VOIP 5060 toegelaten (siptrunk COLT)??

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
ColtonCameron
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2020, 09:53

Beste,

Ik heb een verbinding van edpnet met een vast public ip waarmee ik met mijn Cisco IRS 43XX voice gateway ,met daarachter een cisco call manager, verbinding probeer te maken met een externe sip trunking van COLT.

Als ik mijn fritzbox 7490 gebruik met interne ip met port forwarding voor de poort 5060 of zelf exposed host gebruikt dan nog kan Colt me steeds niet bereiken (invite 5060 sturen ze maar geen reply van bij me).

Ik kan hun wel pingen van af mijn gateway als ik portforwarding gebruik maar geen verbinding tot hun.

Ik heb geprobeerd om een PPPoE sessie te lanceren vanaf de voice gate way zelf maar dat loopt niet echt.

Ik krijg de sessie opgestart en zie mijn public ip maar ik kan niets pingen, mijn routing staat correct en dergelijke maar tevergeefs.

Weet iemand überhaupt of externe siptrunking met poort 5060 wel toegelaten is bij EDPNET (behalve die hun siptrunking die ook 5060 gebruikt).

Bij EDPnet callcenter konden ze me geen correct antwoord geven ==> bij sommige mensen werkt het en andere niet.
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

Wij blokkeren dit ZEKER niet, dit zou moeten werken. Je moet er wel zeker voor zorgen dat je Fritzbox zelf geen enkele SIP configuratie heeft, anders gaat hij dit zelf oppikken. Je zou eventueel ook kunnen testen door je fritzbox zelf de sip trunk te laten termineren, maar zoals gezegd wij blokkeren dit niet.

https://www.edpnet.be/en/support/instal ... tzbox.html
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ColtonCameron schreef:Als ik mijn fritzbox 7490 gebruik met interne ip met port forwarding voor de poort 5060 of zelf exposed host gebruikt dan nog kan Colt me steeds niet bereiken (invite 5060 sturen ze maar geen reply van bij me).
klinkt als een configuratiefout aan jou kant waardoor firewall of natting niet goed verloopt.
enige antwoord is: wireshark
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ColtonCameron schreef:Ik heb geprobeerd om een PPPoE sessie te lanceren vanaf de voice gate way zelf maar dat loopt niet echt.
Ik krijg de sessie opgestart en zie mijn public ip maar ik kan niets pingen, mijn routing staat correct en dergelijke maar tevergeefs.
Ik zou toch eerst een vooral eens nakijken waarom dit ook niet lukt. Misschien toch verkeerde instellingen in de voice gateway?
Want als de voice gateway een eigen PPPoE kan aanmaken, dan mag je toch geen enkel probleem hebben van poorten / port forwarding?
ColtonCameron schreef:Als ik mijn fritzbox 7490 gebruik met interne ip met port forwarding voor de poort 5060 of zelf exposed host gebruikt dan nog kan Colt me steeds niet bereiken (invite 5060 sturen ze maar geen reply van bij me).
Als je een ATA / voice gateway / ip telefoon als IP client op de Fritz!Box aansluit, en deze maakt een verbinding met een SIP gateway, dan zal je nooit poort 5060 gebruiken.
Het apparaat zal een uitgaande verbinding maken op poort 5060, maar de FritzBox zal dat omzetten naar een willekeurige poort (NAT). De terugmelding van de sip gateway komt dan terug binnen op dezelfde poort, en zal door de Fritz!Box terug "geNATted" worden naar poort 5060 op het interne toestel.
Voor binnenkomende verbindingen is het dus belangrijk dat de FritzBox deze poort openhoudt: jouw toestel moet dan regelmatig "keep-alive" boodschappen uitsturen (om de paar minuten!).
Joachim schreef:Wij blokkeren dit ZEKER niet, dit zou moeten werken. Je moet er wel zeker voor zorgen dat je Fritzbox zelf geen enkele SIP configuratie heeft, anders gaat hij dit zelf oppikken. Je zou eventueel ook kunnen testen door je fritzbox zelf de sip trunk te laten termineren, maar zoals gezegd wij blokkeren dit niet.
Waarschijnlijk is het niet voldoende om ervoor te zorgen dat de FritzBox zelf geen enkele SIP configuratie heeft om poort 5060 vrij te houden voor een achterliggend toestel.
Indien 5060 een absolute vereiste is van de sip registrar, dan kan je eventueel de SIP poort van de FritzBox zelf wijzigen naar 5062 (bijvoorbeeld).

Dat vergt een (unsupported) ingreep in het configuratiebestand, en is dus op eigen risico ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
stassen
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2009, 19:30
Bedankt: 1 keer

Overleg eens of je een andere VOIP poort zoals 5061 (t/m 5070) kunt gebruiken. Je zult echt niet de eerste zijn die poort 5060 al in gebruik heeft. Aan EDP ligt het gegarandeerd niet. Ik heb hier meerdere poorten in deze range in gebruik. Wel iid netjes forwarden naar het juist interne IP adres (en vergeet ook niet de RTP poort te forwarden bij audio problemen). Succes ermee
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”