100/30, maar lage effectieve snelheid

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

krisken schreef:Tenminste, niet op de speedtests die ik gebruik (zelf opgezet op diverse plaatsen). Op de speedtests van speedtest.net heb ik plots wel de volle snelheid. Zou bijna denken dat bepaald verkeer wat meer voorrang krijgt dan ander verkeer ...
Ik neem aan dat speedtest.net meestal verbindt met de EDPnet server als je vanop een EDPnet verbinding een speedtest doet?
Als een speedtest naar de EDPNet server de volle snelheid haalt, maar niet naar andere servers, dan is er geen probleem met de VLAN, maar verderop (uplink naar Internet, peering, drukte op het internet?).

Het verschil tussen speedtest.net en je eigen speedtest servers, is misschien het aantal connecties die gemaakt worden (speedtest.net gebruikt verschillende simultane connecties dacht ik?).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Voor de vlan capaciteit is idd enkel de speedtest naar de edpnet server relevant :-)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

philippe_d schreef:
krisken schreef:Tenminste, niet op de speedtests die ik gebruik (zelf opgezet op diverse plaatsen). Op de speedtests van speedtest.net heb ik plots wel de volle snelheid. Zou bijna denken dat bepaald verkeer wat meer voorrang krijgt dan ander verkeer ...
Ik neem aan dat speedtest.net meestal verbindt met de EDPnet server als je vanop een EDPnet verbinding een speedtest doet?
Als een speedtest naar de EDPNet server de volle snelheid haalt, maar niet naar andere servers, dan is er geen probleem met de VLAN, maar verderop (uplink naar Internet, peering, drukte op het internet?).

Het verschil tussen speedtest.net en je eigen speedtest servers, is misschien het aantal connecties die gemaakt worden (speedtest.net gebruikt verschillende simultane connecties dacht ik?).
Philippe,
Je kan prima zelf een speedtest server opzetten die niet publiekelijk beschikbaar is.
Je kan als je een parameter mee geeft een server kiezen zodat je ook zeker bent dat je steeds test met dezelfde server.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Dit is wat ik vandaag zie nadat er een week geleden een upgrade gedaan is op mijn lijn.
Schermafbeelding 2019-04-26 om 18.08.20.png
Gisteren nog gebeld met de edpnet en alles is volgens hun normaal. Ik begrijp het niet meer.In het begin toen ik bij edpnet was had ik zelfs 95/30 en nu nog 85/30 maar de metingen geven iets totaal anders.
Internet via Mobile Vikings
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

Exact hetzelfde probleem hier. Heb een bericht naar EDPnet gestuurd en gisteren antwoord ontvangen:
We hebben een aanvraag naar Proximus gestuurd om de capaciteit van de VLAN waarop uw lijn is aangesloten, te upgraden. We houden u verder op de hoogte.
Ondertussen nog steeds downloadsnelheden om mijn haar van uit te trekken (in de honderden KB/s). Ik krijg soms flashbacks van de periode toen ik nog bij Telenet zat met een 10GB limiet. Ik zal nog maar even wachten zeker..
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

Momenteel 200-300KB/s.. Websites laden ook erg traag. Heel frustrerend.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

TomMe schreef:Momenteel 200-300KB/s.. Websites laden ook erg traag. Heel frustrerend.
Mag ik u vragen in welke gemeente / stad je woont. Heb ook zoveel problemen.
Zelf woon ik in Aalst.
Internet via Mobile Vikings
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

jphermans schreef:Zelf woon ik in Aalst.
Ik woon vlak naast Antwerpen stad. Momenteel 100KB/s.. Bij Dommel had ik dit probleem niet. :-(

edit: Correctie, 60KB/s..
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

TomMe schreef:Momenteel 200-300KB/s.. Websites laden ook erg traag. Heel frustrerend.
PM even je klantnummer ik kijk het na.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Enige openheid is misschien wel op zijn plaats?
Het lijkt toch vrij duidelijk dat er algemene capaciteitsproblemen zijn?
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

tb0ne schreef:Enige openheid is misschien wel op zijn plaats?
Het lijkt toch vrij duidelijk dat er algemene capaciteitsproblemen zijn?
Ik zal bij deze open zijn, er zijn geen algemene capaciteitsproblemen :roll: Er zijn zo'n 650 VLAN's doorheen België en we monitoren deze op dagelijkse basis (automatische systemen), en doen zowel proactief als reactief. Soms vind helpdesk een upgrade niet noodzakelijk, maar soms durf ik hun te overrulen, daarom ook mijn vraag om me te contacteren.

De upgrades van de VLAN's bij Proximus zijn sinds november vorig jaar wel trager geworden (nieuw systeem bij Proximus), reken zeker op 5 werkdagen, en soms lopen de upgrades vast :(
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

Joachim schreef:De upgrades van de VLAN's bij Proximus zijn sinds november vorig jaar wel trager geworden (nieuw systeem bij Proximus), reken zeker op 5 werkdagen, en soms lopen de upgrades vast :(
Dat beantwoordt dan ook weer meteen een vraag die ik gesteld had aan uw support..
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

En natuurlijk zit iedereen op deze feestdag weer natuurfilms te downloaden.. Het enige dat ik kan doen is hopen dat ze allemaal even hard afzien als ik. :evil:
bah.png
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Moet zeggen dat het bij mij nu al 2 dagen goed gaat. Niet de volle snelheid die ze beloven maar stukken beter dan bij jou.
Of ze al dan niet iets gedaan hebben weet ik niet maar het loopt nu toch voorlopig.
Internet via Mobile Vikings
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Joachim schreef:
tb0ne schreef:Enige openheid is misschien wel op zijn plaats?
Het lijkt toch vrij duidelijk dat er algemene capaciteitsproblemen zijn?
Ik zal bij deze open zijn, er zijn geen algemene capaciteitsproblemen :roll: Er zijn zo'n 650 VLAN's doorheen België en we monitoren deze op dagelijkse basis (automatische systemen), en doen zowel proactief als reactief. Soms vind helpdesk een upgrade niet noodzakelijk, maar soms durf ik hun te overrulen, daarom ook mijn vraag om me te contacteren.

De upgrades van de VLAN's bij Proximus zijn sinds november vorig jaar wel trager geworden (nieuw systeem bij Proximus), reken zeker op 5 werkdagen, en soms lopen de upgrades vast :(
Mijn bericht kwam misschien wat hard over, was niet de bedoeling.
Algemeen was misschien niet de juiste term maar het probleem is toch niet klein en incidenteel.
Als we de meldingen hier extrapoleren is er toch duidelijk een capaciteitsprobleem in meer dan enkele VLANs?
En aan de snelheden die mensen rapporteren te merken moet je toch eerder pro-actief ingrijpen?
Hopelijk werkt Proximus ook wat mee en is het snel in orde voor iedereen.
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

Ik heb daarnet een downloadsnelheid van 8-10MB/s mogen aanschouwen, dus voor mij lijkt het probleem voorlopig opgelost. Fingers crossed..
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Blij voor jou maar hopelijk blijft het zo want bij mij is het ook weeral aan het zakken nadat het 2 een tweetal dagen goed heeft gelopen.
Heb een screenshotje van de metingen bijgezet van deze maand.
Schermafbeelding 2019-05-03 om 07.04.41.png
Internet via Mobile Vikings
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

jphermans schreef:Blij voor jou maar hopelijk blijft het zo want bij mij is het ook weeral aan het zakken nadat het 2 een tweetal dagen goed heeft gelopen.
Heb een screenshotje van de metingen bijgezet van deze maand.
Dat ziet er inderdaad niet echt normaal uit. Heel vreemd dat men mij heeft kunnen helpen en u niet..
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

Het probleem is bij mij ook teruggekeerd.
Bijlagen
speedtest_06.05.2019_2.png
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Hier voor het eerst ook, al haal ik ~50 a 60Mbit download. Al voor een goed aantal uren eigenlijk.
Ik had er eerst geen last van (haalde gewoon m'n syncspeeds) maar sinds vandaag dus wel.

EDIT: Hmm, naar de edpnet speedtest server is de speed minder hard gezakt dan de rest.
Afbeelding

Afbeelding
Nog altijd best voldoende natuurlijk, maar niettemin minder dan vroeger :P

Hmm, na een paar servers getest te hebben zie ik wel dat de speedtest servers minder "aangetast" zijn dan bv een eweka usenet download of linux ISO's downloaden van belnet. Dan toch een QoS ergens tussenin?

EDIT2: Hmm, niet veel nadat ik dit gepost had schommelen m'n connections meer richting 50-70. We zullen zien wat morgen brengt.
50 a 70Mbit download is zoals ik al gezegd heb nog altijd veel beter dan anderen hier en nog altijd zeer voldoende voor 90% van het surfgedrag maar het is gewoon de eerste keer dat ik ook zie dat er capaciteits/peering/... problemen zijn. Ik haalde gewoon eerst zo goed als altijd de lijnsnelheden.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Hier haal ik ook nooit mijn 100/35 syncspeed .
ook wel vaak drops in speed ... met new binaries haal ik ook nooit de max speed zoals ik vroeger wel kon ..
Dus ik vermoed toch ergens cap of qos of vlan die volloopt ..
Bijlagen
edp-net-speedtest.png
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

Momenteel 58Mbps volgens speedtest.net, echter 500KB/s download. Het rare is dat downloads via https://mirrors.dotsrc.org/ aan volle snelheid gaan voor mij (8-9MB/s), terwijl elke andere site die ik kan vinden traag gaat..

Volgens de support van EDPnet zou ik eerstdaags beterschap moeten ondervinden, ik hou het in de gaten..
Kitt schreef:Hier haal ik ook nooit mijn 100/35 syncspeed .
Gekregen van de support van EDPnet:
Beste,

U mag er redelijkerwijs van uitgaan dat u (in goede omstandigheden, tijdens de daluren) kunt down- en uploaden aan ongeveer 80 % van de synchronisatiesnelheid van uw modem. 20 % van de capaciteit van uw lijn gaat namelijk sowieso verloren aan atm- en ip-overhead (controlepakketten).
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

hmmh dat er beetje overhead is kan idd .. maar 20% lijkt me veel ...
Upload haal ik soms bij momenten 32-33mbit ..en dan zakt het weer naar 20mbit ofoz .. ja zelfs snachts op 1u30 etc ..
Ook soms een paar piekjes tot 87-88mbit en dan weer drop .
Mijn vorige vdsl providers scarlet/proximus/billi haalde ik meestal wel (bijna) de sync speed ..
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Kitt schreef:Hier haal ik ook nooit mijn 100/35 syncspeed .
ook wel vaak drops in speed ... met new binaries haal ik ook nooit de max speed zoals ik vroeger wel kon ..
Dus ik vermoed toch ergens cap of qos of vlan die volloopt ..
Buiten de drops, zie je wel een heel regelmatig terugkerende tendens in jouw grafiek:
  • - je hoogste snelheid haal je dagelijks in de blokken tussen 00.00 en 12.00 (of meer specifiek tussen 24.00 en 08.00).
    - de laagste snelheid zie je dagelijks in de blokken tussen 12.00 en 24.00
Dit lijkt mij duidelijk te wijzen op een oververzadiging, waarbij jouw snelheid daalt tijdens de piekperiodes?

In geval van EDPNet zie ik theoretisch 3 plaatsen waar een oververzadiging zou kunnen plaatsvinden:
  1. de bandbreedte die EDPNet bij Proximus huurt per LEX.
    Als EDPNet bijvoorbeeld 40.000 of 50.000 Internet klanten heeft (ik zeg zomaar een getal ter illustratie, en er zijn misschien wel 10.000 ex-Dommel klanten bijgekomen), en er zijn 650 LEX'en (VLANs), dan is dat gemiddeld 60-75 klanten per LEX. EDPnet moet hier dus voldoende bandbreedte voorzien om 60-75 klanten "comfortabel" internet aan te bieden. Het is waarschijnlijk financiëel niet haalbaar om hier iedere klant 24/24 100% van de snelheid te garanderen, er is dus altijd enige vorm van "overbooking".
  2. de bandbreedte vanaf de POP's naar het EDPnet netwerk.
    De data vanuit de 650 VLAN's verspreid over België wordt door Proximus verzameld in 5 regioname afname punten (POP's), waar EDPnet de streams afhaalt, en via hun eigen glasvezel naar hun netwerk brengt.
    Als je terug hetzelfde rekensommetje maakt (fictieve cijfers ter illustratie), dan zijn dat gemiddeld 8.000-10.000 klanten per POP.
    Ook hier moet EDPNet zorgen voor een voldoende bandbreedte (1 Gbps? 10 Gbps?) ...
  3. last but not least: de uplink naar Internet.
    hier kunnen ook beperkingen zijn (drukte op de nodes, peering, ...) ?
@Kitt
Welke servers gebruikt jouw speedtest in bovenstaande grafiek?
Als je dat eens een weekje zou laten draaien, maar alleen naar de EDPNet servers, dan zou je al duidelijk zien of er een VLAN verzadiging is, of dat het "probleem" zich verder situeert (uplink naar internet) ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:32, in totaal 1 gewijzigd.
franjo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 193
Lid geworden op: 20 jun 2006, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 14 keer

Hier in Brussel hetzelfde probleem .
Heb EDPnet logfiles gezonden en kreeg deze min of meer bevredigende antwoorden

We hebben de files met de screenshots nagekeken en zien dat de lage profiel steeds voorkomt tijdens de piekuren wanneer veel mensen online komen via het centrale waaraan u staat aangesloten.
Helaas kunnen we de maximum niet garanderen aangezien de VLAN wordt verdeelt tussen meerdere gebruikers.
Alsook zien we geen VLAN overbelasting in uw buurt en het probleem ligt puur aan veel users op het centrale.


"Alsook zien we geen VLAN overbelasting in uw buurt en het probleem ligt puur aan veel users op het centrale"
Is veel users op de de centrale waardoor de snelheid aanmerkelijk zakt geen overbelasting?

Er is geen overbelasting van uw VLAN, daardoor dat we die ook niet kunnen upgraden helaas.
Lage profiel heeft te maken met de piekuren.
Overbelasting wordt herkend indien de capaciteit van uw VLAN wordt lager dan de snelheden van gebruikers.
De VLAN staat geconfigureerd op 600 Mbps en de maximale overbelasting gaat niet hoger dan 565 Mbps.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Het zoveelste bewijs dat VDSL providers serieus oversellen .. een 600mbit vlan als daar 6 users op zitten met 100mbit sync kan je die in theorie al vol trekken .. ( Billi had maar 100mbit ier in de regio en heeft die destijds ook upgedrade ...)
Is vermoedelijk het voordeligst om de bandbreedte van die vlans zo laag mogelijk te houden ...
Natuurlijk zijn het niet allemaals users zoals wij ..
Toch wel schrijnend als je dan hoort van een nederlander dat hij 500/500 fiber to home heeft voor ongeveer zelfde prijs ...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Kitt schreef:Het zoveelste bewijs dat VDSL providers serieus oversellen .. een 600mbit vlan als daar 6 users op zitten met 100mbit sync kan je die in theorie al vol trekken .. ( Billi had maar 100mbit ier in de regio en heeft die destijds ook upgedrade ...)
Is vermoedelijk het voordeligst om de bandbreedte van die vlans zo laag mogelijk te houden ...
Natuurlijk zijn het niet allemaals users zoals wij ..
Toch wel schrijnend als je dan hoort van een nederlander dat hij 500/500 fiber to home heeft voor ongeveer zelfde prijs ...
Wat is de kans dat 6 woningen op hetzelfde moment 100Mbps trekken?

@NL
Als je jaloers bent op de 500/500 prijzen in NL, vergelijk de ruimtelijke ordening en de gemiddelde woonoppervlakte in NL met die in BE.
De verspreide bebouwing en chaos zorgen voor veel hogere kosten.
Daarbovenop komt nog eens de politieke keuze om het duopolie vooral niets in de weg te leggen, wat de prijzen in BE alvast niet verlaagd.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Het enige rare is dat er toch ook al een paar vergelijkbare meldingen van Proximus klanten gekomen zijn?
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

Kan iemand mij eens uitleggen waarom downloads van https://mirrors.dotsrc.org/ bij mij aan volle snelheid gaan, maar al de rest niet? Bijvoorbeeld: https://mirrors.dotsrc.org/linuxmint-cd ... -64bit.iso

Ook, wanneer ik bijvoorbeeld Ubuntu download van de officiële site gaat deze slechts aan enkele honderden KB/s, maar wanneer ik 8 ISO's tegelijkertijd download van dezelfde site gaan ze elks apart aan dezelfde trage snelheid, maar samen halen ze meer dan 2MB/s. Dat zijn dan links waar ik normaal gezien 8-10MB/s kan halen in normale omstandigheden. Misschien haal ik 8MB/s als ik er 25 tegelijk download, maar geen zin om dat te testen. :-)

Screenshots bijgevoegd..
Bijlagen
single_download.png
meerdere_downloads.png
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Traffic shaping of een uplink dat van hun vol zit. Waarschijnlijk hun transit dat vol zit.
Happiness
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 apr 2019, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

@Joachim, mijn kennis zei voorlopig stoppen met investering in luxe boten en vliegtuigen. Koop a.u.b. meer bandbreedte... grapje :lol: :lol: :beerchug:
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Komt hier binnen aan gelimiteerde 8MB/s (op 100Mbit connectie), zowel als gewone download in PaleMoon, als in Firefox met een multithreaded download manager.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Heb vandaag een mail gekregen van EDpnet dat ze een vlan upgrade hebben laten doen voor mijn lijn. Hierbij zie ik dat deze nu redelijk stabiel is maar de snelheden die ik in het begin (eind 2017) haalde (90/30) zit er niet meer in. Blijft op een 25 - 40/30. Wel spijtig maar hopelijk toch nog voldoende voor streaming van films (Netflix, Vrtnu en iptv).
Internet via Mobile Vikings
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

cptKangaroo schreef:Komt hier binnen aan gelimiteerde 8MB/s (op 100Mbit connectie), zowel als gewone download in PaleMoon, als in Firefox met een multithreaded download manager.
Via IPv4 komt de download inderdaad binnen tegen volle snelheid (10.4MB a 11MB/s) hier. Over IPv6 mag ik al blij zijn met enkele honderden KB's/s.
Het ligt dus misschien gewoon aan hun kant :P.

Aan IPv6 zelf van edpnet ligt het trouwens niet zozeer. Net even getest met een server die we hebben in duitsland bij Hetzner en haal dezelfde speeds daar over v4 dan v6.
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

cptKangaroo schreef:
Komt hier binnen aan gelimiteerde 8MB/s (op 100Mbit connectie), zowel als gewone download in PaleMoon, als in Firefox met een multithreaded download manager.
Dat noem ik "volle" snelheid, vergeleken met 300KB/s. Mijn download ging daarnet ook gemiddeld tegen 8MB/s, maar is na een tijdje zelfs gecrasht. Alles ok bij de 2e poging..

Ik heb trouwens geen IPv6 ingesteld.
Bijlagen
download crash.png
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 400
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 12 keer

Mijn proximus start 60/4 zitten ook regelmatig uitschuivertjes.
download speed.PNG
GeertD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jan 2017, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 6 keer

proxi.JPG
Ik heb een 100/25 profiel bij edpnet en als ik download haal ik meestal de volle 100%
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Ik haal tegenwoordig 's avonds (vanaf ik thuis kom, rond 17u30-17u45 (geen idee van wanneer het begint), tot laat (= middernacht)) een snelheid van 30Mbps. Daarna heb ik terug 90Mbps. edpnet zegt dat er geen probleem is met de capaciteit van de VLAN (die ze hebben geupgrade van 100Mbps naar 160Mpbs), maar dat dit te wijten is aan de grotere behoefte tijdens de piekmomenten. Ik vind het niet normaal dat de hele avond een 'piekmoment' is waardoor ik maar 1/3 van mijn snelheid haal. Ik kan dus alleen de geadverteerde snelheid halen wanneer iedereen slaap (ikzelf inclusief dus...)? Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

Volgens edpnet kunnen ze hier niets aan doen... Einde verhaal...

Ik haal op dit moment (00u30) nog steeds maar 30Mbps. Is dit nog steeds een 'piekmoment'? Ik weet trouwens niet wat de snelheid overdag is, terwijl ik aan het werken ben. Ik zal dit het komende weekend goed in het oog blijven houden, maar ik heb niet al te veel hoop.
Wat kan ik hier nog aan doen?

Edit: zie bijgevoegde afbeelding van de laatste testen. Op dit moment (bijna 01u00) begint de snelheid weer (voorzichtig) wat te stijgen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Ik heb dit ook en hetzelfde antwoord van edpnet. Was zelfs bij momenten slechter. Maar ja zullen er mee leren leven zeker.
Internet via Mobile Vikings
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”