FB7530 Fiber - clearing internet

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 399
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

omdat ik niet echt een antwoord heb op mijn ticket, stel ik de vraag hier eventjes ;-)

Ik zie dat mijn Fritz box 7530 iedere dag rond 4u de connectie “cleart”. Met vdsl was dit al zo, de instelling staat ook voor fiber zo op.
Kan ik dit afzetten zodanig dat dit niet meer gebeurd? Of is het beter dat de connectie iedere dag gecleared wordt?

Iemand die weet waarom het beter zou zijn die clearing aan te laten? Of kan ik die afzetten zonder gevolgen?
IMG_7852.PNG
(507.88 KiB) Nog niet gedownload
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dat is inderdaad een overblijfsel van de VDSL2 tijd, waar sommige providers een geforceerde disconnect toepassen (vb om de 36 uur).
Om te vermijden dat deze disconnect op een vervelend ogenblik gebeurt (vb tijdens telefoongesprek), heeft de FritzBox de mogelijkheid om een dagelijkse disconnect te plannen op een beter passend ogenblik (vb iedere nacht om 3 uur).

Deze instelling is niet nodig voor je glasvezelverbinding (en was ook niet nodig op jouw EDPNet VDSL2 lijn).
Je kan dit uitzetten onder:
  • Internet > Toegangsgegevens > Internettoegang > Verbindingsinstellingen > Venster "Verbindingsinstellingen wijzigen" uitvouwen.
    "Geforceerd verbreken door de aanbieder verschuiven naar een tijdstip tussen x-x uur" UITvinken
Het enige geval waarbij deze dagelijkse disconnect nog nut heeft is bij VoIP.
Jouw internetverbinding wordt enkele seconden onderbroken, en alle VoIP lijnen worden opnieuw geregistreerd.
Met WeePee heb je soms last als je de lijn alleen gebruikt voor inkomende gesprekken dat je na een tijd niet meer bereikbaar bent.
Met zo'n dagelijkse reset wordt jouw WeePee lijn automatisch terug geregistreerd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”