Verlies van WAN connectie bij belasten van E-Router

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
BeAtS
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2010, 11:12
Bedankt: 1 keer

Ik heb een Klik met de 1G Speedboost optie. Ik maak gebruik van de nieuwe E-Router in bridging mode.

Al enige tijd heb ik het probleem dat wanneer ik de lijn belast (800-1000Mbit) de connectie pakweg om het half uur wegvalt. Connectie is dan effectief een 10-tal minuten weg.

Ik heb reeds een nieuwe modem gehaald, maar het probleem blijft aanwezig, al lijkt het wel met minder regelmaat als de oude modem.

Als test heb ik ook eens de modem zonder bridging gebruikt en dus de devices rechtstreeks op de E-Router, om mijn eigen hardware uit te sluiten, maar probleem is hier hetzelfde.

Ik vraag me dus af of meerdere mensen problemen ervaren met de E-Router wanneer men deze belast met Gigabit snelheden?

Anders zou het nog de Coax of de coax-verdeler kunnen zijn?
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Ik zie meer en meer issues met de E-router.
Hoe zit het met die "firmware issues" @nickdd postte dat in https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 93#p932548

Gelukkig heb ik nog een CV7160 zonder issues.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Hier ook problemen met de erouter, soms zo'n 10% packet loss, telenet steekt het op mijn eigen router maar na een reboot van de erouter is het weg, al vervangen zonder resultaat. (10% loss bij een belasting van 2Mbps).

Heb wel gisteren (9Aug) om 3:30 s'nachts een update gehad, sindsdien niet meer gehad, maar het kan nog terugkomen.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Abusimbal schreef:Gelukkig heb ik nog een CV7160 zonder issues.
Dat is een EuroDOCSIS 3.0-modem. Ondersteunt die ook 1 Gbps downstream?

Logischerwijs zijn er mogelijks talrijke signaalproblemen met de EuroDOCSIS 3.1-modems aangezien die voor downstream 4096-QAM-modulatie gebruiken wat véél storingsgevoeliger is dan 256-QAM-modulatie.
Waar precies zulke signaalproblemen zich voordoen op het Telenet-coaxnetwerk is een leuke zoektocht is al gebleken: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=62277
BeAtS
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2010, 11:12
Bedankt: 1 keer

datakiller schreef: Heb wel gisteren (9Aug) om 3:30 s'nachts een update gehad, sindsdien niet meer gehad, maar het kan nog terugkomen.
Hoe heb je gezien dat er een update is binnen gekomen?
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

BeAtS schreef: Hoe heb je gezien dat er een update is binnen gekomen?
Telenet gebeld, was een reboot, of het een update is staat er niet specifiek in, maar aangezien het s'nachts was en de e-router hing net een dag op, gok ik op een update. (Vervangen door de packet loss dus hing 8,5uur op toen de reboot gebeurde).

Nog een sidenote, 4G backup werkt niet in bridge mode.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
akke
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem.

Als ik een iperf3 speed test doe met een server in ons datacenter te Brussel, dan haal ik hier op kantoor pakweg 940mbit. Dit gaat goed voor enkele minuten maar zodra ik hem langer dan 5 minuten wil laten draaien, dan valt Telenet uit.

Op het moment dat Telenet uitvalt is de modem wel nog gewoon online. De gateway is pingbaar en als je een traceroute doet naar ergens online, dan kan hij nog 3 hops verder komen om daar dan dood te lopen. Het probleem situeert zich dus niet bij ons op kantoor.

Na het uitvallen duurt het ongeveer 5 minuten tot de verbinding weer terug is. De modem herstart in die tussentijd nooit.
BeAtS
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2010, 11:12
Bedankt: 1 keer

Klinkt erg veel als exact hetzelfde probleem, toevallig zelf al eens mee verder gegaan?
Laatst gewijzigd door philippe_d 10 aug 2022, 15:32, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullqute verwijderd
akke
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Ik ga daar vandaag aan beginnen.
Zal wellicht weer iets van lange adem worden :-(
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

raf1 schreef:
Abusimbal schreef:Gelukkig heb ik nog een CV7160 zonder issues.
Dat is een EuroDOCSIS 3.0-modem. Ondersteunt die ook 1 Gbps downstream?

Logischerwijs zijn er mogelijks talrijke signaalproblemen met de EuroDOCSIS 3.1-modems aangezien die voor downstream 4096-QAM-modulatie gebruiken wat véél storingsgevoeliger is dan 256-QAM-modulatie.
Waar precies zulke signaalproblemen zich voordoen op het Telenet-coaxnetwerk is een leuke zoektocht is al gebleken: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=62277
Ik haal toch soms 930Mbit.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

akke schreef:Zal wellicht weer iets van lange adem worden :-(
Heb ook eens routing problemen moeten melden (latency s'avonds omhoog naar bijna alles incl OVH, Edpnet, Cloudflare, ...) heeft 2 maanden geduurd en de ombudsmantelecom stond zelfs aan hun kant, ben de mails verloren maar het kwam neer op de Telenet technieker heeft niets gevonden dus er is niets aan de hand.

Betaalde toen bijna 100euro per maand voor enkel internet. En ik was ook niet de enigste die last had, had zelfs een discord server met meerdere personen die last hadden.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

akke schreef:Als ik een iperf3 speed test doe met een server in ons datacenter te Brussel, dan haal ik hier op kantoor pakweg 940mbit. Dit gaat goed voor enkele minuten maar zodra ik hem langer dan 5 minuten wil laten draaien, dan valt Telenet uit.
Het is maar een vermoeden, maar zulke fenomenen kunnen steeds iets te maken hebben met Traffic Management:
Om de integriteit en stabiliteit van het Telenet Netwerk en een hoge kwaliteitsgarantie voor de aangeboden Breedbanddiensten te kunnen garanderen, past Telenet een set van regels voor Traffic Management toe.
bron: https://www2.telenet.be/corporate/nl/re ... aanbod-fix
akke
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

raf1 schreef:
akke schreef:Als ik een iperf3 speed test doe met een server in ons datacenter te Brussel, dan haal ik hier op kantoor pakweg 940mbit. Dit gaat goed voor enkele minuten maar zodra ik hem langer dan 5 minuten wil laten draaien, dan valt Telenet uit.
Het is maar een vermoeden, maar zulke fenomenen kunnen steeds iets te maken hebben met Traffic Management:
Om de integriteit en stabiliteit van het Telenet Netwerk en een hoge kwaliteitsgarantie voor de aangeboden Breedbanddiensten te kunnen garanderen, past Telenet een set van regels voor Traffic Management toe.
bron: https://www2.telenet.be/corporate/nl/re ... aanbod-fix

Dat zou betekenen dat je Speedboost wel mag betalen maar niet mag gebruiken?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Klopt, iets meer dan 6500 nodes voor 1 728 900 breedbandklanten.
Dus gemiddeld 265 breedbandklanten op een node.
Overboeking dus, het komt erop neer dat je als individuele breedbandklant niet continu aan 1 Gbps kan downloaden.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

akke schreef:Ik ga daar vandaag aan beginnen.
Zal wellicht weer iets van lange adem worden :-(
Bespaar je de moeite. Ik heb dit probleem al vanaf het begin dat ze deze uitrolde. Heb toen met een techneut aan de lijn gehangen die ook beweerde dat het aan mijn router lag. Toen ik deze ook had met mijn computer rechtstreeks op de e-router, kon hij niets anders dan toegeven dat het niet juist zat. Hij beweerde dat hij de firmware kon beheren/herschrijven. Maar buiten wat gekibbel aan de telefoon is er nog niets veranderd. Ik heb het probleem opgelost door mijn router te begrenzen op 750 Mbit/s. :roll: .
BeAtS
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2010, 11:12
Bedankt: 1 keer

mailracer schreef: Bespaar je de moeite. Ik heb dit probleem al vanaf het begin dat ze deze uitrolde. Heb toen met een techneut aan de lijn gehangen die ook beweerde dat het aan mijn router lag. Toen ik deze ook had met mijn computer rechtstreeks op de e-router, kon hij niets anders dan toegeven dat het niet juist zat. Hij beweerde dat hij de firmware kon beheren/herschrijven. Maar buiten wat gekibbel aan de telefoon is er nog niets veranderd. Ik heb het probleem opgelost door mijn router te begrenzen op 750 Mbit/s. :roll: .
Ik vreesde er al voor dat het iets in de trend van throttling was en het bijgevolg een welles-nietes spelletje wordt. Straf alweer dat ze zakelijke klanten laten betalen voor een upgrade die ze niet ten volle kunnen benutten. :x
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Kijk eens naar de coaxtechniek.
Hoeveel downstream kan die CV8560E-modem maximaal aan?
32 x 8 MHz EuroDOCSIS 3.0 kanalen? Dat is 1,6 Gbps.
2 x 96 MHz EuroDOCSIS 3.1 kanalen? Dat is 2 Gbps.
Dus 3,6 Gbps, en pakt dat er een reeks modems een andere coaxfrequentie gebruiken.
Dus, hoop en al is er 5 Gbps beschikbaar op een node, voor 150 à 250 klanten.
En één klant trekt 0,94 Gbps daarvan gedurende 10 minuten dicht.
Met vijf zulke nerds trek je de hele node plat.

Traffic Management lijkt me een plausibele reden waarom de verbinding dan verdwijnt.

Maar ik zou daar graag eens bewijzen van zien.
akke
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

raf1 schreef:Klopt, iets meer dan 6500 nodes voor 1 728 900 breedbandklanten.
Dus gemiddeld 265 breedbandklanten op een node.
Overboeking dus, het komt erop neer dat je als individuele breedbandklant niet continu aan 1 Gbps kan downloaden.
Niet continue, dat is aanvaardbaar. Maar zelfs geen 5 minuten?
En zouden ze dat dan bij de duurdere Corporate Fibernet ook doen?

Bij ons is het probleem dat wij regelmatig backups downloaden uit ons datacenter te Brussel. Dat kan soms 200Gb zijn of meer.
Ik kan dit niet gewoon downloaden zonder dat Telenet uitvalt. Behalve als ik de snelheid bewust ga verlagen.
Maar ik betaal voor Speedboost? Waarom moet ik dan nog eens bewust de snelheid gaan verlagen?

Ik denk dat Telenet dan toch e.e.a. moet herzien. Dat ze dan de stream in snelheid verlagen, oké. Maar de lijn volledig offline gooien is nogal drastisch..
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Ik denk dat het doel is (als ik het hier zo lees) dat die na 5min zou vertragen en dan na 5min minder belasting weer volledige snelheid maar ipv snelheid te verlagen valt de verbinding weg.
Concreet kunnen we (als dat nodig is) de bandbreedte tijdens de allerdrukste momenten beperken. Zo kan iedereen een minimum bandbreedte gebruiken.
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... erkbeheer/
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

akke schreef:Niet continue, dat is aanvaardbaar. Maar zelfs geen 5 minuten?
Nogmaals, het is gissen wat er precies gebeurt met jouw Iperf3-verkeer. Ik zeg alleen dat Telenet de beschikbare bandbreedte op de node "eerlijk" verdeelt over het aantal actieve breedbandklanten.
Mogelijks worden bepaalde protocollen wel anders behandeld, zoals P2P. Maar misschien ook Iperf?

Je zou dus ook eens de performantie van protocollen kunnen testen die Jan Modaal gebruikt. En dat dan vergelijken met Iperf.
Misschien kan je eens een bestand van 100 GB downloaden over http. Na 800 seconden zou dat moeten gedownload zijn met een betrouwbare 1 Gbps-verbinding.
akke schreef:En zouden ze dat dan bij de duurdere Corporate Fibernet ook doen?
Die klanten krijgen prioriteit op het coaxnetwerk en tegen betaling kunnen ze 5 Mbps dedicated bandbreedte op de node reserveren.
bron: https://www2.telenet.be/business/nl/sme ... ernet.html
akke schreef:Ik denk dat Telenet dan toch e.e.a. moet herzien. Dat ze dan de stream in snelheid verlagen, oké. Maar de lijn volledig offline gooien is nogal drastisch..
Misschien is Traffic Management fout geconfigureerd en is het verlies van de verbinding niet de bedoeling.
Vertraging van grote downloads op piekmomenten is natuurlijk wel te verwachten. Als 's avonds 100 man op de node Netflix zit te kijken bijvoorbeeld.
BeAtS
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2010, 11:12
Bedankt: 1 keer

akke schreef: Bij ons is het probleem dat wij regelmatig backups downloaden uit ons datacenter te Brussel. Dat kan soms 200Gb zijn of meer.
Ik kan dit niet gewoon downloaden zonder dat Telenet uitvalt. Behalve als ik de snelheid bewust ga verlagen.
Maar ik betaal voor Speedboost? Waarom moet ik dan nog eens bewust de snelheid gaan verlagen?
Precies, ik denk dat we genoeg betalen en dan nog eens wat extra voor de hogere snelheid. Dat er op drukke momenten de bandbreedte verlaagd wordt, kan ik nog mee leven, maar 10min het hele internet weg, dat is teveel van het goede.
Het feit dat de router nooit reboot of dergelijke, gok ik dat het slechte traffic shaping is, maar ze zullen dat nooit toegeven vrees ik.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

In principe is alleen vertraging om de bandbreedte eerlijk te verdelen toegelaten in het kader van netneutraliteit.
zie https://www.bipt.be/consumenten/netneutraliteit

Telenet is verplicht transparant te zijn over dit netwerkbeheer, dus stel hen de vraag: "Is het wegvallen van de dataverbinding via Iperf- of backup-protocollen het gevolg van Traffic Management?"
Als je daarover geen deftige uitleg krijgt, dien je klacht in bij het BIPT met de uitdrukkelijke vermelding dat Telenet onvoldoende transparant is over haar Traffic Management en dit mogelijks een overtreding is van de netneutraliteitsregels.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Wat ik mij afvraag is dit enkel bij een E-Router ?
Ik bedoel ik heb een CV7160 modem en ervaar dit issue niet.
Ik ga nog eens wat testen, maar ik heb nog nooit gehad dat ik door de lijn dicht te trekken onderbrekingen had.

Kan dus aan Traffic Management liggen, maar dan moet je deze symptomen ook hebben met andere modem's en routers, toch ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Abusimbal schreef:Ik bedoel ik heb een CV7160 modem en ervaar dit issue niet.
Jij zit ook op een andere node. Traffic Management grijpt pas in bij zware belasting van de node om de vrije bandbreedte eerlijk te verdelen.
Maar het blijft gissen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

BeAtS schreef:Connectie is dan effectief een 10-tal minuten weg.
Traffic management is één ding... maar een connectie die 10 minuten volledig weg is ?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Sowieso is dat onaanvaardbaar en ergens iets dat foutloopt met de verbinding.
Beperkte packet loss kan zich op EuroDOCSIS-niveau manifesteren, dus ruis op het coaxsignaal en op te lossen met een interventie van een bekwame technicus.
Maar een verbinding die na 3 hops 100% doodloopt, dat moet toch iets op router-niveau zijn.
Het blijft gissen naar de oorzaak.
JorenV
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2011, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ook hier hetzelfde probleem met de CV8560E. Bij een usenet download aan volle snelheid (tegen de 1000Mbit) valt de WAN verbinding na een tijdje weg voor een dikke 5 á 10 minuten.

Ondertussen overgeschakeld naar Mobile Vikings.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 815
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Offtopic maar hier een modem gehad van Telenet. Telkens wanneer ik die ene pc aansloot op LAN viel compleet internet uit en blokkeerde de modem, geen dhcp meer, niets. Telenet zei, technieker sturen, maar na een reboot gewoon opgelost. En telkens opnieuw.
dovo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 nov 2015, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

Het wegvallen van de connectie op gigabit aansluitingen kan gebeuren doordat de DDOS beveiliging inschakelt. Een enkele TCP stream door curl is al voldoende om dit te triggeren. Dit is niet het gevolg van Telenet netwerkbeheer in de headends.
Je kan dit verifiëren door je snelheid te limiteren tot ~ 650 mbps (moet incl. overhead onder de 700 zijn), dan zou je normaal gezien onder de radar van de DDOS beveiliging blijven.
De reden waarom dit gebeurd is vrij technisch en ga ik niet publiek op internet zetten. Dit probleem bestaat trouwens al enkele jaren. Blijven proberen bij support en steeds herhalen "Mijn verbinding wordt onrechtmatig nullrouted door de DDOS beveiliging".
BeAtS
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2010, 11:12
Bedankt: 1 keer

akke schreef:Ik ga daar vandaag aan beginnen.
Zal wellicht weer iets van lange adem worden :-(
Ik ben er vandaag mee begonnen, als eerste stap hebben ze voorgesteld om een week lang te monitoren en ze bellen me dan volgende week vrijdag terug. Ik zal dus in die week het probleem meerdere keren gaan nabootsen en dan ben ik benieuwd waar ze vrijdag mee afkomen.

Overigens een interessant detail, toen ik begon over nullrouting en traffic management en dergelijke, ging de support medewerker wat settings nakijken en hij vertelde me dat "filtering" op IPv6 disabled was.
Toeval wil dat ik ook via IPv6 getest heb.... en daar heb ik zonder problemen en zonder enige disconnect een goeie 8u lang tussen de 800-1000Mbit getrokken :roll:

Voor IPv4 kon hij me niet zeggen of er een dergelijke setting was...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

dovo schreef:Het wegvallen van de connectie op gigabit aansluitingen kan gebeuren doordat de DDOS beveiliging inschakelt. Een enkele TCP stream door curl is al voldoende om dit te triggeren. Dit is niet het gevolg van Telenet netwerkbeheer in de headends.
Dan lijkt er mij iets grondig fout met het algoritme van TN... DDOS gaat over een "distributed" aanval... als één stream dit triggered klopt er iets niet.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

BeAtS schreef: 12 aug 2022, 18:19
akke schreef:Ik ga daar vandaag aan beginnen.
Zal wellicht weer iets van lange adem worden :-(
Ik ben er vandaag mee begonnen, als eerste stap hebben ze voorgesteld om een week lang te monitoren en ze bellen me dan volgende week vrijdag terug. Ik zal dus in die week het probleem meerdere keren gaan nabootsen en dan ben ik benieuwd waar ze vrijdag mee afkomen.

Overigens een interessant detail, toen ik begon over nullrouting en traffic management en dergelijke, ging de support medewerker wat settings nakijken en hij vertelde me dat "filtering" op IPv6 disabled was.
Toeval wil dat ik ook via IPv6 getest heb.... en daar heb ik zonder problemen en zonder enige disconnect een goeie 8u lang tussen de 800-1000Mbit getrokken :roll:

Voor IPv4 kon hij me niet zeggen of er een dergelijke setting was...
Klopt ik heb het wegvallen idd enkel met ipv4. IPv6 blijft geconnecteerd.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Is er nog iets uitgekomen ? @BeAtS
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”