Scarlets interpretatie van de vooropzegperiode van 1 maand

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Ik heb een meningsverschil met Scarlet over hun interpretatie van de 1 maand vooropzeg-regel.
Onze algemene en specifieke voorwaarden stipuleren dat de klant rekening dient te houden met een maand vooropzeg. Deze maand vooropzeg start pas de maand volgend op de datum waarop wij de brief hebben ontvangen, rekening houdend met de facturatieperiode behalve wanneer de annulatieaanvraag ons toekomt binnen de 7 dagen na de start van de nieuwe facturatieperiode
Creatieve mensen daar bij Scarlet. Dus als je je heiraan zou moeten houden, kan je best ruim 2 maand voor de einddatum van de overeenkomst opzeggen. .. Ik vraag mij af of dit de bedoeling van de wetgever kan geweest zijn en wat de Ombudsdienst Telecommunicatie hiervan vindt. Heeft er nog iemand problemen gehad met Scarlet over de exacte invulling van de 1 maand vooropzeg?
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: in't hol van pluto
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

2 maand op voorhand opzegggen denk ik ni dage nog internet zult hebben tot het laatste ook ni :D
The eternal and true pessimist :D
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Lijkt me ook dat ze dat niet hard kunnen maken als je klacht neerlegt bij de ombudsdienst.
zaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 jan 2006, 17:10
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 9 keer

We hebben net hetzelfde meegemaakt met Telenet. Ze zijn dus niet de enige :)
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Alle bewijzen zijn ingeleverd bij de Ombudsdienst, ik ben benieuwd naar het standpunt van hen ...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Binnen een paar maand hoor je het wel :).
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

proz schreef:
Onze algemene en specifieke voorwaarden stipuleren dat de klant rekening dient te houden met een maand vooropzeg. Deze maand vooropzeg start pas de maand volgend op de datum waarop wij de brief hebben ontvangen, rekening houdend met de facturatieperiode behalve wanneer de annulatieaanvraag ons toekomt binnen de 7 dagen na de start van de nieuwe facturatieperiode
Waar zie jij deze voorwaarden ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Dit is het standpunt dat de Ombudsdienst ontving van Scarlet.
texarcanaa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 feb 2009, 13:04
Locatie: Niverance
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Misschien een stomme vraag, maar wat is het probleem eigenlijk?
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het probleem lijkt te zijn dat er onduidelijkheid is over wat Scarlet als maand beschouwt bij de ontvangstdatum van de opzegbrief (ofwel factuurmaanden, ofwel de gewone maanden), en die vaagheid maakt het moeilijk om in te schatten wanneer de opzegmaand ingaat. Hierdoor kan Scarlet eigenlijk kiezen welke maandindeling hen het beste uitkomt om er nog een extra maand inkomsten bij te lappen.
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Inderdaad, cptKangaroo.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

In het voordeel van Scarlet pleit het feit dat de regels héél duidelijk vermeld staan in hun algemene en specifieke voorwaarden. Het is dus aan de klant om de voorwaarden (waarmee ze ingestemd hebben) te lezen, en zich hiernaar te schikken.

In het nadeel van Scarlet denk ik staat de wet. Als ik het goed begrijp stelt de telecomwet, dat abbos kunnen opgezegd worden mits één maand vooropzeg. Hierbij is geen sprake van facturatiemaand. De telecomwet staat normaal boven de algemene en spcifieke voorwaarden van de provider, als die tegengesteld zijn?

Benieuwd wat het standpunt van de ombudsman zal zijn.

Je kan de wet juridisch laten afdwingen .... kost je tijd (en geld).
Dus toch maar eenvoudiger om zich te schikken naar de voorwaarden van de provider, en tijdig opzeggen ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

In het voordeel van Scarlet pleit het feit dat de regels héél duidelijk vermeld staan in hun algemene en specifieke voorwaarden. Het is dus aan de klant om de voorwaarden (waarmee ze ingestemd hebben) te lezen, en zich hiernaar te schikken.
In hun algemene voorwaarden http://www.scarlet.be/nl/wettelijke-ver ... orwaarden/ kan ik niets terugvinden van opzeg. Er staat enkel iets in van vroegtijdige opzeg. Dus héél duidelijk lijkt me dat toch niet...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Ik heb op 30/11/2012 gelijk gekregen van de Ombudsdienst.
De Ombudsdienst beveelt Scarlet aan het onterecht geïnde abonnementsgeld te crediteren.
Dit 'precedent' kan hun wel wat abonnementsgeld kosten. Reken maar uit als je systematisch bij iedere afsluiting onterecht 1 maand teveel abonnementsgeld rekent. Scarlet is niet alleen, Belgacom doet dit ook systematisch.

Ik zal hier straks de argumentatie van de Ombudsdienst neerzetten.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

proz schreef:Ik heb op 30/11/2012 gelijk gekregen van de Ombudsdienst.
Ik zal hier straks de argumentatie van de Ombudsdienst neerzetten.
Heb je die nog? Ik zit in exact dezelfde situatie, maar dan bij United Telecom...
spartaan
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 feb 2012, 14:24

Ik had dit ook voor en heb ook men gelijk gekregen via de ombutsdienst en dit was op een paar dagen inorde
insomni
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 dec 2010, 21:45

Zelfde situatie bij mij; ook ombudsdienst alvast ingeschakeld.
Uw facturatiecyclus loop van de 22e tot 21e van de volgende maand.
Als de 22e van de maand gepasseerd is heeft u nog een week de tijd om de opzegging te doen om ervoor te zorgen dat de opzegging alsnog te voltrekken binnen deze termijn.
U heeft echter de opzegging gedaan op de 9e van Januari. Dit betekend dat uw einddatum automatisch valt op het einde van de volgende cyclus.
Ik vind het absurd dat ze nog zo reageren na mijn eerdere stelling;
Ik kan niet akkoord gaan met uw éénzijdige en en niet wettelijke voorwaarden, ik was me niet bewust van het nog feit dat Scarlet nog 1 maand + daarbij nog de lopende maand zou aanreken maar volgens de Telecomwet aanpassing van 1 oktober 2012 werkt.

Scarlet wordt ook geacht de telecomwet aanpassing van 1 oktober 2012 toe te passen.
Echter begrijpen we dat er technische en administratieve zaken dienen te gebeuren.
Daarom stel ik voor de dienstverlening en contract op 24 januari stop te zetten.

Dit is een termijn van 15 dagen.
Zie ook uw algemene voorwaarden waarin wordt gestipuleerd dat indien een klant een specifieke opzegdatum vraagt, Scarlet deze zal trachten te respecteren; rekening houdend met een aantal technische & administratieve ingrepen noodzaken om het contract af te sluiten.

Wij hopen dat we geen 3e partij zoals de ombudsdienst Telecom moeten inschakelen, en dat we later nog als tevreden klant naar Scarlet kunnen terugkeren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Op maandag 12 nov heeft Scarlet, op mijn vraag, hier gereageerd, en duidelijkheid gebracht.
Op die datum hebben ze ook hun algemene voorwaarden op hun website gewijzigd

Het komt er dus op neer dat de facturatie datum absoluut geen rol meer speelt. Er zijn dus 2 mogelijkheden:
  • - de klant zegt op, met vermelding van de datum: contract wordt stopgezet op die datum.
    - de klant zegt op, zonder vermelding van de datum: contract wordt stopgezet met een opzeg van 30 dagen.
Ik begrijp dus de vorige post niet, waarbij terug over een facturatiecyclus gesproken wordt, dat is intussen (sedert 12-nov) afgeschaft. Van wanneer dateert dit antwoord van Scarlet ?
Misschien een overijverige Helpdesk medewerker, die de laatste wijzigingen nog niet kent ??
Echter begrijpen we dat er technische en administratieve zaken dienen te gebeuren.
Daarom stel ik voor de dienstverlening en contract op 24 januari stop te zetten.
Jij bent veel te braaf. Die technische en administratieve zaken zijn jouw probleem niet. Je betaalt tot op de dag dat je opzegt (= contract beëindigd). Als om technische reden, de dienstverlening verder loopt tot ze er de tijd voor hebben, is hun probleem, en kunnen ze jou hiervoor niet laten betalen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
insomni
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 dec 2010, 21:45

Van wanneer dateert dit antwoord van Scarlet ?
Van vandaag :wink:

Ik kreeg trouwens de indruk dat deze klantendienst uitbesteed is aan een bureau in het buitenland.
Schreef me steeds aan met mevrouw, terwijl mijn voornaam nu niet bepaald vrouwelijk is.
Jij bent veel te braaf. Die technische en administratieve zaken zijn jouw probleem niet. Je betaalt tot op de dag dat je opzegt (= contract beëindigd). Als om technische reden, de dienstverlening verder loopt tot ze er de tijd voor hebben, is hun probleem, en kunnen ze jou hiervoor niet laten betalen.
Misschien wel maar 15 dagen abo geld was het me wel waard om geen 'hassle" te hebben.

Thx
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

door insomni op 11 jan 2013, 00:09

Ik kreeg trouwens de indruk dat deze klantendienst uitbesteed is aan een bureau in het buitenland.
Schreef me steeds aan met mevrouw, terwijl mijn voornaam nu niet bepaald vrouwelijk is.
Dit is wat je moet interpreteren als "LOW-Cost ISP"

Administratie is op low-cost leest geschoeid; wordt enkel een probleem als je iets wil geregeld krijgen.

De dualiteit Belgacom/Scarlet maakt het BGC mogelijk om enerzijds wat duurder in de markt te liggen en
toch een goedkopere formule achter de hand te houden.(maar dan zonder de service)
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”