Fiber: upload van 50 mbps naar 100 mbps

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
AndrewBourgeois
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:29
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 9 keer

De e-mail van edpnet:
Dag,

We weten dat jij graag zomaar eens iets cadeau krijgt. Gewoon, omdat het kan. Daarom geven we jou, bovenop de verhoging van je downloadsnelheid in maart, een verhoging van je uploadsnelheid cadeau.

De komende dagen verhoogt de uploadsnelheid van je fiber verbinding van 50 Mbps naar 100 Mbps. Da’s dubbel zo snel, gratis en voor niks. Graag gedaan.

Je hoeft daarvoor niks te doen, al mag je ons altijd supersnel een bedankje uploaden.

Veel plezier en nog een fijne dag,


Christophe Salden
Chief of double upload speed
Hier is het al actief en het staat ook al op de website.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Miljaar :bang:
Dat ze hier eens Fiber komen leggen :-(
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zalig!
Thuiswerk krijgt dus nog maar eens fameuze boost.

Hopelijk voor velen andere mag Proximus ook eens hun aanleg van Fiber opkrikken zodat er meer mensen kunnen overstappen.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

TheCeet schreef: Thuiswerk krijgt dus nog maar eens fameuze boost.
Ja, zou interressant zijn voor thuiswerk, want wij zitten nog veel VPN-verkeer.
En je dan iets op die drives moet zetten, merk je al snel de beperking van de Upload.
FullHD
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27 mei 2008, 12:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Bij Proximus zelf is het nu 1000/100 (met speedboost). Ik vraag me af waarom EDPnet "slechts" 500/100 kan aanbieden. Voor VDSL zijn de limieten bij EDPnet gelijk aan de hoogste snelheid die Proximus zelf aanbiedt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

svermassen schreef:Miljaar :bang:
Dat ze hier eens Fiber komen leggen :-(
Idem :-( .
En er ligt Prox-Fiber op geen kilometer van hier (op meerdere plaatsen).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

FullHD schreef:Ik vraag me af waarom EDPnet "slechts" 500/100 kan aanbieden.
Dat heeft natuurlijk met de kostprijs te maken.
EDPNet moet (symmetrische) bandbreedte aankopen bij Proximus (op de lijnen vanaf de LEX tot de POP).
Deze bandbreedte wordt geshared met alle EDPNet klanten die op dezelfde LEX zitten.
Als ze de klanten 1000/100 willen aanbieden, moeten ze dus meer bandbreedte aankopen (anders te hoge overboeking), en dat kost geld.

Ik denk beter 500 beloven en 500 geven, dan 1000 beloven en dat niet kunnen waarmaken in drukke momenten!
AndrewBourgeois schreef:De komende dagen verhoogt de uploadsnelheid van je fiber verbinding van 50 Mbps naar 100 Mbps. Da’s dubbel zo snel, gratis en voor niks. Graag gedaan.
Voor EDPNet is dit ook (bijna) gratis denk ik, gezien de bandbreedte die ze aan PX moeten betalen symmetrisch is.
De upload snelheid is wellicht meer afhankelijk van wat Proximus hen kan/wil geven (technisch) dan van de kost?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

FullHD schreef:Bij Proximus zelf is het nu 1000/100 (met speedboost). Ik vraag me af waarom EDPnet "slechts" 500/100 kan aanbieden. Voor VDSL zijn de limieten bij EDPnet gelijk aan de hoogste snelheid die Proximus zelf aanbiedt.
Zoals we reeds bij de eerste snelheidsverhoging in maart zeiden:
“We kiezen vandaag bewust (nog) NIET voor een Gigabit-aanbod. Edpnet staat voor open en eerlijk internet, dus een Gigabit-aanbod nu in de markt zetten zou dan ook niet stroken met ons verhaal. De meerwaarde voor de klant is vandaag te verwaarlozen ten opzichte van de kost die hiermee gepaard gaat. Dus we kiezen bewust voor een correct aanbod tegen de beste prijs”.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Als je bij een EDPnet-abonnement een FRITZ!Box FON WLAN 7530 bestelt, is die dan volledig van jou, en is dit een cleane versie of zit er custom firmware op?
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

Bababa schreef:Als je bij een EDPnet-abonnement een FRITZ!Box FON WLAN 7530 bestelt, is die dan volledig van jou, en is dit een cleane versie of zit er custom firmware op?
Die is van jou, en nee, geen custom firmware, is volledig open, wij zijn proximus nie hé :roll:
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

De redenering is zeker te begrijpen! Maar zou er toch geen mogelijkheid zijn om een 1000 Mbps download aan te bieden op vraag van sommige power users? Laat ons zeggen met een apart tarief en alleen aan te vragen via een support ticket of via telefoon? Ik denk dat het wel geapprecieerd zou worden dat de optie er is :-) Sommige power users willen altijd ietsje meer, kijk bv naar de discussie rond meerdere publieke IPs bij Telenet :wink: Ik zou ook gerust bereid zijn om ervoor bij te betalen, komt nog altijd stukken goedkoper uit dan Proximus Familus fiber zelfs moesten jullie 15 euro voor die optie vragen, zonder er reclame voor te maken.
FullHD
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27 mei 2008, 12:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Pff. Ik word veel blijer van 100 ipv 50mbps upload dan van 1000 ipv 500 download. In de praktijk merk ik *niks* van die download upgrade.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Waar is die Fiber vandaag überhaupt al beschikbaar ?? Ik heb een hoop verschillende mij gekende adressen (huidig/oude adressen, familie) geprobeerd en overal 100/40 VDSL. Maar zelfs willekeurige adressen in binnensteden van Brugge, Gent of Leuven leveren hetzelfde resultaat op.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

In alle nieuwbouwwijken wordt enkel nog fiber (en Telenetkabel) gelegd
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
FullHD
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27 mei 2008, 12:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

In delen van Antwerpen
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het meeste kans heb je bij grote nieuwbouwprojecten, maar ook op de oude gevel van mijn overburen in Leuven loopt sinds een jaar een proximus glasvezelkabel. Ik heb het net even gechecked, en ze zijn aansluitbaar. En dat zijn absoluut geen nieuwe gebouwen..
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

fibrbuzz1 schreef: Ik zou ook gerust bereid zijn om ervoor bij te betalen, komt nog altijd stukken goedkoper uit dan Proximus Familus fiber zelfs moesten jullie 15 euro voor die optie vragen, zonder er reclame voor te maken.
Een product lanceren is meer dan iets op een website publiceren, zowel helpdesk, commercial helpdesk, NOC, software development, provisioning moeten hierop afgestemd zijn. En ik vrees dat we er met €15 niet eens komen :(
Gebruikersavatar
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 18 keer

depeje schreef:Het meeste kans heb je bij grote nieuwbouwprojecten, maar ook op de oude gevel van mijn overburen in Leuven loopt sinds een jaar een proximus glasvezelkabel. Ik heb het net even gechecked, en ze zijn aansluitbaar. En dat zijn absoluut geen nieuwe gebouwen..
Wij kochten in een nieuwbouw wijk waar er glasvezel ligt. Maar ons perceel ligt op de grens van de nieuwe wijk en de oude straat. Van alle woningen zijn wij 1 van de 4 die niet aansluitbaar zijn op glas. Het is wel balen... maar goed het is wat het is. Hoop dat de uitrol van glasvezelkabel snel volgt in de overige straten.

Al heb ik wel weinig hoop aangezien waar we nu wonen er grote wegenwerken zijn, riolering wordt vernieuwd net als meeste andere nutsvoorzieningen. In plaats van glas de grond in te duwen is er een nieuwe oude kabel geplaatst door Proximus. Vol verwondering sprak ik daarover iemand aan en die wist me te melden dat het niet zo raar is. Er zou naar het schijnt wel wat voorbereidingen geplaatst zijn. Misschien dat er nog voor het einde van de werken iets zal gedaan worden, maar mij lijkt de kans eerder klein.

Kort, verhoog die upload op de oude niet glas verbindingen ook maar maximaal...
-*-
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Marsmillo schreef:
Kort, verhoog die upload op de oude niet glas verbindingen ook maar maximaal...
Die is al maximaal op VDSL, tenmiste, wat proximus vrijgeeft.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

De FIBER XS upload is met 10Mbps toch wel erg mager tegenover het VDSL-product van de zelfde prijs. Zeker nu de XL zo is opgetrokken. De Fiber XS zou toch ook wel 40Mbps moeten worden. zeer wenselijk zijn. Of toch enige verhoging.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

qless schreef:
Marsmillo schreef: Kort, verhoog die upload op de oude niet glas verbindingen ook maar maximaal...
Die is al maximaal op VDSL, tenmste, wat proximus vrijgeeft.
Inderdaad, wat Proximus vrijgeeft, want normaal is 17a tot 100/50.
Dus in theorie kan er nog 10 bij bij de Upload.

Hopelijk komen ooit nog die 30a (200/100) en 35b (300/100) als alternatief voor Fiber.
Allemaal theorie natuurlijk, maar wie weet, ooit :lol:
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

svermassen schreef:Hopelijk komen ooit nog die 30a (200/100) en 35b (300/100) als alternatief voor Fiber.
Allemaal theorie natuurlijk, maar wie weet, ooit :lol:
35b wordt aan gewerkt, zie ook: https://www.techzine.be/blogs/infrastru ... net-werkt/
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Klopt inderdaad.
Maar het probleem is dat je zowel op de Fiber als 35b geen perspectief krijgt.
Wanneer, waar, ...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Joachim schreef:
svermassen schreef:Hopelijk komen ooit nog die 30a (200/100) en 35b (300/100) als alternatief voor Fiber.
Allemaal theorie natuurlijk, maar wie weet, ooit :lol:
35b wordt aan gewerkt, zie ook: https://www.techzine.be/blogs/infrastru ... net-werkt/
Artikel is bijna 2 jaar oud :).
Het geduld van de DSL-klant wordt toch telkens zwaar beproefd...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tja, dat is altijd zo al bij TN en PXS geweest :angel:
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 45 keer

Op het Bel-Com forum meldt iemand ook de omschakeling van upload naar 100Mbps op de Proximus Fiber boost optie.
Net : Proximus Flex Ultra Fiber + Internet Box+ / AmpliFi Alien / UCG-Ultra
Mobile : Mobile Flex S + Mobile Unlimited
TV : DVB-T2 + V7c & Apple TV 4K (w/ Pickx Mix FR & Be tv)
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 815
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Helaas zal Fiber hier in onze appartementen nooit kunnen.
Het zijn allemaal koper stijgkabeltjes die er liggen, ingewerkt in de grond van het gebouw of de muur van het appartement, zo naar een 20 paar PX- VDSL kastje.
Ze gaan dat nooit willen uitbreken om te vervangen...
De enige manier ik hier 1000Mbps kan halen is met Telenet (al getest en beschikbaar op ons adres).
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

streulma schreef:Helaas zal Fiber hier in onze appartementen nooit kunnen.
Het zijn allemaal koper stijgkabeltjes die er liggen, ingewerkt in de grond van het gebouw of de muur van het appartement, zo naar een 20 paar PX- VDSL kastje.
.
Dat is dus een grote blok? Enig idee hoe ze dat doen met fiber voor een appartementsgebouw van 3 verdiepen en garages onderaan?

De kabeldistributie komt binnen via de buitengevel. Individueel van buitenaf - Het is dat er sprake van is om de rioleringsbuizen te vernieuwen in het gebouw. Dat zou misschien het moment zijn om voorbereidende werken te doen voor glasvezel. Momenteel is mijn adres niet aansluitbaar maar dat zal wel eens komen, is Brussel, Noord-West.

Nadeel is wel als de fiber naast de riolering naar boven komt dan komt dat uit op een zeer onhandige plek in het appartement.
Laatst gewijzigd door WalterB1 08 jun 2020, 18:09, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

WalterB1 schreef:dan komt dat uit op een zeer onhandige plek in het appartement.
Afbeelding
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Joachim schreef:
svermassen schreef:Hopelijk komen ooit nog die 30a (200/100) en 35b (300/100) als alternatief voor Fiber.
Allemaal theorie natuurlijk, maar wie weet, ooit :lol:
35b wordt aan gewerkt, zie ook: https://www.techzine.be/blogs/infrastru ... net-werkt/
Het zal maar voor een beperkt aantal mensen kunnen geïmplementeerd worden. Hoe dichter bij de kast hoe beter dan. Gaat die uitrol van 35b nog gebeuren of gaan we gelijk naar fiber... Dus neen, 35b is geen optie. Dat zijn lapmiddelen om een doordachte visie te verbergen. En neen, Edpnet heeft daar geen inbreng in. Als OLO moet er gewoon gevolgd worden wat de kabelbaas dicteert.

Ik denk dat als er nooit een privatisering was geweest van onze(!) infrastructuur, er nu veel meer mogelijk was geweest.
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

Strange,

Toen de aankondinging er was van verdubbeling van downloadsnelheid naar 500mbit was dit bij mij onmiddellijk actief.
Nu al 2 dagen na de aankondiging van verdubbeling uploadsnelheid zit ik nog altijd op 50mbit.
Reeds reconnect en restart van fritzbox gedaan zonder resultaat.
Nog wat afwachten veronderstel ik :)
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier ook nog geen update gekregen.
Misschien kan Joachim wat meer info geven rond ‘komende dagen’ over welke periode spreken ze dan exact? Eind deze week iedereen op 100?
Laatst gewijzigd door TheCeet 10 jun 2020, 17:00, in totaal 1 gewijzigd.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik kan ook nog maar aan 50Mbps uploaded. Je bent dus niet alleen. (Ik heb in mijn fritzbox al ingesteld dat mijn lijn 100Mbps aankan. Het is dus niet de QOS setting die me tegenhoudt.)
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

Ja hoor sinds vandaag 500/100. Hartelijk dank EDPnet !!!
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”