Info gevraagd voor telenet fibernet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Hallo,

Ik ben van plan om in mei-juli over te schakelen naar TN Fibernet. Dus heb ik rustig de tijd om de installatie voorbereidingen te treffen :roll:

De kabel komt binnen in de living. Dus hier zal de TN modem geplaatst worden.
- Is deze standard voorzien van wireless, of moet je dat vragen?

Van hieruit vertrekt er een kabel naar de tweede televisie (+- 20m).


Telenet modem ---> switch[TN] ---HD Digicorder

PC1
PC2
PC3

staat samen op +- 20m van de TN modem.
PC4


Nu is mijn vraag: Moet ik voor pc1-3 alledrie een utp kabel trekken, of bter een switch? En welke switch?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Teebee schreef:- Is deze standard voorzien van wireless, of moet je dat vragen?
Je kan als optie wireless bestellen bij TN (meestal promoties voor 1 euro)... in het verleden was dit steeds dmv. een D-Link AP, tegenwoordig meestal via een gecombineerde modem/wireless router (al zijn dat nog ED 2.0 modellen). Welke opties je dus gaat krijgen bij FN100 is nog niet duidelijk denk ik.
Teebee schreef:En welke switch?
Een switch om zowel internet als digitale TV op je modem te hangen krijg je gratis van TN. Deze heeft echter maar vijf poorten (één als input, heb je er nog netto 4 over, min deze voor je decoders)... dus in princiepe plaats je hier best een eigen router achter (kan je meteen een deftig model kiezen dat de snelheden aankan van FN100).
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

r2504 schreef:Welke opties je dus gaat krijgen bij FN100 is nog niet duidelijk denk ik.
Alleen modem and switch. Geen wiresless ondersteuning.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Je legt per PC en per TV best een UTP (en sowieso per TV ook een coax natuurlijk). Wil je achteraf toch draadloos kan je nog altijd. Als je er nu al van uit gaat dat je draadloos wil en je wil later toch UTP (stabieler en sneller) dan kan het moeilijker zijn achteraf nog een UTP bij te trekken.

Die PC op 20m: zeker UTP leggen.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

hallo,

1 pc (PC1) staat op +- 10 meter van de plaats waar nu de kabel binnenkomt, en dus waarschijnlijk ook de plaats waar de modem komt te hangen.

Code: Selecteer alles

PC 1 draadloos
                              ┌--HD Digicorder
                              |
Telenet modem  --->   switch[TN]                                            
                              |
                              | 20 meter utp kabel
                              |         
                              └-switch (2) ---- HD Digicorder (optioneel)
                                   |
                                   └-Router (1)
                                         ├--PC2
                                         ├--PC3
                                         └--PC4
Zoiets dan?
Wat voor kabel leg ik dan het best?
Heb ik een router nodig indien ik geen 2de hd digicorder ga gebruiken?
Génicus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 05 okt 2009, 21:47
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Je zult wel een router nodig hebben aangezien Telenet (weet ik uit ervaring) maar 1 public IP geeft, terwijl je verschillende computers op het internet wil, dus om dit te verdelen moet je een router plaatsen die dan het public IP kan delen in een range van private IPs.
En wat wil je met PC1 doen? Ook op het bedrade netwerk hangen?
Voor een bedraad netwerk heb je zowizo een CAT5(e) kabel nodig (UTP dus), dus als je PC1 erop wil hangen bedraad moet je alleen een UTP trekken, geen coax, die is alleen voor de digicorders
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Pc1 zou ik het liefst draadloos hebben. Coax heb ik op die plaats idd niet nodig.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Code: Selecteer alles

                              ┌--HD Digicorder
                              |
Telenet modem  --->   switch[TN]                                            
                              |
                              | 20 meter utp kabel (nog aan te leggen)
                              |         
                              |
                              └-Router (1)
                                       ├--PC1
                                       ├--PC2
                                       ├--PC3
                                       └--PC4
Nu wil ik ook een gigabit netwerk achter router (1). Of kan ik deze ook vervangen door een gigabit switch ?
Heb wel een probleem met pc1: 25m utp (cat5) kabel, kan slechts synchen aan 10mbit, als ik netwerk op autonegotiation of 100mbit zet krijg ik geen sync)

En is het nodig om een cat6 kabel te kopen, of is cat5e voldoende?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Teebee,

Je kan best een extra Gigabit switch aanschaffen dan een router die Gbit ondersteunt. Dit vooral qua kostprijs, maar ook performantie.

Wat betreft die synch, dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan een slechte patch dan, ik vermoed dat de mesjes niet goed doorgeduwd zijn en niet alle draden goed contact hebben ( voor 10Mbit zijn maar 2 draadjes nodig, voor 100Mbit, 4). Wat betreft het type kabel, CAT5e is de minimum voor Gbit connecties.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Xantos
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 01 mei 2009, 23:03

Inderdaad cat5e kabel is zeker voldoende voor gigabit, je moet alleen zorgen dat je connectoren zeer goed zijn (geen goedkope brol nemen) en je kabel ook van goede kwaliteit.
Ik probeer altijd sftp te nemen, zeker als ze nog eens bij electriciteit liggen (anders ftp).
Neem altijd je tijd wanneer je de connectoren bedraad en nijpt, niet te vlug te werk gaan, neem er je tijd voor dat ze zeker goed gedaan zijn.
Lengtes van 70 meter heb ik al gedaan en behaal mooie snelheden (tussen switch en pc 70 meter).

Ik zou ook een gewone 10/100 mbit router zetten en daaraan een gigabit switch hangen (goedkoopste oplossing) heb je toch geld genoeg, ga dan voor een gigabit router :p
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ik ga toch gene problemen als ik enkel een gigabit switch kies?
Je zult wel een router nodig hebben aangezien Telenet (weet ik uit ervaring) maar 1 public IP geeft, terwijl je verschillende computers op het internet wil, dus om dit te verdelen moet je een router plaatsen die dan het public IP kan delen in een range van private IPs.
Gebruikersavatar
Kemblin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 okt 2003, 16:47
Locatie: Schoten (Antwerpen)
Bedankt: 2 keer

Teebee schreef:

Code: Selecteer alles

                              ┌--HD Digicorder
                              |
Telenet modem  --->   switch[TN]                                            
                              |
                              | 20 meter utp kabel (nog aan te leggen)
                              |         
                              |
                              └-Router (1)
                                       ├--PC1
                                       ├--PC2
                                       ├--PC3
                                       └--PC4
Nu wil ik ook een gigabit netwerk achter router (1). Of kan ik deze ook vervangen door een gigabit switch ?
Heb wel een probleem met pc1: 25m utp (cat5) kabel, kan slechts synchen aan 10mbit, als ik netwerk op autonegotiation of 100mbit zet krijg ik geen sync)

En is het nodig om een cat6 kabel te kopen, of is cat5e voldoende?
ik zou de switch en de router in dit verhaal omwisselen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Génicus schreef:Je zult wel een router nodig hebben aangezien Telenet (weet ik uit ervaring) maar 1 public IP geeft
TN geeft bij het kleinste abonnement inderdaad maar 1 public IP, echter bij hogere abonnement van 2 tot 4 IP's... wat niet weg neemt dat een router plaatsen meestal een betere oplossing is (alle PC's zitten dan in hetzelfde subnet, en je hebt dmv. NAT een vrije goede security).
Teebee schreef:Ik ga toch gene problemen als ik enkel een gigabit switch kies?
Lees hierboven... hangt er een beetje vanaf dus.
Sasuke schreef:Wat betreft die synch, dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan een slechte patch dan, ik vermoed dat de mesjes niet goed doorgeduwd zijn en niet alle draden goed contact hebben
Kijk ook eens of het middelste paar onderling nogmaals getwist is bij de connectors (zonder dit heb je zelfs met 8 draadjes problemen om 100 Mbit te halen).
Kmblin schreef:ik zou de switch en de router in dit verhaal omwisselen.
Nee... absoluut niet... een TN decoder mag NIET/NOOIT/JAMAIS achter een router geplaatst worden !
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Enig advies welke gigabitrouter ik dan zou aankopen?
Gebruikersavatar
Kemblin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 okt 2003, 16:47
Locatie: Schoten (Antwerpen)
Bedankt: 2 keer

ik heb een netgear GS108T, ben er tot hiertoe erg content van. Vorige was een d-link gbit switch en is van de ene dag op de andere gestopt (na 3 jaar perfecte dienst). De Netgear die ik nu heb is een pakje duurder (managed switch) en ik hoop dus ook dat hij iets langer zal mee gaan.

http://www.netgear.com/Products/Switche ... S108T.aspx

moest ik een switch kiezen zou ik tussen de merken netgear en d-link kiezen.
Uloga
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 08 feb 2008, 12:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,

Je zou best een router met wireless kopen in dat geval.
Ik heb zelf een Sitecom WL-308 en ben daar zeer content van. Heeft alle opties en haal altijd maximum snelheden. (Met draft- N 300Mbps), je kan ook eens kijken voor de iets lichtere variant de WL-306

Volgens ik al veel gelezen heb lijkt de Linksys WRT54G ook een zeer geschikte kandidaat. (maar heeft wel geen Draft-N wireless)
:banana:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dergelijke routers (ook al is een WRT54 een goed ding) zijn speelgoed als je spreekt over FiberNet 100.

Het zou te gek zijn 133 euro/maand te betalen voor FN100 om dan een router te plaatsen die amper 50 Mbit WAN-to-LAN routing kan doen ! Zoek je dus een deftige router (en let op dat zelfs sommige Gigabit routers niet in staat zijn 100 Mbit aan WAN-to-LAN routing te halen !!!)... elders op het forum zijn er specifieke topics over te vinden.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2171
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Een maandabonnement betalen dat veel hoger is dan de router die je ermee wilt gebruiken, toont aan hoe absurd het wel kan zijn (ofwel veel te hoge abonnementsprijs of niet geschikte router).

Het doet mij beetje denken aan die mensen die een Full HD flatscreen kopen met een HD setup-box om die dan met SCART te verbinden. :roll:

Op Tomshardware.com staan er trouwens grafieken van troughput routers. Voor zo'n abonnement moet je dus al zeker >100 Mbit WAN->LAN hebben wil je goed zitten. En laat je vooral niet teveel (ver)leiden door die Wifi snelheden: omdat je connectiesnelheid aangegeven in Windows bvb 100 betekent nog niet dat je die haalt (n de praktijk zal het eerder gedeeld door 2 of 3 zijn, en dan nog...).
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Winkel hier in de buurt heeft me een D-link dir-655 aangesmeerd.

Simpelweg Plug en play en het enige wat ik zou moeten doen is WPA2 aanzetten?
Wynand
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jun 2007, 20:26

Xantos schreef:Inderdaad cat5e kabel is zeker voldoende voor gigabit, je moet alleen zorgen dat je connectoren zeer goed zijn (geen goedkope brol nemen) en je kabel ook van goede kwaliteit.
Ik probeer altijd sftp te nemen, zeker als ze nog eens bij electriciteit liggen (anders ftp).
FTP/STP kabels wil ik jou trouwens nog zelf correct zien maken.
Xantos schreef:Neem altijd je tijd wanneer je de connectoren bedraad en nijpt, niet te vlug te werk gaan, neem er je tijd voor dat ze zeker goed gedaan zijn.
Lengtes van 70 meter heb ik al gedaan en behaal mooie snelheden (tussen switch en pc 70 meter).
UTP gaat tot 100 meter volgens zijn standaard, kabel van slechte kwaliteit die dat niet haalt vind je bijna niet meer. Voor afstanden en vaste kabels kan je gerust zelf knijpen, zelf knijpen voor kabels die veel verstoken worden is minder verstandig, gegoten kabels zijn hiervoor simpelweg beter omdat de gewone huis-tuin-keuken mens zowat elke kabel (internet/haardroger/stofzuiger) verkracht.
Xantos schreef:Ik zou ook een gewone 10/100 mbit router zetten en daaraan een gigabit switch hangen (goedkoopste oplossing) heb je toch geld genoeg, ga dan voor een gigabit router :p
Neem een goedkope switch die zijn werk als switch doet en al het verkeer naar de router laat lopen, en je haalt nog geen Gbps. Connectie router<->switch is dan namelijk 100Mbps.

Teebee schreef:Winkel hier in de buurt heeft me een D-link dir-655 aangesmeerd.

Simpelweg Plug en play en het enige wat ik zou moeten doen is WPA2 aanzetten?
Zoiets, gewoon naar 192.168.0.1 surfen met een kabel in de router (in poort 1-4), gebruikersnaam Admin, wachtwoordveld leeg. Dan kan je op beide draadloze netwerken (zowel op 2,4 GHz als 5GHz) een wachtwoord zetten.
Is verder plug&play ja.

Niet plug&play te gebruiken in combinatie met de standaard Motorola SVG1501E modem van Telenet.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”