downloadsnelheid pppoe sessie beperkt

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 373
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

toevallig merk ik dat mijn downloadsnelheid beperkt is tot 20mbps. Na wat onderzoek blijkt dat deze beperkt is als ik een pppoe sessie vanop een openwrt router opstart. Als ik de WAN interface van de OpenWRT router aanpas naar een DHCP client en de PPPoE interface op de bbox2 activeer dan heb ik wel 50mbps. Heeft toevallig iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Zou ik een instelling op de bbox kunnen aanpassen zodat ik terug een pppoe sessie kan opstarten vanop de OpenWRT router? Niet dat ik nu problemen ervaar maar ik vraag het mij wel af.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Zet je modem zelf ook nog een PPPoE-sessie op of heb je dit uitgeschakeld? Voor IPTV heb je die PPPoE-sessie niet nodig.
Ik ben zelf net verhoogd van profiel (van 22/5 naar 40/5) en haal effectief meer dan 20Mbps down in een gelijkaardige opstelling.
Computer(k)nul
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 373
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

PPPoE interface uitgeschakeld of ingeschakeld op de modem heeft geen verschil. De VDSL statistieken zijn 70mbit down en 10mbit up.
Over wifi haal ik ook maar iets van een 25mbps maar zelfde pc over utp 44mbps. Beide op zelfde OpenWrt router

MVG
Tom
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een bug in de PPP-software van OpenWRT waardoor de doorvoersnelheid beperkt is?
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Misschien kan de openwrt router niet meer data aan als het ook nog de PPPoE laag moet afhandelen.
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 373
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

depeje schreef:Misschien kan de openwrt router niet meer data aan als het ook nog de PPPoE laag moet afhandelen.
het zou mij verwonderen. Ik heb ook getest met 2 verschillende routers. Ze hebben verschillende hardware maar zelfde probleem.
TP-Link TL-WR1043N/ND v2
NETGEAR WNDR3800

Het lijkt me eerder iets te zijn bij belgacom zelf. Op het net vind je nog mensen met dit probleem. Het is alsof ze andere PPPoE sessies beperken.
raf1 schreef:Een bug in de PPP-software van OpenWRT waardoor de doorvoersnelheid beperkt is?
zou kunnen. Ik zal eens googelen en eventueel update uitvoeren.
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb vroeger met een openwrt router een pppoe sessie gehad naar Proximus, en had geen snelheidsbeperking. Mijn openwrt router was wel direct verbonden met de fiber ONT. Er zat dus geen bbox tussen.

Edit: ik zie nu net dat het over scarlet gaat.
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 373
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

Ik zat nog met versie 15 van OpenWrt. Nu een update gedaan naar versie 19. Zelfde probleem. Wan interface als DHCP client: 50mbps, Wan in terface met PPPoE sessie: 20mbps. Zowel met PPPoE interface op Bbox2 actief of inactief.

Het zou kunnen dat dit probleem zich al enkele jaren stelt omdat ik er geen last van heb. Een collega van mij heeft problemen en door hier te testen (om te vergelijken) ben ik erop uit gekomen.

En de TP-Link router heb ik eens volledig gerest om zeker te zijn dat er geen instellingen per ongelijk aangepast waren.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

"Het lijkt alsof Belgacom andere sessies beperkt"
Vandaar mijn initiële vraag of je modem zelf ook een PPPoE-sessie opzet. Indien wel en feitelijk niet nodig, schakel die dan uit en probeer opnieuw te verbinden.
Computer(k)nul
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 373
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

"Zowel met PPPoE interface op Bbox2 actief of inactief. " had ik in mijn post geschreven. Bij elke actie heb ik getest met PPPoE interface op bbox2 actief en inactief. Maakt geen verschil.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dit fenomeen is vroeger nog aan bod gekomen op Userbase. Ik had het ook toen ik met een Fritzbox achter een Bbox werkte.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 373
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

ik heb een mailtje gestuurd naar scarlet. Ze zullen wel zeggen dat ze een eigen modem niet ondersteunen ofzo maar met een bbox 3 kan het ook evengoed wel mogelijk zijn. En anders laat ik het zo. Ik heb er geen last van maar wil nu toch wel weten waar de beperking zit. Toen ik een nieuwe oude bbox2 heb geïnstalleerd (firmware jan 2014) was het wel enkele min OK. Nadien stond de firmware nov 2014 er op en het probleem was terug. toch bizar.
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 373
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

ik heb zonet nog wat opzoekwerk gedaan en er zijn verschillende manieren om een eigen pppoe sessie te beperken. Ik kan geen vlan tag toevoegen en je hebt ook nog de "option host_uniq" voor een pppoe sessie... Ik zou al de pakketten op de koperlijn moeten analyseren om te kijken wat er allemaal verstuurd wordt in de ethernet/PPP laag. En dan nog blijf je met de BBOX zitten als de vlantag essentieel zou zijn. Ik laat het varen. Zijn er wel mensen waarbij dit wel werkt? (scarlet/BBOX/eigen router met pppoe en volledige snelheid)
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”