Telecomprovider edpnet legt klacht neer bij BIPT tegen Proximus en Mobile Vikings wegens oneerlijke concurrentie

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

https://www.hln.be/binnenland/telecompr ... ~a21f0b62/

De nieuwe internetabonnementen van Proximus-dochterbedrijf Mobile Vikings zijn zo scherp geprijsd dat ze meteen voor ophef zorgen. Telecomprovider edpnet plant een klacht neer te leggen bij telecomwaakhond BIPT tegen Proximus. Het zou namelijk gaan om oneerlijke concurrentie, claimt operationeel directeur Joachim Slabbaert.

Edpnet is een relatief kleine operator gevestigd in Sint-Niklaas en heeft over heel België ruim 45.000 klanten. Het bedrijf biedt onder andere vast internet aan met scherpe maandelijkse prijzen. Daarvoor gebruikt edpnet het netwerk van Proximus, waarvoor het ook moet betalen. Die zogenaamde wholesale prijzen zijn wettelijk vastgelegd. “Dat zou in principe een op de werkelijke kosten gebaseerde prijs moeten zijn”, aldus Slabbaert in een gesprek met de redactie van HLN.

Volgens de operationele directeur is het voor edpnet onmogelijk om hetzelfde aanbod qua internetabonnementen te hebben als Mobile Vikings, zonder in eigen vel te snijden. Vooral dat de installatie door een technieker, activering en modem-router bij Mobile Vikings gratis zijn, is een doorn in het oog. Die kosten moet Mobile Vikings dan terugverdienen via het maandelijkse abonnement, maar dat is volgens edpnet economisch niet haalbaar aan de prijs die Mobile Vikings-klanten zullen betalen.

“Als dochterbedrijf van Proximus heeft Mobile Vikings blijkbaar andere regels dan wij. Als wij hun aanbod zouden matchen, dan zouden we met dik verlies verkopen. Dat heeft ook geen nut”, zegt Slabbaert.

Edpnet legt daarom een klacht neer bij de Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT), de telecomregulator in ons land. Het doel van de kleine operator uit Sint-Niklaas is minder moeten betalen aan Proximus om het internetnetwerk te kunnen gebruiken

“Op zich hebben we een goede relatie met Proximus. Die klacht klinkt dus misschien wat vreemd. Maar ja, ze hebben Mobile Vikings op z’n zachtst gezegd voor veel geld gekocht en willen dat natuurlijk nu volledig gebruiken“, vertelt Slabbaert nog aan onze redactie.

Mobile Vikings wenst niet te reageren op de klacht van edpnet. “Pas als we de klacht hebben kunnen inkijken, zullen we te gepasten tijde reageren bij het BIPT”, zegt Timothy Schippers, woordvoerder van Mobile Vikings aan HLN. Ook Proximus reageert niet op het voorval, laat woordvoerder Fabrice Gansbeke weten.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5 ... -03-09.pdf
Duidelijk concurrentievervalsing. Maar is dat bij Hey! ook niet? Plots kunnen ze bodemprijs aanbieden. (waarmee ze ALLE MVNO's wegblazen, ook MV)
Laatst gewijzigd door satsurfer 14 jun 2022, 13:41, in totaal 1 gewijzigd.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

EDPnet kan je natuurlijk geen ongelijk geven, wat een (telecom)apenlandje.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Das heel simpel natuurlijk en zat eraan te komen.
Proximus weet maar goed genoeg dat ze dan een deel klanten kunnen pikken van de concurrenten op hun eigen netwerk.
Slimme, maar domme zet.
Tenminste als het BIPT mee gaat in het verhaal.
Freec
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 1 keer

Eigenlijk is het dan geen klacht tegen mobile vickings of proximus... maar een klacht tegen het bipt, die de prijzen te hoog plafoneerd
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Freec schreef:Eigenlijk is het dan geen klacht tegen mobile vickings of proximus... maar een klacht tegen het bipt, die de prijzen te hoog plafoneerd
Of Proximus die de BIPT afspraken niet respecteert...
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 4 keer

Men heeft het altijd over dat het in België te duur is wegens een gebrek aan concurrentie.. we zitten in een vrije markt, dan mag men toch concurreren?

1. Op de maandelijkse kost voor internet maakt MV geen verlies, zie het eerder als klantenbinding omdat men anders inderdaad naar de concurrent stapt voor een pack met korting.
2. Op mobiel verdient men wel, zelfde als orange dus doet met haar aanbod voor vast internet.
3. De kost van gratis modem & installatie is een promotie die je bijna overal wel ziet, zie het als een investering op termijn.
4. Vergeet ook niet dat MV ook verdient aan de commissies van online verkopen volgens de Vikingdeals. Een deel keert men uit als korting voor de klanten maar een deel zal ook voor MV zijn.
Hierdoor kunnen ze hun producten goedkoper aanbieden.

En ja.. natuurlijk speelt Proximus een spelletje hiermee maar ze hadden ook al Scarlet voor de prijsbewuste klant en nu met MV spreekt men weer een doelgroep aan. In principe doet men nu ook aan kannibalisme van hun eigen klanten maar dat zal afgewogen zijn. EDPnet is gewoon oninteressant op deze manier en pas na 2,5 jaar rendabel. Het is daarom dat ze relatief klein zijn, dat komt niet door MV. Ze zullen hun bestaande klanten wel behouden maar inderdaad weinig nieuwe klanten aanwerven.. maar dat zal voor vandaag ook wel al niet het geval zijn geweest met zo’n dure instapkosten.

Ik denkt trouwens niet dat er veel mensen gaan weglopen bij de traditionele operatoren aangezien men nog teveel gehecht is aan TV, decoder, de naam / klantendienst.. dus voor die ingesteldheid betaal je dan de hoofdprijs. Terwijl “wij hier” ons verdiepen en wel beter weten en het uittellen.
Een groot deel van de klanten met traditionele packs interesseert het niet om 10-20 meer te betalen.. net als dat er nog altijd mensen zijn die niet van energieleverancier veranderen.

In vind de combinatie MV + Hey alleszins zeer interessant voor de prijsbewuste klant.
Laatst gewijzigd door Ptoeneigh 14 jun 2022, 14:03, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het is telkens dezelfde techniek, ondermijn de concurrentie door ze op te kopen en dan de rest kapot te maken.

De voorwaarden moeten gelijk zijn. Gratis installatie maakt het aanbod van anderen direct minder interessant.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dizzy schreef:Het is telkens dezelfde techniek, ondermijn de concurrentie door ze op te kopen en dan de rest kapot te maken.

De voorwaarden moeten gelijk zijn. Gratis installatie maakt het aanbod van anderen direct minder interessant.
EDPnet is een gevestigde waarde bij de kenners, veel respect opgebouwd natuurlijk maar voor veel mensen telt de prijs natuurlijk ook wel, zeker bij het instappen.

Laten we Dommel niet vergeten, was vroeger ook een begrip, maar ze zijn kapot gegaan door hun belabberde service en onprofessionele zaakvoering, niet omdat Proximus het heeft laten gebeuren. Het is natuurlijk makkelijker om in de slachtofferrol te kruipen en een ander de schuld te geven. Bedrijven komen en gaan. Kijk naar Apple en Nokia.. het gebeurt overal. Bedrijven moeten zichzelf heruitvinden of je mist de boot.

Ik denk gewoon dat je je moet kunnen onderscheiden als bedrijf en dat het interessant moet zijn voor bestaande & nieuwe klanten.

Zolang men niet met verlies verkoopt is het toch eerlijk.
Zou Proximus zoveel last hebben van EDPnet? Ik denk dat ze met MV gewoon jongeren willen bereiken die anders door bijvoorbeeld Orange / Hey weggekaapt worden. Dus dan spreek je toch eerder over een marktwerking waar we in België al zolang om smeken.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Denk dat de "echte" concurrentie pas kan beginnen als het glas op de meeste plaatsen beschikbaar is.

Ken er nog genoeg die zelfs geen koper kunnen gebruiken wegens te ver af van de kast.
Bij 1 persoon zijn ze nog huizen tegenover aan het bijbouwen.

In principe, als ze de vooraanleg aanvragen zouden ze glas moet leggen.
Dat verwacht je toch, maar PxS en zo kennende gebeurd dat toch niet.
Want dat waren ze sowieso van plan bij PxS ook om keuze te hebben.
Jong, geen interesse in liniaire tv.
Dat is echt de generatie YouTube, streaming, ...
Laatst gewijzigd door svermassen 14 jun 2022, 14:21, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

macamba schreef: Zolang men niet met verlies verkoopt is het toch eerlijk.
Zou Proximus zoveel last hebben van EDPnet? Ik denk dat ze met MV gewoon jongeren willen bereiken die anders door bijvoorbeeld Orange / Hey weggekaapt worden. Dus dan spreek je toch eerder over een marktwerking waar we in België al zolang om smeken.
Daar knelt het schoentje. De wholesale prijzen zijn bepaald, BIPT publicatie. En eigenlijk kan mobilevikings onmogelijke deze dienst leveren zonder verlies te maken.
Ze krijgen dus korting van Proximus voor de wholesale prijzen en/of gratis installatietechniekers.
Diensten waar EDPnet wel voor betaald en de volle pot.

Dit mag zomaar niet, zeker de wholesale prijzen niet, want deze zouden berekend moeten zijn op de reële kosten.
Dat is de argumentatie van EDPnet en die is niet zo uit de lucht gegrepen.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

MV geeft bv ook 1000/500 wat EDPNet niet aanbied.

MV zal ook geen heel netwerk achterliggend moeten onderhouden, maar maakt gewoon gebruik van Proximus netwerk.
Wat natuurlijk een groot voordeel is ook.

Ideaal zou natuurlijk zijn dat de glasvezel van Fluvius bv is, en dat iedereen bij dezelfde basis start.
Pas zo is er correcte concurrentie.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

svermassen schreef:Denk dat de "echte" concurrentie pas kan beginnen als het glas op de meeste plaatsen beschikbaar is.
Je ziet nu dus al dat dat niet klopt want MV maakt het aanbod van EDPnet direct al veel minder interessant en duurder.

Vergeet ook niet dat er nog een andere zaak is waarbij de klanten van Scarlet gedwongen worden om over te stappen zodat PX alweer een aantal klanten een duurder abo kan verkopen. Waarom heet Scarlet geen eigen en goedkoper aanbod op fiber, het is niet dat PX niet wist wat ze met fiber van plan waren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

dupondje schreef:Ideaal zou natuurlijk zijn dat de glasvezel van Fluvius bv is, en dat iedereen bij dezelfde basis start.
Pas zo is er correcte concurrentie.
Jaja, want we zien dat Fluvius zo goed zijn geld beheert als het gaat over het elektriciteitsnet. :roll:
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

dupondje schreef:MV geeft bv ook 1000/500 wat EDPNet niet aanbied.
Beetje logisch, want proximus biedt dit niet aan aan zijn wholesale klanten en het zou er proximus per lijn 3 keer zoveel voor moeten betalen.
Momenteel neemt edpnet type2 fiber op (500/100).
Type 3 kost 3 keer zoveel als type 2 en levert maat 1000/200 op.
dupondje schreef: Ideaal zou natuurlijk zijn dat de glasvezel van Fluvius bv is, en dat iedereen bij dezelfde basis start.
Pas zo is er correcte concurrentie.
Ik heb meer hoop op fiberklaar dan. Zeker nu fluvius en telenet samen als partner zullen fungeren. Maar hoop doet leven en ik wacht af wat ze opleveren.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

Belgissschenaap schreef: Beetje logisch, want proximus biedt dit niet aan aan zijn wholesale klanten en het zou er proximus per lijn 3 keer zoveel voor moeten betalen.
Momenteel neemt edpnet type2 fiber op (500/100).
Type 3 kost 3 keer zoveel als type 2 en levert maat 1000/200 op.
De wholesale geeft wel 1000/500 hoor. Enkel idd veel duurder.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Dupond, biedt mij dan een BIPT/officieel proximus document aan waarin staat dat zij dit aanbieden.
Ik ga er vanuit dat de link van satsurfer de meest recente is

Type 3 wholesale is de duurste en biedt enkel 1000/200

Mea culpa, ik was fout
Type 3 is ondertussen inderdaad 1000/500

https://www.proximus.be/dam/jcr:eddbc17 ... ~cache.pdf
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

dupondje schreef:MV geeft bv ook 1000/500 wat EDPNet niet aanbied.
Dat is de echte concurrentie.
Het prijsverschil van €2 <> setupkost vind ik minder een probleem, maar als hier glasvezel komt is 1000/500 wel leuk natuurlijk!
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, dan zou ik ook liever hebben dat Edpnet ook dat profiel tegen een concurrerend tarief kan aanbieden.
Ben daar ook al jaren klant.

Maar eer we hier glas hebben, ben ik nog sneller om het in Nederland af te takken :lol:
12 km, moet te doen zijn, niet :-D
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Waarom kan EDPnet niet beide profielen op fiber aanbieden? Dus zowel 500/100 als 1000/500. Backend kan dat toch niet zo'n verschil zijn. Of is dit nu gewoon lekentaal?

In ieder geval: zij zullen niet zomaar zeggen dat er iets niet klopt met die MV fiber prijs. Je zou je anders nogal belachelijk maken.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Een mogelijke verklaring: EDPnet moet bandbreedte inkopen bij Proximus, dat is zo voor VDSL en dat is misschien ook zo voor glasvezel. 500/100 bandbreedte inkopen zal misschien voor EDPnet significant goedkoper zijn dan 1000/500?

Toegegeven, voor de klant gaat het misschien niet zo een gigantisch verschil maken. Maar als je ziet wat de concurrentie (e.g. RapidXS) kan leveren voor dezelfde prijs, dan moet EDPnet ondertussen wel beginnen slikken, nee?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik denk dat dit net het probleem is.
Elk profiel heeft zijn prijs bij proximus. edp kent die profielen en denk te weten dat een 1000/500 niet verkocht kan worden zonder verlies aan €53.

Alleen...
Bij fastfiber zitten ze daar zelfs nog onder:
Afbeelding

Is het nu omdat het een bekende naam is dat ze in actie schieten?
Laatst gewijzigd door cadsite 15 jun 2022, 15:08, in totaal 1 gewijzigd.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

1. als ik me niet vergis betaalt edpnet voor en bepaalde snelheid per centrale naar hun netwerk als zij 1000/100 of 1000/500 aanbieden is ook voor hun en verschil.
2. edpnet bied zijn lijn aan via wholesale terwijl mobile vikings werkt via wip product hier is de modem mee in op genomen door proximus want het is proximus dat de modem swapt niet mobile vikings.

dus eerlijk gezegt edp kan ook kiezen voor deze oplossing maar kiest voor het oude vertrouwde model ....
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

RapidXS meent een goeie deal te hebben aan het aanbieden van 1000/1000 in mijn buurt aan €50 per maand. Zijn ze bij RapidXS zo hard aan het prijsvechten?
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

cadsite schreef:Ik denk dat dit net het probleem is.
Elk profiel heeft zijn prijs bij proximus. edp kent die profielen en denk te weten dat een 1000/500 niet verkocht kan worden zonder verlies aan €53.

Alleen...
Bij fastfiber zitten ze daar zelfs nog onder:

Is het nu omdat het een bekende naam is dat ze in actie schieten?
Fastfiber werkt niet via Proximus fiber, wat een totaal andere situatie is.

Als ik namelijk op mijn adres (enkel proximus fiber beschikbaar) controleer, krijg ik de volgende melding: Unfortunately, FASTfiber internet is not available for your address.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Fallschirmjaeger schreef:Fastfiber werkt niet via Proximus fiber, wat een totaal andere situatie is.
Aha.
Ik heb de test ook gedaan, maar kreeg niets te zien. De pagina reageerde niet.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Fastfiber levert wel op Proximus, mogelijks gebruiken ze een oude database ofzo?

Mijn vraag:
Beste,

Op welk(e) fiber netwerk(en) leveren jullie?

Mvg, ...
Antwoord 1feb:
Beste,

Fluvius en Proximus. We bekijken momenteel Fiberklaar, Unifiber en The last mile.

Groeten,
FASTfiber TEam
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Philiper
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 jun 2011, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

cadsite schreef:Ik denk dat dit net het probleem is.
Elk profiel heeft zijn prijs bij proximus. edp kent die profielen en denk te weten dat een 1000/500 niet verkocht kan worden zonder verlies aan €53.

Alleen...
Bij fastfiber zitten ze daar zelfs nog onder:
Afbeelding

Is het nu omdat het een bekende naam is dat ze in actie schieten?
Ik denk dat die 1Gbps niet op de fiber van proximus is.

Want als ik mijn adres ingeef krijg ik het volgende:
Afbeelding
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

MV biedt ook geen easy switch aan. Dacht dat dat wettelijk verplicht was.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Philiper schreef:Ik denk dat die 1Gbps niet op de fiber van proximus is.
Mogelijks kan Proximus het nog niet overal leveren zoals Telenet? Zou je ze eens moeten vragen, maar toen ik een random winkel (met fiber) in Gent invulde kreeg ik ook max 500Mbps.
Steven7 schreef:MV biedt ook geen easy switch aan. Dacht dat dat wettelijk verplicht was.
Ik dacht het ook
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Freek
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Steven7 schreef:MV biedt ook geen easy switch aan. Dacht dat dat wettelijk verplicht was.
U verkoopt Edpnet met een serieuze korting en modem, dat is toch algemeen geweten

Mobile vikings doet hetzelfde voor proximus

Waarom mag u dit wel verkopen (wetende dat u en edpnet nog winst maken op die scherpe prijs) maar zou dit voor mobile vikings ineens verboden moeten zijn
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Philiper schreef: Ik denk dat die 1Gbps niet op de fiber van proximus is.
Dat ziet er mij het profiel uit voor op Fluvius Fiber. Kijk maar naar Orange fiber: dat is ook 1000/200: https://www.orange.be/nl/producten-en-d ... home-fiber
cadsite schreef: Alleen...
Bij fastfiber zitten ze daar zelfs nog onder:
Afbeelding

Is het nu omdat het een bekende naam is dat ze in actie schieten?
En wat dan gezegd van Mixtus: 500/100 voor 39,95 incl router... Enkel 50€ activatiekosten.

https://www.mixtus.be/internet/
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

Freek schreef:
Steven7 schreef:MV biedt ook geen easy switch aan. Dacht dat dat wettelijk verplicht was.
U verkoopt Edpnet met een serieuze korting en modem, dat is toch algemeen geweten

Mobile vikings doet hetzelfde voor proximus

Waarom mag u dit wel verkopen (wetende dat u en edpnet nog winst maken op die scherpe prijs) maar zou dit voor mobile vikings ineens verboden moeten zijn

Was het maar. Aan fiber zit nauwelijks marge.

Ik denk dat u het artikel niet goed gelezen heeft. Het gaat erom dat proximusdochter mobile vikings ofwel met verlies werkt ofwel een lagere maandelijkse en eenmalige kost moet betalen dan andere operatoren.

Uw opmerking heeft trouwens niets te maken met easy switch.
Freec
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat artikel is wat edpnet beweert

Wij komen er niet aan die prijs, dus een ander kan het ook niet

Beetje flauw toch?
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 4 keer

Inderdaad.
Mobile Vikings zal de installatie wel als promotie(budget) voorzien om klanten te overtuigen (veel aanbieders doen dit).
Van zodra je een groter marktaandeel hebt kun je ook meer verdienen aan Viking deals bijvoorbeeld, schaalvoordelen dus:

De modems zullen ze tegen gunstige prijzen inkopen of huren, idem als bovenstaande, ook andere operatoren stellen deze ter beschikking.

Men zal dan nog wel een kleine marge hebben op het internetabonnement maar deze neemt dan toe als klanten extra diensten afnemen zoals mobiel en zeker niet te vergeten: de Viking deals waar ze zelf natuurlijk ook een percentage aan verdienen.

Samengevat: een ander bedrijfsmodel dan EDPnet of het klassieke klantenbestand van Proximus.

Ik vind dit inderdaad flauw, wees blij met de concurrentie en bedrijven die zichzelf opnieuw uitvinden. Evolutie en innovatie, dat is toch juist de bedoeling?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je kan MV toch bezwaarlijk concurrentie noemen?
Het is gewoon Proximus die aan klantensegmentering doet.
Net zoals Proximus/Belgacom de concurrent Scarlet opgekocht heeft, willen ze dat herhalen met het EDPnet aanbod ter ondergraven.
Dit aanbod versterkt het duopolie en is geen echte concurrentie.

Het is hier al meermaals gezegd, maar met een duopolie-slippendrager als het BIPT (tandenloos gemaakt door de politieke verstrengeling tussen het duopolie en de politiek), is het een half mirakel dat er nog andere aanbieders zijn.
Freec
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 1 keer

Edpnet is ook geen concurentie... uiteindelijk niet veel meer dan een reseller

Mobile vickings is wel een prijsbreker... edpnet, nu met hun klacht geen prijsbreker meer, integendeel, ze willen een hogere prijs bij hun concurentie
Maar idd, de politiek en bipt zorgen voor een duopolie.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

MV is ook geen concurrentie want gewoon eigendom van de helft van het duopolie.

De regels zouden voor iedere aanbieder dezelfde moeten zijn en verkopen met verlies kan normaal niet. Px gebruikt MV gewoon om de rest uit de markt te duwen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 4 keer

Doordat er verschillende aanbieders zijn die Challengen met een basis pakket zoals Mobile Vikings (en nu Hey!) als antwoord daarop.. of juist Proximus en Telenet die een ander deel van de markt aanspreken met een duurder full service pakket: we hebben nu de keuze, net als in de supermarkt waar je A, B en C keuzes hebt die al dan niet van dezelfde grote speler komen.

Ik ben uiteraard ook niet gecharmeerd van het duopolie en de te hoge prijzen in België vergeleken met onze buurlanden maar wie zich een beetje verdiept kan wel een mooie deal vinden.

En in de praktijk heb ik bij Orange vriendelijk melding gemaakt van de combinatie Hey + Mobile Vikings en hierdoor een korting gekregen om mij als klant te behouden.
Ik wil maar zeggen: dit kan een effect hebben voor iedereen.
Of het nu (schijn)concurrentie, segmentatie of kanilbalisatie is: de markt beweegt wel en wie wilt behaalt fors minder dus profiteert ervan.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Dat is nu net de reden waarom we hoge prijzen hebben omdat er geen echte concurrentie is. De eigen prijsbrekers dienen vooral om de concurrentie te breken en daarna als excuus dat er toch concurrentie is. Eens de echte concurrenten doodgeknepen zijn kan men de prijzen weer vieren.

Bekijk de zaak met scarlet, waarom heeft men daar geen fiberaanbod voor uitgewerkt en moeten die mensen nu veranderen? Toch enkel omdat men zo hoopt een deel een duurder abo te verkopen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”