Vast IP-adres instellen in Modem ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1233
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Ik zou graag een vast IP-adres instellen in mijn modem/router van Telenet.
Is dit mogelijk want nu is dat enorm lastig bij een stroompanne en mijn Nas dan een ander ip adres krijgt ik ik alles opnieuw moet instellen ?
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Ik veronderstel dat je bedoelt dat de WAN kant van de modem van IP adres verandert, en dat je dus van buiten geen toegang meer hebt tot je NAS.
Dat gaat niet, je krijgt geen vast IP adres van Telenet met een gewoon particulier abonnement.
Je moet werken met een DDNS service. Meeste leveranciers van een NAS hebben een eigen gratis DDNS service. Dan heb je geen last meer van het veranderen van het IP adres.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1233
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Kan ik in de nas zelf geen vast ip-adres toewijzen zodat de nas zijn ip blijft behouden ?
LAN/Internet
Afhankelijk van uw Synology NAS-model en netwerkinstellingen kunt u DHCP-instellingen voor LAN of internet configureren onder Configuratiescherm > Netwerk > Netwerkinterface. DHCP is een netwerk protocol voor automatische IP configuratie. Om DHCP een IP toe te laten wijzen voor het systeem, klikt u op Bewerken en selecteert u Netwerkconfiguratie automatisch ophalen (DHCP) in het tabblad IPv4.
Als u een specifiek IP-adres van uw netwerkserviceprovider gebruikt, selecteert u Handmatige configuratie gebruiken en voert u het IP-adres en subnetmasker handmatig in. Als er geen DNS server of standaardgateway beschikbaar is, laat u dit vak leeg.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

er zijn 2 opties:

1) je probeert de NAS vanaf je eigen netwerk, thuis dus, te bereiken: dat ip blijft hetzelfde normaal.
Als dat toch wijzigt, zou je dat inderdaad wél kunnen instellen (in de nas zelf zet je dan het ip)

2) je probeert de NAS vanaf het internet (dus ergens anders dan je eigen thuis) te bereiken.
Dit IP kan je NIET vast instellen - maar je kan eventueel wél een dyndns host instellen

We zouden dus eerst moeten weten welke van de 2 situaties je voorhebt.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1233
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Ik denk dat optie 2 niet van toepassing is omdat dat via een andere manier gebeurt, namelijk quick connect van Synology.

Dus het gaat eigenlijk om optie 1.
Afbeelding

Als ik nu handmatige configuratie aanvink en ik vul daar het ip adres in dat de Telenet modem me nu gegeven heeft, blijft het dan niet voor goed zo ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je wilt dus jouw NAS een vast LAN IP adres geven?

De Telenet HGW deelt standaard ip adressen van 192.168.0.100 tot 192.168.0.253 uit via dhcp.
Je kan dus theoretisch de ip adressen van 192.168.0.2 tot en met 192.168.0.99 gebruiken voor een apparaat dat een vast ip adres nodig heeft.

Hou misschien rekening met volgende beperkingen:
  • - Digicorders met een IN-HOME adres krijgen het IP 192.168.0.64 e.v., hoewel na een recente Firmware update de digicorders nu ook een IN-HOME adres krijgen via DHCP (dus in de range 192.168.0.100 tot 192.168.0.253)
    - Telenet Access points staan standard op 192.168.0.50 e.v.)
Je kan dus best een ip adres tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.49 gebruiken voor jouw NAS.

De handmatige configuratie ziet er dan als volgt uit:
  • IP adres: 192.168.0.[2-49]
    Subnet mask: 255.255.255.0
    Gateway: 192.168.0.1
    DNS server: 192.168.0.1
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1233
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Ok, even testen.
Is het nu de bedoeling dat ik alles herstart, Telenet modem, nas ??
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

wat ik dan niet snap... als je quickconnect gebruikt zou er -volgens wat ik er van kan vinden- niets moeten vast ingesteld worden?
je kan dan normaal zowel intern als extern dezelfde link (quickconnect.to/jouwnasnaam) gebruiken om de nas te bereiken,
gezien de quickconnect met relayservers werkt.

dus ik snap dan niet helemaal wat precies het probleem is.

wat moet je precies telkens "opnieuw instellen" nadat de stroom is weggeweest?
misschien dat dat wat duidelijkheid schept :)
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1233
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Ik heb op mijn pc's snelkoppelingen gemaakt rechtstreeks naar de nas, dit is dan zonder quick connect.
Tweede geval is dat ik in mijn telenet poorten heb moeten forwarden om bepaalde apps van Synology te laten werken.
Bij die poorten wordt dat het lokaal ip adres gevraagd maar dit veranderd steeds wanneer de nas is uitgevallen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

goed, dan is het dus inderdaad gewoon een vast ip instellen zoals philippe_d je heeft uitgelegd.
normaalgezien hoef je niet speciaal te rebooten (de nas zou die instellingen onmiddelijk moeten nemen, en de telenet modem heeft daar verder niet veel over te zeggen)

gewoon al je snelkoppelingen en port forwards aanpassen naar het nieuwe vast ingestelde adres en je zou gesteld moeten zijn.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1233
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Even testen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Om te beginnen effe duidelijk de technische situatie schetsen.
1) een modem moeit zich niet met het netwerk, je bedoelt dus de router (of modem/router combi); ik weet dat ik muggenzift, maar effe de technische puntjes op de i zetten :-)
2) daarnaast is het onduidelijk over welk IP je het hebt.

Heb je het over het *interne* IP van de NAS, dat (in geval van DHCP) uitgedeeld wordt door de router, dan kan dat inderdaad. Je bent wel beter af om een static IP in de NAS zelf te configureren, ipv een DHCP reservation in te stellen in de router (als die dat kan).

Heb je het over het *publieke* IP dat je router krijgt van telenet, dan kan dit niet. Je opties zijn ofwel een duur business abbo te nemen met een fixed IP (als dat nog aan particulieren zonder BTW nummer verkocht wordt), ofwel via een DDNS service te werken, waarbij je een domeinnaam dynamisch laat doorverwijzen naar je feitelijke publieke IP adres (en dat zich bij verandering automatisch update).
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1233
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Ik had het over het ip-adres van mijn nas dat telkens veranderd wanneer er een spanningsuitval is.
Ik heb nu de tips hier gevolgd en de nas een vast ip-adres toegewezen en nu werkt alles perfect.
Het is allemaal niet zo moeilijk maar je moet goed weten waar je mee bezig zijt en dat is vaak andere koek.
In ieder geval iedereen hier enorm bedankt voor de snelle en goede ondersteuning. :-D :-D
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef: 1) een modem moeit zich niet met het netwerk, je bedoelt dus de router (of modem/router combi); ik weet dat ik muggenzift, maar effe de technische puntjes op de i zetten :-)
ik heb idd ook de slechte gewoonte van tegewoordig gewoon vaak modem te zeggen... "monkey sees, monkey does"
meeste mensen zeggen modem en dan ga je dat overnemen (of ermee leren leven dat er nog veel mensen dan totaaaaal niet weten wat je bedoelt als je router zegt)
mijn genetwerkde excuses! :)
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1233
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Geen probleem hoor. :-D
jor_m
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 maa 2021, 14:16

Deze instellingen werken perfect wanneer ik verbonden ben op mijn thuisnetwerk via de wifi.
Nu wou ik eens simuleren wat ik kan zien en doen met de NAS wanneer ik niet lokaal zit met de laptop, maar via het internet verbindt. Daarom heb ik op mijn smartphone een hotspot ingesteld van mijn mobiele data (mobile vikings). Nu kreeg ik echter geen internetverbinding meer op de laptop. Wanneer ik de probleemoplosser van windows laat lopen stelt deze voor DHCP te activeren. Eens dit gedaan heb ik wel terug internetverbinding.
Nu zou ik graag mijn vast ip-adres behouden omdat bepaalde zaken niet via quickconnect werken (activebackup, mapped folders, ...). Is er een mogelijkheid om dit toch klaar te krijgen en welke instellingen moet ik hiervoor wijzigen?
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1233
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

De meeste antwoorden en veel meer informatie vind je op het synology forum.
https://www.synology-forum.nl/index.php
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

karine schreef:Ik had het over het ip-adres van mijn nas dat telkens veranderd wanneer er een spanningsuitval is.
Op zich hoef je het IP-adres niet te weten... je kan je NAS gewoon aanspreken met z'n naam.

Bv. op je interne netwerk doe je http://naamvanmijnnas:5000 of als je een drive wil mapping \\naamvanmijnnas\share
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”