Fortnite - onspeelbare ping Europese servers (slechte routering scarlet?)

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
sbh
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mei 2022, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Van ongeveer 20 april klaagt mijn zoon dat hij slechte ping resultaten heeft bij Fortnite (>100ms) waardoor het spel zowat onspeelbaar wordt.
Grootste probleem is wanneer er 'gebuild' wordt, daar zit dan te veel vertraging op.
Frustratie alom dus in huis : )

Het probleem blijkt te zitten bij de routering (*) van Scarlet, of toch degene die die routering voor hen beheert. (* wsl bestaat er een specifiekere term voor in dit geval)
De servers in Amerika geven momenteel een snellere ping respons dan de Europese, blijkbaar wordt er dus een onnodige omweg genomen naar die Europese servers.

3 vragen:
- Kan iemand bevestigen dat zij hetzelfde probleem hebben? Bvb hier te testen: https://pingtestlive.com/fortnite

- kan ik dit zelf op één of ander manier oplossen? DNS op computer of Xbox aanpassen heeft blijkbaar geen effect, ik denk dat de DNS die in de modem (bbox3) is ingesteld sowieso blijft gebruikt worden.

- indien het niet zelf op te lossen is: naar welke provider kan ik dan overstappen die NIET dezelfde routering gebruikt als Scarlet. Iemand die daar zicht op heeft? Liefst zelfde prijsklasse als Scarlet. Telenet bvb geen optie.

Heb al gebeld met de helpdesk, maar dan wordt gewoon m'n snelheid getest die goed is en komen we geen stap verder. Ik kreeg het probleem ook niet uitgelegd precies, of hij deed alsof hij het niet begreep.

Helpdesk formulier ingevuld en een tracert bijgevoegd. Daarop wel het volgende hoopgevend antwoord gekregen, maar dat is ondertussen ook al bijna een maand geleden dus de hoop begint weg te ebben, terwijl de druk thuis wordt opgevoerd : )
Beste klant,

Bedankt voor de informatie. We geven deze door aan onze partner die verantwoordelijk is oor het netwerk. We zijn er zeker van dat onze partner er alles aan doet om je het beste netwerk mogelijk aan te bieden. Onfgetwijfeld zijn ze al op de hoogte van het probleem.

Aan onze kant kunnen we alvast meegeven dat een reset van de modem de werking van de router kan optimaliseren. Dit doe je zo:
https://www.scarlet.be/help/faq/615/59/ ... stellingen
Reset modem heeft zoals verwacht niet geholpen.

Onze pingresultaten van https://pingtestlive.com/fortnite
Achteraan de 100 voor alle Europese servers.

Afbeelding
evertvanacker
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2022, 09:46
Bedankt: 1 keer

Hallo,

Wij zijn ook bij Scarlet en mijn zoon heeft juist hetzelfde probleem!
sbh
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mei 2022, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Bedankt Evert. Ook sinds ongeveer 20 april?

Heb je hiervoor ook al contact gehad met Scarlet?
Bellen heeft weinig zin denk ik, geraak je niets verder mee.

Misschien best een melding via https://www.scarlet.be/nl/contact/
Best dan ook een tracert logfile meesturen. Instructies hier te vinden: https://www.epicgames.com/help/en-US/te ... nite-a3874

Het commando bij Europe uitvoeren in een DOS command prompt en dat creëert na een paar minuten een "fortnite_tracrt.txt" bestandje op je desktop.
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Op dit moment zie ik geen issues vanuit scarlet naar AWS EU WEST.
Misschien gaat het om bepaalde periode's?

Jullie mogen ook de inhoud van het traceroute document hier delen.
sbh
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mei 2022, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Het is al een maand consistent slecht, of toch zeker in de avonden en weekends. Tijdens schooluren geen ervaring : )

Code: Selecteer alles

Tracing route to qosping-aws-eu-west-3.ol.epicgames.com [52.47.107.154]
over a maximum of 30 hops:

  1     3 ms     2 ms     2 ms  mymodem [192.168.1.1] 
  2    10 ms    11 ms   122 ms  10.24.50.121 
  3     *        *        *     Request timed out.
  4    13 ms    13 ms    37 ms  ae-64-110.ibrstr6.isp.proximus.be [91.183.241.208] 
  5    13 ms    13 ms    13 ms  ae-1-1000.ibrstr5.isp.proximus.be [91.183.246.86] 
  6     *        *        *     Request timed out.
  7     *        *        *     Request timed out.
  8     *        *        *     Request timed out.
  9     *        *        *     Request timed out.
 10     *        *        *     Request timed out.
 11     *        *        *     Request timed out.
 12    19 ms    17 ms    17 ms  52.95.60.124 
 13    17 ms    17 ms    17 ms  52.46.94.60 
 14     *        *        *     Request timed out.
 15     *        *        *     Request timed out.
 16     *        *        *     Request timed out.
 17     *        *        *     Request timed out.
 18     *        *        *     Request timed out.
 19     *        *        *     Request timed out.
 20   163 ms   162 ms   162 ms  ec2-52-47-107-154.eu-west-3.compute.amazonaws.com [52.47.107.154] 

Trace complete.
Alvast bedankt om dit te checken!
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2967
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Hier vanaf Scarlet Trio:

Code: Selecteer alles

Tracing route to ec2-52-47-107-154.eu-west-3.compute.amazonaws.com [52.47.107.154]
over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms     1 ms    <1 ms  fritz.box
  2     8 ms     8 ms     8 ms  10.24.194.2
  3     *        *        *     Request timed out.
  4    13 ms    13 ms    13 ms  ae-76-110.ibrstr6.isp.proximus.be [91.183.242.152]
  5    12 ms    13 ms    12 ms  ae-1-1000.ibrstr5.isp.proximus.be [91.183.246.86]
  6     *        *        *     Request timed out.
  7     *        *        *     Request timed out.
  8     *        *        *     Request timed out.
  9     *        *        *     Request timed out.
 10     *        *        *     Request timed out.
 11     *        *        *     Request timed out.
 12    24 ms    17 ms    17 ms  52.95.60.128
 13    25 ms    16 ms    16 ms  52.46.94.28
 14     *        *        *     Request timed out.
 15     *        *        *     Request timed out.
 16     *        *        *     Request timed out.
 17     *        *        *     Request timed out.
 18     *        *        *     Request timed out.
 19     *        *        *     Request timed out.
 20   162 ms   162 ms   162 ms  ec2-52-47-107-154.eu-west-3.compute.amazonaws.com [52.47.107.154]
52.46.94.28 (hop 13) is van Amazon, in Parijs, zie https://whoislookupdb.com/whois-52.46.94.28.

Een traceroute vanaf een Business Fibernet XL:

Code: Selecteer alles

Tracing route to ec2-52-47-107-154.eu-west-3.compute.amazonaws.com [52.47.107.154]
over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  fritz.box
  2    38 ms    34 ms    36 ms  d5152c001.static.telenet.be [81.82.192.1]
  3    36 ms    40 ms    38 ms  dd5e0cca2.access.telenet.be [213.224.204.162]
  4     *        *        *     Request timed out.
  5    14 ms    15 ms    12 ms  dd5e0fa20.access.telenet.be [213.224.250.32]
  6    20 ms    16 ms    18 ms  99.83.112.48
  7    20 ms    14 ms    19 ms  52.93.113.215
  8    13 ms    16 ms    14 ms  52.93.0.123
  9     *        *        *     Request timed out.
 10    28 ms    29 ms    24 ms  52.93.16.78
 11    28 ms    26 ms    24 ms  52.46.94.106
 12    29 ms    27 ms    28 ms  52.46.94.109
 13    31 ms    38 ms    27 ms  52.46.93.127
 14    28 ms    34 ms    31 ms  52.46.93.12
 15     *        *        *     Request timed out.
 16     *        *        *     Request timed out.
 17     *        *        *     Request timed out.
 18    30 ms    32 ms    26 ms  ec2-52-47-107-154.eu-west-3.compute.amazonaws.com [52.47.107.154]
52.46.93.12 (hop 14) is ook van Amazon in Parijs.

Een traceroute vanaf een edpnet VDSL Pro:

Code: Selecteer alles

Tracing route to ec2-52-47-107-154.eu-west-3.compute.amazonaws.com [52.47.107.15
4]
over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  fritz.box
  2    12 ms    12 ms    12 ms  bras-03bkc.bxl.be.edpnet.net [213.219.132.16]
  3    12 ms    12 ms    12 ms  router01.bruix.be.edpnet.net [212.71.11.1]
  4    18 ms    18 ms    17 ms  router02.bruix.be.edpnet.net [212.71.11.225]
  5    18 ms    18 ms    17 ms  router01.adamtel.nl.edpnet.net [212.71.1.70]
  6    18 ms    18 ms    18 ms  amsix01-ams1.amazon.com [80.249.210.100]
  7     *        *        *     Request timed out.
  8     *        *        *     Request timed out.
  9     *        *        *     Request timed out.
 10     *        *        *     Request timed out.
 11     *        *        *     Request timed out.
 12     *        *        *     Request timed out.
 13     *        *        *     Request timed out.
 14     *        *        *     Request timed out.
 15     *        *        *     Request timed out.
 16     *        *        *     Request timed out.
 17     *        *        *     Request timed out.
 18    32 ms    32 ms    31 ms  ec2-52-47-107-154.eu-west-3.compute.amazonaws.com [52.47.107.154]
Ofte drie compleet andere routes. Blijkbaar is de interne routering van Amazon afhankelijk van welk IP-adres / welke ISP de aanvraag doet...
Computer(k)nul
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

Vanuit Scarlet One:

Code: Selecteer alles

Traceren van de route naar ec2-52-47-107-154.eu-west-3.compute.amazonaws.com [52.47.107.154]
via maximaal 30 hops:

  1   <1 ms   <1 ms   <1 ms  fritz.box [192.168.1.1]
  2     8 ms     7 ms     7 ms  10.24.50.160
  3     *        *        *     Time-out bij opdracht.
  4     9 ms     9 ms     9 ms  ae-64-110.ibrstr6.isp.proximus.be [91.183.241.208]
  5     9 ms    10 ms     8 ms  ae-2-1000.ibrstr5.isp.proximus.be [91.183.246.116]
  6     *        *        *     Time-out bij opdracht.
  7     *        *        *     Time-out bij opdracht.
  8     *        *        *     Time-out bij opdracht.
  9     *        *        *     Time-out bij opdracht.
 10     *        *        *     Time-out bij opdracht.
 11     *        *        *     Time-out bij opdracht.
 12     *        *        *     Time-out bij opdracht.
 13     *        *        *     Time-out bij opdracht.
 14     *        *        *     Time-out bij opdracht.
 15     *        *        *     Time-out bij opdracht.
 16     *        *        *     Time-out bij opdracht.
 17     *        *        *     Time-out bij opdracht.
 18     *        *        *     Time-out bij opdracht.
 19     *        *        *     Time-out bij opdracht.
 20   159 ms   158 ms   158 ms  ec2-52-47-107-154.eu-west-3.compute.amazonaws.com [52.47.107.154]
sbh
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mei 2022, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Een geruststelling dat het inderdaad een algemeen Scarlet probleem blijkt. Ik denk dat we daar toch vanuit mogen gaan nu.

Nu de juiste persoon/dienst (bij Scarlet? Amazon? ergens ertussen?) nog triggeren om iets aan te passen.

Ik las ergens dat je op de (rode) WAN poort van de bbox3 een tweede modem kan hangen waarin je je scarlet gegevens gebruikt om die dan ook een PPPOE verbinding te laten maken. Als je op die modem dan wel de vrijheid hebt om een eigen DNS server in te stellen, gaat dat het probleem dan verhelpen?

Is 1.1.1.1 dan een goeie zoals ze claimen? Of beter voor Googles 8.8.8.8 gaan? of...?

Of heeft DNS uiteindelijk geen invloed op de route die gevolgd wordt? Ik zou denken van wel, maar het aanpassen van de DNS op de xbox had alvast geen effect. Misschien meer succes als het op de modem zelf is ingesteld?

Moet de PPPOE connectie op de bbox3 in dat geval uitgeschakeld worden, of mag die aan blijven? Ik ben dacht ik de twee adviezen tegen gekomen.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2967
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

De DNS-server wisselen heeft enkel zin als hierdoor een andere FortNite-server gekozen zou worden. Je kan dit testen door een nslookup naar de naam van de server te lanceren gevolgd door het IP-adres van de DNS-server die moet antwoorden, bv. nslookup fortnite.com 8.8.8.8 om het aan Google te vragen of 9.9.9.9 voor Quad9, ...
Als je daar een ander IP-adres als antwoord krijgt, kan je kijken of de ping daar ook zo hoog is. Ik kan dit zelf niet testen omdat ik traceroutes naar een IP-adres heb gedaan, niet naar een servernaam.
Een aparte PPPoE-sessie opzetten heeft geen zin (en daarvoor dient die WAN-poort ook niet.
Computer(k)nul
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

Het probleem zit duidelijk bij de routing intern bij Amazon.
Zij zullen het probleem dus moeten fixen!
Eigenlijk zou Fortnite een issue moeten aanmaken bij Amazon om het op te lossen.

Echter zou je het volgende kunnen proberen:
If you are still experiencing issues please contact [email protected] and include as much details as possible.

Voeg zeker de nodige traceroutes bij, alsook je eigen publiek IP en het doel IP.
Met een beetje geluk kijkt er iemand naar en fixen ze het direct :)
sbh
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mei 2022, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

ahja, klinkt logisch zo. DNS vertaalt gewoon naar een IP adres en dan begint de routering ernaartoe pas.

Even getest en inderdaad, zonder server te specifiëren gebruikt hij dan toch 1.1.1.1 die ik had ingesteld op m'n laptop ipv de Scarlet dns dus dat wordt dan toch niet genegeerd zoals ik eerst dacht.

Als ik de Scarlet dns bevraag, geeft die wel eerst twee time-outs. Maar dat zou dan in theorie het probleem ook niet mogen maken hier. Wel frapant moet 'k zeggen : )

Ze geven ook telkens 4 IP's terug, terwijl de tracert's hierboven allemaal naar het IP dat op .154 eindigt gaan.
Als ik ze alle 4 afzonderlijk ping, geven ze wel allemaal een even trage respons ~162ms dus daar zit ook geen oplossing.

Code: Selecteer alles

C:\Users\xxxxxxxx>nslookup qosping-aws-eu-west-3.ol.epicgames.com
Server:  one.one.one.one
Address:  1.1.1.1

Non-authoritative answer:
Name:    qosping-aws-eu-west-3.ol.epicgames.com
Addresses:  52.47.193.251
          52.47.178.167
          52.47.107.154
          52.47.140.95


C:\Users\xxxxxxxx>nslookup qosping-aws-eu-west-3.ol.epicgames.com 193.74.208.65
Server:  dnsm.scarlet.be
Address:  193.74.208.65

DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
Non-authoritative answer:
Name:    qosping-aws-eu-west-3.ol.epicgames.com
Addresses:  52.47.140.95
          52.47.178.167
          52.47.193.251
          52.47.107.154


C:\Users\xxxxxxxx>nslookup qosping-aws-eu-west-3.ol.epicgames.com 8.8.8.8
Server:  dns.google
Address:  8.8.8.8

Non-authoritative answer:
Name:    qosping-aws-eu-west-3.ol.epicgames.com
Addresses:  52.47.140.95
          52.47.178.167
          52.47.193.251
          52.47.107.154


C:\Users\xxxxxxxx>
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Dat het aan Amazon ligt kan je toch nog niet zomaar concluderen.

Je data komt al relatief snel het Amazon datacentrum binnen, na 17 ms. Het zou opmerkelijk zijn als er dan intern binnen een Amazon regio zelf ff >100 ms verloren gaat. Let wel: het kan wel, maar je zou verwachten dat dit na een maand toch al gedetecteerd zou zijn. Amazon beheert en monitort hun netwerk bijzonder goed.

Een andere piste is dat alles ok is tijdens de heenweg, maar dat de vertraging optreedt tijdens de terugweg vanuit Amazon naar Scarlet, want de heen/terugweg is niet noodzakelijk dezelfde. Dat kan dan ook weer aan Amazon liggen, maar ook aan Scarlet, of ergens iets tussenin.

Het mooie aan Amazon is dat je zelf eens een VPS/EC2 kan opstarten in AWS eu-west-3 en je kan pingen/tracen vanaf daar, dat zou al wat duidelijkheid moeten brengen waar het probleem precies ligt. Indien je het niet kan reproduceren kan je een tunnel opzetten vanuit jouw netwerk naar die instance, en dat lost de symptomen van het probleem dan op (het probleem zelf nog niet).

Soit ik heb het bovenstaande voor u gedaan en blijkbaar gaat bij de terugkeer naar Scarlet de data langs Zuid-Afrika? Lijkt me ergens een fout in de BGP data die Proximus publiceert, want voor klanten bij Proximus zelf, op dezelfde AS, routeert alles wel correct en peert AWS direct met Proximus in Frankfurt. Maar Proximus wil blijkbaar geen verkeer voor Scarlet ontvangen in Frankfurt, al dan niet bewust?

De omweg doet zich dan vervolgens enkel pas voor als er ook geen route via BICS beschikbaar is, en 3356 als alternatieve backbone gebruikt moet worden tussen AWS en Proximus, iets waarvoor eu-west-x blijkbaar geen betere optie ter beschikking heeft dan via Zuid-Afrika. De Amerikaanse AWS locaties, maar ook die in Milaan (eu-south-1), kunnen daarentegen 6453 en vervolgens BICS gebruiken met een geografisch normale weg.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Vanuit Europa geeft zuidafrika sowieso een pak vertraging (+/-200ms) omwille van de afstand. Beter dan dat wordt het dus niet langs die route.
Gewoon ter info.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Orange is misschien een oplossing?

C:\WINDOWS\System32>tracert 52.47.107.154

Tracing route to ec2-52-47-107-154.eu-west-3.compute.amazonaws.com [52.47.107.154]
over a maximum of 30 hops:

1 27 ms 4 ms 2 ms home.krisa.be [10.0.0.1]
2 11 ms 14 ms 16 ms cust-2-128-110-94.dyn.as47377.net [94.110.128.2]
3 14 ms 15 ms 14 ms 212.65.36.203
4 15 ms 14 ms 18 ms ae66.edge4.Brussels1.Level3.net [213.19.195.193]
5 * * * Request timed out.
6 22 ms 17 ms 20 ms 99.82.179.154
7 * * * Request timed out.
8 * * * Request timed out.
9 * * * Request timed out.
10 * * * Request timed out.
11 * * * Request timed out.
12 * * * Request timed out.
13 * * * Request timed out.
14 * * * Request timed out.
15 * * * Request timed out.
16 * * * Request timed out.
17 * * * Request timed out.
18 27 ms 24 ms 37 ms ec2-52-47-107-154.eu-west-3.compute.amazonaws.com [52.47.107.154]

Trace complete.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2967
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

@Krisken: je hebt blijkbaar niet de volledige draad gelezen. Het probleem stelt zich (op dit moment?) enkel voor Scarlet-klanten. Ik heb zelf een traceroute vanaf een Scarlet-lijn (privé) als een edpnet VDSL-lijn en een Telenet-lijn gepost. Van provider veranderen omdat Scarlet (en dus Proximus) zijn routering niet op orde heeft lijkt mij met een kanon op een mug schieten.
Computer(k)nul
sbh
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mei 2022, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Sinna schreef:@Krisken: je hebt blijkbaar niet de volledige draad gelezen.
Dat was in feite wel mijn 3e vraag: een 'alternatieve budget provider die het probleem niet heeft'.
Da's inderdaad drastisch en mss overdreven, maar als het niet opgelost geraakt, toch ook niet uit te sluiten.

Ik had het nog eens gemeld via het Scarlet support form, deze keer dit antwoord:
Beste klant,

Helaas hebben wij hier meerdere berichten over ontvangen en is het probleem al doorgestuurd naar onze IT-afdeling. Momenteel hebben wij hier nog geen feedback over mogen ontvangen, en betreuren wij dat je hierdoor het spel nog niet kan spelen.

Scarlet is van het probleem op de hoogte en doen wij er alles aan om dit zo spoedig mogelijk in orde te brengen, maar moeten wij onze klanten met dit probleem nog even geduld vragen.

Excuses voor het ongemak maar er wordt aan gewerkt.
Afwachten dan maar.

Knap uitzoekwerk CCatalyst, merci! Het lijkt dus dat Scarlet dringend eens met Proximus moet praten.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2967
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

edpnet is ook budget en heeft het probleem niet, zie de traceroute die ik eerder postte.
Computer(k)nul
Nighthawk0562
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2022, 16:37

Ik heb exact hetzelfde probleem, met dezelfde routing problemen. Ook klant bij Scarlet/Proximus.
Heeft iemand al contact gehad met een dienst of een update over dit probleem?
Alvast bedankt
sbh
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mei 2022, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Nighthawk0562 schreef:Ik heb exact hetzelfde probleem, met dezelfde routing problemen. Ook klant bij Scarlet/Proximus.
Heeft iemand al contact gehad met een dienst of een update over dit probleem?
Alvast bedankt
Al verschillende keren het contactform ingevuld, waarop telkens het antwoord dat het probleem gekend is, er hard aan gewerkt wordt en het zo spoedig mogelijk opgelost zal zijn. Tja :-|
Laatste keer de analyse van CCatalyst bijgevoegd, maar geen idee of dat doorgegeven is naar de juiste dienst. Waarschijnlijk/hopelijk weten ze op die dienst ook al wel waar het probleem precies zit.
Ik vrees dat Scarlet dit zelf niet kan oplossen en van proximus afhankelijk is. En die zullen het niet echt een prioriteit vinden. Of zelfs niet willen oplossen?
Allez, ik gis maar...

Ik zal vanavond nog eens een formulier invullen om te polsen/klagen. Ik stel voor dat iedereen dat nog eens doet die er last van heeft: https://www.scarlet.be/nl/contact/
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2967
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik vrees dat je bij Scarlet geen netwerktech te pakken zal krijgen, daarom ook mijn vraag in de draad Quad9 onbereikbaar? wat op dit moment ook nog steeds zo is...
Computer(k)nul
Nighthawk0562
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2022, 16:37

sbh schreef:
Nighthawk0562 schreef:Ik heb exact hetzelfde probleem, met dezelfde routing problemen. Ook klant bij Scarlet/Proximus.
Heeft iemand al contact gehad met een dienst of een update over dit probleem?
Alvast bedankt
Al verschillende keren het contactform ingevuld, waarop telkens het antwoord dat het probleem gekend is, er hard aan gewerkt wordt en het zo spoedig mogelijk opgelost zal zijn. Tja :-|
Laatste keer de analyse van CCatalyst bijgevoegd, maar geen idee of dat doorgegeven is naar de juiste dienst. Waarschijnlijk/hopelijk weten ze op die dienst ook al wel waar het probleem precies zit.
Ik vrees dat Scarlet dit zelf niet kan oplossen en van proximus afhankelijk is. En die zullen het niet echt een prioriteit vinden. Of zelfs niet willen oplossen?
Allez, ik gis maar...

Ik zal vanavond nog eens een formulier invullen om te polsen/klagen. Ik stel voor dat iedereen dat nog eens doet die er last van heeft: https://www.scarlet.be/nl/contact/
Afwachten dus... heb het formulier ook al meerdere keren ingevuld en krijg meestal het volgend antwoord: "Bij ping problemen raden we u aan de modem eens te herstarten" ... :bang:
grietavet
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2022, 22:26

Goeiavond,

Onze beide zonen hebben hier hetzelfde probleem. Automatisch komen ze op amerikaanse server en is de reactiesnelheid van hun spel heel traag en kunnen ze nauwelijks online spelen. Veel frustratie dus…
Heeft er iemand weet, hoe de stand van zaken is nu bij scarlet aangaande dit probleem?

Groetjes
Griet
sbh
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mei 2022, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Het lijkt opgelost! 19ms nu ipv 160ms :banana:

Code: Selecteer alles

Tracing route to qosping-aws-eu-west-3.ol.epicgames.com [52.47.140.95]
over a maximum of 30 hops:

  1    34 ms     3 ms     3 ms  mymodem [192.168.1.1] 
  2    10 ms    10 ms    10 ms  10.24.50.121 
  3     *        *        *     Request timed out.
  4    13 ms    13 ms    13 ms  ae-64-110.ibrstr6.isp.proximus.be [91.183.241.208] 
  5    12 ms    12 ms    13 ms  ae-1-1000.ibrstr5.isp.proximus.be [91.183.246.86] 
  6     *        *        *     Request timed out.
  7     *        *        *     Request timed out.
  8     *        *        *     Request timed out.
  9     *        *        *     Request timed out.
 10     *        *        *     Request timed out.
 11     *        *        *     Request timed out.
 12     *        *        *     Request timed out.
 13     *        *        *     Request timed out.
 14     *        *        *     Request timed out.
 15     *        *        *     Request timed out.
 16     *        *        *     Request timed out.
 17     *        *        *     Request timed out.
 18     *        *        *     Request timed out.
 19    19 ms    18 ms    19 ms  ec2-52-47-140-95.eu-west-3.compute.amazonaws.com [52.47.140.95] 

Trace complete.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Ook op Scarlet:

Code: Selecteer alles

ping qosping-aws-eu-west-3.ol.epicgames.com

Pinging qosping-aws-eu-west-3.ol.epicgames.com [52.47.178.167] with 32 bytes of data:
Reply from 52.47.178.167: bytes=32 time=15ms TTL=49
Reply from 52.47.178.167: bytes=32 time=15ms TTL=49
Reply from 52.47.178.167: bytes=32 time=15ms TTL=49
Reply from 52.47.178.167: bytes=32 time=15ms TTL=49

Ping statistics for 52.47.178.167:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 15ms, Maximum = 15ms, Average = 15ms
Minder lag en hops, ik win dus bij Fortnite :P
evertvanacker
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2022, 09:46
Bedankt: 1 keer

Hier lijkt het momenteel ook opgelost! Ik heb terug een gelukkige tiener ;
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”