edpnet, fiber en modems

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
McJoske
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2021, 21:47

Hallo iedereen

Ik ben net verhuisd, en zou graag klant worden bij edpnet.
Maar aangezien ik altijd bij Telenet was, heb ik geen ervaring met vdsl of fiber.

Ik heb er al enkele telefoons opzitten met edpnet en proximus, maar niemand kan mij vertellen of er een fiber aansluiting beschikbaar is.
Het is een nieuwbouw, en de mogelijkheid bestaat volgens de info die ik vond.
De tool van edpnet zegt dat het beschikbaar is, die van proximus niet.
Uiteraard komt er nooit een reactie na "we houden u op de hoogte"...

Daarnaast heb ik momenteel een TP-link archer C7 (v2). Van wat ik begrijp zou ik die kunnen gebruiken met fiber.
Zou die ook werken met vdsl, of moet ik daar een nieuwe router/modem voor aankopen?

Merci om te lezen, nog meer om te antwoorden :-)
Laatst gewijzigd door McJoske 19 feb 2023, 21:48, in totaal 1 gewijzigd.
PowerToTheUsers
Plus Member
Plus Member
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 sep 2005, 02:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

EDPnet werkt zowel voor VDSL als voor fibre via het netwerk van Proximus. Ik zou je aanraden om te beginnen met een abonnement bij Proximus: als nieuwe klant zijn er vaak promoties, gratis installatie,... en zo heb je maar één aanspreekpunt als er problemen zouden zijn. Als alles dan up&running is, kan je na enkele maanden (als de promotiepijs afloopt ;) ) vlot overstappen naar EDPnet.
EDPnet biedt Fritzbox-modems aan, zowel voor fibre als VDSL, en dat is in mijn ogen een goede aankoop op het moment dat je overstapt: de prijs is zeer schappelijk, de kwaliteit top, en de BBox van Proximus moet je toch terugsturen als je Proximus verlaat.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Indien fiber beschikbaar is en je wil aansluiten kan je direct naar Edpnet. Momenteel is de aansluiting gratis. Een activatiekost van 50 euro heb je sowieso altijd. VDSL of fiber.

Indien er al een koperpaar aanwezig is hoef je ook niet eerst naar PX te gaan.

Om te zien of je fiber hebt op je adres of wat er mogelijk is, kan je dat hier nakijken : https://www.edpnet.be/order/nl/xmlinternet/CE4E5A302979

Edit :

Voor VDSL heb je een whitelisted modem van PX nodig. De bbox en een aantal fritzboxen.
Als ik me niet vergis ging Edpnet ook met Fluvius in zee voor fiber? Misschien vandaar het verschil in uitkomst bij de lijntest?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

McJoske schreef:Ik ben net verhuisd, en zou graag klant worden bij edpnet.
Gewoon onmiddellijk een bestelling plaatsen via EDPnet.
McJoske schreef:Daarnaast heb ik momenteel een TP-link archer C7 (v2). Van wat ik begrijp zou ik die kunnen gebruiken met fiber.
Na de fibermodem, sluit je inderdaad om het even welke router aan.
Bij VDSL moet er ook een modem geplaatst worden, wellicht een Fritz!Box, maar je hoeft de routerfunctie niet te gebruiken. Je kan een PPPoE-verbinding maken met de VDSL-modem vanaf je eigen router.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Je kan inderdaad achter de modem eender welke router hangen die je wil, zowel bij fiber als VDSL.
Maar bij VDSL wel opletten dus voor die whitelisted modems. Meer daar over vind je terug op dit forum en op https://www.edpnet.be/nl/support/bestel ... uiken.html
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

raf1 schreef: Na de fibermodem, sluit je inderdaad om het even welke router aan.
petrol242 schreef:Je kan inderdaad achter de modem eender welke router hangen die je wil, zowel bij fiber als VDSL.
Router moet voor fiber (of beter, voor de ethernet connectie met de fiber modem.) vlans op wan zijde ondersteunen, en dit icm ppoe.
Dus een blanket statement als "om het even welke router" is gevaarlijk, want lang niet alle huis-tuin-en-keuken routers, zeker de goedkope, ondersteunen dit.

En dan zijn er nog de gevallen van Routers die het technisch wel kunnen, maar niet via de built-in wizards, alleen met manuele configuratie. En degenen die het op papier kunnen, maar in praktijk een halfbakken inplementatie bieden, enz enz.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Uiteraard moet vlan10 tagging mogelijk zijn en moet er een ppp verbinding opgezet kunnen worden. Het is dus inderdaad niet eender welke router, maar er worden geen 'commerciële' restricties vanuit de netwerkbeheerder of provider opgelegd.
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 20 keer

heb ook een vraag rond de materie modems en aansluitbare opties, ik heb een switch staan (TP-Link TL-SG1016D) die ik met veel plezier gebruik, maar als ik overstap op fibre via edpnet ben ik dan verplicht om de Fritz bij te kopen of kan ik met m'n switch verder werken zonder die Fritz???
is beetje onduidelijk voor mij momenteel nog.
greets
master-magic
MV Fiber 930/504 snelheid ;)
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Wanneer je switch weg kan met vlans dan zal het niet nodig zijn om de fritzbox aan te schaffen. Ik gebruik hiervoor een kleine (lichte) pc met meerdere netwerkpoorten en daar pfsense op. Draait perfect.
Internet via Mobile Vikings
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 20 keer

jphermans schreef:Wanneer je switch weg kan met vlans dan zal het niet nodig zijn om de fritzbox aan te schaffen. Ik gebruik hiervoor een kleine (lichte) pc met meerdere netwerkpoorten en daar pfsense op. Draait perfect.
de switch werkt automatisch op de 16 poorten zonder aanpassingen, je kan in dit type ook niks aanpassen.
greets
master-magic
MV Fiber 930/504 snelheid ;)
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

master-magic schreef:heb ook een vraag rond de materie modems en aansluitbare opties, ik heb een switch staan (TP-Link TL-SG1016D) die ik met veel plezier gebruik, maar als ik overstap op fibre via edpnet ben ik dan verplicht om de Fritz bij te kopen of kan ik met m'n switch verder werken zonder die Fritz???.
Als je bedoelt of je - zonder router - de switch kan gebruiken achter de Fibermodem: antwoord is neen.
Je bent niet verplicht om een FritzBox te kopen, maar - zoals hierboven al meerdere keren geschreven - je hebt wel een router nodig achter de Fibermodem (die PPPoE over VLAN ondersteunt).
jphermans schreef:Ik gebruik hiervoor een kleine (lichte) pc met meerdere netwerkpoorten en daar pfsense op. Draait perfect.
met andere woorden: je gebruikt een router (in dit geval: routersoftware) :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 20 keer

philippe_d schreef:
master-magic schreef:heb ook een vraag rond de materie modems en aansluitbare opties, ik heb een switch staan (TP-Link TL-SG1016D) die ik met veel plezier gebruik, maar als ik overstap op fibre via edpnet ben ik dan verplicht om de Fritz bij te kopen of kan ik met m'n switch verder werken zonder die Fritz???.
Als je bedoelt of je - zonder router - de switch kan gebruiken achter de Fibermodem: antwoord is neen.
Je bent niet verplicht om een FritzBox te kopen, maar - zoals hierboven al meerdere keren geschreven - je hebt wel een router nodig achter de Fibermodem (die PPPoE over VLAN ondersteunt).
Ok dat is duidelijk ;-) dan is de aankoop nodig spijtig genoeg, een extra bakje erbij op de bureau….
greets
master-magic
MV Fiber 930/504 snelheid ;)
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 20 keer

even een update, heb eens de info van m'n router bekeken die ik staan heb en heb daar PPPoe op en VLan optie, dus die kan ik gebruiken en is weer een kost uitgespaard, heb vandaag de bestelling gedaan van EDPnet Fiber, dus ben benieuwd waneer ik aangesloten kan worden, proximus zou langs komen daarvoor volgens de mail, dus we wachten de mail af van hen bij edpnet en de brief waneer ze komen van proximus ;)
greets
master-magic
MV Fiber 930/504 snelheid ;)
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”