Wireless AP + Telenet Digicorder

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
WillemH
Starter
Starter

Hallo iedereen,

Omdat het wifi-signaal niet overal even sterk was, kochten we een Fritz! Wlan Repeater 300E. Deze fungeert naast repeater tevens ook als Wireless AP. De bedoeling is om hierop de Digicorder aan te sluiten.
Na verbinding met WPS kan ik via LAN op de Fritz perfect op het internet via mijn laptop, maar aangesloten op de Digicorder werken de online diensten niet...
Kan iemand mij helpen bij de configuratie/verklaren waarom dit niet werkt?
Alvast bedankt!

PS: Hiervoor was de Digicorder d.m.v. poweradapters aangesloten en dit werkte zonder problemen. Deze gebruiken we nu echter elders en de Fritz bood een mooie totaaloplossing voor ons probleem.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

welk ip krijg je ? een static ip instellen kan niet met de digibox.
WillemH
Starter
Starter

Ik krijg:
IPv4 Address: 192.168.0.226
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.0.1

(Met laptop aangesloten op AP via Lan)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De TN modem/router moet het originele MAC adres van je decoder zien, zoniet geeft hij geen geldig IP-adres (en werken je interactieve diensten niet).

Om die reden kan je een decoder dus nooit achter een eigen router plaatsen, al zou een AP transparant moeten zijn.

Het probleem is vermoedelijk doordat je het gebruikt als wireless bridge.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1377 keer
Bedankt: 508 keer

Als ik me niet vergis gebruiken ze zelf MAC PassThru om Digiboxen op hun eigen ranges te steken. Ik vermoed echter dat die MAC PassThru enkel werkt op de LAN-poorten en dat alles dat connecteert via Wifi sowieso dus aan de LAN-kant met een 192.168-adres zal hangen. Maw, ik vrees dat het nooit gaat werken via Wireless.
Wat wél kan, is dat je aan de modem/router van Telenet een Wireless AP hangt en die inplugt in een van de LAN-poorten. Dan heb je echter aan de kant van de Digicorder sowieso nog een Wireless Bridge nodig want de Digicorder heeft enkel een ethernet-aansluiting. EDIT: en zoals r2504 aanhaalt, bestaat de kans dat je dan sowieso wel nog het MAC-adres van je Digicorder zult moeten klonen in je AP zodat de modem/router denkt dat het de Digicorder is en dus MAC-PassThru toepast en het juiste 10-adres toekent.

Uit je beschrijving is het sowieso dus niet duidelijk wat je juist probeert.
* Heb je een Telenet modem-only of zo een home-gateway router met zijn eigen wifi ?
* Verduidelijk nog eens hoe je de Digicorder wireless probeert aan te sluiten.
WillemH
Starter
Starter

We hebben zo'n home-gateway, zo'n "all-in-one" dus. Deze verzorgt dus ook het wifi-signaal.
Aan de kant van de Digicorder hebben we op dit moment de Fritz gestoken met als doel:
1. het wifi-signaal repeaten
2. als AP (via lan poort van Fritz) dienen om de Digicorder te verbinden met internet.

We hebben eventueel ook nog een Medion Repeater liggen die dienst kan doen als repeater/bridge/AP.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

WillemH schreef:2. als AP (via lan poort van Fritz) dienen om de Digicorder te verbinden met internet.
Dan is dat niet als AP, maar als wireless bridge. Het is dan immers je Fritz die een wireless client is van de ingebouwde wifi van de Telenet home-gateway. Dat zal dus jammer genoeg nooit werken, zoals hierboven uitgelegd. Je moet op de home-gateway echt binnenkomen via een LAN-poort en dat zal dus alleen gaan als je daar een AP inplugt (én wellicht dus ook het MAC-adres van de Digicorder kunt klonen in het AP).
Je kan dus wel nog eens experimenteren met Fritz+Medion samen. De ene als AP ingeplugd in een LAN-poort van je home-gateway, en de andere als Wireless Bridge waar je de Digicorder inplugt in de LAN-poort van het toestel. Als je geluk hebt dat je op een van beide zelf het MAC-adres (van de LAN kant) kunt instellen, dan zou je er in principe moeten zijn.
WillemH
Starter
Starter

Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik probeer het zo snel mogelijk eens!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Eerst en vooral betwijfel ik of je op een wireless bridge zomaar een MAC adres kan klonen... en ten tweede ga je dan een MAC adres ingeven dat ook langs de andere kant van je bridge bestaat wat volgens mij al helemaal niet meer goed komt. Spijtig maar helaas dus, maar op die manier ga je het dus niet kunnen oplossen (ofwel een LAN kabel trekken, ofwel powerlines gebruiken).
WillemH
Starter
Starter

Gisteren geen tijd gehad om het te proberen.
Wat ik mij wel nog realiseer is dat we nog een D-Link router liggen hebben (DIR-600).
Kan deze helpen bij het oplossen van het probleem of blijft het hopeloos?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3728 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

Ik denk dat je het probleem niet begrijpt.
De Mac passtrough van de Telenet home gateway werkt alleen op de LAN poort, en niet op de de WLAN.
Er moet dus niets gecloond worden, en aan de kant van je Digicorder is alles OK (FritzBox ingesteld als WDS).
Aan de kant van je modem, moet je zorgen voor een oplossing die een LAN poort gebruikt.
Dit kan gelijk welk AP zijn, of inderdaad ook je DIR-600, maar die moet je dan wel instellen als AP, en niet als router.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Er moet dus niets gecloond worden, en aan de kant van je Digicorder is alles OK (FritzBox ingesteld als WDS).
Aan de kant van je modem, moet je zorgen voor een oplossing die een LAN poort gebruikt.
Dit kan gelijk welk AP zijn, of inderdaad ook je DIR-600, maar die moet je dan wel instellen als AP, en niet als router.
Ik denk wel dat hij het begrijpt.
Je commentaar slaat overigens op de opmerking van r2504 ivm MAC adres klonen. On 2nd thought denk ik inderdaad ook wel dat het gewoon moet werken en je helemaal geen MAC adres moet klonen. Een AP gaat evenzeer het MAC-adres van zijn clients doorsturen naar de LAN-kant want anders zouden wireless clients niet eens DHCP kunnen gebruiken.

Dus ja, met de Fritzbox en Medion toestellen zou het al moeten gaan, op voorwaarde dat je er eentje van in bridge mode kunt zetten om te gebruiken aan de Digicorder kant.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Philippe heeft misschien de juiste reden opgegeven (al ben ik ook nog steeds niet zeker of de bridge geen probleem is)... MAC passthrough zal enkel werken op LAN poorten van de TN modem.

Je hebt dus een additioneel AP nodig (kan je DIR-600 zijn als je die aansluit op de LAN poort en niet op de WAN poort) dat je aansluit op de LAN poort van de TN combi... dit signaal (en niet dat van TN) moet je dan verbinden met je Fritz repeater.
Tomby schreef:Een AP gaat evenzeer het MAC-adres van zijn clients doorsturen naar de LAN-kant want anders zouden wireless clients niet eens DHCP kunnen gebruiken.
Een AP wel, maar daarom een bridge niet ! (lees dit maar eens)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Een AP wel, maar daarom een bridge niet ! (lees dit maar eens)
Good point. Ik ging er verkeerdelijk van uit dat het de AP aan gateway-kant was die een probleem kan veroorzaken, maar idd, het is de andere kant... Dat gezegd zijnde, moet het toch mogelijk zijn.
Ik heb een tweede DD-WRT die als wireless bridge werkt voor onze spelconsoles, en mijn primaire DD-WRT toont toch echt wel de MAC-adressen van de consoles in de DHCP lease-list. Geen idee of dat iets DD-WRT specifiek is of algemeen wireless-bridge. Maar ik zou toch gokken op het laatste, want anders zou je bvb nooit kunnen werken met een switch aan een wireless-bridge om meerdere toestellen te bridgen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tomby schreef:mijn primaire DD-WRT toont toch echt wel de MAC-adressen van de consoles in de DHCP lease-list.
Als je het linkje in m'n vorig bericht had gelezen dan had je gezien dat DHCP iets speciaals is op een bridge.

Vraag eens de arp tabel op op je primair netwerk... dat zal meer zeggen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Als je het linkje in m'n vorig bericht had gelezen dan had je gezien dat DHCP iets speciaals is op een bridge.
Gelezen wel, begrepen daarentegen...
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”