Uitgebreide snelheidstesten Telenetrouter - Hoe verhogen?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 08 dec 2010, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer

Omdat ik mij ergerde aan de lage snelheden die ik haalde bij het overzetten van bestanden heb ik eens de tijd genomen om (een deel van) mijn netwerk uitgebreid te testen. Alle andere netwerkapparaten uitgeschakeld en wat laptops rechtstreeks aan de Telenetrouter gehangen.

Zie hier het resultaat:

Wie mij nu kan helpen met iets anders als "vervang de Telenetrouter door een eigen router" ben ik heel erg dankbaar! Ik overweeg daar een eigen router te plaatsen als ik dan een oplossing vind voor de kabels, dat moet ik zelf nog uitzoeken.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Je kan de modem-all in one behouden en een switch gebruiken waar je alles ophangt. Anders zal je 75 Euro moeten betalen voor het vervangen van de telenet modem/router.
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 08 dec 2010, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer

Een switch? Bedoel je geen router? Zo ziet mijn netwerk er nu uit:

Afbeelding

De Telenet all-in-1 staat in de garage en de D-Link Switch met AP en de DigiCorder staan in de living. Er is maar 1 kabel (en nog een coax) tussen die 2 plaatsen dus ik weet niet hoe ik die D-Link AP goed ga kunnen verbinden als ik zelf een eigen router ga gebruiken. Dit natuurlijk zonder extra kabels te moeten leggen of met dat elektriciteitsding (power-over-ethernet) te prutsen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

neen hoor de modem/router behouw je voor de routerfunctie. Maar wat je op de RJ poorten aangesloten hebt, dat verbind je op een nieuwe switch. Zo zal al het verkeer door de switch verwerkt worden, alleen het verkeer naar internet zal dan nog langs de telenet modem-router gaan.

Eventueel de D-link switch bij wijze van test gebruiken om te zien of het werkt. Vergeet deze ook niet te verbinden om de modem voor het toekennen van je LAN -ip adressen.
Laatst gewijzigd door mailracer 12 mei 2012, 21:27, in totaal 1 gewijzigd.
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 08 dec 2010, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer

Ik heb geen D-Link router, je bedoelt de switch? Ik betwijfel of een switch iets gaat uitmaken als dat Telenetding het verkeer nog steeds moet routeren. Ook het intern verkeer passeert daar als je een andere switch neemt. Die moet namelijk bepalen welke poort naar waar gaat. Als ik aanduid dat op een bepaald toestel een poort omgeleid moet worden, dan regelt de router dat.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

inderdaad de switch. even aangepast in vorige test. De telenetrouter zal dan enkel het verkeer naar internet laten paseren. De switch neemt het andere verkeer voor zijn rekenng.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

SamuelDebruyn schreef:Ik heb geen D-Link router, je bedoelt de switch? Ik betwijfel of een switch iets gaat uitmaken als dat Telenetding het verkeer nog steeds moet routeren. Ook het intern verkeer passeert daar als je een andere switch neemt. Die moet namelijk bepalen welke poort naar waar gaat. Als ik aanduid dat op een bepaald toestel een poort omgeleid moet worden, dan regelt de router dat.
Ik heb niet de indruk dat u het verschil kent tussen een switch en een router.

Een router doet helemaal niets aan het verkeer tussen 2 PC's in het lokale netwerk. "Routeren" is het verzorgen van het verkeer tussen internet en één of meerdere lokale PC's.
Als je dus 2 PS's aansluit op een switch, dan komt de router hier niet meer tussen. Het enige wat de router nog doet, is via zijn DHCP server, ervoor zorgen dat al je PC's op het interne netwerk een IP adres krijgen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2171
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Ik snap niet zo goed wat je allemaal wilt.. In je Excel zet je dat die Telenet router gigabit heeft (zou kunnen, maar betwijfel het) en je haalt daar hoop en al nog geen 200 Mbit. Dan moet je denk ik oorzaak eerder zoeken bij pc's (hdd bottleneck?, geen jumbo frames?,...). Overigens via welk protocol heb je die snelheden getest? één van de betrouwbaardere is FTP maar dan heb je telkens een combinatie van client en server nodig...

Indien het toch maar 100 Mbit zou zijn, dan zet je daar toch gewoon overal gigabit switches achter en klaar is kees? Wifi te traag? Vervang ze door 802.11n ap's (of routerkes die je als ap gebruikt). Maar hoe dan ook hoef je bij wifi geen wonderen te verwachten, je mag al vrij tevreden zijn als je 50% van de theoretische waarden haalt...

Snap trouwens ook niet hoe je aan die link van 800 Mbit komt via gigabit onderaan je sheet...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Het is niet uitgesloten dat de TN combibox niet meer dan 200 Mbit/sec throughput kan leveren: afhankelijk van de gebruikte chipset, configuratie etc.

Ook bij de RB450G van Mikrotik zie je deze discussie bijvoorbeeld: Jumbo Frames: MIPS RB hardware support?
't Is niet omdat het lampje blauw kleurt op de TN combibox dat je effectief 1Gbit/sec throughput haalt .... :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

eternum schreef:Het kan wel degelijk dat de TN combibox niet meer dan 200 Mbit throughput kan leveren: afhankelijk van de gebruikte chipset, configuratie etc.
De TN combi heeft een interne switch... en het zou me ten zeerste verbazen moest deze geen Gigabit halen (in tegenstelling tot een router spelen er hier praktisch geen factoren... ik moet de eerste GB switch nog zien die maar 200 Mbits haalt).
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

En dat is nu net het punt: hoe zit deze interne switch precies geconfigureerd in hun combibox?
Weet jij het?
Het is allicht geen "domme" switch.
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 08 dec 2010, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer

@Philippe: Klopt, ik kende het verschil niet goed. Iemand heeft mij nu ondertussen goed uitgelegd en uw uitleg bevestigt dat. Met een switch ervoor haal ik inderdaad de verwachte snelheden.

@Tom: Telenet heeft mij gezegd dat die Gigabit heeft maar hij haalt inderdaad nooit meer dan 200 Mbps. Als je op die url wat verder klikt zie je de gebruikte soft- en hardware.

@eternum: Ben blij dat jullie er wat van kennen. Zou je mij kunnen uitleggen wat MTU betekent?

@r2504: Uit de tests blijkt iets anders. Het is zo goed als een clean install van ubuntu op de 3 testcomputers en zoals je uit de tests kan zien kunnen ze zelf wel snelheden halen die veel hoger liggen. Ook de kabels zijn getest en kunnen hogere snelheden halen.

En verder @iedereen: Ik heb zonet eens getest met Windows. Ik weet dat dit off-topic is en hiervoor een nieuw topic zou moeten openen bij Netwerken ofwel bij Windows. Maar jullie zijn hier nu toch... Op Windows haal ik op alle bekabelde verbinding een snelheid die tussen de 125 en de 205 Mbps schommelt. Meestal rond 195 Mbps. Dit heb ik getest met dezelfde tool (iperf) in gewone modus en in safe mode (op beide toestellen tegelijk) en in alle mogelijke combinaties. Is dat een limiet van Windows? Of moet ik ergens een instelling veranderen?
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2171
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Een gigabit switch die amper 1/5 van de snelheid kan leveren? Wat voor een crap levert Telenet tegenwoordig dan eigenlijk? :bang:

Dus zoals ik zei, gigabit switchke kopen en discussion closed. Voor €40 heb je een D-link met 8 poorten... Ik heb er zo 2 van D-link sinds enige jaren waarmee gigabit snelheden meer haalbaar zijn (al blijven er natuurlijk nog heel wat parameters mee spelen).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

eternum schreef:En dat is nu net het punt: hoe zit deze interne switch precies geconfigureerd in hun combibox? Weet jij het?
Het is allicht geen "domme" switch.
Dat is inderdaad iets dat we niet weten... en het feit dat men MAC passthrough doet zou wel eens kunnen betekenen dat er meer gedaan wordt dan louter switching.
elkristo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mei 2011, 08:13

is het niet gewoon 100mbit full duplex? 200mbit dus
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 08 dec 2010, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer

Misschien staat hij zo ingesteld maar hardwarematig zijn het wel Gigabit-poorten: http://www.icbn.com.tw/product.php?act=view&no=25
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

SamuelDebruyn schreef:@eternum: . Zou je mij kunnen uitleggen wat MTU betekent?
MTU.
elkristo schreef:is het niet gewoon 100mbit full duplex? 200mbit dus
100mbit full duplex: dat is gelijktijdig 100 Mbps up en 100 Mbps down. Niet 200 Mbps in één richting. "Ietsje" anders dus ... :wink:
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 08 dec 2010, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer

@eternum: Als dit op mijn intern netwerk overal op 1500 staat is dat goed dus? En dan kan je in Windows nog andere zaken instellen: een buffer voor het verzenden en een buffer voor het ontvangen. Welke waardes neem ik hier best?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Wat heeft het verzetten van die switch nu opgeleverd ? Is je snelheid hierdoor hoger ?
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 08 dec 2010, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer

Jep. De D-Link switch is geen Gigabit switch, dus heb ik de Belkin switch daar eens geplaatst. Daarmee haal ik de snelheden die ik verwacht.
Nu moet ik dus nog ofwel een AP ofwel een Gigabit switch kopen en eens kijken hoe ik mijn Wi-Fi snelheden kan verhogen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”