Enkel 's nachts stabiele sync

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Sinds zaterdag geeft m'n internet verbinding DSL sync loss samen met hoge error rates.
Bij het bekijken van de statistics in de Fritzbox valt het op dat de problemen sinds zaterdag dagelijks terugkeren vanaf 12:00u 's middags tot in de late avond. Gedurende de nacht is alles stabiel zoals voordien.

Kheb dit gemeld bij de EDPnet helpdesk. Men gaf aan dat de lijn OK was en dat het aan mij Fritzbox 7490 ligt. Ze gaan mij een test toestel opsturen voor 30dagen.
De Fritzbox heb ik al eens herstart samen met de lijn settings door deze op maximum stability te zetten maar geen verbetering.

Dat de Fritzbox dit probleem veroorzaakt vind ik wat vreemd omdat deze 's nachts wel stabiel is.
Aan de binnenbekabeling werd al enkele jaren niets meer aangepast.

===proximus kabel===>NTP op zolder<===netwerkkabel +/- 5meter===>RJ45 direct op Fritzbox in berging<
Schermafbeelding 2022-04-06 175304.png
(55.07 KiB) Nog niet gedownload
Schermafbeelding 2022-04-06 174349.png
(23.68 KiB) Nog niet gedownload
Schermafbeelding 2022-04-06 174322.png
(37.96 KiB) Nog niet gedownload
IMG_0355.PNG
(337.9 KiB) Nog niet gedownload
IMG_0356.PNG
(362.96 KiB) Nog niet gedownload
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 69 keer

Als je wil mag je uw lijnnummer of CID nr in een privébericht zetten. Dan kan ik is verder kijken.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Het is avond en terug stabiel. Technieker je hebt PM. Bedankt.
Schermafbeelding 2022-04-06 203220.png
(65.58 KiB) Nog niet gedownload
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 69 keer

Ik heb uw lijn is grondig nagekeken.
Het kopergedeelte is prima.

Op het internetgedeelte zijn er zeer veel counters en signal loss vanaf 05/04 tot nu. Niet goed dus.
Wat is de oorzaak ? Dit kan vanalles zijn.

Mijn vermoeden is dat de voeding van de modem het aan het begeven is. (ik ben niet zeker he )
Wat ik ook zie is dat uw buur op nr 187 de lus aan het storen is. Hij en de andere abonnees hebben geen counters.
Zit uw voeding goed in, kabel van ntp naar modem idem ?

Ik zou zeggen, als je een andere modem krijgt vervang dan ook alles. Zeker de voeding.
Als het de modem of voeding niet is kan het ook zijn dat er een slecht kontakt is in de kvd (straatkast) of een slechte poort.

Succes !
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Bedankt Technieker.

De test modem van Edpnet heb ik net aangesloten. Kga het wat int oog houden...

Kan Proximus of Edpnet iets aan het probleem bij de buur doen? Of wil dit eerder zeggen dat zij nog geen vectoring modem gebruiken en/of met een slechte aftakking zitten?

Bedankt.
7530 - 2.png
(24.12 KiB) Nog niet gedownload
7530 - 1.png
(41.65 KiB) Nog niet gedownload
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Vanmorgen toch terug enkele meldingen van FritzBox dat er wat fouten geweest zijn. Dit is met de nieuwe modem. De rest van de voorbije week was het wel stabiel.
spectrum.jpg
(102.95 KiB) Nog niet gedownload
DSL 1.jpg
(74.33 KiB) Nog niet gedownload
DSL 2.jpg
(37.03 KiB) Nog niet gedownload
statistieken.jpg
(111.78 KiB) Nog niet gedownload
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Sorry dat ik deze topic terug naar boven haal, maar ik erger mij aan de mentaliteit van de EDPnet helpdesk.
Enkele dagen geleden gaf ik via de helpdesk aan dat de Fritzbox met regelmatig fouten gaf. Hierdoor treed er packetloss op aan de toestellen die aan de modem hangen en dus een instabiele verbinding krijgen.

Ik heb dit EDPnet terug laten weten met bijhorende screenshots van de gegevens die te zien zijn in de FritzBox.
En dan krijg je doodleuk een antwoord terug: "Wij zien geen regelmatige onderbrekingen aan onze metingen en de lijnwaarden zien er ook goed uit" met een screenshot van de DSL sync loss log.

Ik erger mij omdat ze niet eens de moeite doen om eens verder te kijken dan de DSL sync loss log. Met een nieuwe modem te verkopen waren ze thans wel zeer snel, want volgens hun lag het aan de modem, niet dus. Na enkele weken te testen met de nieuwe modem was de lijn terug stabiel dus dacht ik dat het inderdaad de modem was die slecht was, dus kocht ik hem over. Maar enkele weken erna begon het probleem terug...

@EDPNET: het ticket nr. is 2468451
Ik wacht nog even af op het invullen van de support beoordeling.
statistieken fritzbox.jpg
(214.28 KiB) Nog niet gedownload
Schermafbeelding 2022-05-19 203451.jpg
(75.25 KiB) Nog niet gedownload
Schermafbeelding 2022-05-19 203312.jpg
(189.45 KiB) Nog niet gedownload
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ik denk oprecht dat edpnet dit issue gewoon ook niet kan zien in hun testen.
als het effectief, zoals technieker zegt, een van de andere klanten op de lus is, dan is dat iets dat enkel een technieker van proximus (met de nodige kennis en goesting) dat zal opmerken.

hoe je dat opgelost krijgt bij proximus is blijven aandringen en een goede technieker te pakken krijgen.
hoe je dat bij een OLO zoals edpnet oplost... god mag het weten.

wat je kan doen is een technieker eisen aan edpnet, en hen vragen om een (dsl) lusmeting te doen....
als je dat specifiek vraagt aan een technieker die er is, dan zou die op zijn minst moeten weten wat je wil bedoelen, en met die test zien wat er misloopt.
een klassieke oplossing is dan de storende klant een lagere snelheid toe te kennen zodat die niet meer zo erg stoort, terwijl de correcte oplossing dan meestal is op de storende klant zijn installatie na te kijken (maarja, dan is de vraag weer wie die kost draagt)

screenshots van de fritzbox statistieken zeggen trouwens niet zo erg veel. in dit geval zou je zelfs eerder zeggen dat het aan de fritzbox ligt,
omdat de getelde errors het hoogst zijn aan de kant van de fritzbox, en de snr e.d wel in orde lijken...

als je dus inderdaad de interne installatie, inclusief modem en voeding gecheckt hebt, best aandringen voor een technieker en dan:

- de ntp en invoer laten nakijken (geen los of bijna afgebroken contact bv)
- de straatkast laten nakijken (voor dezelfde issues)
- en vragen voor een (dsl) lusmeting
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”