Meedere PPPoE-sessies en cap

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik dacht de slimme uit te hangen en op mijn pfSense 2 PPPoE-sessie op te zetten met dezelfde credentials zodat ik 2x 50/4, het maximum-profiel voor Scarlet Trio, zou kunnen halen (mijn lijn kan fysiek 100/35 aan).
De optelsom van beide WAN's lijkt toch 'maar' in totaal 50Mbit down te zijn waar dat (lang) geleden toch de optelsom was (indien fysiek mogelijk).
Het lijkt er dus op dat er nu per abo gecapt wordt ipv. per sessie. Kan iemand dat bevestigen?
Computer(k)nul
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Hoe heb je dat getest?

Ik heb geen Scarlet dus kan het niet zelf instellen maar je moet er zeker van zijn dat je loadbalancet over de 2 conns.
Als je alles over 1 "pijp" gooit ga je inderdaad geen snelheidsincrease zien.
Single connections zoals reguliere web downloads gaan dus niet sneller kunnen gaan terwijl multithread dingen zoals P2P software wel een potentiele increase kunnen zien.

Kijk dus na of je weldegelijk van de 2 gebruik maakt in plaats van dat je programma's gewoon een ervan nemen als default route en call it a day.

Als je dat weldegelijk gedaan hebt en je zit nog altijd aan "maar" 50Mbit dan vrees ik inderdaad dat het per abbo zal zijn.
Al geloof ik niet dat er veel mensen hier zijn die de kennis en "zin", laat staan tijd hebben om aan Dual-WAN oplossingen te doen :P.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je hoeft niet noodzakelijk "multi-WAN" (loadbalancing) of "mulit-tread" te gaan om zoiets te testen.
Je kan toch met 2 toestellen (waarvan één toestel een aparte PPPoE sessie heeft) gelijktijdig downloaden, en dan kijken welke (totale) snelheid je krijgt ...

Waarschijnlijk gebeuren de caps op 2 niveaus:
  • - een cap op de PPPoE sessie (download en upload cap).
    - een cap op de lijn (download).
Geen idee hoe dat laatste juist technisch werkt (waarschijnlijk op niveau van de lijnkaart in de ROP?).
Dat is ook de reden waarom je geen hogere snelheid krijgt door bijvoorbeeld met een "Internet Maxi" login, een PPPoE sessie te starten bij een "Internet Start" klant.

Heb je ook de upload geprobeerd?
Het zou mij niet verbazen dat je wel de dubbele upload snelheid krijgt als je 2 PPPoE sessies combineert.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

GuntherDW schreef:Kijk dus na of je weldegelijk van de 2 gebruik maakt in plaats van dat je programma's gewoon een ervan nemen als default route en call it a day.
Ik heb de grafieken op de pfSense er bij gehaald en verschillende instanties van YouTube-dl gelanceerd. pfSense kiest zelf via welke WAN de verbinding opgezet wordt (waardoor ik ook om de vijf voet terug moest inloggen op dit forum omdat mijn IP-adres veranderd was).

@Philippe_d: ik heb de upload eigenlijk niet zo getest, zou ook niet meteen weten hoe.
Computer(k)nul
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Je hoeft niet noodzakelijk "multi-WAN" (loadbalancing) of "mulit-tread" te gaan om zoiets te testen.
Klopt maar aangezien hij pfSense aanhaalt is dit dus weldegelijk een omgeving waar dit nodig is, tenzij je pfSense zelf statische routes per IP heeft bijvoorbeeld.
Het valt inderdaad wel makkelijk te testen zonder zo'n setup maar in dit geval was het meer de vraag hoe dit getest was, niet dat het fout was of niet mogelijk is ofzo.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Mijn bedoeling was om mijn lijn optimaler te benutten. Ik ben nog bezig met pfSense te verkennen (als VM op een QNAP).
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”