2x Fibernet op één adres?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
akke
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb 2x Business Fibernet met speedboost optie laten installeren. Dit vooral met de bedoeling om een hogere upload snelheid te kunnen halen voor bepaalde projecten.

In upload kan ik via beide modems gezamenlijk nu wel rond de 90Mbit halen wat ok is.

Maar bij downloaden is er iets vreemd aan de hand:

Als ik een download/speedtest op modem 1 start haal ik bijvoorbeeld ergens tussen de 700-800Mbit redelijk constant.
Wanneer ik dan vervolgens op modem 2, volledig onafhankelijk van modem 1 en met andere servers, een download/speedtest start zakt de snelheid van modem 1 naar 400-450Mbit en op modem 2 haal ik dan ook maar 400-450Mbit.

Zodra ik de test op één van de modems uit zet gaat de snelheid op de andere modem terug naar boven.


Ik heb al uren met Telenet gebeld maar ik krijg daar de éne na de andere "technieker" aan de lijn die niet weet hoe dat kan. Zelfs meermaals te horen gekregen dat het onmogelijk is dat er 2 internet installaties op één adres staan maar het staat er echt hoor. Ik weet toch wat ik zie :-)

Nu vroeg ik me af of er hier iemand een idee heeft hoe het komt dat beide modems zo hard beïnvloed worden door elkaar? Want dat zou in principe toch niet mogen zijn?

Wel is op het adres geen TV dus ik vermoed dat er een filter staat op straat. Zou die filter kunnen storen als er 2 modems achter zitten?

Alle hulp is welkom!
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

hm lijkt alsof telenet niet voldoende capaciteit heeft in je straat/node...
welk type modem is het?
test je met kabel rechtstreeks per modem, dus zonder een of andere router tussen, en aparte computers ?
akke
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Beide modems hetzelfde type: CV8560E
Alle tests werden uitgevoerd met één server rechtstreeks verbonden met een CAT6 kabel naar de modem.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

En toch onafhankelijke dhcp clients en routing? want wellicht krijg je dezelfde default gw van telenet en dat kan al wel eens problemen geven, weinig routers supporten dit via dhcp.
Of is het op 2 aparte VMs ? Mogelijk probleem met server throughput dan ?
akke
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Sorry, niet goed verwoord.

Alle tests werden uitgevoerd met één server PER MODEM rechtstreeks verbonden met een CAT6 kabel naar de modem.

Dus per modem een aparte server/computer, niet met elkaar te maken dus.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dan is dat gewoon de backbone die vol zit

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als dat gaat om coax en niet échte fiber, dan is je kabel een shared medium.
Het kan dus goed zijn dat die kabel zijn volledige capaciteit heeft bereikt.

Daar kan je volgens mij niet veel aan doen, tenzij je business abbo een ingebouwde snelheidsgarantie of SLA heeft.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

akke schreef:Nu vroeg ik me af of er hier iemand een idee heeft hoe het komt dat beide modems zo hard beïnvloed worden door elkaar? Want dat zou in principe toch niet mogen zijn?
Dat noemt men "overbooking": er wordt er namelijk van uit gegaan, dat niet iedereen op hetzelfde moment de beschikbare bandbreedte gebruikt ...

Jouw Docsis 3.0 modem bundelt 24 downstream kanalen (van elk 50mbps) om een maximale snelheid van 1 Gbps te kunnen leveren.
Maar deze 24 kanalen zijn niet exclusief voor jou, maar ook voor andere internet gebruikers, vandaar dat je nooit 1Gbps krijgt, maar 700-800 mbps ...

Jouw 2 gigabit modems zouden dus elk 24 exclusieve kanalen moeten gebruiken om gelijktijdig 1 Gbps te kunnen leveren.
Daarvoor zijn er niet genoeg download kanalen, jouw 2 modems gebruiken dus overlappende kanalen, die gedeeld worden.

Het stopzetten van analoge radio (FM) en televisie zal in de toekomst meer bandbreedte vrijmaken voor internet (alsook Docsis 3.1 die zuiniger omspringt met bandbreedte, en het gebruik van hogere frequenties).

Coax is een shared medium, voorlopig kan je daar niet veel aan veranderen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als coax een fiber mag zijn is mijn koffie een Tripel Karmeliet en mijn bril een sterrenkijker.
akke
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d,

De modem die bij ons staat is een Docsis 3.1 modem met, als ik me niet vergis, 32 kanalen.

Maar ik begrijp je uitleg niet zo goed. De 24 kanalen waarover je spreekt zijn dus gedeeld met andere gebruikers.
Wil dit dan zeggen dat als er nog iemand in onze straat een Fibernet met speedboost heeft zijn downloads onmiddelijk zoveel invloed zullen hebben op onze verbinding?

Stel dat wij 700Mbit halen, de buurman begint ook dataverkeer te maken en onze snelheid zakt direct naar 450Mbit?

Trouwens, de verbinding is in zijn geheel slecht.
Op dit moment haal ik nog maar 400Mbit met slechst één modem. Het fluctueert héél erg, die snelheid.
Is dit normaal bij Telenet tegenwoordig?


Ik heb al geïnformeerd bij Telenet of we niet beter Corporate Fibernet nemen maar dat werd zelfs afgeraden.
Volgens de medewerker zou het geen enkel verschil in snelheid of fluctuaties in snelheid maken.. Vreemd wel, want ze verkopen het als een verbinding die voorrang krijgt op het netwerk.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

CV8560E kan inderdaad 32 channels aan, of dit bericht is ook fout: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 0E#p871107

Dat de telenet business fibernet abos zogezegd voorrang krijgen heb ik ook al eens gehoord, maar nog nergens concreet gelezen.

Wat je kan doen is telenet bellen en zeggen dat je op dat moment maar 400mbps haalt bv. Dat jij dan tegelijk met de andere aan het downloaden bent moet je in eerste instantie niet zeggen, anders schuiven ze dat mogelijk direct af.

Voor technische problemen kan je zelfs 24/7 terecht: https://www2.telenet.be/nl/business/con ... lefonisch/
Laatst gewijzigd door splinterbyte 15 apr 2021, 21:26, in totaal 1 gewijzigd.
doopsuiker
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 feb 2019, 10:27
Bedankt: 2 keer

Corporate fibernet zit in de AF queue op de backbone
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

akke schreef:De 24 kanalen waarover je spreekt zijn dus gedeeld met andere gebruikers.
Inderdaad, de coaxkabel in je straat is één kabel met een vertakking per huis, alle kanalen zijn gedeeld met héél je buurt tot aan het eerste knooppunt waar glasvezel ligt. Als iedere Telenet-klant in je buurt speedboost koopt en begint te downloaden, zakt de snelheid als een pudding in elkaar. Probeer maar eens 100 gigabyte te downloaden om 20u 's avonds en bereken de gemiddelde downloadsnelheid.
doopsuiker schreef:Corporate fibernet zit in de AF queue op de backbone
Maar de flessenhals is de coaxkabel. Vanaf de glasvezelnode krijg je misschien voorrang, maar dat is redelijk nutteloos voor de snelheid, je snelheid is maar zo snel als de traagste schakel in het netwerk.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Alsje garanties wil en een deftige upload dan moet je voor iFiber gaan. Maar uiteraard ga je daarvoor betalen...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

akke schreef:De modem die bij ons staat is een Docsis 3.1 modem met, als ik me niet vergis, 32 kanalen.
Ja inderdaad, maar Docsis 3.1 is nog niet geactiveerd, dus je gebruikt nu nog altijd Docsis 3.0
Theoretisch kan de modem 32 kanalen bundelen, maar ik denk niet dat Telenet nu al 32 kanalen gebruikt.

Het principe blijft hezelfde:
Er zijn geen kanalen genoeg beschikbaar om iedere gebruiker exclusieve kanalen te geven (24 of 32).
Dat zou ook een complete verspilling zijn, gezien gebruikers niet 24/24 aan 1 Gbps downloaden (je hebt hiervoor zelfs geen volume genoeg met de FUP)
akke schreef:Maar ik begrijp je uitleg niet zo goed. De 24 kanalen waarover je spreekt zijn dus gedeeld met andere gebruikers.
Wil dit dan zeggen dat als er nog iemand in onze straat een Fibernet met speedboost heeft zijn downloads onmiddelijk zoveel invloed zullen hebben op onze verbinding?
Inderdaad. Maar Telenet gaat ervan uit dat niet iedereen 24/24 (gelijktijdig) 1 Gbps gebruikt. Trouwens met de FUP van 750Gb kan je geen 24/24 aan 1 Gbps downloaden :wink:
Je hebt een speed "boost": letterlijk; je kan af en toe eens je download "boosten" tot 1Gbps (als de andere toevallig op dat moment ook niet aan het "boosten" is :-D ).
akke schreef:Ik heb al geïnformeerd bij Telenet of we niet beter Corporate Fibernet nemen maar dat werd zelfs afgeraden.
Volgens de medewerker zou het geen enkel verschil in snelheid of fluctuaties in snelheid maken..
Als ze dezelfde modem gebruiken op dezelfde kabel, dan is dat laatste stuk ook shared, ongeacht het type abonnement.
Tenzij een corporate klant zijn eigen coax heeft tot de node?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dwdm
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jul 2018, 01:23
Bedankt: 12 keer

philippe_d schreef: Als ze dezelfde modem gebruiken op dezelfde kabel, dan is dat laatste stuk ook shared, ongeacht het type abonnement.
Tenzij een corporate klant zijn eigen coax heeft tot de node?
Een eigen coax tot de node heeft weinig nut. Het laatste stukje fiber (head-end <=> node) moet je eigenlijk bekijken als een manier om het RF signaal van in het head-end tot aan de node te krijgen (en natuurlijk ook andersom). In het head-end komt dit signaal terug op coax terecht en is zo via combiners/splitters aangesloten op het CMTS.

Als meerdere modems dezelfde kanalen gebruiken (geen idee hoeveel er op het netwerk zitten) dan zal de som van deze bandbreedte gedeeld moeten worden. Stel dat je 2 modems hebt die geen enkel overlappend kanalen hebben zullen deze elkaar niet beïnvloeden... althans toch niet op het stukje modem <=> cmts. Als de uplink van het CMTS naar het core-netwerk verzadigd geraakt ervaar je natuurlijk exact hetzelfde ...

Vroeger stonden er 2 CMTS'en, 1 voor residentiele klanten en 1 voor business klanten. Nu is er nog maar 1 maar hoe de verdeling in elkaar zit weet ik niet zeker. Waarschijnlijk andere kanalen voor business klanten of een vorm van QOS.

Kort samengevat: overboeking... Bij Telenet meestal tussen de modem bij u thuis en het CMTS... en op koper doen ze het ook maar dan wat verder in het netwerk...
Oplossing: een dienst met gegarandeerde bandbreedte afnemen... je betaalt er dan ook wel wat meer voor. Wil je dan ook nog dat 't (zo goed als) nooit uitvalt mag je nog wat meer betalen :-)
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

philippe_d schreef:...FUP van 750G...
Dat klopt niet bij Business Fibernet (met of zonder Speedboost), hier is geen FUP, of ik heb 'm tenminste nog niet bereikt...
Ik heb hetzelfde abbo als akke en doe elke maand meer dan 20TB volume. Er geldt ook geen dag/nachttarief hierop trouwens.

@akke Als je VDSL zou kunnen nemen daar kan je mogelijk bij EDPnet 2 lijnen nemen en als je maximum snelheid kan halen op die locatie heb je 2x40=80mbps upload in totaal. De download is wel minder als bij telenet dan, de prijs echter ook.
Of fiber, nog beter, je kan de beschikbaarheid nakijken op https://www.edpnet.be/nl/thuis/internet.html
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

2xVDSL?
Meestal zit je wel met 1 retour-paar.
Ik weet niet of Proximus zo happig is om daar werken voor te doen.
Langs de andere kant, vermoed ik dat ze voor bedrijven dat misschien wel doen.
Ooit wel gevraagd omdat wij hier een snelheid hadden om U tegen te zetten, 16/2.
Zaten 900m van de wijkcentrale, vorig jaar ineens 180m.
Maar zitten nu op TN en dat blijft voorlopig zo.
Speedboost, in een andere toppic al eens aangekaart, ook max 400-500.
Maar wij weten dat ze hier in de wijk praktisch allemaal TN of Orange hebben.
TN ziet het probleem niet, dat is toch snel genoeg meneer :bang:
Ik vind dat op een Business-fibernet niet kunnen zo van die antwoorden.
akke
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

@splinterbyte: we halen met de 2 modems (gecombineerd door samenbundelen over een VPS) ongeveer 92Mbit in upload dus de upload snelheid is goed genoeg voor ons. Maar de VDS oplossing is inderdaad wel goedkoper en kan ik overwegen... Maar is dat wel stabiel? Vroeger was ADSL erg onstabiel. VDSL heb ik nog nooit gehad...

Verder heb ik ook vannacht nog eens opnieuw geprobeerd te downloaden met beide modems. En dan ging het beter. Ik kon gezamenlijk 1.1 - 1.2GBit/s halen. Echter nu, overdag, is de snelheid weer een stuk minder. 600Mbit/s maximaal en als ik beide modems samen gebruik elk ongeveer 300Mbit/s.

Maar als ik het goed begrijp is dit eigenlijk gewoon ook normaal?
Als er maar 24 kanalen van 50Mbit beschikbaar zijn op de coax dan is er ook maar 1.2Gbit/s beschikbaar per node?
En een node kan meerdere straten zijn?

Dus... m.a.w. :we zijn misschien met 100 mensen die samen maximaal 1.2Gbit/s kunnen halen?



Wat VDSL betreft. Is het eigenlijk ook niet mogelijk om bijvoorbeeld 10 koperparen in huis te laten aansluiten en deze te bundelen?
Of doen ze dat nooit om zoveel aan te sluiten?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Wat zegt de check op https://www.edpnet.be/nl/thuis/internet.html ? Als dit 100 down/ 40 up is zit ne normaal wel goed, maar met die telefoonlijntjes weet je natuurlijk nooit, zeker als je in verleden problemen met ADSL hebt gehad. Dit zal je in de praktijk moeten zien wel.

Als je nu maar 300 haalt kan je telenet bellen en vragen "waarom betaal ik dan voor speedboost?" Ben benieuwd wat ze dan gaan zeggen...

24 of 32 is wat 1 modem tegelijkertijd kan bundelen, maar wie zegt dat er maar zoveel kanalen zijn voor alle modems per node, mogelijk zijn dit er dubbel zoveel bijvoorbeeld, in theorie zijn er op 1 coax kabel wel meer kanalen/frequenties beschikbaar? Maar dit kunnen we zelf niet zomaar nakijken zonder speciaal apperatuur..., dit moet een telenet tech maar eens bevestigen.

Meerdere koperparen gaat idd, maar als er nog niet zoveel liggen op jouw adres, moeten er wellicht extra graafwerken gebeuren en dat kan soms wat kosten.
Heb wel al plaatsen gezien waar 1 kabel binnenkwam met 6 paren en dat was nogniet eens een appartementsgebouw ofzo. Dus meer zo'n kabels zal ook gaan in theorie...
akke
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

de check zegt het volgende:

Te verwachten snelheden:1
Maximum: 98,20 Mbps download - 39,40 Mbps upload
Minimum: 60,93 Mbps download - 17,41 Mbps upload
Normaal: 98,11 Mbps download - 38,66 Mbps upload


Dus in theroie zou het oké moeten zijn.


Maar als ik zo even online zoek zie ik enkel modems die tot 2 VDSL verbindingen kunnen bundelen.
Kan dit niet met meer?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Die bonding kan je beter zelf doen, met aparte modems voor meer flexibiliteit, met je VPS bv, tenzij de VDSL ISP dat aan hun kant opvangt, not sure of EDPnet dat doet.
Ik weet een ISP die dat doet (ooit toch): https://www.destiny.be/diensten/internet maar op hun site staat niet meteen techinsche info of prijzen, je kan ze wel contacteren voor een gratis audit...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

splinterbyte schreef:24 of 32 is wat 1 modem tegelijkertijd kan bundelen, maar wie zegt dat er maar zoveel kanalen zijn voor alle modems per node, mogelijk zijn dit er dubbel zoveel bijvoorbeeld, in theorie zijn er op 1 coax kabel wel meer kanalen/frequenties beschikbaar? Maar dit kunnen we zelf niet zomaar nakijken zonder speciaal apperatuur..., dit moet een telenet tech maar eens bevestigen.
Geen idee hoeveel verschillende kanalen er gebruikt kunnen worden voor download, maar het is niet onbeperkt.
Naast internet (upload en download) zijn er (voorlopig) nog >20 kanalen bezet voor analoge TV, en een 20-tal "muxen" voor digitale TV.

Zelfs als er 50 kanalen zouden zijn in plaats van 24, dan verlaagt de overbooking gewoon met de helft, maar het blijft shared, en met 50 kanalen is er ook niet genoeg om iedereen gelijktijdig de snelheid te geven die geadverteerd wordt...
Drukte op een node zal altijd een invloed hebben op de snelheid die je krijgt. En hoe meer gigabit klanten, hoe groter de overbooking ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

splinterbyte schreef:Die bonding kan je beter zelf doen, met aparte modems voor meer flexibiliteit, met je VPS bv, tenzij de VDSL ISP dat aan hun kant opvangt, not sure of EDPnet dat doet.
Ik weet een ISP die dat doet (ooit toch): https://www.destiny.be/diensten/internet maar op hun site staat niet meteen techinsche info of prijzen, je kan ze wel contacteren voor een gratis audit...
Voordeel van bonding door de ISP is dat je extern maar één (fixed) IP-adres hebt en de bandbreedte voor het up/downloaden van één bestand niet beperkt is tot de bandbreedte van één VDSL-lijn. edpnet doet op basis van https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=59455 ook aan VDSL-bonding.
Computer(k)nul
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als je wil loadbalancen, ben je dan niet beter af met 1x coax en 1x xdsl?
Dan zit je tenminste op twee aparte netten die minder kans maken om tegelijk verzadigd te zijn.

Maar aan het einde van de rit stel ik me deze vraag:
Je stelt zelf dat je deze opstelling genomen hebt vooral om een hogere upload te kunnen hebben, en die werkt.
De download valt dan wat tegen vanwege dat shared medium, maar heb je die echt zo hard nodig dat je zou overwegen om je opstelling aan te passen?
akke
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef:Als je wil loadbalancen, ben je dan niet beter af met 1x coax en 1x xdsl?
Dan zit je tenminste op twee aparte netten die minder kans maken om tegelijk verzadigd te zijn.

Maar aan het einde van de rit stel ik me deze vraag:
Je stelt zelf dat je deze opstelling genomen hebt vooral om een hogere upload te kunnen hebben, en die werkt.
De download valt dan wat tegen vanwege dat shared medium, maar heb je die echt zo hard nodig dat je zou overwegen om je opstelling aan te passen?

Ik moet 2x de Business Fibernet met speedboost nemen om de hogere upload snelheid te krijgen. Want zonder speedboost is de upload maar de helft.
Dat zijn nu niet de goedkoopste abonnementen.... VDSL is goedkoper en bij EDPnet zou dat dan rond de 40Mbit komen. Nu bij Telenet is het 50Mbit (per modem). Ik kan dan misschien beter 1x Telenet + 2x VDSL nemen, dat is goedkoper dan de Business Fibernet met speedboost en dan heb ik in totaal meer upload speed + redundancy en de download speed zal dan zelfs hoger zijn want nu haal ik met 2 modems niet meer dan met 1 modem :-/
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Weet niet of dit iets is voor je vdsl

VDSL EXPERT PLUS bij edpnet

200/80 waarvan 24/2 gegarandeerd. Dat is denk ik met paor bonding.

140 euro exclusief btw.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je moest dat nemen voor de hogere uploadsnelheid, akkoord.
Maar je zei ook dat die upload snelheid in orde was.

Ben je nu andere configuraties aan het overwegen puur omdat je minder downloadsnelheid krijgt dan waar je voor betaalt?

Ik citeer effe je openingspost:
akke schreef:Ik heb 2x Business Fibernet met speedboost optie laten installeren. Dit vooral met de bedoeling om een hogere upload snelheid te kunnen halen voor bepaalde projecten.
In upload kan ik via beide modems gezamenlijk nu wel rond de 90Mbit halen wat ok is.
Volgens je openingspost heb je dus wat je wilde, alleen vond je de lagere downloadsnelheid wat raar.
Is deze dan ook een echt issue waarvoor je zou willen veranderen, of is het eerder een "ik krijg niet waar ik voor betaal"?
akke
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Op zich is dat geen probleem maar de download snelheid van één modem is veel momenten op de dag beneden de 500Mbit.
De Speedboost optie die ik dan betaal is zinloos.

Beide modems halen gezamenlijk niet meer dan één modem. Dus ook op dat vlak helpt het niet om de download snelheid te verbeteren.

De upload snelheid is niet altijd ok blijkt zo. Voor 's avonds, zoals nu, haal ik gezamenlijk ook niet meer dan 50Mbit/s terwijl één modem er 30 haalt. Die 50 zou met één modem gehaald moeten kunnen worden. Overdag had ik wel over de 90Mbit eerder vandaag. Maar nu maar weer de helft.

Het is zo'n beetje de hele setup die onstabiel is of hard fluctueert in snelheid waardoor ik niet het gevoel heb dat dit de prijs waardig is.

Telenet heeft ondertussen ook bevestigd dat de node regelmatig op 100% belasting zit maar ze kunnen (of willen?) er niks aan doen.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

akke schreef:Maar is dat wel stabiel?
DSL is naar mijn ervaring net veel stabieler en consistenter dan kabel? Sinds vdsl ook lagere ping en jitter bij mij (7 ms / 0,1 ms).

Heb hier al eens op het forum gevraagd, en vind het eigenlijk heel knap dat een normale klant, onder normale omstandigheden ,eigenlijk niks merkt van overboeking bij telenet. Zeker als je beseft dat relatief weinig capaciteit over een hele boel gezinnen wordt verdeeld.

Zoals hier aangegeven loop je met gigabit snelheden gewoon tegen het probleem dat jij alle capaciteit van de bruikbare kanalen nodig hebt, en er te weinig beschikbaar zijn om niet te overlappen, dus je gaat sowieso in snelheid inboeten, dat is het probleem van een gedeeld medium en staat ook in de kleine lettertjes van telenet. Eigenlijk best gek dat ze dus gigabit aanbieden, want je zou denken dat enkel mensen die dat stevig willen gaan gebruiken ervoor betalen, maar als 3 in je straat speedboost hebben, zit je al met een merkbaar capaciteitsprobleem en zal het net bij die klanten als eerste te constateren zijn.

vond de tip van itnetadmin wel heel goed.....als je 40 mbps upload kan krijgen bij vdsl... dan heb je een failover als je die 2 bundelt, en wss goedkoper. Maar dan sta je qua totale download/upload natuurlijk niet echt verder dan je huidige set up.
akke
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Ik ga volgende week eerst bij Proximus informeren of ik 2 koperparen kan krijgen. Dan zou ik 2x VDSL kunnen nemen voor 2x 40Mbit upload.
Dan kan er in principe gewoon één telenet modem terug weg en betaal ik minder, heb ik hogere upload snelheid, bijkomende download snelheid (200Mbit) en redundante setup. Dan mag er één verbinding uitvallen en heb ik nog steeds internet ;)

Lijkt me beter dan de huidige opstelling die volledig afhankelijk is van telenet.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

akke schreef: Dan mag er één verbinding uitvallen en heb ik nog steeds internet ;)
.
De kans is vrij groot dat, als de spreekwoordelijke bulldozer een kabel overtrekt, hij beide van uw aansluitingen mee heeft, dan slechts 1

Bij spreiding coax <-> copper is dat risico beduidend kleiner
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vaak liggen coax en koper naast mekaar hoor.
Bedrijven die echt redundantie willen zorgen specifiek voor aparte fysieke buizen enzo.
Of je investeer in een starlink, als die hier beschikbaar wordt en werkt (niet zeker, want is absoluut niet gemaakt voor dichtbevolkte gebieden, vanwege de capacitetslimiet van de satellieten, zeker naar signalen die allemaal vanuit dezelfde omgeving komen).

Maar je beperkt al serieus wat risico voor outages vanwege onderhoudswerken, lokaal falen van apparatuur, falen van provider specific routing door technische issues, etc etc...
En niet alleen dat, maar als je TN modem een update krijgt en dus 15min out is, is de kans groot dat dit op beide modems tegelijk gebeurt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

akke schreef:Ik ga volgende week eerst bij Proximus informeren of ik 2 koperparen kan krijgen. Dan zou ik 2x VDSL kunnen nemen voor 2x 40Mbit upload.
Het is inderdaad 2 x 40 Mbit... en niet 80 Mbits (dan moet je een provider hebben die bonding kan/wil doen).

Zonder bonding moet je ook al zorgen dat je firewall/router een goede load balancer heeft of je bent nog geen stap verder.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Misschien off-topic maar...

Wat is de beste methode om dit soort configuraties te combineren?
Ik merk op dat de hardware opties vaak geen oplossing bieden om download / upload snelheid te combineren voor slechts 1 download of upload van een file.

Ik gebruikte vroeger een product van ovh https://www.ovhtelecom.fr/overthebox/bo ... nexion.xml maar probleem daarbij is dat je sommige streaming diensten niet kan gebruiken (IP locatie in FR).

Kan dit via andere oplossingen?
Everything that has a beginning has an end.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Omdat, wanneer je download van 1 locatie, dat op IP basis is.
En elke wan connectie een aparte IP heeft.
Dus zoiezo is een download vanop het internet fixed op een van de lijnen, niet balanced.
Je loadbalance zit hem in het totaal.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jelly schreef:Wat is de beste methode om dit soort configuraties te combineren?
Zonder ondersteuning van je provider kan je dit niet... je kan dan wel load balancen maar voor één connectie zal je nooit de maximale snelheid halen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”