Pagina 1 van 1

Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 22 Feb 2021, 19:23
door jimmyvh
Begin december ben ik overgeschakeld op EDPnet. Op zich was ik best tevreden van scarlet, maar hogere snelheid en een vriendelijker doe-het-zelf beleid deed me besluiten om over te schakelen op EDPnet.

- Op 25/11 heb ik mijn aanvraag gedaan op de site van EDPnet en daarbij mijn easyswitch code meegegeven: Hiermee gaat alles vanzelf! Handig toch?
- Een tijdje later krijg ik mijn nieuwe fritzbox modem toegestuurd (beste modem/router die ik ooit gehad heb overigens) en op 07/12 merk ik dat ik geen vdslverbinding meer kan maken met scarlet. Fritzbox geinstalleerd met edpnet credentials, en alles werkt perfect. 2 dagen later is ook telefonie in orde. Ik blij.
- Op 28/12 krijg ik een bericht van edpnet: Ze laten me weten dat ze de easyswitch overdracht niet in orde krijgen, want ze krijgen na meermaals proberen nul respons van scarlet. Dus vragen ze of ik zelf scarlet kan contacteren. Ok dan, op 29/12 bel ik naar scarlet, en zij laten me weten dat ik de opzeg via de site moet doen (let op, vdsl werkt ondertussen al bijna een maand niet meer). Ik krijg nu een bevestigingsmail dat mijn opzeg ontvangen is en mijn diensten op 29/12 worden stopgezet.
- Op 31/12 krijg ik opnieuw dezelfde bevestigingsmail, alleen staat er nu 31/12 als datum :?. Alsook krijg ik een factuur voor heel de maand december, hoewel ik maar een paar dagen in december gebruik heb gemaakt van hun diensten. Nu ja, om gezeik te voorkomen betalen we die maar, hoewel die kosten helemaal niet voor mij zouden moeten zijn/
- Op 04/01 terug een mailtje van edpnet: scarlet heeft aan hen laten weten dat de easyswitch niet doorging omdat de diensten reeds stopgezet waren :?. Euh?
- Op 03/02 krijg ik een factuur van scarlet: 45 euro voor mijn trio abonnement voor de maand januari. Ietwat gepikeerd bel ik nu naar scarlet. Zij hebben hun excuus klaar: "jamaar, telefonie is niet opgezegd". Ik weet donders goed dat ALLES opgezegd is geweest, zowel via easyswitch code als via scarlet site. Dame dringt aan, maar jammer voor hen hebben zij zowel naar mij als naar edpnet gemailed dat al mijn diensten opgezegd zijn, alsook is mijn telefoonnummer begin december getransfereerd geweest. Na hierop te wijzen biedt ze toch maar aan om de factuur te crediteren. "En mijn abonnement dan?" "ja, ik krijg het niet opgezegd, zal het escaleren".
- Op 17/02 krijg ik een telefoontje van scarlet: Met de vraag of ik als scarlet klant geen interesse heb om mijn gsm abonnementen ook bij hen te zetten. Verbouwereerd door het lef heb ik de dame toch eens de huid volgescholden. Sorry! Jij doet ook maar je job!
- Op 22/02 (vandaag) krijg ik opnieuw een reminder voor een onbetaalde factuur. Ik bel terug naar scarlet. Die creditering? "Nog niet in orde, maar ik zal het escaleren". Is mijn abonnement nu opgezegd? "Nog niet in order, maar ik zal het escaleren".

Het helpt niet dat scarlet BIJZONDER moeilijk bereikbaar is: Ze hebben hun email en online formulier kanaal volledig afgesloten en via de telefoon hang je minstens een halfuur aan de lijn voor je iemand kan spreken.
Ik ben iemand die geregeld eens van leverancier verandert. Verander regelmatig van energieleverancier via groepsaankoop, al een paar keer van ISP veranderd, maar zoiets absurds als bij scarlet heb ik nog NOOIT meegemaakt. Weet iemand of dit daar de normale gang van zaken is, of heb ik hier nu echt zoveel pech?

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 22 Feb 2021, 19:33
door vverbeke
Mailen en bellen werkt niet met dat soort bedrijven. Aangetekend schrijven sturen met verwijzing naar uw eerdere opzeg en creditering van onterechte facturen eisen.
Zet een deadline erop, bvb. 2 weken. Indien niet in orde na 2 weken ombudsman telecom inschakelen.
Met aangetekend schrijven sta je recht in uw schoenen en hebben ze geen poot om op te staan. Dat schudt ook aan andere bomen dan de zoveelste eerstelijnsmedewerker.

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 22 Feb 2021, 20:28
door bollegijs
Ik heb de indruk dat die bedrijven bij problemen gewoon de ombudsman telecom gebruiken als helpdesk. Dan pas zal je gehoor krijgen :idea:

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 22 Feb 2021, 21:16
door Fallschirmjaeger
Betreffende Easyswitch, het is logisch dat het niet werkte in uw geval.

1) Telefonie (vast en mobiel) zitten niet standaard inbegrepen in Easyswitch, maar moeten expliciet gemeld worden indien ze opgezegd (dus niet overgedragen naar andere provider) moeten worden. Gebeurd dat niet, dan blijven deze gewoon actief.
Easyswitch is namelijk enkel van toepassing op internet en tv.

2) Je had tv bij Scarlet, maar Edpnet biedt geen tv abo aan. Edpnet kon dus niet het Scarlet tv abo opzeggen, maar enkel internet.
Probleem: Easyswitch is steeds alles opzeggen bij overstap, maar nooit gedeeltelijk. Gedeeltelijk = geen Easyswitch en zelf de opzeg doen.

https://www.bipt.be/consumenten/faq/easy-switch

Wanneer kan ik Easy Switch niet gebruiken?
Als u een tariefplan voor professionelen heeft
Als u enkel voor televisie van operator wenst te veranderen maar niet voor internet of omgekeerd (gedeeltelijke migratie).
U moet dan zelf de diensten opzeggen bij de operator die u verlaat.

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 22 Feb 2021, 21:34
door Jack Daniels
Zo easy is die easy switch dan precies toch niet :angel:

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 22 Feb 2021, 21:40
door jimmyvh
Dit was iets dat ik nagekeken heb. De opzegfunctie had ik immers al eerder tegengekomen op de klantensite. Scarlet beweert echter zelf dat ik easy switch moet gebruiken en dat zelf opzeggen zelfs ongewenst is:
Afbeelding
Let op het gebruik van meervoud 'diensten', en de vermelding van telefoonnummers. EDPnet belooft ook naadloos diensten over te zetten met easyswitch. Als wat jij beweert waar is, is scarlet ronduit misleidend en kan ik alleen concluderen dat ze hier bewust klanten die willen weggaan in de val lokken.
Los van dat, een zwak excuus van scarlet aangezien mijn diensten WEL stopgezet waren (en mijn oude telefoonnummer ook netjes bij nieuwe provider zat), alleen de facturatie liep nog door: In december heb ik dan op de 'correcte' manier een opzeg gedaan, en die opzeg (en bijhorende facturatie/herinneringen) krijgt men blijkbaar ook nog altijd niet opgezegd. Daarbij viel ook op dat men aan de telefoon excuses probeerden te verzinnen, maar dat ik jammer voor hen de bevestigingsmails van de opzeg via de klantensite bijgehouden heb.

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 22 Feb 2021, 22:22
door MClaeys
Herkenbaar, bij mijn ouders was het zelfs van One maar Trio, heeft maanden geduurd. Chance dat ik metingen van snelheid van de lijn deed dagelijks, dus ik kon exact zeggen vanaf welke dag de snelheid omlaag was gegaan :). Het excuus was toen een nieuw intern systeem, als het nu nog aansleept is het nochtans al niet meer zo nieuw.

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 23 Feb 2021, 08:25
door Funfile
Welkom bij de club jimmyvh.

Bij mij zijn ze er in geslaagd om mijn abonnement op te zeggen (wegens stopzetten ADSL-technologie). En daar kwam ik pas achter toen ik geen internetverbinding meer had.

Ik had nog via de klantendienst contact opgenomen omdat ik geen verbinding meer had en verder dan "andere modem proberen, kabels nakijken" kwamen ze niet. Die wisten daar niet eens dat mijn abonnement stopgezet was.

Pas toen enkele dagen later hun brief kwam dat ze mijn aanvraag tot opzeg (ik heb geen aanvraag tot opzeg gedaan, dat ging volledig van hen uit) behandeld hebben en dat mijn abonnement per die datum afliep (brief kwam pas aan na die datum), pas toen wist ik hoe de vork aan de steel zat.

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 23 Feb 2021, 09:22
door Freec
Idem zelfde ongeveer meegemaakt. Via support naar de website gestuurd worden voor de opzeg. Opzeggen via de website (met onmiddelijke ingang opze), en dan reageren ze niet op het opzegticket. Week later bellen, en dan regelt de dame het aan de telefoon :roll: en heb je dus een week teveel betaald. Bij topicstarter is het nog erger :-(

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 23 Feb 2021, 16:17
door pluim
Vind hun klantendienst tegenwoordig ook echt beneden alle peil. Ja, ja, ok... "het is een budgetproduct", maar toch.

Al sinds november wachten wij op een terugbetaling van een onterecht aangerekende herrinneringskost. Nog nooit een factuur van hun te laat betaald... Sinds hun 'nieuwe facturatiesysteem' is hun service echt waardeloos. De verbruiksteller, bijvoorbeeld, werkt ook gewoon al maanden niet meer.

Daarvóór liep elk contact altijd vrijwel oké. Twee keer gemaild, binnen de paar dagen antwoord, decoder kunnen wisselen, gratis nieuwe afstandsbediening ontvangen, ... Nu worden e-mails helemaal niet meer beantwoord en lossen ze telefonisch niets op. "We sturen je een mailtje met een oplossing." Vier maand later en na twee keer terugbellen, is het nog altijd 'in behandeling'.

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 23 Feb 2021, 16:55
door fmcstaartmees
Sinds december internet en telefonie overgeschakeld naar EDPnet, alleen heeft Scarlet dat blijkbaar nog niet door. In mijn Scarlet-account kan ik zien dat mijn abonnement al 4 keer werden stopgezet. En toch lukt hun systeem erin om begin februari af te komen met een factuur voor januari 2021. Gelukkig heb ik mijn domiciliëring in hun systeem stopgezet.

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 26 Feb 2021, 14:59
door Jack Daniels
Het is radio 2 ook niet ontgaan dat er problemen zijn bij scarlet
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/02/25 ... l-twee-ma/

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 27 Feb 2021, 17:05
door lacer
Gsm nummeroverdracht gedaan naar andere provider. Scalet factuur liep gewoon door tot einde facturatie periode.
Na mijn klacht via webformulier een reactie van hen gekregen dat ze mijn opzeg schriftelijk gingen bevestigen en het teveel betaalde bedrag gingen terugstorten. Na 4 weken nog steeds geen bevestiging of terugbetaling ontvangen.

Misschien ging ik best terug bij een Vandenborre winkel, waar ik mijn abonnement aangegaan ben , om terug te laten stoppen. Maar nu met al dat Corona gedoe, had ik geen zin om naar de stad te rijden.

Na deze ervaring zal ik niet snel geneigd zijn om er terug te keren. Dan vind ik moedermaatschappij Proximus toch iets correcter.

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 28 Feb 2021, 14:41
door warpozio2
Jack Daniels schreef:Het is radio 2 ook niet ontgaan dat er problemen zijn bij scarlet
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/02/25 ... l-twee-ma/

Ik heb al 5 afspraken gekregen voor de aansluiting die telkens de dag voordien worden afgezegd.


Dat is duidelijk, Scarlet gebruikt het afspraken systeem moeder Proximus.
Ik heb dat bij mijn verhuis ook meegemaakt. :bang:

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 03 Mar 2021, 10:23
door jimmyvh
Update: Vandaag nieuwe factuur gekregen voor de maand februari, bovenop de andere openstaande facturen die nog steeds niet gecrediteerd zijn.

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 04 Mar 2021, 14:20
door fmcstaartmees
Iedereen die problemen ondervindt met Scarlet kan het best klacht indienen bij http://www.ombudsmantelecom.be/ want het loopt bij Scarlet duidelijk de spuigaten uit, https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/02/25/wat-loopt-er-mis-bij-telecomoperator-scarlet-ik-zit-al-twee-ma/

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 04 Mar 2021, 20:31
door jutuiz
Je moet dan eens proberen een Scarlet abonnement over te dragen... ik heb dat moeten ikv overdracht van een kot in Gent waar mijn dochter huurder was en het bestaande abo werd overgedragen. Het wordt niet meer kafka dan dat. Luister goed.

Je vult een overdrachtformulier in met beide partijen. Maar daarna kan (wil denk ik dan) Scarlet omwille van de privacy wetgeving niet de login overdragen van de een naar de andere. Ik zou dan denken... laat de ontvanger een account aanmaken, geef hem een klantennummer en daarna draagt Scarlet de installatie over van overdrager naar ontvanger. Maar dat gaat dus niet om één of andere reden.

Het gevolg is dat als de overnemer niet betaalt, want ja, hij krijgt geen facturen. En de overlater krijgt boetes door onbetaalde facturen, maar kan niet meer in het online systeem. (Vraag me niet meer de reden waarom niet, maar dit was bij ons het geval).

Ik kan - en wil - het niet helemaal navertellen hoe nu juist wat kwam, maar alle water-gas-electricteit was in een handomdraai geregeld, en het internet-abo heeft bij ons geduurd van augustus tot januari tot dit in orde was.

Het helpt inderdaad niet dat ze telefonisch haast niet te bereiken zijn.
Als ik 20 minuten in wacht sta, dan krijg ik geheid zelf een telefoon na 10 minuten.
En jawel... ik neem dan wél de telefoon op voor mijn klanten.

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 04 Mar 2021, 22:09
door bollegijs
jutuiz schreef:Je vult een overdrachtformulier in met beide partijen. Maar daarna kan (wil denk ik dan) Scarlet omwille van de privacy wetgeving niet de login overdragen van de een naar de andere. Ik zou dan denken... laat de ontvanger een account aanmaken, geef hem een klantennummer en daarna draagt Scarlet de installatie over van overdrager naar ontvanger. Maar dat gaat dus niet om één of andere reden.

Eigenlijk zouden ze gewoon niet moeilijk moeten doen over de dure activatiekost in deze. Die willen ze gewoon cashen natuurlijk. Ik wou eens bij hen van Trio naar Loco gaan en ik moest nieuwe activatiekost betalen (domiciliering). Ik vroeg argumentatie en nooit gekregen. Met tussenkomst van ombudsman hebben ze die dan laten vallen, maar wel adhv een korting van 5euro per maand ofzo en na ze hadden zelf de termijn van ombudsman overschreden (met herinnering).

Vervolgens direct domicilie stop gezet en de schuld bij Scarlet laten oplopen tot 99eur ongeveer en afgetrapt. Paar maand later kreeg ik plots een creditnota, hun boekhouding wordt toch op punt gehouden :lol:

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 1 week 6 dagen 33 minuten geleden (06 Apr 2021, 07:58)
door fmcstaartmees
Op 26 november 2020 volledig en probleemloos overgestapt naar EDPnet. Scarlet blijft gewoon facturen sturen alsof ik nooit ben overgestapt. Telefonische helpdesk is traditiegetrouw onbereikbaar, op klachten via hun contactformulier reageren ze raar of zelden en als ze reageren krijg je een nietszeggende uitleg en zal er een dossier opgemaakt worden ... maar die blijven steeds zonder gevolg. Nieuwe facturen en bijhorende maningen blijven toekomen.
Na verschillende interventies van de Ombudsdienst Telecom geeft Scarlet half maart toe dat er iets misgegaan is bij de opzeg. Alle openstaande facturen worden gecrediteerd. So far, so good.
Op 1 april 2021 zet Scarlet de kers op de taart: zij geven mijn vast telefoonnummer, dat bij EDPnet zit, aan één van klanten. Dat er daarbij het één en ander misgaat hebben zij niet door: ik kan niet meer gebeld worden, de oproep gaat naar de nieuwe klant, maar ik kan nog wel bellen met mijn nummer. Daar gaan we dan voor het zoveelste dossier bij de Ombudsdienst Telecom.

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 1 week 5 dagen 20 uur geleden (06 Apr 2021, 12:30)
door bollegijs
Ik heb de indruk dat die bedrijven bij problemen gewoon de ombudsman telecom gebruiken als helpdesk (wie betaald die mensen?). Dan pas zal je gehoor krijgen :idea:

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 1 week 4 dagen 18 uur geleden (07 Apr 2021, 13:34)
door jimmyvh
Hier zijn na veel vijven en zessen bijna alle facturen gecrediteerd geraakt, enkel degene die ik ten onrechte betaald heb staat nog open.
Blijkbaar hebben ze daadwerkelijk geen flauw idee hoe een abonnement stop te zetten, want wat is hun oplossing na 5 maanden? Zet gewoon de facturen zelf op 0 euro en stuur dit naar de klant: Dus heb ik vandaag een nieuwe factuur voor de maand maart gekregen, maar met de melding dat niets betaald moet worden. Is toch al een verbetering. Hopelijk laten ze mijn telefoonnummer met rust.

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 1 week 4 dagen 18 uur geleden (07 Apr 2021, 13:52)
door fmcstaartmees
@jimmyvh als je moet wachten tot Scarlet iets oplost dan is het sint-juttemis. Ze geraken nooit verder dan een dossiertje maken. Ik zou in jouw geval de Ombudsdienst Telecom inschakelen want je hebt maar een beperkte tijd om die onterecht ingevorderde facturen te protesteren en terugbetaald te krijgen.

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 1 week 4 dagen 18 uur geleden (07 Apr 2021, 14:01)
door jimmyvh
De ombudsdienst is al een tijdje het pingpongspelletje aan het spelen voor mij, de creditering van deze facturen kwam er dankzij hen, en ook pas na meerdere pogingen.

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 1 week 4 dagen 15 uur geleden (07 Apr 2021, 17:08)
door fmcstaartmees
Ik heb juist klacht nummer 6 ingediend bij de ombudsdienst telecom: Scarlet stuurde mij een factuur voor mijn telefoonnummer dat ze op 1 april aan iemand anders hebben toegewezen ...

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 1 week 4 dagen 15 uur geleden (07 Apr 2021, 17:16)
door on4bam
Ik volg het scarlet subforum normaal niet maar zag de titel van deze thread in het overzicht.
Blijkbaar is er op 10 jaar niets veranderd.

Ik was DXadsl klant tot zij in december 2011 hun diensten stopzetten en hun klanten overhevelden naar Scarlet. Ik was daar niet mee opgezet en heb per direct opgezegd omdat ik niet akkoord ging met de migratie (verandering van contract geeft recht op gratis opzeg).
De opzeg werd bevestigd met referentie nummer en ik stopte de domiciliëring. Dezelfde dag had ik al inloggegevens van EDPnet, ik heb dus nooit ingelogd via Scarlet.

In november 2012 (dik 10 maanden later) kreeg ik een brief van een gerechtsdeurwaarder/incasso uit Antwerpen wegens onbetaalde facturen. Ik heb hen gebeld en ze vonden geen opzeg van mij terug. Zelfs met de referentie die ik als antwoord op mijn opzeg kreeg vonden ze niets terug. Een copy van de opzegbevestiging hebben ze daarna aanvaard en er werd een "creditnota" opgemaakt.

Geen idee welk soort administratie men daar voert maar als je een niet-klant zonder voorgaand contact na zo lang direct een incasso op de nek stuurt dan scheelt er iets.

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 1 week 4 dagen 15 uur geleden (07 Apr 2021, 17:26)
door cadsite
Ik had net hetzelfde idee als jij on4bam...

Ik ben er 13 jaar geleden gaan lopen nadat de klantendienst me letterlijk voor leugenaar uitschold, ondanks dat ik hun brieven met de feiten in mijn handen had.
Geen idee waar scarlet zijn helpdeskmedewerkers en opvolgsysteem haalt, maar erg kieskeurig zijn ze daar blijkbaar nog altijd niet.

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 1 week 4 dagen 14 uur geleden (07 Apr 2021, 17:33)
door on4bam
cadsite schreef:Geen idee waar scarlet zijn helpdeskmedewerkers en opvolgsysteem haalt, maar erg kieskeurig zijn ze daar blijkbaar nog altijd niet.


Helpdesk heb ik niet gecontacteerd, het was het incassobureau.

Mss proberen ze (ex)klanten zo naar Px te pushen.

Re: Scarlet opzeggen blijkt een absurde ervaring

Geplaatst: 1 week 4 dagen 8 uur geleden (08 Apr 2021, 00:06)
door lirec
ter info: ook voor actieve klanten blijkt het een drama

context:
-ik was al eens bij scarlet in de persiode 2010-2013. Geheel zonder problemen destijds
-op 09/2020 opnieuw naar scarlet gegaan

probleem:
-1e + 2e factuur bevatte "extra tv box" (die ik nooit heb gehad) en daarmee samenhangend ook tv replay teveel
-3e factuur opnieuw prijs + 149€ aangerekend voor "niet terugsturen tv box" (toen werd het helemaal absurd natuurlijk)
-sinds 4e factuur is de replay weg maar de "extra tv box" blijft hardnekkig staan

=> telkens gebeld en telkens CN en "dossiertje aanmaken". Ik heb het gehad en betaal wat de factuur had moeten zijn, ga bij de volgende promo van proximus* die me aanstaat terug naar daar.

nota: andere scarlet zaken die storen:
-onzin dat 2 gelijktijdtige serieopnamen niet kunnen. Box en online opname kan net zoals bij proximus. Softwarematig bewust irritant doen is dat.
-DNS servers van scarlet die regelmatig sputteren
-online beheer van je abbonnement trekt op niets, werkt simpelweg niet
-uploadsnelheid blijkt me toch meer te storen dan verwacht
-opnames niet meer kunnen instellen met pickx app stoort me toch meer dan verwacht

*naast proximus overweeg ik ook EDPnet nog wel. Op zich in de tv box bijna niet meer nodig met netflix/disney/appletv+ in huis & chromecast voor vrt/canvas/..... maar toch is het nog altijd handig om de opname-lijst af te gaan :-)