100/30, maar lage effectieve snelheid

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Sind een tijd heb ik een lage effectieve snelheid. Ik heb een 100/30 profiel, maar de effectieve snelheid ligt dikwijls véél lager.
Ik heb de voorbije week 5dagen een snelheidtest gedaan (en meerdere na elkaar, steeds zelfde resultaat), hieronder de resultaten.
Soms is het wel goed (90mbps), maar meestal is het veel lager. Wilt dit zeggen dat edpnet te weinig capaciteit heeft ingekocht?

07/04:
Afbeelding

08/04:
Afbeelding

09/04:
Afbeelding

10/04:
Afbeelding

12/04:
Afbeelding
Afbeelding
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Ik heb andere gelijkaardige gevallen gezien waar het inderdaad aan de capaciteit lag die EDPnet inkoopt of zoiets.
Gewoon even EDPnet klantendienst contacteren met je vraag en ik vermoed dat ze het vrij snel oplossen als dat het geval is.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Dan heb je nog een redelijke snelheid. Ik heb normaal een 80/30 profiel maar met momenten meet ik maar 7-8 Mbps download en 28mbps upload. Dus upload goed en download laag. Al een paar keer gemeld aan edpnet en die zeggen doodleuk dat er niets aan de hand is en ik minder moet downloaden of wat dan ook. Ik had dit enkele maanden geleden nooit en deed toen juist hetzelfde als nu. IPTV en veel Netflix kijken.
Wat kan ik nu nog doen omdat edpnet mij echt wil helpen?
Internet via Mobile Vikings
zjazjoe
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2011, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Modbreak:
geen fullquotes uit bovenstaande post a.u.b
jphermans schreef:Dan heb je nog een redelijke snelheid. Ik heb normaal een 80/30 profiel maar met momenten meet ik maar 7-8 Mbps download en 28mbps upload. Dus upload goed en download laag. Al een paar keer gemeld aan edpnet en die zeggen doodleuk dat er niets aan de hand is en ik minder moet downloaden of wat dan ook. Ik had dit enkele maanden geleden nooit en deed toen juist hetzelfde als nu. IPTV en veel Netflix kijken.
Wat kan ik nu nog doen omdat edpnet mij echt wil helpen?
Regelmatig speedtest doen en die resultaten doorsturen naar EDPnet.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Gewoon ticket aanmaken en vragen voor meer bandbreedte op de LEX. Brengen ze vrij snel in orde.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Regelmatig speedtest doen en die resultaten doorsturen naar EDPnet.
Stuur dagelijks screenshots op maar niemand reageert daar snel of wel na een paar dagen en dan zeggen ze (weeral) dat er geen problemen zijn.
Gewoon ticket aanmaken en vragen voor meer bandbreedte op de LEX. Brengen ze vrij snel in orde.
Kan ik nog proberen en eens kijken hoe ze hierop reageren.
Internet via Mobile Vikings
zjazjoe
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2011, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Modbreak:
geen fullquotes uit bovenstaande post a.u.b
jphermans schreef:
Regelmatig speedtest doen en die resultaten doorsturen naar EDPnet.
Stuur dagelijks screenshots op maar niemand reageert daar snel of wel na een paar dagen en dan zeggen ze (weeral) dat er geen problemen zijn.
Gewoon ticket aanmaken en vragen voor meer bandbreedte op de LEX. Brengen ze vrij snel in orde.
Kan ik nog proberen en eens kijken hoe ze hierop reageren.
Niet 1 maal per dag, ik deed het elk uur, en dan de resultaten doorsturen.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Ik heb hiervoor een kleine Linux vm draaien. Deze doet automatisch elk uur een speedtest. De resultaten komen terecht in een .csv file.
https://linuxconfig.org/how-to-run-a-sp ... edtest-cli

De resultaten zijn natuurlijk afhankelijk van de rest van het internet gebruik. Op deze manier kan men de trage snelheid al niet steken op een virusscanner, malware, vervuilde Windows installatie...
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

zjazjoe schreef:Niet 1 maal per dag, ik deed het elk uur, en dan de resultaten doorsturen.
Wat denk je hiermee te bereiken?
Als alle klanten om het uur een speedtest doorsturen ("ter info"?), wat denk je dat EDPnet hiermee kan aanvangen? Dat zouden meer dan honderduizend per dag zijn? => prullenbak
petrol242 schreef:Gewoon ticket aanmaken en vragen voor meer bandbreedte op de LEX. Brengen ze vrij snel in orde.
Correct ... als je een klacht hebt, of iets te melden, maak dan gewoon een ticket aan. Daarvoor dient hun ticket systeem. Stuur hierbij eventueel een aantal speedtest resultaten ter illustratie.
joriz schreef:Ik heb hiervoor een kleine Linux vm draaien. Deze doet automatisch elk uur een speedtest
Persoonlijk vind ik dit een beetje een nutteloze verspilling van bandbreedte :-(
Terwijl jij een (onnodige) speedtest doet, is er iemand anders die hierdoor zijn volle snelheid niet kan halen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Opzich mee eens philippe_d. Maar het is wel zo dat de ISP hier niet proactief op in speelt, zo ver ik weet.
Moesten zij dat wel doen dan waren dergelijke speedtests niet nodig. Bij vorige ISP's waar ik klant geweest ben was dit nooit een probleem. Vandaag kan je een melding maken via support maar als er over 1 maand terug X aantal klanten bijkomen opdezelfde (lex?) zit je terug met hetzelfde probleem.
Wij van Userbase weten wat we moeten doen, maar niet elke klant zit op Userbase.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Speedtests zijn inderdaad nodig om aan te tonen als je een probleem hebt.
Vraag is of het nuttig is om zomaar 24/24 speedtests te draaien?

EDPNet grijpt inderdaad re-actief in als er problemen zijn, maar meestal zijn deze dan vlug opgelost.

Pro-actief ingrijpen is waarschijnlijk een stuk moeilijker:
  • EDPnet heeft gedurende de laatste weken waarschijnlijk een zeer groot aantal ex-Dommelklanten opgevangen, en moeten hun capaciteit aan deze plotse klantengroei aanpassen. Dat zal wat tijd vergen (hun prioriteit zal de laatste 2 weken vooral gericht geweest zijn om de uitvoering van al die nieuwe aansluitingen)
  • Overbooking zal er altijd zijn (waarbij niet iedereen altijd de volle snelheid zal krijgen). Dit is een shared medium, en zonder overbooking zou het onbetaalbaar zijn.
  • Tenslotte hangt er ook veel af van het gebruikspatroon van de andere klanten op jouw LEX. Indien er daar maar enkele mega-dwowloaders tussen zitten, die 24/24 100% van hun bandbreedte aanslaan, dan heeft dat gevolgen voor de andere klanten op die LEX.
    Van zodra EDPnet merkt dat de capaciteit op een bepaalde LEX onvoldoende is, kunnen ze het nodige doen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Ik heb ondertussen een ticket aangemaakt, de resultaten worden steeds slechter:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Misschien beginnen bij het begin?
- Hoe ziet uw netwerk eruit?
- Hoe test je uw snelheid (draadloos, bedraad, smartphone, pc, ...)
- Hoe zeker ben je dat jij de enige gebruiker bent op die moment (backup van NAS, YouTube, gaming, downloads, ...)

Voor je het probleem extern legt, wat altijd kan, zou ik eerst eens zien dat er niets "interns" is dat de drop kan verklaren?
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Testen uitgevoerd met pc, rechtstreeks aangesloten met kabel aan fritzbox.
Bij testen vandaag: Enige gebruiker, voor zekerheid online monitor in fritzbox in het oog gehouden zodat er zeker niets anders bezig was. Andere testen heb ik alleen de online monitor in het oog gehouden, maar daar was geen (of amper) trafiek te zien.
Er is niets veranderd aan het netwerk intern, ik zou niet weten waar het intern aan zou kunnen liggen. Lijnwaardes zijn ook nog altijd goed, dus daar lijkt het ook niet aan te liggen. Op dit moment haal ik weer 60 Mbps.
Ik zie wel wat edpnet op het ticket zal antwoorden.
zjazjoe
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2011, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

philippe_d schreef: Wat denk je hiermee te bereiken?
Als alle klanten om het uur een speedtest doorsturen ("ter info"?), wat denk je dat EDPnet hiermee kan aanvangen? Dat zouden meer dan honderduizend per dag zijn? => prullenbak
Het is natuurlijk niet de bedoeling om ze allemaal apart te versturen. Maar een mooi overzicht versturen zou al veel van plaatje duidelijk maken. Als het telkens op een bepaald uur gebeurd en 's nachts niet.

Ik raad dan ook enkel aan om dit te doen indien er problemen zijn. Zelf doe ik geen speedtests meer na het verhelpen van de problemen
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Hier gelijkaardige vaststellingen ..

100/35 Sync prima stabiel . max speeds die ik zowat haal 70mbit down en 25mbit upload ( ook snachts nu dus .. )
Edpnet beweerd dat vlan capaciteit voldoende is ..( regio harelbeke ) .

http://edpnet.speedtestcustom.com/resul ... 7df207ea0a

Testen diredct op de fritzbox ..
Ook met voorbeeld news binaries haal ik max 50-60mbit ..met sommige kleine piekjes tot 70 .

Voor de rest geen klagen .. is prima werkbaar en stabiel .. maar met een sync van 100/35 verwachte ik ietsje meer snelheid :-)
Bijlagen
frtizbox-dsl.png
edpnet-ovh.png
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Code: Selecteer alles

[root@server01 ~]# ./speedtest-cli --server 4319
Retrieving speedtest.net configuration...
Testing from EDPNET (213.219.171.146)...
Retrieving speedtest.net server list...
Retrieving information for the selected server...
Hosted by Orange Belgium (Brussels) [2.20 km]: 48.214 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 68.61 Mbit/s
Testing upload speed................................................................................................
Upload: 25.19 Mbit/s
[root@server01 ~]# ./speedtest-cli --server 4320
Retrieving speedtest.net configuration...
Testing from EDPNET (213.219.171.146)...
Retrieving speedtest.net server list...
Retrieving information for the selected server...
Hosted by EDPnet (Sint-Niklaas) [39.63 km]: 864.606 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 70.20 Mbit/s
Testing upload speed................................................................................................
Upload: 27.10 Mbit/s
Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven : vroeger had ik een redelijke verbinding met Billi (2x 100Mbit down, 2x 30Mbit up), maar met edpnet (80Mbit down, 30Mbit up) merk ik op dat ik soms héél wat trager surf. En dan spreek ik over surfen, waarbij je dus zeker niet de volle bandbreedte gaat gebruiken maar eerder een Mbit ofzo.
Doe ik een paar speedtests (zie hierboven) dan merk ik dat ik toch een redelijke snelheid krijg. Qua apparatuur is er niks veranderd. En toch blijft dat gevoel dat ik traag surf merkbaar ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Gisteren eens een hele dag om het uur eens een speedtest gedaan en soms is het redelijk maar op andere momenten was het zeer slecht. Op een 80/30 lijn haalde ik dan slechts maar 7-8 download en 27 upload. Heb deze morgen nog eens een melding gedaan met de slechtste waarden als screenshot en nu ben ik alweer aan het wachten op een antwoord. Toen ik gisteren de speedtest deed was ik ook als enige die gebruik maakte van het internet thuis.
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

ik zou zeggen neem een raspberry pi met speedtest-cli.
Idealiter launch je elk kwartier een test, en sla je de resultaten (down / up) op in een txt file of in een database waar je dan later graphs van kan parsen. Vraag me niet hoe, dat zou ik niet weten. Maar volgens mij kan het wel :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Wordt je Pi dan niet de beperkende factor?
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Heb nu op mijn nas een docker container geïnstalleerd en ingesteld dat deze elk uur de test doet en deze waarden direct in een grafiek zet.
Zal deze een week doen en dan naar edpnet mailen.
Internet via Mobile Vikings
zjazjoe
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2011, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

krisken schreef:
Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven : vroeger had ik een redelijke verbinding met Billi (2x 100Mbit down, 2x 30Mbit up), maar met edpnet (80Mbit down, 30Mbit up) merk ik op dat ik soms héél wat trager surf. En dan spreek ik over surfen, waarbij je dus zeker niet de volle bandbreedte gaat gebruiken maar eerder een Mbit ofzo.
Doe ik een paar speedtests (zie hierboven) dan merk ik dat ik toch een redelijke snelheid krijg. Qua apparatuur is er niks veranderd. En toch blijft dat gevoel dat ik traag surf merkbaar ...
Kan aan DNS server liggen.Gebruik je een custom dns server? Of standaard die van EDPnet?
Ik gebruik cloudflare dns server en vroeger google dns server.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik gebruik de volgende 3 DNS servers : 1.1.1.1, 8.8.8.8 en 9.9.9.9.
Ook hierin geen verschil buiten vroeger, zijn altijd al deze geweest.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
peroxide
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het zou ook aan de peering kunnen liggen die langere routes nodig heeft voor bepaald verkeer
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat kan uiteraard, maar als ik een mtr doe, merk ik niet echt grote verschillen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
wisentje
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jan 2019, 21:04
Bedankt: 1 keer

ik heb dit ook even opgezet en duw elk kwartier de output in mysql.
data zichtbaar in grafana.
als ik er aan denk of iemand mij effe poked (Kris :p) zal ik is ne screenshot posten eens er wat data inzit.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Ben al 24 uur aan het loggen en ziet er nu goed uit. Wel een mail gekregen van edpnet dat ze de lijn gaan upgraden. Of het al gedaan is weet ik niet maar heb wel al sinds gisteren 19:00 niet echte lage snelheden meer. Had ze liever nog wat hoger gezien maar dit is beter dan wat ik de afgelopen dagen/weken had. Hierbij een screenshot van de logging via een docker container op mijn nas die ik hiervoor speciaal direct op mijn FB hebt geplugd.
Schermafbeelding 2019-04-16 om 19.47.44.png
Internet via Mobile Vikings
themaxxz
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 nov 2007, 10:42
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Sinds vandaag is mijn edpnet xdsl lijn officieel actief alhoewel ik al wel een tijdje kon inloggen met mijn edpnet gegevens. Ik merk dat de download/upload snelheid sinds vandaag beduidend lager is. Ziehier resultaten van speedtest.

IP_ADDRESS,TEST_DATE,TIME_ZONE,DOWNLOAD_MEGABITS,UPLOAD_MEGABITS,LATENCY_MS,SERVER_NAME,DISTANCE_MILES,CONNECTION_MODE
"77.109.78.*","4/2/2019 7:17 PM","GMT","77.66","13.65","8","Schaarbeek","0","multi"
"213.219.161.*","4/16/2019 5:52 PM","GMT","27.38","9.35","20","Diegem","0","multi"
"213.219.161.*","4/16/2019 5:53 PM","GMT","27.37","9.35","19","Diegem","0","multi"
"213.219.161.*","4/16/2019 6:11 PM","GMT","27.45","9.35","19","Diegem","0","multi"
"213.219.161.*","4/16/2019 6:12 PM","GMT","27.56","9.36","19","Schaarbeek","0","multi"

Ticketje aangemaakt.

Edit
Dit lijkt op een 30/10 non-vectoring profiel. Hopelijk alleen een kwestie van DLM een keer te laten passeren.
Ik merk ook dat mijn caller id in de session history nu verschillend is van ervoor. Weet iemand de betekenis van de caller id?

Edit2
Ook ff in mijn logs gekeken en ik verbind nu ook naar een andere ROP "BRAS01". Dus zelfde situatie als in post "Connectie naar opeens heel andere POP en andere snelheden". Ik heb dus een TBF gestart en hopelijk komt het vectoring profiel dan actief.

Edit3
Dit heeft blijkbaar geholpen. Mijn IP zit ook terug in de 77.* range. Profiel lijkt nu vectoring 70/30 te zijn, dus hopelijk trekt DLM dit nog verder omhoog. :)
Hieronder de nieuwe speedtest results.

IP_ADDRESS,TEST_DATE,TIME_ZONE,DOWNLOAD_MEGABITS,UPLOAD_MEGABITS,LATENCY_MS,SERVER_NAME,DISTANCE_MILES,CONNECTION_MODE
"77.109.123.*","4/16/2019 7:38 PM","GMT","62.47","28.12","15","Diegem","0","multi"
"77.109.123.*","4/16/2019 7:39 PM","GMT","63.83","28.39","7","Schaarbeek","0","multi"
Laatst gewijzigd door themaxxz 16 apr 2019, 21:43, in totaal 7 gewijzigd.
wisentje
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jan 2019, 21:04
Bedankt: 1 keer

Ben nu ook een kleine 24 uur aant loggen.
vroeger had ik wel de max download (100).
edp1.png
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

@wisentje is toch nog beter dan bij mij.
Kom niet aan de beloofde 80-85.
Internet via Mobile Vikings
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Ik heb een antwoord van edpnet gekregen, iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
edpnet schreef:Beste,

Wij bevestigen dat uw probleem intussen behandeld wordt door ons team. Het is helaas niet mogelijk een direct antwoord te formuleren. Het probleem lijkt complexer, dan wat op het eerste gezicht vermoed werd.

Wij zullen zo spoedig mogelijk een passend antwoord geven.

Onze excuses voor de mogelijke vertraging.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Veels te veel nieuwe klanten erbij :P
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
proxident
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jul 2015, 11:14
Bedankt: 1 keer

Ik zit bij proximus en merk sinds vandaag dat mijn snelheid maar 10~~12 Mbit down is. Normaal is dit eerder 86~90 (100/35 profiel).

Ik heb al eens de modem herstart en even getest zonder iets connected via de lan poortjes en same issue. Misschien een groter proximus related issue ?
Happiness
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 apr 2019, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik dacht dat ik de enigste was, die het ervaart. Mijn download snelheid is rond 12-25Mbits. Maar van zodra ik een snelheid test (speedtest.net) uitvoerde, herstelde mijn download snelheid van zelf naar 70-100Mbits. Vervolgens na een paar uur heb ik weer een traage verbinding.
Ra..ra..ra...raadsel!
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Dan lijkt het me niet een edpnet probleem maar eerder dan een proximus probleem. Edpnet hangt toch af van proximus?
En wij maar klagen bij edpnet.
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Hopelijk leest de man van EDPnet hiermee in dit topic en kunnen ze bij PX eens aankloppen en navragen
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik heb Proximus, en mijn snelheid is altijd OK:
Proximus Start, snelheid 60/4, speedtest 57/3.8, sync 100/35

Afbeelding

Er is dus geen "algemeen" probleem bij Proximus.
En een eventuele lokale problemen bij enkele Proximus klanten, hebben volgens mij geen enkele relatie met de gemelde snelheidsproblemen bij EDPNet. ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

+1

100/30

Code: Selecteer alles

# speedtest-cli 
Retrieving speedtest.net configuration...
Testing from EDPNET (79.132.231.86)...
Retrieving speedtest.net server list...
Selecting best server based on ping...
Hosted by Combell (Brussels) [40.79 km]: 58.938 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 7.82 Mbit/s
Testing upload speed......................................................................................................
Upload: 5.15 Mbit/s
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

Als het niet lukt bij helpdesk mogen jullie me steeds een PM sturen met jullie klantnummer, dan kijk ik wel even na of de VLAN idd gesatureerd is of niet. Liefst uur van speedtest alsook sync speed vermelden aub (ik kan dat gaan opzoeken, maar ja...)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik heb eenzelfde probleem : elk kwartier doet een server automatisch een speedtest en deze info word in grafana gezet. Nooit haal ik de 85Mbit down en 30Mbit up.

Tenminste, niet op de speedtests die ik gebruik (zelf opgezet op diverse plaatsen). Op de speedtests van speedtest.net heb ik plots wel de volle snelheid. Zou bijna denken dat bepaald verkeer wat meer voorrang krijgt dan ander verkeer ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”