PPPOE gegevens mogelijk?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

jonka schreef:Eindapparatuur is zo gedefinieerd dat modems er ook onder vallen.
Daar draait de discussie over: behoort de modem al dan niet tot het netwerk van de provider?
En zelfs al is er een Europese richtlijn, zolang die niet omgezet is in lokale regeling door de nationale regulator (BIPT).
Hierover loop tal een aparte topic over: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 53#p792633
jonka schreef:GDPR, wat een drogreden zeg.
Inderdaad compleet nonsens. Zowel bij Proximus als bij EDPNet kan de klant zijn via de website zijn login terugvinden en/of het paswoord wijzigen.

Aandringen bij de Ombudsman, andere Scarlet klanten hebben al op die manier hun gegevens gekregen...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Daar draait de discussie over: behoort de modem al dan niet tot het netwerk van de provider?
Die discussie is er niet. Modems zijn eindapparatuur. Dat is duidelijk. In Duitsland is er een zeer duidelijk precedent. In België is er (jammer genoeg) een beperking door middel van een whitelist. De Fritz!Box 7530 is gecertificeerd en staat op de whitelist. Einde discussie.
Dat Scarlet de inloggegevens weigert te geven komt neer om het weigeren van gecertificeerde eindapparatuur. Dat is compleet illegaal, een duidelijke schending van artikel 36, § 1 van de telecomwet: Apparatuur die voldoet aan de wettelijke voorwaarden, mag worden aangesloten op de daartoe geschikte interfaces.
Scarlet verhindert hier duidelijk de aansluiting van apparatuur die voldoet aan de wettelijke voorwaarden. Einde verhaal.

Eigenlijk moet je dit verhaal kenbaar maken bij het BIPT die voor deze schending een boete zou moeten geven aan Scarlet.
jonka
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 mei 2019, 03:40
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Het BIPT heeft hier al op gereageerd (deel II, punt 2.3.2). Ze gaan akkoord met dat modems die niet op de whitelist staan geblokkeerd worden (ze noemen het een gerechtvaardigde praktijk), maar Scarlet laat dus ook die modems niet toe, ze weigeren je alleszins de gegevens te verstrekken die gebruik van die modems mogelijk zou maken.

In het verslag in het jaar daarop (deze, 3.3.2), is ook een verklaring opgenomen dat er een dossier loopt over Orange die bij Easy Internet@Home (nu Flybox 15/150 GB) geen alternatieve 4G-modem toelaat. Iemand een idee of en hoe je het 'besluit' van zo een dossier in kan zien, of blijft dit intern?
Laatst gewijzigd door jonka 14 jul 2019, 08:06, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Via de Wet Openbaarheid van bestuur kan je in principe alle bestuursdocumenten van alle overheidsdiensten opvragen. Dus gewoon een mailtje aan het BIPT zou moeten volstaan.
jonka
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 mei 2019, 03:40
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Wat off-topic maar snel een reactie gekregen van het BIPT over het verplicht gebruik van de Flybox:
Dit onderzoek is nog steeds lopende. Er is dan ook nog geen conclusie.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik vermoed dat het BIPT dat onderzoek pas zal afronden nadat het BEREC een nieuw rapport gepubliceerd heeft over vrije modemkeuze eind dit jaar.
Daarna zal het nog tot een stuk in 2020 of 2021 duren vooraleer het BIPT de BEREC-richtlijnen in een besluit giet en de operatoren werkelijk iets zullen moeten wijzigen aan hun gedrag.

Ondertussen vraag ik me af of de Fritz!Box 7530 niet gewoon via het TR-069-protocol de inloggegevens kan verkrijgen en automatisch online komt als je die aansluit en instelt voor een Belgische provider. Voor EDPnet werkt dat toch? Dit zou technisch gezien ook mogelijk moeten zijn voor Scarlet. Dat zou je dan bij fabrikant AVM eens moeten navragen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Even terzijde, ik heb al zelf meer dan eens voorgehad dat ik de B-Box3 moest resetten wegens problemen en stelde dan vast dat ik niet op internet kon, zelf na een uur en meer wachten na de reset.
Bij nader toezicht was dit omdat het TR-069-protocol blijkbaar dan toch mijn Internet login niet ingevoerd had en moest die ook iedere keer manueel invoeren.
De B-box werd dan uiteindelijk vervangen door Proximus met een B-Box3V+, dit heeft echter geen oplossing gebracht.
Nu is dit in mijn geval niet zo erg omdat ik de PPPoE login gegevens heb.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

raf1 schreef:via het TR-069-protocol de inloggegevens kan verkrijgen en automatisch online komt als je die aansluit en instelt voor een Belgische provider. Voor EDPnet werkt dat toch?
Bij EDPnet werkt dat omdat een specifieke URL wordt gebruikt en bepaald username/wachtwoord combo om online te raken om daarna de "echte" configuratie door te pushen.

Het zou dus perfect mogelijk moeten zijn inderdaad.

Zo ben ik toen ik naar edpnet overgeschakeld ben online geraakt via de FB trouwens. Gewoon edpnet ingesteld en nog voor de wizard klaar was stond al het "echte" u+p klaar in de configs. Al had ik die settings moeten aanpassen omdat ik PPPoE passthrough gebruik maar zoals gezegd zou het mogelijk moeten zijn.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

jonka schreef:Het BIPT heeft hier al op [gereageerd]. Ze gaan akkoord met dat modems die niet op de whitelist staan geblokkeerd worden (ze noemen het een gerechtvaardigde praktijk), maar Scarlet laat dus ook die modems niet toe, ze weigeren je alleszins de gegevens te verstrekken die gebruik van die modems mogelijk zou maken.
1) Dat is gevaarlijke tekst indien het BIPT ook niet vereist dat men zo snel mogelijk nieuwe modellen van modems probeert te whitelisten. Dit zorgt er zo gewoon voor dat de ISPs gewoon alle modems die niet van hen zijn, plus mss 1 of 2 andere, gewoon niet whitelist.
2) Weigeren logingegevens te verstrekken, vaak onder het motto " we supporten geen third party", is BS; het verstrekken van de nodige login gegevens valt niet onder de definitie van "support"; alsook heb je onder de GDPR het recht op die gegevens.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

ITnetadmin schreef: 1) Dat is gevaarlijke tekst indien het BIPT ook niet vereist dat men zo snel mogelijk nieuwe modellen van modems probeert te whitelisten. Dit zorgt er zo gewoon voor dat de ISPs gewoon alle modems die niet van hen zijn, plus mss 1 of 2 andere, gewoon niet whitelist.
Dat is de dan ook net de bedoeling van de whitelist voor proximus: zo weinig mogelijk modems toelaten en diegene die wel toegelaten worden zo veel mogelijk dwarsbomen. Daarom moet het BIPT helemaal niet verplichten om meer te whitelisten. Ze moeten komaf maken met de whitelist en er een blacklist van maken waarbij de provider dan moet kunnen aantonen dat een modem er om gegronde redenen op komt, op straffe van boetes.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
jonka
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 mei 2019, 03:40
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Nadat ik naar de ombudsman schreef dat de technici van Scarlet deze gegevens kunnen uitlezen uit de modem, en zei dat ik weet heb van gevallen waarin klanten na de invoering van de AVG/GDPR aan deze gegevens geraakten via Scarlet, toch een positief antwoord gekregen.
Na verdere bemiddeling in uw klacht meldt Scarlet mij het volgende: "Er werd geopteerd om een technische interventie aan te maken om ervoor te zorgen dat de klant alsnog een eigen modem nl. FRITZ!Box 7530 in gebruik te nemen. Eens deze aanpassing uitgevoerd is kan scarlet natuurlijk geen ondersteuning bieden aan de hardware die de klant in gebruik neemt. Op het netwerk van onze toegangsoperator alsook op de producten blijft scarlet natuurlijk verder support leveren. De klant zal gecontacteerd worden door onze dispatch om een interventiedatum af te spreken."
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

En zou de ombudsman dit niet voor eens en voor altijd kunnen oplossen ...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
jonka
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 mei 2019, 03:40
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Dat is meer iets voor het BIPT denk ik. Er waren bij hen al klachten binnengekomen over het ontbreken van vrije modemkeuze, zal dus ook een mailtje sturen met mijn ervaring. Ik verwacht er wel niet veel van, maar misschien helpt het ooit anderen.
Gebruikersavatar
gedeco
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

MaT schreef: Dat is de dan ook net de bedoeling van de whitelist voor proximus: zo weinig mogelijk modems toelaten en diegene die wel toegelaten worden zo veel mogelijk dwarsbomen. Daarom moet het BIPT helemaal niet verplichten om meer te whitelisten. Ze moeten komaf maken met de whitelist en er een blacklist van maken waarbij de provider dan moet kunnen aantonen dat een modem er om gegronde redenen op komt, op straffe van boetes.
Volgens mij is het de bedoeling om supportkosten te drukken dmv standarisatie:

Vermijden dat Jan Modaal zonder IT kennis een niet gecertificeerde modem aankoopt voor een spotprijs bij de Ali Baba's van deze wereld en dan verplicht worden om een technieker langs te sturen. Die technieker moet dan zelf eerst de handleiding lezen (tijd) om alles al dan niet werkende te krijgen en de klant is nadien ontevreden voor de factuur die 6x zo hoog is als de aanschaf van de modem.

Wat die blacklist betreft: Volledig akkoord indien men na onderzoek alle gemaakte kosten kan verhalen op de eigenaar van dergelijke modem. Ik vermoed dat deze kosten zullen oplopen, ordegroote kleine auto.
Want zo zal het gebeuren, er komen klachten binnen dat in een bepaalde regio internet ed niet meer werkt voor meerdere mensen, begin maar te zoeken...omdan uiteindelijk op een klant te botsen met een spliternieuwe modem die dan ook onmiddelijk toegevoegd wordt aan de blacklist, waarna alles opnieuw functioneert naar behoren.


Het staat je als gebruiker natuurlijk vrij om je eigen modem op eigen kosten telaten homologeren en toe te voegen aan de whitelist.
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

@gedeco: Slechts 5 van de 28 Europese landen gebruiken een whitelist: België, Tsjechië, Denemarken, Hongarije en Kroatië.
De standaard is dus vrije keuze. Alle modems op de Europese markt voldoen, dat is de realiteit in 28 Europese landen waarvan 23 landen dit probleemloos toelaten.
gedeco schreef:Het staat je als gebruiker natuurlijk vrij om je eigen modem op eigen kosten telaten homologeren en toe te voegen aan de whitelist.
Neen, ook dat mag niet. Alleen OLO's mogen dat. Zonder EDPnet hadden we dus zelfs geen FritzBox kunnen gebruiken.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

dwdm schreef:
tien schreef:
dwdm schreef:Ik heb geen scarlet lijn om dit op te testen maar bij proximus is het mij gelukt om op deze manier het pppoe paswoord te sniffen.
Bij proximus kan je dat toch ook gewoon zelf veranderen in iets bekend? (Misschien niet voor alle formules, hier enkel inet)
Inderdaad, dat was ook maar om te testen.
Ondertussen al lang scarlet en op deze manier mijn wachtwoord kunnen achterhalen.

Nog een optie: https://linux.die.net/man/8/pppoe-sniff
Hoe werkt dit juist (via een switch) ? Je modem is toch rechtstreeks op je lijn aangesloten, je kunt toch geen port mirroring gebruiken?
dwdm
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jul 2018, 01:23
Bedankt: 12 keer

De bbox3 die je bij scarlet tegenwoordig krijgt heeft ook een rode wan poort. Als uw lijn niet op de dsl-poort is aangesloten dan probeert de modem via de wan poort verbinding te maken op vlan10. Als daar een PPPoE server reageert is de modem al vrij happy...

Een andere optie is zoiets als dit: https://tweakers.net/pricewatch/1244983 ... e-17a.html

Met die vdsl2 convertor en 2 modems kan je dus zelfs live al het wan verkeer sniffen... Reden temeer waarom de invoerdozen in appartementsgebouwen best op slot moeten...
GinoD
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jun 2016, 17:51
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ook de vraag gesteld aan Scarlet om deze gegevens . Maar na een week nog geen antwoord gezien , dus trapje hoger de vraag gesteld .

Maar mij is wel al 1 ding opgevallen met de bbox geeft verbinding tegen 50mbit bij DSL en echter bij een Fritz is dat 80mbit

Zouden ze daarom niet die gegevens geven ?
Nog geen speedtest gedaan want wacht nog braaf op de credentials ...
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

Je mag zelfs syncen aan 100Mb, dat gaat geen verschil maken. Je snelheid wordt gecapt op basis van PPPoE...50Mb dus...
GinoD
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jun 2016, 17:51
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Daar Scarlet momenteel nog niet wil antwoorden op mijn vraag , hun eigen privacy dienst een mail gestuurd en verwezen naar hun eigen algemene voorwaarden dat e-mail rechtsgeldig is en deze 5 werkdagen gegeven om mij deze gegevens schriftelijk mee te delen .

Ook bij de ombudsman een klacht ingediend.

En het leuke is ik ben hun techniekers niet verplicht binnen te laten om wachtwoord te bezorgen , ze hebben dat zelf ( staat in hun eigen GDPR scope ) .

En willen ze het toch via technieker sturen , eis ik aanwezigheid van een directielid . Omdat ze dan hun eigen GDPR scope schenden.


Hun Algemene voorwaarden
6.1 schade door Scarlet ( energieverbruik door hun modem )
Art 10.2 wachtwoord geheim houden ( heb het niet gekregen )
Nergens zeggen ze daarin dat Fritzbox niet mag.

We zullen zien , ben nog maar pas begonnen met ze op hun systeem te werken .
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ik wil je niet ontdoen van je drang om "gerechtigheid" te krijgen, maar de kans dat dit iets gaat verwezenlijken door een paar mensen en een paardenkop acht ik de kans vrij klein dat er bij scarlet iets grondig gaat veranderen.

Als je alleen bent word je gewoon op de "lastige klanten" lijst gestampt en maak je het alleen maar erger voor jezelf eigenlijk.

Nuja, veel "geluk" in je aandoen maar ik acht de slaagkansen vrij laag... n/o :P.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Of jij krijgt je gegevens en al je klachten worden geklasseerd. klaar. Dag meneer.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

GinoD schreef:Ook bij de ombudsman een klacht ingediend.
  • Via de ombudsman zal jij heel waarschijnlijk aan jouw gegevens geraken. De ombudsman bemiddelt namelijk in individuele geschillen tussen de operator en de klant. Hij is ook niet bevoegd om de onderliggende problemen aan te pakken.
    Jaarlijks maakt hij een verslag met statistiekjes, maar ik denk niet dat het paswoord probleem van een "Scarlet Fritz!Box gebruiker" hoog op zijn lijstje zal staan :-( .
  • Het BIPT zou dat kunnen oplossen, maar zoals we het BIPT kennen hebben ze hiermee geen haast. Ze wachten gewoon het standpunt af van de BEREC (= Europese BIPT), en zullen dat dan - met de nodige traagheid - misschien omzetten naar nieuwe richtlijnen voor de Belgische ISP's.
  • De wetgever zou dat ook kunnen aanpakken, door eindelijk de vrije modemkeuze wettelijk vast te leggen (zoals dat bijvoorbeeld in Duitsland al enkele jaren het geval is).
Officieel bestaat er in België zelfs geen Proximus lijst met goedgekeurde (whitelisted) modems of DSL drivers. Ik heb die in ieder geval nog nergens gevonden.
De enige lijst die publiek is, is deze van de goedgekeurde Fritz!Boxen op de EDPNet site. Dat zijn de modems die EDPnet heeft laten whitelisten voor het gebruik op het EDPNet netwerk...
Als Scarlet het op de spits zou willen drijven zijn ze zelfs niet verplicht om de Fritz!Box op hun netwerk toe te laten, laat staan het DSL paswoord vrij te geven :cry: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GinoD
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jun 2016, 17:51
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Eerste reactie al binnen
Het BIPT vroeg welke Fritzbox en software versie , dus die gaan zich precies ook even moeien .


Die lijst is er wel , maar staan buiten de bbox , en een paar Fritz niet veel andere op . Inderdaad die lijst is dikke zever , maar met een beter iets dan de bbox mogen we al blij zijn.

En met beetje geluk geeft Scarlet die voor iedereen vrij.
Hun support moet ik niet hebben , ze hebben toch niet veel kaas gegeten van een netwerk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

GinoD schreef:Die lijst is er wel , maar staan buiten de bbox , en een paar Fritz niet veel andere op.
Kan je ons dan een link bezorgen naar zo'n officiële lijst met goedgekeurde modems?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GinoD
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jun 2016, 17:51
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Dit is de lijst ( had die ooit gevonden bij EDPNET)
https://www.edpnet.be/nl/support/bestel ... uiken.html

De Fritz kan je eenvoudig nakijken op hun FTP als ze bij firmware een map Belgium hebben zijn ze oke .
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

waarom per se bij scarlet blijven?
vote with your wallet en pak edpnet?
of is het voor de tv?
GinoD
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jun 2016, 17:51
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Het is inderdaad voor de tv.

Maar fun is het al wel.
Ombudsman heeft klacht gegrond verklaard.
BIPT is het ook aan het onderzoeken.

En ze geven zelf aan dat ze hun GDPR schenden :
Geachte heet xxxxx,

Dit betreft een technische vraag, voor het antwoord verwijzen wij graag naar onze FAQ, of u kan de vraag richten aan de klantendienst via [email protected].

Het privacy team beschikt niet over wachtwoorden of login gegevens, omdat deze versleuteld opgeslagen zijn.
Het opzoeken van de door u gevraagde data kan alleen een technieker in het kader van de installatie van de bij het product geleverde modem.

Met vriendelijke groet,

xxx
Toch handig dat klantendienst kop in zand steekt. En door het vernoemen van technieker om wachtwoord te krijgen , heeft problemen met hun algemene voorwaarden :
10.2 De Klant verbindt zich ertoe om het geheim en de vertrouwelijkheid van zijn wachtwoord en zijn toegangscode te bewaren en deze niet aan een derde partij mee te delen. Elk gebruik van de identificatie-elementen zal plaatsvinden onder de uitsluitende en volledige verantwoordelijkheid van de klant. In geval van verlies, diefstal of frauduleus gebruik van een van deze elementen, moet de Klant of zijn wachtwoord wijzigen met behulp van de tools van Scarlet, of Scarlet zo snel mogelijk hiervan op de hoogte brengen. Deze communicatie moet worden bevestigd per aangetekend schrijven.De aansprakelijkheid van de klant wordt pas op de eerstvolgende werkdag na ontvangst van deze brief van Scarlet opgeheven.
Daar die schrijven (Quote 1) dat technieker die moet geven, geeft dit met hun art 10.2 problemen, daar deze persoon die dan op zijn pc heeft en ik het art niet kan volgen of respecteren.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Het opzoeken van de door u gevraagde data kan alleen een technieker in het kader van de installatie van de bij het product geleverde modem.
Ze weten dan toch nog dat de technieker die gegevens op een magische manier wel heeft :lol:
Oplossing zou zijn om het op te lossen op de proximus manier en laat klanten gewoon zelf aanpassen... (de propere oplossing zal toch nieuw pass zijn)

En ze zijn natuurlijk wel verplicht om gegevens die ze over u bijhouden in een bruikbaar (leesbaar?) formaat te kunnen geven... (maar eigenlijk wel beter dat niemand de passwords kan lezen). Hoe zit dat pass stuk eigenlijk met gdpr...

Zou er niet eens van verschieten dat het hele auth gebeuren door proximus zelf gebeurt en ze die niet eens zelf hebben. Twijfel dat die nog veel in eigen huis hebben.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ofwel kunnen de techniekers aan de data en niet de klantendienst, ofwel is de data idd bij proximus en kan scarlet zelf er daarom niet aan.
GinoD
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jun 2016, 17:51
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Dat ze weten dat technieker die op magische wijze wel heeft is geen probleem ,
maar dat voorstel ga ik van hen nu niet aanvaarden.
Want dan gebruik ik het art 10.2 in hun algemene voorwaarden en eis ik het wachtwoord te kunnen wijzigen, waartoe ze me via dat art ook verplichten.

Ik vrees dat ze dan een groot probleem hebben.

En GDPR zegt dat ze alle informatie die ze over u hebben moeten geven op verzoek , en helaas voor hen moet dit leesbaar zijn , anders is het gemakkelijk om wat onzin op een papier te zetten.
Dus gaan we deze vraag eens voorleggen aan de gegevensbeschermingsautoriteit , zien wat daar gaat uitkomen.

Concreet zitten er nu 3 diensten bezig met dit dossier :
Ombudsman

BIPT met het verzoek om Scarlet nv te verplichten deze info te geven aan ALLE klanten ( want die hebben iets meer te zeggen dat de adviserende functie van de ombudsman)

Gegevensbeschermingsautoriteit met de vraag over de wettelijkheid van het gegeven antwoord van hun DPO .

En ja ik vergeet hun eigen Klantendienst maar die spelen nog steeds struisvogel met kop in zand.

Edit : na 9 dagen is de kop van de Klantendienst even uit het zand gekomen :
Je klantnummer: xxxxxxx

Beste klant,

Je geeft aan de wachtwoorden voor de PPPOE te willen ontvangen.

Helaas mogen wij deze gegevens niet meegeven. Wij kunnen jouw vraag helaas niet beantwoorden. Excuses voor het ongemak.

Wij hopen je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Voor een antwoord op de meest gestelde vragen kan je de klok rond terecht op http://www.scarlet.be/help.
Met vriendelijke groeten,

Franka
Scarlet klantendienst
Dus BIPT heeft deze weigering ook doorgekregen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ITnetadmin schreef:Ofwel kunnen de techniekers aan de data en niet de klantendienst, ofwel is de data idd bij proximus en kan scarlet zelf er daarom niet aan.
Dat de klantendienst niet aan paswoorden kan, vind ik toch volstrekt normaal.
Je belt toch ook niet naar de klantendienst van je bank als je PIN code vergeten bent :wink: .

De technieker heeft waarschijnlijk de tools waarmee hij de communicatie met de ACS server kan opvangen als de logon gepusht wordt naar de modem van de klant, en dus op die manier het paswoord kan opvragen/meedelen aan de klant.

De simpelste oplossing zou inderdaad zijn als de klant het paswoord on-line kan opvragen/wijzigen, zoals dat bij Proximus en ook EDPnet mogelijk is.
Maar Scarlet is de low-budget provider die alles heel simpel wil houden, en een heel systeem/process wijzigen voor die enkele (lastige) Fritz!Box klanten gaan ze niet doen. Zo'n klanten zijn ze wellicht "liever kwijt dan rijk" :-( .
GinoD schreef:Toch handig dat klantendienst kop in zand steekt.
We moeten ook eens ophouden met altijd die klantendienst te beschuldigen, dat is schieten op de pianist. Dat is een callcenter ergens in Barcelona, die voeren ook maar uit hun opdrachtgever Scarlet hen oplegt, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
ITnetadmin schreef:Ofwel kunnen de techniekers aan de data en niet de klantendienst, ofwel is de data idd bij proximus en kan scarlet zelf er daarom niet aan.
Dat de klantendienst niet aan paswoorden kan, vind ik toch volstrekt normaal.
Vind ik ook.
Maar dat ze geen reset mechanisme hebben kan er bij mij moeilijk in.
Bv een 24h pwd genereren zodat je internet hebt, en dan een token via email waarmee je je pwd zelf kan wijzigen.
Dat de technieker aan het pwd kan, betekent dus eigenlijk dat het unencrypted opgeslagen en/of verstuurd wordt, en dat vind ik veel erger.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat is een voorbarige conclusie. Het is niet omdat iemand er aan kan, dat het niet encrypted kan zijn.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

philippe_d schreef:... Barcelona...
hebben ze een spaans accentje dan?
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

splinterbyte schreef: hebben ze een spaans accentje dan?
They know nothing...
GinoD
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jun 2016, 17:51
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hmm boeken we vooruitgang in dit geheel :
De gegevensbeschermingsautoriteit gaat mijn klacht ook bekijken , en gelet op dat ik na die weigering wederom een verzoek heb gedaan aan hun privacy-team, volledig conform mijn verplichtingen (copy ID-kaart) . Maar deze keer stond de gegevensbeschermingsautoriteit in cc bij deze mail. Dus klein beetje druk uitoefenen op hunne DPO welke zich dan goed mag verantwoorden.

Zouden ze nog lachen bij Scarlet dat er nu een klant is die bij elke instantie gaat klagen over het niet vrijgeven van het wachtwoord. En dat elke dienst waar ik ga klagen mijn klacht gegrond vindt.

Ik weet natuurlijk dat je met tooltjes er wel aan kunt komen , maar ga ze nog niet gebruiken Scarlet moet ze mij maar opsturen, zoals elke normale provider wel kan.

Want dat is de enige manier om Scarlet te verplichten deze vrij te geven.
Liefste zie ik hun VDSL licentie opgeschort geraken , dan zouden ze pas rap zijn, als ze geen klanten meer kunnen activeren.
GinoD
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jun 2016, 17:51
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Zoals beloofd mogen jullie eens meelachen in het geheel :

Het antwoord van Scarlet aan de ombudsman
"Na analyse van het dossier informeren wij u dat door de General Data Protection Regulation (GDPR) zijn wij niet in
staat de PPPoE op te vragen of door te geven. Het verwerken van de PPPoE gegevens word automatisch gedaan door
onze modem."
Daar heb ik geantwoord dat ik dat standpunt niet kan aanvaarden omdat ze WEL een controle doen op het wachtwoord dus dit wordt door hun wel bewaard. Dit bewaren valt dus wel onder de GDPR aangezien er controle is op juistheid .
Ook aangehaald dat FRITZ toegelaten is op het VDSL netwerk en dus mag gebruikt worden en dat ze dit gebruik hinderen.
En er ook hun algemene voorwaarden bijgehaald als een technieker ter plaatse het wachtwoord dient te geven , dat ik dan het recht heb op wijzigen , dus dat trukje om mij te laten betalen voor het wachtwoord even laten blokkeren.

BIPT
Het BIPT gaat (moederbedrijf) Proximus contacteren.


Gegevensbeschermingsautoriteit ook nog niets van gehoord.
Laatst gewijzigd door GinoD 05 nov 2019, 13:48, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

GinoD schreef:Het antwoord van Scarlet aan de ombudsman ...
BIPT nog niets van ontvangen.
Gegevensbeschermingsautoriteit ook nog niets van gehoord.
Zoals ik had verwacht zal je niet veel respons krijgen.
Via de ombusdman krijg je wel een antwoord, maar verder reikt zijn bevoegdheid niet.
Ik vrees dat je toch aan het kortste eind zal trekken (maar we hopen met zijn allen natuurlijk dat het wel lukt).
"Na analyse van het dossier informeren wij u dat door de General Data Protection Regulation (GDPR) zijn wij niet in
staat de PPPoE op te vragen of door te geven. Het verwerken van de PPPoE gegevens word automatisch gedaan door
onze modem."
Dat antwoord is natuurlijk echt te belachelijk voor woorden, en eigenlijk niet meer grappig :-( .
GinoD schreef:Ook aangehaald dat FRITZ toegelaten is op het VDSL netwerk en dus mag gebruikt worden en dat ze dit gebruik hinderen.
Hier moet ik jou eigenlijk tegenspreken.
Officiëel bestaat er geen lijst van modems die in België toegelaten zijn.
Het enige wat bestaat is een lijst van modems, die EDPNet heeft laten goedkeuren en aan zijn klanten levert.
Hoewel deze modems wel kunnen werken op het Scarlet netwerk, heeft Scarlet geen wettelijke verplichting om deze modems te ondersteunen of toe te laten ...
raf1 schreef:Ik vermoed dat het BIPT dat onderzoek pas zal afronden nadat het BEREC een nieuw rapport gepubliceerd heeft over vrije modemkeuze eind dit jaar.
Daarna zal het nog tot een stuk in 2020 of 2021 duren vooraleer het BIPT de BEREC-richtlijnen in een besluit giet en de operatoren werkelijk iets zullen moeten wijzigen aan hun gedrag.
Intussen is het BEREC rapport gepubliceerd.
https://berec.europa.eu/eng/document_re ... tion-point
https://berec.europa.eu/eng/document_re ... netw_0.pdf

Het is een tekst van 94 bladzijden bla bla bla, en het bevat niet de verwachte "Guidelines", maar alleen een uitgebreid overzicht van alle landen in Europa, en de uiteenlopende regels en bevoegdheden. En de verschillende definities van de locatie van het "network termination point" in verschillende landen (A, B of C).
Berec NTP.png
Een andere leuke tabel is deze hieronder. Hierin staat dat:
- er maar 4 landen in Europa zijn waar de NTP bepaald is (in 2 landen door de wetgever, in 2 landen door de regulator).
- Nederland "ermee bezig is".
- België tot de 10 landen behoort waar de regulator hier zelfs geen bevoegdheid over heeft :-(
- en er is ook geen behoefte voor duidelijkheid, gezien er blijkbaar geen "disputes" zijn :-( .
Berec NTP BIPT.png
Conclusie:
Vrije modemkeuze in België is nog niet voor morgen, en alleen de wetgever kan hier iets aan doen :oops: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GinoD
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jun 2016, 17:51
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Het BIPT gaat toch een stapje verder spelen , gaat Proximus hierover aanspreken.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”