PPPOE gegevens mogelijk?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

Kun je bij Scarlet je PPPOE gegevens krijgen als je een nieuwe aansluiting besteld ?
dwdm
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jul 2018, 01:23
Bedankt: 12 keer

er zijn manieren...

ééns uw BBOX3 de juiste credentials heeft: VDSL loskoppelen en WAN aansluiten op een eigen PPPoE server / enkel PAP toestaan en je kan uw paswoord zo uitlezen met wireshark

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Interessant...
Ik dacht dat bij VDSK2 klanten de B-box3 WAN poort buiten gebruik stond.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dwdm
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jul 2018, 01:23
Bedankt: 12 keer

Ik heb geen scarlet lijn om dit op te testen maar bij proximus is het mij gelukt om op deze manier het pppoe paswoord te sniffen.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

philippe_d schreef:Ik dacht dat bij VDSK2 klanten de B-box3 WAN poort buiten gebruik stond.
Is dat ook bij de B-box2. Die registreert zich ook op Scarlet.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

silencer schreef:Kun je bij Scarlet je PPPOE gegevens krijgen als je een nieuwe aansluiting bestelt ?
In principe krijg je bij Scarlet nooit je gegevens.

Tenminste één Forumlid heeft met succes het advies gevolgd om klacht in te dienen bij de Ombudsdienst, en heeft via de Ombudsdienst zijn logins gekregen (zowel PPPoE als VoIP).
Maar het blijft kluwen om bij Scarlet aan je gegevens te geraken :-)

Voor ADSL klanten die overgaan naar VDSL2 is het iets eenvoudiger
  • - ADSL klanten kunnen via Mijn Scarlet wel hun PPPoE login zien en wijzigen.
    - Bij overgang naar VDSL worden je login gegevens in principe behouden.
TanknaT schreef:
philippe_d schreef:Ik dacht dat bij VDSK2 klanten de B-box3 WAN poort buiten gebruik stond.
Is dat ook bij de B-box2. Die registreert zich ook op Scarlet.
De B-box2 heeft geen WAN poort
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

@dwdm: welke eigen PPPoE server gebruik je daar voor ? Onder Windows of Linux ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Maakt in principe niet zoveel uit denk ik. Zolang je maar de onveilige authentication methods kan togglen.

Op mikrotiks als je er eentje hebt zijn die dingen vrij makkelijk in te stellen.
Als je het niet hebt zijn er wel opties onder Linux, 2 seconden googlen en m'n distro z'n package manager bekijken wees me al in de richting van "accel-ppp".
dwdm
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jul 2018, 01:23
Bedankt: 12 keer

Ik heb een Mikrotik HAP lite gebruikt maar dat maakt inderdaad niet zoveel uit zoals hierboven vermeld.
Het vooral belangrijk dat je op VLAN 10 werkt en dat je op de PPPoE server enkel unencrypted PAP toestaat.
jimmyvh
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 maa 2017, 12:59
Bedankt: 1 keer

Ik heb vorig jaar nog de PPPOE inloggegevens gekregen van de technieker bij de installatie.
Geen sneaky gedoe, gewoon verteld dat ik graag mijn eigen modem wil gebruiken en of ik daarvoor de logingegevens kon krijgen, en ik mocht ze overschrijven van zijn scherm.
Dit zal ongetwijfeld wel afhangen van welke technieker die je krijgt, maar tijdens de installatie is dus je beste kans om deze logingegevens te krijgen.
Vuul
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 sep 2018, 14:45

Bij mijn bbox2 kon ik mijn PPPoE gewoon vinden via Google Chrome's inspect element. Het wachtwoord was heel generiek, zou me niet verbazen dat het paswoord niet uniek is per klant...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Je denkt toch niet dat je met Google Chrome's inspect element je paswoord kon uitlezen uit de B-box?
In ieder geval, het PPPoE wachtwoord is wel uniek per klant.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik herinner me de tijd dat dat nochtans wel nog ging, ik denk dat dat bij die blauwe modems met 2 antennes was :D
bvandensteen
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jun 2009, 13:47

Zit nu bij Orange sinds een jaar.
Maar herinner me nog dat ik twee jaar geleden naar de helpdesk belde voor de BBox3 ipv de oude Sagem. Ik kreeg een nieuwe modem en mits gewoon de vraag aan de technieker naar de inloggegevens deze ook gewoon gekregen.
drive_a_legend
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 feb 2014, 19:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 1 keer

dwdm schreef:er zijn manieren...

ééns uw BBOX3 de juiste credentials heeft: VDSL loskoppelen en WAN aansluiten op een eigen PPPoE server / enkel PAP toestaan en je kan uw paswoord zo uitlezen met wireshark

Afbeelding
kan iemand dit nog wat uitleggen? Zou ook de bbox als switch willen gebruiken 'voor' een netgear orbi-set.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Voor je allerlei truukjes moet uithalen, probeer eerst je logon/paswoord te pakken te krijgen via de Helpdesk.
Ik heb de indruk dat Scarlet hiermee iets flexibeler omgaat dan in het verleden (onder druk van het BIPT?)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kos
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2008, 11:26
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Ik heb gewoon een mail gestuurd. Paar dagen later werd ik opgebeld en heb ik m'n pppoe gegevens gekregen.
drive_a_legend
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 feb 2014, 19:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 1 keer

Inderdaad. Ook viatelefoon gekregen
Loop nu wel aan tegen snelheidsprobleem...
Mijn configuratie nu :
Bbox 3 lankabels : 2 naar tv, 1 naar orbirouter die ik als pppoe ingesteld heb. Snelheid nu max 8 Mbps, ipv 50 toen ik de orbi als switch instelde...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Probeer eens de orbi als router in te stellen (zonder PPPoE).
Enig "nadeel" is de dubbele NAT, maar dan weet je of het probleem door de PPPoE komt (cap op PPPoE?) of door de orbi router.
Hebben beide LAN's een verschillend subnet?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

let er wel op dat als je de PPPoE doet op de orbi dat je de PPPoE afzet in de BBox, anders krijgt de eerst aangemelde PPPoE sessie de hoogste snelheid, en de tweede hetgeen wat er van de sync overblijft.
kos
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2008, 11:26
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Bij mij geen problemen met snelheidsverlies.
Heb achter BBox een router hangen waarop ik PPPoE ingesteld heb.
Op BBox is PPPoE ook nog actief enkel voor TV.
Rest intern netwerk is op router (met ander subnet) aangesloten.
Thomaz
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Bij edpnet zijn 2 simultane verbindingen geen probleem.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Kiwivogel schreef:let er wel op dat als je de PPPoE doet op de orbi dat je de PPPoE afzet in de BBox, anders krijgt de eerst aangemelde PPPoE sessie de hoogste snelheid, en de tweede hetgeen wat er van de sync overblijft.
Dat is niet juist.
Tenzij een cap gezet wordt op de PPPoE sessie, zijn beide verbindingen evenwaardig. Als de eerste sessie niet gebruikt wordt, moet de 2de sessie de volle snelheid krijgen (binnen de limieten van het abonnement) en niet "wat er van de sync overblijft" ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
drive_a_legend
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 feb 2014, 19:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Probeer eens de orbi als router in te stellen (zonder PPPoE).
Enig "nadeel" is de dubbele NAT, maar dan weet je of het probleem door de PPPoE komt (cap op PPPoE?) of door de orbi router.
Hebben beide LAN's een verschillend subnet?
Deze test dus :
Scarletmodem ongemoeid gelaten (fabrieksinstellingen).
Hierachter de orbi als router, zonder pppoe. Alles is verbonden door de orbi, en krijgt een ipadres 10.0.0.x. IP adres van orbi is 192.168.1.2.
Dat komt dus allicht neer op dubbele NAT?
Alleszins komt het ook op hetzelfde neer qua snelheid : rond de 5 Mbps, upload 8 Mbps.

Als ik de Orbi instel als PPPOE, zoals gezegd zelfde snelheid.
Als ik ORbi als bridge zet, snelheid OK.

EDIT : 10 minuten later, nog altijd in test zonder pppoe : snelheid nu toch OK! Ligt dat dus mogelijks aan ‘capping’?
EDIT EDIT : toch niet. In routermodus zonder PPPOE dus ook lage snelheid. Of moet ik toch eerst iets aanpassen in de bbox?
EDIT 3 : in deze setup is ook een probleem als de tweede router (orbi) eens gerest wordt - dan krijgt alles wat bedraad is blijkbaar een IP adres in de range van de BBOX, wat conflicten en fouten geeft. Is het mogelijk om de bbox wijs te maken enkel een IP adres uit te delen aan de Orbi, en niets anders (behalve de digibox van scarlet, die rechtstreeks op de scarletmodemrouter zitten)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Volgens mij wijst alles op een probleem met de instellingen van de Orbi (als router).
Dat (bedrade) toestellen achter de Orbi een IP adres krijgen van de B-box heeft niets te maken met B-box instellingen te maken ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

silencer schreef:Kun je bij Scarlet je PPPOE gegevens krijgen als je een nieuwe aansluiting besteld ?
Ja je kan erbij, je moet gewoon eisen dat een monteur komt en je de gegevens geeft.
Een andere mogelijkheid is er niet. En ze doen dit slechts 1 keer.
Beste vraag je die meteen tijdens de installatie.
Je moet wel pushen want ze geven het niet makkelijk.....dreig bv met de ombudsman en je krijgt ze.
philippe_d schreef: In principe krijg je bij Scarlet nooit je gegevens.
Waarom klopt je informatie niet? Je krijgt het wel met een beetje aandringen.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Nikey84
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Modbreak:
fullqute verwijderd
Geert-Jan schreef:
silencer schreef:Kun je bij Scarlet je PPPOE gegevens krijgen als je een nieuwe aansluiting besteld ?
Ja je kan erbij, je moet gewoon eisen dat een monteur komt en je de gegevens geeft.
Een andere mogelijkheid is er niet. En ze doen dit slechts 1 keer.
Beste vraag je die meteen tijdens de installatie.
Je moet wel pushen want ze geven het niet makkelijk.....dreig bv met de ombudsman en je krijgt ze.
philippe_d schreef: In principe krijg je bij Scarlet nooit je gegevens.
Waarom klopt je informatie niet? Je krijgt het wel met een beetje aandringen.
En mocht er iemand deze info nog kunnen gebruiken: Als je eenmaal het wachtwoord hebt en ze komen de modem vervangen voor welke reden dan ook, wachtwoord blijft hetzelfde
hob
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 aug 2014, 16:25

ter info:
gisteren naar klantendienst gebeld om PPPoE gegevens te verkrijgen, wilden ze niet geven, ze beweerden dat ze die gegevens zowiezo niet hebben
dan maar per mail gecontacteerd, om ze zo alsnog (hopelijk) te krijgen (met de ombudsdienst gedreigd indien niet)...
wordt vervolgd
hob
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 aug 2014, 16:25

Gelukt!
In de vooravond telefoon gekregen met de gegevens...
Een paar speedtests gedaan, voorlopig rond de 16 à 18/4, zowel draadloos als bedraad.
Als ik vroeger mijn router als access point gebruikte zat ik aan 48/4...
jonka
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 mei 2019, 03:40
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Installateur zei niet bij deze gegevens te kunnen omdat hij nieuw was en niet de juiste rechten had in het systeem. De klantendienst gebeld, ik kreeg te horen dat ze voor deze gegevens te achterhalen een andere technieker gingen sturen als ik enkele dagen later terugbelde, onze aansluiting stond nog niet in het systeem. Maar elke keer dat ik nadien nog belde of mailde kreeg ik steeds een negatief antwoord. In juni nog een mailtje gestuurd met een verwijzing naar art. 3.1 van de Verordening (EU) 2015/2120 en aangehaald dat de Fritzbox 7530 gecertificeerd is voor het VDSL-netwerk van Proximus. Weer een nee.

Dan maar naar de Ombudsman Telecom, het antwoord van Scarlet:
Wij geven inderdaad geen ondersteuning op eigen materiaal. Losstaand van bovenstaand feit hebben wij sedert de invoering van GDPR geen toegang meer tot de PPPoE en VoIP gegevens. Deze gegevens zijn voor ons simpelweg niet meer zichtbaar waardoor we deze ook niet kunnen vrijgeven.
In het verleden konden deze gegevens wel uitzonderlijk worden vrijgegeven maar sedert invoering van GDPR is dit helaas onmogelijk.
GDPR, wat een drogreden zeg.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ergens op het forum staat hoe je via een Mikrotik router en de WAN-poort het PPPOE wachtwoord kunt achterhalen. Misschien is er wel een bereidwillige in jouw regio?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Klacht indienen bij de gegevensbeschermingsautoriteit? Zich verschuilen achter de GDPR is inderdaad een drogreden.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

moeten ze niet kunnen zeggen welke gegevens ze van u bijhouden ? en hoort je login en pw daar niet bij ? GDPR werkt in 2 richtingen:)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1333
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

dwdm schreef:Ik heb geen scarlet lijn om dit op te testen maar bij proximus is het mij gelukt om op deze manier het pppoe paswoord te sniffen.
Bij proximus kan je dat toch ook gewoon zelf veranderen in iets bekend? (Misschien niet voor alle formules, hier enkel inet)
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

honda4life schreef:Ergens op het forum
Had je letterlijk een beetje naar boven gescrolled zou je gezien hebben dat het exact deze thread was :P
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

GuntherDW schreef:
honda4life schreef:Ergens op het forum
Had je letterlijk een beetje naar boven gescrolled zou je gezien hebben dat het exact deze thread was :P
Oeps, te klein schermpje ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
dwdm
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jul 2018, 01:23
Bedankt: 12 keer

tien schreef:
dwdm schreef:Ik heb geen scarlet lijn om dit op te testen maar bij proximus is het mij gelukt om op deze manier het pppoe paswoord te sniffen.
Bij proximus kan je dat toch ook gewoon zelf veranderen in iets bekend? (Misschien niet voor alle formules, hier enkel inet)
Inderdaad, dat was ook maar om te testen.
Ondertussen al lang scarlet en op deze manier mijn wachtwoord kunnen achterhalen.

Nog een optie: https://linux.die.net/man/8/pppoe-sniff
jonka
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 mei 2019, 03:40
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Ik dacht dus eerst te proberen geraken aan die gegevens langs Scarlet en ombudsman zoals Philippe aanraadde.

Die manier met Wireshark, PPPoE lukt daarmee, maar hoe geraak je aan de VoIP-gegevens? Een valse telefonie-server opzetten? Kan je die ook unencrypted instellen?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Volgens de GDPR heb je recht op inzage in jouw gegevens, dus ook logingegevens, zeker als Scarlet zich onterecht verschuilt achter de GDPR om deze gegevens voor de eigenaar geheim te houden. Scarlet mag dit niet weigeren. Jij bent eigenaar van je logingegevens, dus heb je recht om die te kennen, je hebt zelfs recht om die te wijzigen.
U beschikt over een recht van inzage, verbetering en verwijdering met betrekking tot uw gegevens. Stuur daarvoor een verzoek (met datum en handtekening) met een kopie van uw identiteitskaart per post naar Scarlet, Juridische dienst, Carlistraat 2 1140 Evere of per e-mail naar [email protected]..
bron: https://www.scarlet.be/nl/wettelijke-ve ... acyPolicy/

Ik zou het nog niet opgeven bij Scarlet of de Ombudsman. Er dient eindelijk eens een precedent gecreëerd te worden. Het kan niet dat je een modem koopt die technisch voldoet aan de gepubliceerde VDSL interfaces en die je daarna toch niet zou kunnen gebruiken op het Proximus-netwerk.
jonka
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 mei 2019, 03:40
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Ging het zeker nog niet opgeven langs die weg iets te bekomen, ook omdat dit andere mensen kan helpen in de toekomst. Dat GDPR-verhaal is uiterst zwak, en je zou deze gegevens inderdaad kunnen opvragen als die onder de scope van GDPR/AVG vallen. Ze zijn zoals ik al zei ook in overtreding van Verordening EU 2015/2120, art. 3 punt 1:
Eindgebruikers hebben het recht (...) gebruik te maken van de eindapparatuur van hun keuze, ongeacht de locatie van de eindgebruiker of de aanbieder, en ongeacht de locatie, herkomst of bestemming van de informatie, inhoud, toepassing of dienst, via hun internettoegangsdienst.
Eindapparatuur is zo gedefinieerd dat modems er ook onder vallen. En zoals ik schreef naar de Ombudsman, de 7530 is gecertificeerd voor het VDSL-netwerk van Proximus, dus argumenteren dat deze storingen zou kunnen veroorzaken kan Scarlet ook niet doen.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”