100/30 ipv 100/40: waar zit het probleem?

PowerToTheUsers
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 Sep 2005
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

100/30 ipv 100/40: waar zit het probleem?

Berichtdoor PowerToTheUsers » 13 Nov 2020, 21:37

Mijn Fritzbox geeft aan verbonden te zijn aan up 100mbit en down 30mbit:
Afbeelding
De lijn is nog maar een half jaar in gebruik door mij, en staat nu al enkele maanden op 100/30, dus ga ik er van uit dat DLM "klaar" is. Volgens lijntest.be zou echter 100/40 haalbaar moeten zijn ("FP: 1").
Met een geschatte lengte van 384m zou ik in ieder geval onder de 900m moeten zitten die op https://www.edpnet.be/nl/support/bestel ... -lijn.html vermeld staat. Geen idee met welke Fritz-waarde die attenuation in de tabel overeen komt?
De andere kant van de lijn zou volgens de fritzbox een Broadcom versie 177.166 zijn...

Hoe kan ik uitvogelen waarom ik op 100/30 ipv 100/40 zit? Volgens de Fritzbox is "attainable throughput" wel 40886 kbit/s. Da's omgerekend nét geen 40mbit, wil dat zeggen dat de kwaliteit van mijn lijn nét niet goed genoeg is?
Het spectrum ziet er zo uit: https://imgur.com/a/Amc8im2
Hoe kan ik uitmeten of dit op het stuk bekabeling hier in huis is, of het stuk onder de straat?
En hoe kan ik uitzoeken wat het probleem is: slechte kwaliteit van kabel, slechte connector onderweg ergens,...?

100/30 is zeker niet slecht, maar als ik het kan verbeteren, doe ik het graag :P

Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4144
Lid geworden op: 10 Mar 2010
Bedankt: 423 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer

Re: 100/30 ipv 100/40: waar zit het probleem?

Berichtdoor Splitter » 13 Nov 2020, 22:52

je staat op een profiel van 100/30, je lijn kan 100/40 wss wel net aan.
best eens navragen bij edp zelf, maar ik zou niet teveel hopen op verandering want ze zullen zich wss beroepen op het feit dat alles via vectoring en dlm loopt en geautomatiseerd (en dus niet in de positieve zin te wijzigen) is.
ooit zal hier iets nuttigs staan

Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5231
Lid geworden op: 03 Jan 2010
Locatie: 127.0.0.1
Bedankt: 287 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer

Re: 100/30 ipv 100/40: waar zit het probleem?

Berichtdoor honda4life » 14 Nov 2020, 07:10

Het feit dat je lijn al "seconds with error" heeft, beantwoordt vast je eigen vraag :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

PowerToTheUsers
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 Sep 2005
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Re: 100/30 ipv 100/40: waar zit het probleem?

Berichtdoor PowerToTheUsers » 14 Nov 2020, 08:56

honda4life schreef:Het feit dat je lijn al "seconds with error" heeft, beantwoordt vast je eigen vraag :wink:

Die staat altijd op 1 en 2, eender wanneer ik kijk, eender hoe lang ik het laat open staan. Daarnaast staan de "Last 15 Minutes"-counters wel op nul.
En dan nog beantwoordt dat niet mijn vraag: hoe kan ik uitzoeken WAAR de bottleneck of probleem op de kabel zit?

Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5231
Lid geworden op: 03 Jan 2010
Locatie: 127.0.0.1
Bedankt: 287 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer

Re: 100/30 ipv 100/40: waar zit het probleem?

Berichtdoor honda4life » 14 Nov 2020, 10:25

Niet, Proximus is op dat vlak vrij conservatief.
In andere landen is het vaak zo dat de modem zelf de synchronisatiesnelheid kiest op basis van signaalsterkte etc., hier in België hebben we een systeem dat van uit de signaalsterkte meet (DLM).
Op zich geloof ik er wel in, maar 't is misschien wat overkill en bijgevolg aan de veilige kant.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

luukske
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 Mei 2020
Bedankt: 8 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Re: 100/30 ipv 100/40: waar zit het probleem?

Berichtdoor luukske » 14 Nov 2020, 11:36

En bekijk het ook eens van de andere kant: er zijn genoeg internetverbindingen die qua snelheid nog niet eens in de buurt komen van een 100/30 profiel. Zelf heb ik moeten overstappen op kabel omdat de 30mbit/s download nog niet werd gehaald, op minder dan 200m van de verdeelkast. Probleem lag duidelijk bij Proximus, maar die vertikten het tot driemaal toe om het op te lossen. Ik geef het dan ook geen kans dat ze bij een al goed profiel van 100/30 ook maar iets gaan doen.

Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 811
Lid geworden op: 24 Aug 2017
Bedankt: 54 keer
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer

Re: 100/30 ipv 100/40: waar zit het probleem?

Berichtdoor JamesEarlGray » 14 Nov 2020, 11:41

35Mbps zou mogelijk moeten zijn, maar ik weet niet of dat wordt aangeboden door Px als profiel.

Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5231
Lid geworden op: 03 Jan 2010
Locatie: 127.0.0.1
Bedankt: 287 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer

Re: 100/30 ipv 100/40: waar zit het probleem?

Berichtdoor honda4life » 14 Nov 2020, 11:46

Je hebt al een geweldige VDSL lijn, hopelijk besef je dat toch!
Als je daar niet tevreden mee bent, moet je maar naar de kabel gaan. Of je daar werkelijk de geadverteerde snelheden 24/7 krijgt is ook twijfelachtig hoor over een shared medium.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

jpvdveer
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 Nov 2020

Re: 100/30 ipv 100/40: waar zit het probleem?

Berichtdoor jpvdveer » 14 Nov 2020, 12:08

Hier mijn waarden - soms iets beter maar toch ook op 100/30. Maar in de praktijk nooit iets van gemerkt.

waarden.png

PowerToTheUsers
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 Sep 2005
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Re: 100/30 ipv 100/40: waar zit het probleem?

Berichtdoor PowerToTheUsers » 14 Nov 2020, 17:03

luukske schreef:En bekijk het ook eens van de andere kant: er zijn genoeg internetverbindingen die qua snelheid nog niet eens in de buurt komen van een 100/30 profiel. Zelf heb ik moeten overstappen op kabel omdat de 30mbit/s download nog niet werd gehaald, op minder dan 200m van de verdeelkast. Probleem lag duidelijk bij Proximus, maar die vertikten het tot driemaal toe om het op te lossen. Ik geef het dan ook geen kans dat ze bij een al goed profiel van 100/30 ook maar iets gaan doen.

honda4life schreef:Je hebt al een geweldige VDSL lijn, hopelijk besef je dat toch!
Als je daar niet tevreden mee bent, moet je maar naar de kabel gaan. Of je daar werkelijk de geadverteerde snelheden 24/7 krijgt is ook twijfelachtig hoor over een shared medium.

I knooooow it's not bad:
PowerToTheUsers schreef:100/30 is zeker niet slecht, maar als ik het kan verbeteren, doe ik het graag :P


Een netwerkkabel binnenshuis is met een kabeltester makkelijk uit te meten, maar geen idee hoe ik zo'n buitenlijn moet uitmeten. Daarom dat ik hier raad vraag...
Als een van die parameters of dat spectrum-screenshot er op zou wijzen dat de bekabeling hier in huis het probleem zou zijn, of het "stekkerdozeke" waar de buitenlijn op afgemonteerd is, of iets anders dat redelijk eenvoudig te verhelpen is, waarom zou ik dat dan niet doen? Omdat anderen het slechter hebben?

Gebruikersavatar
Data technicus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 21 Mei 2020
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Bedankt: 16 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Contact:

Re: 100/30 ipv 100/40: waar zit het probleem?

Berichtdoor Data technicus » 14 Nov 2020, 17:19

Modbreak:
fullquote verwijderd, zie forumregels
PowerToTheUsers schreef:
luukske schreef:En bekijk het ook eens van de andere kant: er zijn genoeg internetverbindingen die qua snelheid nog niet eens in de buurt komen van een 100/30 profiel. Zelf heb ik moeten overstappen op kabel omdat de 30mbit/s download nog niet werd gehaald, op minder dan 200m van de verdeelkast. Probleem lag duidelijk bij Proximus, maar die vertikten het tot driemaal toe om het op te lossen. Ik geef het dan ook geen kans dat ze bij een al goed profiel van 100/30 ook maar iets gaan doen.

honda4life schreef:Je hebt al een geweldige VDSL lijn, hopelijk besef je dat toch!
Als je daar niet tevreden mee bent, moet je maar naar de kabel gaan. Of je daar werkelijk de geadverteerde snelheden 24/7 krijgt is ook twijfelachtig hoor over een shared medium.

I knooooow it's not bad:
PowerToTheUsers schreef:100/30 is zeker niet slecht, maar als ik het kan verbeteren, doe ik het graag :P


Een netwerkkabel binnenshuis is met een kabeltester makkelijk uit te meten, maar geen idee hoe ik zo'n buitenlijn moet uitmeten. Daarom dat ik hier raad vraag...
Als een van die parameters of dat spectrum-screenshot er op zou wijzen dat de bekabeling hier in huis het probleem zou zijn, of het "stekkerdozeke" waar de buitenlijn op afgemonteerd is, of iets anders dat redelijk eenvoudig te verhelpen is, waarom zou ik dat dan niet doen? Omdat anderen het slechter hebben?

Alles vanaf u aansluit punt van de inkomende lijn tot aan het vertrekpunt van proximus kunt u niet testen want dat kan proximus enkel, zelf het bakje waar u inkomende lijn op zit kunt u niet testen. het enigste dat u kunt doen is het aansluitkaste" laten komen vervangen als u echt wilt maar met zo een snelheid die u heeft denk ik dat ze dat niet gaan komen doen tenzij u ervoor zult betalen en een lijntest met zo een snelheid zal proximus ook niet uitvoeren omdat u snelheid hoog genoeg is. Dus legt u neer bij u snelheid die u heeft en lees de kleine lettertjes in u contract ook nog maar eens. Daar staat in dat de aangegeven snelheid niet altijd behaald kan worden dus eigenlijk heeft u geen poot voor op te staan. De providers staan door die kleine lettertjes in u contract steker in hun schoenen.

Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 Sep 2012
Bedankt: 260 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer

Re: 100/30 ipv 100/40: waar zit het probleem?

Berichtdoor petrol242 » 14 Nov 2020, 17:58

@PowerToTheUsers

Je kan altijd een copper analysis laten uitvoeren door Edpnet om de impedantie en capaciteit te weten te komen. Een eventuele slechte isolatie tussen het koperpaar kom je dan ook te weten.

Maar ik betwijfel, ben er zelfs zeker van, of je effectief met een slechte lijn zit. Op die afstand zou ik niet teveel op voort gaan want die is altijd optimistisch. Ook die 900 m die ja aanhaalt is looplengte, dus eigenlijk is een afstand van een 400 meter op het randje. En ook dat is geen vaste wetenschap.

Zelfs met die 100 Mbit mag je van geluk spreken dat je die gekregen hebt van DLM. 40 Mbit up ga je nooit halen. Ik zou er niet teveel van wakker liggen in ieder geval.

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 15810
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2792 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 761 keer
Contact:

Re: 100/30 ipv 100/40: waar zit het probleem?

Berichtdoor philippe_d » 14 Nov 2020, 18:06

PowerToTheUsers schreef:
PowerToTheUsers schreef:100/30 is zeker niet slecht, maar als ik het kan verbeteren, doe ik het graag :P

Als een van die parameters of dat spectrum-screenshot er op zou wijzen dat de bekabeling hier in huis het probleem zou zijn, of het "stekkerdozeke" waar de buitenlijn op afgemonteerd is, of iets anders dat redelijk eenvoudig te verhelpen is, waarom zou ik dat dan niet doen? Omdat anderen het slechter hebben?

Je hebt een terechte vraag.
Maar zoals de vorige posters al hebben laten verstaan: je hebt een perfecte lijn, en de snelheid die je krijgt is 100% normaal in vergelijking met jouw afstand tot de ROP. Met een beetje "geluk" kom je nog op 100/35 (met de nadruk op "geluk", want jij kunt daar niets aan veranderen).

PowerToTheUsers schreef:100/30 ipv 100/40: waar zit het probleem?

Het antwoord op deze vraag is heel eenvoudig, "het" probleem is:
  1. de marketing praatjes van de providers, die zaken beloven die ze niet kunnen waarmaken, of alleen voor de happy few ("tot 100/40", "max 100/40", ... en dit afgedekt door de kleine lettertjes dat het geen garantie is :-( .
  2. de (technisch) conservatieve profielen van Proximus, waarbij stabiliteit voorrang heeft op snelheid (en hier kan jouw provider ook niets aan veranderen) :-(
"Elk nadeel heb zijn voordeel": :-)
  • Het voordeel is natuurlijk een stabiele lijn, waarbij de snelheid (te ver?) onder de lijncapaciteit ligt.
  • In sommige landen werkt de provider niet met profielen gebaseerd op lijncapaciteit, maar daar regent het dan klachten dat de sync voortdurend uitvalt, en moeten klanten dan settings in hun modem wijzigen om kunstmatig de snelheid te verlagen tot er een stabiele sync is.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.24 Beta, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 Dec 2010
Bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer

Re: 100/30 ipv 100/40: waar zit het probleem?

Berichtdoor ozfunghi » 19 Nov 2020, 22:27

Mijn receive is vergelijkbaar of beter dan die van u, en ik zit maar op 70/30 profiel. Oorspronkelijk zat ik op 100/30 en op een blauwe maandag twee jaar geleden terug gebracht naar 70mbs. Contact opnemen met EDPnet heeft geen zin. Hebben zij niks mee te maken (aldus EDP).

Attainable throughput 128597 kbs, Signal to Noise 24dB, Line Attenuation 5dB, errors 0/0.
Afbeelding

jpsollie
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 Sep 2016
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Re: 100/30 ipv 100/40: waar zit het probleem?

Berichtdoor jpsollie » 24 Nov 2020, 21:47

ozfunghi schreef:Mijn receive is vergelijkbaar of beter dan die van u, en ik zit maar op 70/30 profiel. Oorspronkelijk zat ik op 100/30 en op een blauwe maandag twee jaar geleden terug gebracht naar 70mbs. Contact opnemen met EDPnet heeft geen zin. Hebben zij niks mee te maken (aldus EDP).

Attainable throughput 128597 kbs, Signal to Noise 24dB, Line Attenuation 5dB, errors 0/0.

Zelfde verhaal hier ... heb een TBF aangevraagd, maar blijf op 70/30 zitten, was vroeger 100/30, SNR 24, line attenuation 14, maar heeft niet geholpen.


Terug naar “EDPnet (LaTribu)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten