste hit...

https://www2.telenet.be/nl/business/kla ... net-modem/

4 lan.
Wan is niet in gebruik.
2 telefonie poorten.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Ja die pagina ken in maar heb ze toch niet gevonden. Eender wat ik in Google ingeef, kom ik er niet
Merci.
Ik wist het ongeveer maar wilde inderdaad eens vergelijken
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@Sylvester
https://www2.telenet.be/nl/business/kla ... net-modem/
CV8560E
Technisch
Eurodocsis 3.1 modem
4 ethernet-aansluitingen (Gigabit)
1 ethernetpoort voor een extra WAN connectie (staat uit)
2 RJ11-telefoonaansluitingen
WPS-ondersteuning
Ondersteuning van IPv4 en IPv6
De modem heeft geen ingebouwd access point, en zendt dus geen wifi uit.
Downloadsnelheid tot 10 Gbps (Theoretische snelheid. Momenteel ondersteunen onze abonnementen max. 1 Gbps bij Giga Speedboost)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”