Gratis wifi booster (powerline) met modem only?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
cdr
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 feb 2008, 09:29

Ik dacht gisteren even een gratis Wifi booster te gaan halen in een TN-winkel maar blijkbaar hebben ze daar enkel de AP's. Voor de powerlines moet je een aanvraag doen via de Telenet-app, optie Wifi-netwerk - Optimaliseer je Wifi. Maar omdat ik modem only heb, doet die optie niets bij mij.
Is er een andere manier om aan die powerlines te geraken?
Groggie
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 jul 2019, 14:42
Bedankt: 2 keer

Koop u één of meedere deftige accespoints.
Voorbeeld: Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO

Vele betere dan die brakke provider spullen
cdr
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 feb 2008, 09:29

Groggie schreef:Koop u één of meedere deftige accespoints.
Voorbeeld: Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO

Vele betere dan die brakke provider spullen
Dat was niet mijn vraag.
Als lesgever computernetwerken in het volwassenenonderwijs weet ik ook wel dat er beter materiaal op de markt beschikbaar is. Voor mij is het interessant om het materiaal dat mijn cursisten thuis gebruiken, ook te kennen, inclusief goede en slechte kanten.
Senne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 jan 2011, 01:55
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer

Sinds kort niet meer volgens mij, buiten een (betalende) technieker.

Er stond een vroeger een knop verstopt op het thuisnetwerk deel van mijn telenet, maar die is sinds de laatste 'verbeteringswerken' er uit gehaald. Daarnaast was er nog een tijdje een 'geheime' url (telenet.be/boosterbestellen) maar deze hebben ze ook gesloopt intussen.

Voor die 85 euro wat een technieker je zou kosten, koop je privé ook wat moois.
Voor mij is het interessant om het materiaal dat mijn cursisten thuis gebruiken, ook te kennen, inclusief goede en slechte kanten
Als het puur voor educatieve doeleinden / testen is kun je mogelijk eentje via de familie bestellen / lenen en als ze niet meer nodig zijn kunnen ze hem gewoon terug inleveren in de winkel. Omslachtig, maar wel goedkoper..

Kunt ook eens tweeten of bellen, misschien dat ze je een interessanter voorstel kunnen doen :)

Wel ga je niet 1-op-1 kunnen testen / vergelijken aangezien je modem only niet dezelfde opties heeft in mijn telenet, maar zo ver was je zelf ook wel :roll:
Groggie
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 jul 2019, 14:42
Bedankt: 2 keer

Dan zal je een tweede coax aansluiting moeten nemen, laat daar dan zo een alles in één op installeren.
Voor het compleet te maken best ook Orange, Proximus en edpnet klant worden :bang:

Of nog beter: leer uw cursisten hoe ze de decoders aansluiten op een emta of fritzbox
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Groggie schreef:Voor het compleet te maken best ook Orange, Proximus en edpnet klant worden :bang:
Waarom dit soort betweter reacties?

De TS heeft een zéér eenvoudige vraag, namelijk of/hoe hij aan een Telenet WiFi powerline geraakt, met een modem-only.
Als je hier niet het antwoord op weet, kan je beter gewoon niet antwoorden, en naar het volgende topic scrollen :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Groggie
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 jul 2019, 14:42
Bedankt: 2 keer

Het antwoord was thans eenvoudig, maar blijkbaar niet goed genoeg.
Namelijk: koop zelf deftig wifi materiaal als je een emta in gebruik neemt

Als men een booster wil gebruiken van telenet kies je voor de hgw.
Bij emta modellen geeft telenet geen wifi ondersteuning, oorzaak daarvoor lijkt me thans logisch
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ik heb zelf zo'n gratis "Wifi Booster", en ben er heel tevreden van. Voldoet prima voor mij.
En bovenal, gratis, en echte plug-n-play.

Er zal zeker wel beter spul zijn... maar ook duurder dan "gratis". (wat TS zijn vraag was)
Ik vind de uitleg van de winkel wel raar, power lines niet zo te krijgen, maar de AP wel? Al eens telenet gebeld?
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Blijkbaar kan dat nu nog via de telenet app als ik de website goed interpreteer?
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 56 keer

De shops hebben meestal enkel accesspoints op voorraad, dat klopt.
Maar de shop kan in dit geval wel via hun systeem een powerlinekit bestellen die via thuislevering (5 euro) bezorgd word.
Het klopt ook dat dit als klant enkel nog via de app lukt (niet bij modem only klanten).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

cdr schreef:
Groggie schreef:Koop u één of meedere deftige accespoints.
Voorbeeld: Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO

Vele betere dan die brakke provider spullen
Dat was niet mijn vraag.
Als lesgever computernetwerken in het volwassenenonderwijs weet ik ook wel dat er beter materiaal op de markt beschikbaar is. Voor mij is het interessant om het materiaal dat mijn cursisten thuis gebruiken, ook te kennen, inclusief goede en slechte kanten.
Als lesgever netwerken zou je beter moeten weten dan zulke brol adviseren aan je cursisten.
Dat zouden immers mensen moeten zijn die bereid zijn om het juist aan te leren.

En ik, als netwerkbeheerder, kan dat soort bucht niet aanbevelen.
Koop een tp-link AP desnoods, of iets fatsoenlijks zoals een Edimax Cap1300 (ik raad unifis af in single ap environments vanwege hun gebrek aan onboard ui).
Maar blijf weg van die telenet rommel, en raadt je cursisten datzelfde aan.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Wat doet het er toe of het nu rommel is of niet. Topicstarter geeft toch aan dat hij dergelijke zaken wil bemachtigen om de voor en nadelen aan de cursisten uit te leggen. Hij geeft zelf ook aan dat er beter materiaal is. Hij heeft ook geen nood aan alternatieven. Ik zou bijgevolg aanraden om via de hoofdzetel van Telenet te gaan, of het via een student te bemachtigen die het wel kan vragen via de reguliere kanalen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef: En ik, als netwerkbeheerder, kan dat soort bucht niet aanbevelen.
Heb je die zelf uitgebreid getest, inclusief spectrum/performance metingen? Of kan je me doorverwijzen naar een test?
TP-Link en Edimax stonden nog niet zo lang geleden gekend als de onderkant van de markt; geen idee of het nu beter is. Dus om nu zomaar de Telenet-toestellen af te schieten...

't Is niet omdat ik zelf met een Mercedes rijd dat ik mensen met een Peugeot idioten vind...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb me mss een beetje sterk uitgedrukt.
Laat me even uitwijden:
Die "telenet" toestellen, wie maakt die echt?
Waar zijn de spec sheets?
Wie zegt dat er volgend jaar weer geen andere modellen "telenet toestel" geworden zijn?

Ik schiet ze dus vooral af vanwege hun "murky providence"; dit zijn rebranded devices waarvan je niet vanbuiten kan zeggen welke telenet nu weer aanbiedt.
Het kan goed zijn dat de huidige modelletjes hun ding goed doen, maar als ik het aanraad kan het even goed zijn dat de persoon aan wie ik ze aanraadde van telenet een ander modelletje krijgt, die mss minder goed zijn.
Een beetje zoals "de telenet router"; daarmee weet je weinig tot niks tot je een modelnummer gezien hebt.
En dan nog, want daar veranderen ze gewoon de firmware op. Dus spec sheets en manuals gaan je niet veel inzicht geven daar.

TPlink is idd on the cheap soms, maar vaak net goed genoeg voor thuisgebruik; zelf steek ik ze niet omdat ik wat professioneler materiaal gebruik.
Van Edimax ben ik vrij content van de Pro reeks; doet wat het moet en super makkelijk om van eentje een controller te maken die baas over de rest speelt als je in een iets grotere setup zit.

Ik kan me voorstellen dat als je lesgeeft in netwerken, dat je je lln toch graag iets professioneler materiaal voorschotelt.
Tenzij het eerder om een avondcursus "wifi voor beginners" gaat.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Op eBay oid of gewoon vragen dat cursist eens eentje meeneemt.

Zowel valt er m.i. wel niet te leren van zo'n boosters met 50% throughput. Is gewoon typische consumenten-hardware zoals die massaal geproduceerd worden 9500 km ten oosten van ons. Als je er een gezien hebt heb je ze allemaal gezien, form factor kan wel verschillen om prijsverschillen te verantwoorden (sommige hebben coole externe antennes enzo) maar vanbinnen zijn het grotendeels dezelfde chips en borden. De principes van WiFi zijn van toepassing. Configurabiliteit quasi nihil, tenzij je een model koopt dat niet van een provider komt, dan zal je een GUI met de basic opties hebben die een provider anders provisioneert (manuals kan je online vinden).

Een goed technisch YT-filmpje over zo'n boosters zoeken (als het bestaat) en je zou ook al alles moeten weten denk ik.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

CCatalyst schreef:Zowel valt er m.i. wel niet te leren van zo'n boosters met 50% throughput. Is gewoon typische consumenten-hardware zoals die massaal geproduceerd worden 9500 km ten oosten van ons.
Neen, wat telenet gratis (dat vergeet men in dit topic toch altijd) aanbiedt is een AP dat je via powerlines aansluit. eentje aan de modem kant om te sturen, en een 2e als ontvanger waar dan wifi opzit: https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... -adapters/

Wat jij bedoelt zijn wifi repeaters, die je in de Action voor 5€ kan gaan halen. En daarin geef ik je 100% gelijk.
De term WIFI BOOSTER is ook iets wat Telenet uitgevonden heeft. Voor hun range aan AP en power lines oplossingen. 8)


ITnetAdmin, jij raadt bv een Edimax Cap1300. Iets van een €150(?) (tegenover gratis) en dat is toch niets met power lines zoals TS wil?

Ik ben zelf ITer, en heb de gratis WiFi booster (de bekabelde versie), en dat ding werkt perfect, overal goede wifi waar ik ervoor problemen had, ECHTE plug-n-play (haalt vanzelf de config op van je telenet netwerk). En ja, er zal zeker beter spul zijn, maar voor 95% van de particulieren volstaat de gratis telenet oplossing.
Groggie
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 22 jul 2019, 14:42
Bedankt: 2 keer

Als de TS een wifi booster “gratis” wilt gebruiken zal die toch zijn emta moeten inwisselen voor een hgw.

Die plug en play is er voor de hgw
en in de “mijntelenet” van een emta staan, logisch, geen opties voor wifi
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Dus gewoon een AP die door de ISP provisioned wordt? Een screenshot van de (wellicht zeer beperkte) configureerbare instellingen in Mijn Telenet voldoet m.i. dan de vraag van OP om het "materiaal dat de cursisten gebruiken te kennen". 't Is niet alsof je er anders veel controle over hebt, gezien die toestellen door de ISP gemanaged worden.

Zo'n toestel gratis bekomen met een modem-only zal idd onbegonnen werk zijn, zowel administratief als technisch want ik veronderstel dat die AP's ook door de HGW geprovisioneerd worden ipv vanover het WAN, terwijl de modem-only afaik geen functionaliteit bezit om andere toestellen te provisioneren (ook moeiijk te realiseren gezien er meteen een prive-router/firewall achter de modem-only zit).
Senne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 jan 2011, 01:55
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef:Ik heb me mss een beetje sterk uitgedrukt.
Laat me even uitwijden:
Die "telenet" toestellen, wie maakt die echt?
Waar zijn de spec sheets?
Comtrend PG9072-TN (Wifi Powerline)

Technology:
G.hn 50MHz PLC
LAN:
1 x GigabitEthernet
2.4GHz+5GHz WLAN
PLC MIMO?:
Ja
Max PHY Rate (Mbps):
940*
Max TCP Throughput(Mbps):
350*
Verbruik:

Operatieve modus: max 10,3 W; stand-bymodus: max 7,8 W.

* De theoretische snelheid (PHY Rate) van de Telenet Powerlines ligt in vergelijking met andere toestellen in de markt wat lager. De werkelijke snelheid (Throughput) is wel hoger.

Bron: http://www2.telenet.be/nl/klantenservic ... e-adapters

Specs volgens fabrikant: https://www.comtrend.com/cee/Product/108$prod.html

Vast wel andere firmware zoals je zelf aangeeft voor automatisch configureren mogelijk te maken, tenzij ze van tr-069 zouden gebruik maken.

Tests, als we er vanuitgaan dat ze dezelfde firmware door lib global verkrijgen: https://be.hardware.info/product/352690 ... -9072lg-zg

Maak ik begrijp je standpunt hoor, ben zelf ook geen fan van rebranding..
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Niemand is fan van rebranding tot men DD-WRT heeft ontdekt :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”