WIGO technische vraagjes

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Momenteel heb ik enkel een TV abonnement bij Telenet, vijf prepaid kaarten bij Orange en internet bij EDPnet. Maar ik overweeg een overstap naar Wigo, komt goedkoper uit. Ik zit toch nog met enkel vraagjes.

1. Vast internet. Is dat een telefoonkabel die uit de modem komt? Of is ook VOIP mogelijk zoals bij EDPnet (dat is een vereiste aangezien ik een voip telefooncentrale heb)
2. GSM. Je kunt de data verdelen over 5 gsm's. Maar er is dus niet zoiets als belkrediet om te verdelen? Dat wil dus zeggen dat iedereen kan bellen, smssen naar dure nummers, en dat er daar nog een factuur komt van later? Geen mogelijkheid om dat te beheren?
3. Play Store. Is het mogelijk om daar iets te kopen met belkrediet, zoals bij Orange?
4. Modem. Ik zou graag een modem only hebben, aangezien ik zelf al een volledige wifi heb uitgebouwd. Klopt het dat ik dan vlak na de modem een (gigabit) switch moet zetten, van waar 1 kabel naar de digibox gaat en de 2e kabel naar mijn router?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

wimpie3 schreef: 1. Vast internet. Is dat een telefoonkabel die uit de modem komt? Of is ook VOIP mogelijk zoals bij EDPnet (dat is een vereiste aangezien ik een voip telefooncentrale heb)
Je hebt 4 netwerkpoorten (netwerkkabel, RJ45, geen RJ11 zoals telefonie). Ik veronderstel dat je telefooncentrale kan inpluggen hierop.
wimpie3 schreef: 2. GSM. Je kunt de data verdelen over 5 gsm's. Maar er is dus niet zoiets als belkrediet om te verdelen? Dat wil dus zeggen dat iedereen kan bellen, smssen naar dure nummers, en dat er daar nog een factuur komt van later? Geen mogelijkheid om dat te beheren?
Geen eigen ervaring mee naar maar wat ik zie is dat inderdaad zo. Je data pot is gedeeld, de rest is afzonderlijk te betalen (op 1 factuur weliswaar) als je buiten je bundel gaat.
wimpie3 schreef: 3. Play Store. Is het mogelijk om daar iets te kopen met belkrediet, zoals bij Orange?
Neen.
wimpie3 schreef: 4. Modem. Ik zou graag een modem only hebben, aangezien ik zelf al een volledige wifi heb uitgebouwd. Klopt het dat ik dan vlak na de modem een (gigabit) switch moet zetten, van waar 1 kabel naar de digibox gaat en de 2e kabel naar mijn router?
Modem only: hangt wat af van de muts van de technieker denk ik... maar inderdaad, je setup klopt. Of je kan gaan spelen met vlan's om zo de traffic voor de digibox mee over de rest te sturen, maar dat laat ik aan jou over. Tenzij je zo een nieuwe digibox hebt, die heeft - denk ik - dat apart vlan niet meer nodig.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Aanvulling op hierboven

1. Modem-only CV6181E heeft wel degelijk 2 RJ11 poorten voor "klassieke" telefonie. VoIP kan uiteraard via de RJ45 datapoort.

4. Als je een switch tussen router en modem zet heb je interactiviteit maar geen DLNA op de Digicorder. Middels een deftige managed switch is het mogelijk om de twee MAC adressen die elke Digicorder heeft - een voor interactiviteit die op de WAN moet komen, de ander voor DLNA die op de LAN moet komen - apart te VLAN'nen en zo te maken dat beide functionaliteiten werken. Methodes (afh van wat je switch ondersteunt) staan op dit forum.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”