Voip via smartphone

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
staaf
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jul 2017, 18:23

Hallo;

Ik ben in het bezit van een fritzbox 7360, en heb bij edpnet de telephony optie. Op de fritzbox bel ik nu in via een Siemens Dect Voip telefoon.

Is er een mogelijkheid om via de smartphone te connecteren via de Fritzbox om zo de vaste lijn te kunnen gebruiken?
Om mijn vraag concreter te maken: Kan ik op vakantie via mijn mobiele data van mijn smartphone inloggen op de Fritzbox om zo via de voip van edpnet te bellen naar het buitenland?
Lukt dit? Of zijn er andere alternatieven?
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat lukt als je een VPN verbinding hebt naar je fritzbox.
Zelf gebruik ik op een Galaxy Note 8 L2TP/IPSec PSK vnp naar mijn FreePBX centrale en ik bel met ZoiPer Pro.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
staaf
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jul 2017, 18:23

Wow,
Dit is even Chinees voor mij.... Heb ik een VPN? Geen idee eigenlijk.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Kan ook zonder VPN:
Maak een IP telefoon aan en ga bij zijn instellingen naar 'account information'. Vink het vakje 'Allow registration from internet' aan.
Kies zeker een sterk wachtwoord als je dit doet!

Alsook kan het nuttig zijn om het aantal oproepen naar het buitenland te limiteren zodat de fitz automatisch nummers blokeerd als deze abnormaal veel gebeld worden.
voipextern.png
Laatst gewijzigd door MaT 01 apr 2019, 21:21, in totaal 1 gewijzigd.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

In theorie lukt dat ja...
Ik heb het opgegeven omdat de kwaliteit toch niet was wat ik ervan hoopte.
Ingebouwde android SIP lijkt een handige functie, maar had toch vaker registratieproblemen dan een afzonderlijke app.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
staaf
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jul 2017, 18:23

Ik zit nu ook de Betamax opties te bekijken, freevoipdeal en dergelijke. Mogelijks dat dat ook een optie is.
Ik heb een familielid dat in Thailand verblijft voor het werk. Momenteel bel ik via edpnet via de vaste telefoon thuis.
Binnenkort vertrek ik ook voor een maand naar het buitenland, echter bellen via Proximus naar Thailand kost een klein fortuin :cry:

Hier zoek ik dus een alternatief voor.
Gebruikersavatar
monty_burns_007
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 maa 2010, 19:09
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Er is een App van AVM zelf die van de smartphone een fritzbox VoIP telefoon maakt. Denk FritzFon of dergelijke.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

http://www.voip-comparison.com/betamax_ ... iland.html

Voippro is bij de meest voordelige, gebruik ik sinds jaren naar alle tevredenheid. Geen verschil met gewone lijn te merken. Is wel niet de goedkoopste...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

De TS heeft eigenlijk 2 vragen:
  • 1) hoe hij zijn Smartphone kan gebruiken om te bellen via zijn Fritz!Box.
    2) hoe hij goedkoop naar Thailand kan bellen (van onderweg).
1. Smartphone gebruiken om te bellen via de Fritz!Box.
  • Download de FRITZ!App Fon (beschikbaar voor Android en IOS: https://nl.avm.de/producten/fritzapps/fritzapp-fon/
  • Installeer de App vanuit je thuisnetwerk. Er wordt vol automatisch een nieuw "toestel" aangemaakt op je Fritz!Box.
  • Ga naar de Telefonie instellingen van de Fritz!Box en stel de details in voor dit toestel (welke lijn uitgaand, inkomende nummers, ...).
2. VPN instellen.
  • Maak een nieuwe Fritz!Box user aan (user-id, paswoord).
  • Geef deze user VPN rechten, en noteer of druk de VPN instellingen af.
  • Stel deze VPN op jouw Smartphone (Android of IOS) - volg de instructies zoals uitgelegd in de VPN Sheet.
Als je nu onderweg bent, en je hebt internet (WiFi of 4G) dan moet je eerst een VPN verbinding maken met de Fritz!Box thuis, en dan de FRITZ!App Fon starten. Deze zal zich automatisch verbinden met jouw Fritz!Box, en je kan bellen, gebeld worden of "intern" bellen (naar jouw DECT thuis).

3. Goedkoop bellen naar Thailand.
  • Zoek in de Betamax vergelijkingstabel de goedkoopste provider naar Thailand (met HotVoip bel je al voor 0.3 cent/minuut naar Thailand).
  • Maak een account aan, en zet er een klein bedrag op (vb 10 EUR).
  • registreer je eigen telefoonnummers (vaste lijn, GSM), zodat je dit nummer kan gebruiken als CLIP (nummerweergave).
  • stel deze provider in je Fritz!Box, en via de kiesregels (dialing rules) kan je opgeven dat gesprekken naar Thailand (0066) via HotVoip moeten gaan.
  • Via de VPN en de App kan je nu naar Thailand bellen via de Fritz!Box.
  • Installeer ook de Betamax App (https://www.mobilevoip.com/): beschikbaar voor Android en IOS.
  • Stel de MobileVoiP App in met je HotVoip user en paswoord.
  • Nu kan je met deze App ook goedkoop bellen (en heb je VPN via thuis niet nodig).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Krijg je de logingegevens van edpnet? Want dan heb je helemaal geen Fritzbox of VPN nodig. Als ze dat wel afgeschermd hebben zou ik een goedkope betamaxkloon gebruiken. Bijvoorbeeld Frynga, het komt met een app dus ook prima onderweg te gebruiken.
staaf
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jul 2017, 18:23

Allemaal reeds bedankt.

- Bellen met de smartphone (thuis) via de Fritzbox heb ik werkend. :-)
- Met edpnet bel ik voor 0.06€ per minuut naar Thailand, ik weet niet of het mogelijk is op de voip-gegevens van Edpnet in te vullen in de ene of de andere app. Het lijkt me wel dat ik de gegevens hiervoor heb.
- Ik lees ook dat je kan werken met het call back principe, hiervoor zou ik volgens mij zelfs geen data nodig hebben. Ik zou dan evt kunnen inbellen op een belgisch nummer (roaming is toch afgeschaft).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

staaf schreef:Bellen met de smartphone (thuis) via de Fritzbox heb ik werkend. :-)
Perfect. Nu nog de VPN werkend krijgen, en je kan ook bellen van onderweg (aan het gunstige EDPNet tarief) ...
staaf schreef:Met edpnet bel ik voor 0.06€ per minuut naar Thailand, ik weet niet of het mogelijk is op de voip-gegevens van Edpnet in te vullen in de ene of de andere app. Het lijkt me wel dat ik de gegevens hiervoor heb.
Ik zou dat niet doen ...
  • a) ik denk niet dat je met de EDPNet login op 2 verschillende plaatsen aangemeld kan zijn (geen meerdere registraties op 1 account).
    b) de EDPNet VoIP server is waarschijnlijk alleen bereikbaar vanaf een EDPNet internet lijn.
staaf schreef: Ik lees ook dat je kan werken met het call back principe, hiervoor zou ik volgens mij zelfs geen data nodig hebben. Ik zou dan evt kunnen inbellen op een belgisch nummer (roaming is toch afgeschaft).
Als je de Mobile Voip App hebt geïnstalleerd, dan kan je bij ieder gesprek kiezen voor:
  • - VoIP Call: je belt direct via de App naar de bestemmeling.
    - Call back: nadat je het nummer ingegeven hebt, belt de provider jou terug en verbindt je door met de bestemmeling (je betaalt hierbij 2 gesprekken: het gesprek naar jouw GSM en het gesprek naar de bestemmeling, beide aan de betamax tarieven).
    - Local access: je belt een lokaal nummer (er zijn lokale nummers in ieder land), daarna kan je het nummer van de bestemmeling ingeven.
"Call back" en "inbellen op een lokaal nummer" zijn 2 verschillende methoden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
zjazjoe
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2011, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Ik gebruik voiptiger na betamax voip gebruikt te hebben. Voiptiger had voor mij stabielere connecties.

Ik gebruik het trouwens ook met de vaste lijn. Inkomend met edpnet uitgaand met voiptiger. Werkt perfect.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zelf veel gebruik gemaakt van de call back van betamax.
Je betaalt een connectiekost, vroeger 3,9ct, alle bedragen zonder BTW. En dan een prijs voor de opgeroepen en een prijs voor de oproeper en dit is verschillend gezien elk een Telco heeft in een ander land.
Voor gesprekken van 10min en meer interessant. De kwaliteit is gelijk aan gsm gesprekken. Wat je wel eens hebt is dat het gesprek niet goed tot stand komt en dan heb je 3,9ct aan je rekker.
Normaliter koop je krediet aan met BE BTW echter er zijn resellers op de markt waarbij geen noemenswaardige hogere kost gerekend wordt en al zeker geen bankkosten.
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

philippe_d schreef:Perfect. Nu nog de VPN werkend krijgen, en je kan ook bellen van onderweg (aan het gunstige EDPNet tarief) ...
Hoe doe ik dit op fb7360? Kun je dit meer gedetailleerder uitleggen, aub?
Dit lijkt me wel interessant om te kunnen doen; bellen via die vpn...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een klein stappenplan (zonder grote details):
  • Zorg ervoor dat de FB7360 vanuit het internet bereikbaar is. Dat kan door een dyndns account in te stellen (Internet > Permit Access > dyndns) of door een MyFRITZ! account aan te maken (Internet > MyFRITZ!Fritz! Account).
    Hiermee maak je dat jouw FB bereikbaar is via zijn dyndns naam of zijn xxx.myfritz.net naam.
  • Maak in de FritzBox een nieuwe gebruiker aan (System > Fritz!Box Users > Add User), of bewerk een bestaande user.
  • Op de User Account Pagina, onder Rights, de optie "VPN connections to the FRITZ!Box are permitted" aanvinken.
  • Daarna de link openen "Show VPN Settings". Druk deze pagina of, of bewaar de gegevens (in PDF).
Tot zover de aanpassing in de Fritz!Box. Nu nog de VPN aanmaken op jouw Smartphone:
  • Volg gewoon de stap-voor-stap instructies die je hierboven hebt bewaard
  • Eerst moet je een nieuw VPN profiel aanmaken op jouw Smartphone (éénmalig)
  • Daarna moet je de een VPN verbinding maken (met gebruikersnaam en wachtwoord). Je hebt hier de keuze om je gebruikersnaam en wachtwoord op te slaan, of telkens opnieuw in te geven
Tot zover de aanpassingen aan je Smartphone.
Eens je verbonden bent met de VPN, krijgt jouw Smartphone een lokaal IP adres (vb 192.168.178.201), en kan je alles doen wat je anders thuis kan doen. Je surft dan ook (versleuteld) via jouw thuisinternet, je kan bellen via het thuisnetwerk ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

philippe_d schreef:Eens je verbonden bent met de VPN, krijgt jouw Smartphone een lokaal IP adres (vb 192.168.178.201), en kan je alles doen wat je anders thuis kan doen. Je surft dan ook (versleuteld) via jouw thuisinternet, je kan bellen via het thuisnetwerk ...
Zo doe ik het ook al lang. Niets dan voordelen. Vanop een vakantiebestemming mijn NAS opstarten/afsluiten, telefoon gebruiken, VRTnu kijken...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Via VPN is inderdaad de beste weg. Ik ben nu wel op zoek naar een veilig alternatief om Fritz!Fon app te gebruiken buitenshuis, als je thuisverbinding geen publiek ip-adres meer krijgt (bv Tadaam). Enig idee hoe je dan de Fritz!Fon kunt gebruiken zonder je ip-telefoontoestel vrij te geven op het internet? Ik dacht via de Myfritz account maar lijkt toch niet evident.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”