Verschil in snelheid bekabeld netwerk

kimme
Member
Member
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Berichtdoor kimme » 26 Feb 2020, 23:35

Hi All,

Aangezien ik in mijn living verschrikkelijk slecht internet had (via powerline of wifi) heb ik dan uiteindelijk toch maar een kabel (nieuwe cat7) getrokken.

Nu zit ik via bekabeld netwerk nog steeds maar op max 80mbit down, hetgeen in feite niet sneller is dan mijn powerline. Dit terwijl ik in mijn bureau vlot 280mbit haal.

Situatie van beide gevallen:

Modem <-cat5e-> switch_bureau <-cat5e-> mac mini server (280mbit)
Modem <-cat6+niko wall socket-> <-cat7-> <-cat6+niko wall socket-> apple tv 4 (80mbit)

Wat heb ik reeds geprobeerd:
- speedtest gedaan via browser ps4
- cat6 patchkabels vervangen
- poort modem gewisseld tussen bureau en living
- Niko wall sockets opnieuw gemonteerd op vers stuk cat7

Wat me trouwens ook opvalt is dat ik ook boven via mijn AP's beduidend tragere snelheden haal dan vroeger. Mss toch iets in de modem dan? Maar dat verklaart dan nog steeds niet waarom de bureau wel steeds goeie snelheden blijft halen...

Ik weet het niet meer nu...

Enig idee wat ik nog kan proberen?

selder
Moderator
Moderator
Bedankt: 633 keer
Recent bedankt: 13 keer
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer

Re: Verschil in snelheid bekabeld netwerk

Berichtdoor selder » 27 Feb 2020, 05:41

Alleen de Apple TV 4K heeft een gigabit poort, alle voorgangers hebben maar 100mbit.
Gigabit vereist ook de 4 aderparen in een netwerkkabel, 100mbit komt toe met 2 paar.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset

profke
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor profke » 27 Feb 2020, 08:10

de allereerste test zou moeten zijn om hetzelfde apparaat op meer plaatsen te testen:

meet eens hoe dit zit:?

Modem <-cat6+niko wall socket-> <-cat7-> <-cat6+niko wall socket-> mac mini server (?????mbit)
Modem <-eenofanderkabel naar je bovenverdieping waar nu je AP hangt-> mac mini server in plaats van de AP (?????mbit)

enkel zo kan je bekabelingsproblemen bekijken.
verder: die 80 /280 mbit: hoe kom je aan dit getal? is dit van een speedtest of zo ?

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 315 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer

Berichtdoor MClaeys » 27 Feb 2020, 08:36

Ik heb ook wel gemerkt dat het bij die Niko wall sockets wel eens gebeurt dat er soms een paartje niet goed verbind, dus als de snelheid niet vergroot met het plaatsen van een ander toestel kan je ook dat socket eens openen en kijken of alle verbindingen goed zijn.
Xbox Live: MClaeys

kimme
Member
Member

Berichtdoor kimme » 27 Feb 2020, 13:28

profke schreef:de allereerste test zou moeten zijn om hetzelfde apparaat op meer plaatsen te testen:

meet eens hoe dit zit:?

Modem <-cat6+niko wall socket-> <-cat7-> <-cat6+niko wall socket-> mac mini server (?????mbit)
Modem <-eenofanderkabel naar je bovenverdieping waar nu je AP hangt-> mac mini server in plaats van de AP (?????mbit)

enkel zo kan je bekabelingsproblemen bekijken.
verder: die 80 /280 mbit: hoe kom je aan dit getal? is dit van een speedtest of zo ?

Daar zit em net het probleem hier in huis. Ik heb eigenlijk niet echt iets dat ik vlot kan verplaatsen (met een netwerkpoort)
mac mini server draait heel men domotica op dus daar ga ik niet mee rondhossen, apple tv zou wel kunnen maar heb in de bureau of boven niks waar ik hdmi op kan aansluiten en heb geen enkele laptop meer waar effectief nog een lanpoort op zit...

80/280 is idd via speedtest. doorgaans zou mijn lan sneller moeten zijn dan de max snelheid van telenet dus zou ik bekabeld perfect overal 280 moeten kunnen halen...

Ik zal eens moeten rondhoren om te zien of ik ergens van iemand een laptopke kan lenen met lan...

MClaeys schreef:Ik heb ook wel gemerkt dat het bij die Niko wall sockets wel eens gebeurt dat er soms een paartje niet goed verbind, dus als de snelheid niet vergroot met het plaatsen van een ander toestel kan je ook dat socket eens openen en kijken of alle verbindingen goed zijn.

Zoals ik reeds heb gezegd heb ik alle sockets opnieuw bekabeld dus dat zou in principe het probleem niet mogen zijn.

bitbite
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 38 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer

Berichtdoor bitbite » 27 Feb 2020, 13:45

kimme schreef:Daar zit em net het probleem hier in huis. Ik heb eigenlijk niet echt iets dat ik vlot kan verplaatsen (met een netwerkpoort)

Zelfs een USB3-ethernet adapter (op je laptop) is bruikbaar, zoiets is altijd een goede investering (die dingen kosten geen drol).

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1474 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 232 keer

Berichtdoor raf1 » 27 Feb 2020, 13:56

kimme schreef:apple tv 4 (80mbit)

Oorzaak gevonden. Vierde generatie Apple TV heeft een 100 Mbps ethernetpoort zoals selder al aangaf.

kimme
Member
Member

Berichtdoor kimme » 27 Feb 2020, 14:09

raf1 schreef:
kimme schreef:apple tv 4 (80mbit)

Oorzaak gevonden. Vierde generatie Apple TV heeft een 100 Mbps ethernetpoort zoals selder al aangaf.

Damn. Ik nam het echt vanzelfsprekend dat die gigabit ethernet zou hebben.
dat verklaart natuurlijk al een heel pak.
hoe dan ook zal ik zien dat ik binnenkort toch eens een test kan doen met iets dat dan wel gigabit ondersteunt om te zien of er zeker niets mis is.

Bedankt in ieder geval en mijn excuses voor de ongelofelijk domme vraag!

*edit*

Blijkbaar is er toch nog steeds wat meer aan de hand. Ik heb een gigabit ac router aangehangen en wanneer ik een speedtest doe via wireless blijf ik ook maar 70/80mbit halen terwijl mijn macbook pro uiteraard wel wat meer kan trekken. Ik zit knal naast de router dus volgens mij ligt het echt ergens aan de algemene snelheid... het zal dan toch eens testen worden met bekabeld internet om alles uit te sluiten

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2696 keer
Recent bedankt: 20 keer
Uitgedeelde bedankjes: 735 keer

Berichtdoor philippe_d » 27 Feb 2020, 16:59

MClaeys schreef:Ik heb ook wel gemerkt dat het bij die Niko wall sockets wel eens gebeurt dat er soms een paartje niet goed verbind, dus als de snelheid niet vergroot met het plaatsen van een ander toestel kan je ook dat socket eens openen en kijken of alle verbindingen goed zijn.

Bij die Niko wall sockets moet je ook goed oppassen dat je het groene en oranje paar niet verwisselt:
Gebruik altijd de "B" kleurencombinatie (1+2 = oranje/wit-oranje, 3+6 = wit-groen/groen).
Voor het blauwe en bruine paar is schema A en B gelijk (4+5 = blauw/wit-blauw, 7+8 = wit-bruin,/bruin).

Na montage best uitmeten met een netwerkkabel tester...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/20 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.19-78144 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 159 keer
Uitgedeelde bedankjes: 451 keer

Berichtdoor cptKangaroo » 27 Feb 2020, 18:23

Misschien in beide uiteinden gekruist aangesloten ipv slechts in 1 uiteinde? Ethernet Cable Color Coding Diagram

kimme
Member
Member

Berichtdoor kimme » 27 Feb 2020, 21:55

Daarnet is er een kameraad langs geweest met een laptop met GBE.
Bekabeld is alles in orde.
Lage speedtests op toestellen in tv-kast waren inderdaad te wijten aan 100mbit toestellen.
Heb nu een andere AP achter de tv gehangen maar ook die geeft max 160mbit over wifi ac. Vreemd genoeg krijg ik daar ook amper connectie op omdat mijn clients altijd met de Telenet modem blijven verbinden (zelfde SSID) ondanks het feit dat ik daar maar 30mbit op haal.

Hoe dan ook bedankt voor de input!

selder
Moderator
Moderator
Bedankt: 633 keer
Recent bedankt: 13 keer
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer

Berichtdoor selder » 27 Feb 2020, 22:03

WIFI via Telenet apparatuur is slecht beheerbaar wegens weinig instelmogelijkheden. In grote of ingewikkelde ruimtes altijd beter je eigen apparatuur. Maar ook daar red je het in het overvolle 2.4 en het korte 5 spectrum niet met goedkoop materiaal.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset

mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 276 keer
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer

Berichtdoor mailracer » 27 Feb 2020, 23:57

kimme schreef:Heb nu een andere AP achter de tv gehangen maar ook die geeft max 160mbit over wifi ac.

plaats die niet achter de TV, maar er naast /boven/onder. Je TV zorgt ervoor dat het signaal geblokkeerd raakt achter het metaal van je TV.

kimme
Member
Member

Berichtdoor kimme » 28 Feb 2020, 12:05

selder schreef:WIFI via Telenet apparatuur is slecht beheerbaar wegens weinig instelmogelijkheden. In grote of ingewikkelde ruimtes altijd beter je eigen apparatuur. Maar ook daar red je het in het overvolle 2.4 en het korte 5 spectrum niet met goedkoop materiaal.

Inderdaad.
Ik heb nog geluk dat ik de kanalen van mijn aps goed kan spreiden en dat ik weinig andere aps in de buurt heb (allemaal oude buren en open bebouwing)
Hoe dan ook zie ik het niet zitten om 1000eur te investeren in een mesh die op zich ook nog niet ideaal werkt en volgend jaar weer verouderd is.

mailracer schreef:
kimme schreef:Heb nu een andere AP achter de tv gehangen maar ook die geeft max 160mbit over wifi ac.

plaats die niet achter de TV, maar er naast /boven/onder. Je TV zorgt ervoor dat het signaal geblokkeerd raakt achter het metaal van je TV.

Het alternatief is onder de tv-kast (slechtere ontvangst) of op de subwoofer (magnetisme). Nu zit hij helemaal bovenaan aan de kader van de tv. Beste snelheden van de 3.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

lacer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 126 keer
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer

Berichtdoor lacer » 28 Feb 2020, 19:09

Misschien moet je er niet mee inzitten dat je "slechts" 80 mbit/s haalt aan je Apple TV 4.
Maar ik kan begrijpen dat je geïnvesteerd had in Cat-7 met passende Niko inbouw RJ45 sockets, en dat dit niet veel opbrengt.
Je bent alvast klaar voor de toekomst 8)
Proximux Internet Start 60/4 speedtest max 58/3.9
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 3B + Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04

kimme
Member
Member

Berichtdoor kimme » 28 Feb 2020, 19:16

Het is me niet zozeer te doen om de atv. Eerder om in de living een betere AP te kunnen zetten. Probleem is dat die rotte AP van Telenet altijd blijft voorrang krijgen.

mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 276 keer
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer

Berichtdoor mailracer » 28 Feb 2020, 19:45

en wat als je de wifi van telenet uitzet ?

kimme
Member
Member

Berichtdoor kimme » 28 Feb 2020, 22:57

mailracer schreef:en wat als je de wifi van telenet uitzet ?

Zou eens moeten nakijken of je 5ghz apart kan uitschakelen dan want ik gebruik 2.4 voor een rpi die een stukje van mijn domotica boven aanstuurt.
Dat zou idd nog een optie kunnen zijn dan.

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”