mesh icm powerlines

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
regeri
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 30 okt 2006, 14:04
Locatie: Riemst
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 2 keer

hallo,
Ik heb nadat mijn zwarte modem van internet naar een wit modem vervangen is, alleen maar miserie met mijn wifi. Modem is al een keer vervangen( wit modem nu zonder wifi), en om in het hele huis wifi te hebben adviseerden ze mij powerlines. Nou ja die powerlines van telenet zelf vallen ook om de haverklap uit of amper bereik. Dus toen heb ik 2 netgears routers genomen, op advies van derden een boven bedraad en een direct onder naast modem bedraad. Deze fungeren als ap.en ook zo ingesteld.
Nu als ik buiten in veranda zit heb ik maar net bereik met die netgear, en valt vaak bijvoorbeeld met videobellen de verbinding weg. de powerlines steken ook nog in. Deze met name daar ik een diepe tuin heb en ongeveer 30 meter van het huis af een mancave heb waar ik een tv met chromecast heb staan. Deze heeft wifi nodig :?
Nu zit ik te denken om een mesh systeem te gaan aanschaffen. Wel zonde van de twee netgears die ik pas een half heb maar soit. irritatie dat wifi niet goed fungeert is erger( voor 2 puberkids) .
Is het mogelijk om naast het mesh systeem nog de powerline te gebruiken, want de mesh zal zeker niet geraken tot bij de mancave neem ik aan?
Live life to the Max
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Goede raad... kies voor een modulair systeem (bv. Unifi) ipv. op het wilde weg apparatuur te kopen van 37 verschillende leveranciers.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je kan dat naast mekaar gebruiken, want een Powerline set gedraagt zich gewoon gelijk een switch verspreid over je huis. Maar als je dan toch powerlines gebruikt, is mesh een beetje overbodig, want je kan dan evengoed ook binnenshuis Powerlines gebruiken in combinatie met Access Points, en eventueel switches voor je bekabelde toestellen.

Trouwens als je het hebt over ‘slecht bereik’ van die Telenet powerlines, heb je het dan over Wifi Powerlines met slecht wifi bereik ? Of is het de Powerline verbinding zelf die slecht is ?

Zelf heb ik een setup met 4 (non-wifi) Powerline pluggen, 3 switches en 2 access points, alle van TP-Link en dat werkt perfect. Vraag me trouwens af waarom je 2 routers kocht, want lijkt me niet dat je routering nodig hebt. Een combo van switch en AP kost meestal minder voor veel meer mogelijkheden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tomby schreef:Vraag me trouwens af waarom je 2 routers kocht
Ik lees daar "advies van derden"... tja.

Powerline en mesh is leuk als het werkt... maar dat doet het zelden perfect, het zijn namelijk noodoplossingen.
Gebruikersavatar
regeri
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 30 okt 2006, 14:04
Locatie: Riemst
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 2 keer

Tomby schreef:Je kan dat naast mekaar gebruiken, want een Powerline set gedraagt zich gewoon gelijk een switch verspreid over je huis. Maar als je dan toch powerlines gebruikt, is mesh een beetje overbodig, want je kan dan evengoed ook binnenshuis Powerlines gebruiken in combinatie met Access Points, en eventueel switches voor je bekabelde toestellen.

Trouwens als je het hebt over ‘slecht bereik’ van die Telenet powerlines, heb je het dan over Wifi Powerlines met slecht wifi bereik ? Of is het de Powerline verbinding zelf die slecht is ?

Zelf heb ik een setup met 4 (non-wifi) Powerline pluggen, 3 switches en 2 access points, alle van TP-Link en dat werkt perfect. Vraag me trouwens af waarom je 2 routers kocht, want lijkt me niet dat je routering nodig hebt. Een combo van switch en AP kost meestal minder voor veel meer mogelijkheden.
Inderdaad advies van derden :-(
Ik had een ap boven staan, destijds gekocht via telenet, maar die fungeerden ook na verloop van tijd niet meer. Wifi bereik viel erg tegen.
Door 2 netgears te kopen werd me gezegd dan bouw je eigenlijk ook een soort mesh systeem
Live life to the Max
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Goh. Vermoedelijk kan je wel wat verder lopen met je netgears...
  • positioneren zodat ze beide een goed deel van de ruimte bedekken
  • goed instellen (zelfde SSID, wachtwoord, ander kanaal (tenzij geen overlap))
  • idealiter beide bekabeld
en je powerline kan je dan gebruiken om vanuit je woning naar je achterbouw te gaan.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Misschien ook even een tekeningetje maken, maar zoals devilkin zegt zou ik die Netgears nog niet afschrijven.

Volgens mij heeft diegene die je geadviseerd heeft ook niet goed begrepen wat Mesh is. Bij een Mesh netwerk laat je Access Points met elkaar wireless verbinden zodat je een groter wireless bereik kunt bekomen. Dat zijn dus wel specifieke Mesh toestellen die dus niet alleen als Wifi ontvanger dienen voor je wireless deviMaar je kan dus even goed, of zelfs beter, de Access Points bekabeld met elkaar verbinden, en ze eenzelfde SSID geven, en je hebt evenzeer 1 wifi netwerk met groter bereik. Vervang dan die bekabeld door: via Powerlines, en je hebt eigenlijk de oplossing die ik in huis heb, en prima werkt.

Volgens mij moet er wel een en ander mogelijk zijn, maar hangt een beetje van de details af, die nu ook niet zo duidelijk zijn. Bvb je spreekt over een Netgear boven bekabeld, is dat dan bekabeld tot aan de Telenet router, of zit daar ook nog Powerline tussen ? Je bent ook niet verplicht de Wifi van de Powerlines te gebruiken he. Of je kan ze bij 1 wel gebruiken en bij een ander niet (en in de plaats daarvan je Netgear) bvb.
Gebruikersavatar
regeri
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 30 okt 2006, 14:04
Locatie: Riemst
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 2 keer

okay de setup
Witte modem zonder wifi van telenet staat geplaatst ongeveer in het midden van het huis in een soort computerkamertje, direct naast zekeringenkast( storingsgevoelig voor wifi?? volgens telenet niet!) bedraad is de netgear router R6400 op het modem en geplaatst tegen zijwand midden van huiskamer. Antennes gericht 1 richting veranda, 1 in midden en 1 richting huiskamer. De netgearrouter staat in AP modus.
telenetmodem zendt twee signalen uit , de 2.4 ghz met naam telenet-home, en de 5 ghz ook met naam telenet-home. op router heb ik deze ingesteld 2.4 ghz b/g/n naam netgear59. de 5 ghz staat ingesteld ook op b/g/n en naam telenet-home.
ik heb vanuit het telenetmodem op gelijkvloers een kabel getrokken naar eerste verdiep, waarop de tweede router is aangesloten, en tevens ook op AP modus gezet.
Daarbij heb ik op mijn dochter haar kamer een powerline geplaatst, en in garage.
Boven op de netgear heb ik de digibox aangesloten, en bekabeld de playstation van mijn zoon.
ps hoe kan ik het beste een tekening bijvoegen? zelf tekenen en foto bijvoegen? ( sorry beetje leek om dit via programma te doen)
Live life to the Max
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Witte modem zonder wifi van telenet
telenetmodem zendt twee signalen uit , de 2.4 ghz met naam telenet-home, en de 5 ghz ook met naam telenet-home
Een witte modem zonder wifi die twee signalen uitzend ????
Zal een moeilijke bevalling worden vrees ik.
Gebruikersavatar
regeri
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 30 okt 2006, 14:04
Locatie: Riemst
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 2 keer

Doorvoer naar router en powerlines, geen wifi onboard :roll:
Live life to the Max
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zoals Peter aanhaalt ga je toch duidelijker moeten zijn. Je hebt al 2x gezegd dat je een modem hebt zonder wifi, en toch kom je nu zeggen dat je wifi hebt van Telenet (SSID: telenet-home). Of gaat dat over de wifi in de Powerlines ?
EDIT: ok, met je laatste post, dus blijkbaar modem-only (waarom, vraag ik me dan af), en blijft dan de vraag wat je bedoelt met telenet wifi (telenet-home).

Sowieso, om te testen gebruik je eerst best overal verschillende SSIDs met duidelijke namen: ng-beneden-2.4, ng-beneden-5.0, ng-boven-2.4, ng-boven-5.0, pl-beneden-2.4, pl-beneden-5.0, pl-dochter-2.4, pl-dochter-5.0. Iets in die aard. Dat is echt noodzakelijk om te kunnen uitvissen met welk toestel je welk bereik hebt. Dan kun je gaan kijken welke wifi je wel/niet wil gebruiken.

Ook: waarvoor dient die powerline in kamer van je dochter ? Heeft ze een toestel zonder wifi dat online moet ? En hoeveel van die pluggen heb je, en zijn het er allemaal met wifi ?
Gebruikersavatar
regeri
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 30 okt 2006, 14:04
Locatie: Riemst
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 2 keer

Ok ik probeer het duidelijker te verwoorden.
Het is een DOCSIS 3.1 E-ROUTER (DOCSIS).
De laatste keer dat technieker hier was en modem vervangde, zei hij opeens"oh sju heb een router geplaatst zonder wifi. maar omdat je toch die powerlines heb in je huis, heb je geen wifi hier op nodig". Oke ik ga hiervan uit. hij test het met zijn gsm/laptop. en het is prima in orde. netjes wifi.
Daar die powerlines na verloop van tijd toch uitval hadden of opnieuw gekoppeld ineens moesten worden heb ik mij die netgears aangeschaft.

Via mijn thuisnetwerk staat een wifi netwerk aangevinkt met naam telenet-home
Nu dan de vraag, want volgens mij begrijp ik het zelf allemaal niet meer, moet ik nu via de login van mijn netgear: 192..... mijn wifi 2.4 ghz ook die naam geven en zo ook de 5 ghz?

wat betreft die powerline op mijn dochter haar kamer, die powerline is voor haar wifi bereik op gsm.
Live life to the Max
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

regeri schreef:Nu dan de vraag, want volgens mij begrijp ik het zelf allemaal niet meer, moet ik nu via de login van mijn netgear: 192..... mijn wifi 2.4 ghz ook die naam geven en zo ook de 5 ghz?
Via de web-interface van je Netgears kun je je eigen wifi eender welke SSID (i.e. naam) geven. Om te beginnen ga je dus op de interface van *beide* routers inloggen en geef overal je 2.4 en 5.0 wifi een verschillende naam zoals ik hierboven uitgelegd heb. Als je dat niet doet, ga je onmogelijk weten welk bereik je waar hebt, want je client-toestellen (laptop, GSM, tablet..) gaan niet noodzakelijk met het beste signaal verbinden.
Die powerlines worden wellicht via Mijn Telenet ingesteld, dus check ook daar eens of je ze allemaal hun eigen SSID kunt geven. In principe moet je dus 8 verschillende SSIDs definiëren: 4 toestellen (2x Netgear, 2x powerline) en 2 kanalen per toestel (2.4GHz + 5.0GHz). Dan kun je volop gaan testen welk signaal het beste is, en met welke snelheid. In elk client-toestel ga je dus moeten aangeven met welke SSID je verbindt en je zal op elke SSID weer de WPA-key moeten ingeven.
Ik zou verwachten dat je met enkel die 2 Netgears dekking gaat hebben in je hele huis, zeker op 2.4GHz (5.0GHz is sneller, maar heeft een veel kleiner bereik). Als je alle SSIDs hetzelfde instelt (en met dezelfde WPA-beveiliging) laat je het aan je toestel over om de beste te kiezen, en dat kan wel eens verkeerd gaan.

Eens je beter zicht hebt op bovenstaande, kun je de juist keuzes maken. Nu, met overal 'telenet-home' als SSID, tast je volkomen in het duister.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tomby schreef:Sowieso, om te testen gebruik je eerst best overal verschillende SSIDs
Gebruik gewoon een tool zoals NetSpot.
Tomby schreef:Als je alle SSIDs hetzelfde instelt (en met dezelfde WPA-beveiliging) laat je het aan je toestel over om de beste te kiezen, en dat kan wel eens verkeerd gaan.
Met overal verschillende SSID's gaat het zeker verkeerd want dan heb je geen roaming.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik had het over het testen. Daarna kan je dan gaan kijken welke APs (van de 4) je wél of niet wil gebruiken (spoiler: de netgears wel, de powerlines niet).
En ja, er zijn ook tools en apps die je hiermee ook kan helpen (genoeg Wifi Analyzers voor Android bvb), maar het is nu wel al duidelijk dat TS niet bepaald technisch onderlegd is, en dan zou ik gewoon beginnen met verschillende SSIDs om te testen.

Trouwens, roaming werkt zeker niet perfect op alle devices. En de vraag is ook of dat een must is. Voordeel van verschillende SSIDs is dat je zelf volledige controle hebt, en je bvb statische zaken (bvb Chromecast, spelconsoles if not wired, etc...) naar het beste AP kunt verbinden. En ideaal is eigenlijk nog de combinatie van de 2, wat ik hier nu recent opgezet heb, maar dan heb je APs nodig die meerdere SSIDs ondersteunen, wat je maar zelden ziet in consumer toestellen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”