Dynamisch IP-adres?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

Woensdag overgestapt van Dommel. Op mijn besteloverzicht staat dat ik een dynamisch IP-adres zou krijgen, echter zit ik al sinds woensdag met hetzelfde IP.. Bij Dommel was dit bijna elke dag verschillend. De connectie verbreken helpt niet. Iemand een idee of dit normaal is/of dit nog in orde komt/wat ik kan doen?

Ik hou er echt niet van om op deze manier heel gemakkelijk getraceerd te kunnen worden door allerlei partijen tijdens mijn dagelijks internetgebruik (zoals bv. trackers).. :-(
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

En anderen hebben dan weer liever dat het IP zo lang mogelijk hetzelfde blijft. Je kan dit waarschijnlijk wel oplossen door een nieuwe connectie te maken voordat je oude verbroken is.
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

depeje schreef:Je kan dit waarschijnlijk wel oplossen door een nieuwe connectie te maken voordat je oude verbroken is.
Heb ik al geprobeerd, zonder succes.
vdps
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 jan 2017, 00:47
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

TomMe schreef:Woensdag overgestapt van Dommel. Op mijn besteloverzicht staat dat ik een dynamisch IP-adres zou krijgen, echter zit ik al sinds woensdag met hetzelfde IP.. Bij Dommel was dit bijna elke dag verschillend. De connectie verbreken helpt niet. Iemand een idee of dit normaal is/of dit nog in orde komt/wat ik kan doen?

Ik hou er echt niet van om op deze manier heel gemakkelijk getraceerd te kunnen worden door allerlei partijen tijdens mijn dagelijks internetgebruik (zoals bv. trackers).. :-(
Ah ja, dommel... zijn failliet gegaan, niet? Weer één die de weg opgegaan is van Evonet (vroegere xs4all). Tjah, 't is blijkbaar moeilijk overleven voor de kleintjes/budget providers... hoewel ik gehoord heb, dat het vooral de fout is van het nieuw management daar bij dommel, toen het overgenomen werd in 2017. Die hebben in record-tempo heel de boel verkloot. Nu ja... behalve voor mobile raakt het mij niet echt, want ik zit al meer dan een decennium bij Edpnet, en ik moet zeggen, ik ben daar wel behoorlijk tevreden over. De helpdesk is - enfin, de eerste lijn toch - wel wat aan het afzwakken, met mensen die het nederlands niet helemaal machtig zijn, blijkbaar (Outsourcing? Waarom doen providers dat toch steeds? Sparen ze daar zoveel mee uit?), maar hun tweede lijn is nog steeds capabel. Snelheden zijn deftig, lijn is stabiel, kostprijs is laag... er zijn dus beslist voordelen om bij edpnet te gaan. Ik denk dat de overstap je wel zal bevallen (en ik denk trouwens ook dat providers zoals edpnet er nu een heel pak bij gaan krijgen van dommel).

Wat je vraag over het IP-adres betreft; de meeste mensen zoeken nu net WEL een vast IP adres ;-). Maar goed, dat is geen antwoord op je vraag, en ik vind het zelf frustrerend om naast-de-kwestie antwoorden te krijgen, dus:

Er zijn twee 'normale' mogelijkheden om je adres geforceerd te wijzigen:

1)de lijn fysiek onderbreken (uitpluggen) of alle apparatuur die er gebruik van maakt afzetten/uitschakelen, en terug opstarten - best een minuutje wachten, echter, vooraleer je terug opstart.
2)de command prompt gebruiken en "ipconfig /renew" er in typen; dat commando beveelt je DHCP client om te heronderhandelen over een IP adres met de DHCP server op je router, met als gevolg dat je een nieuw adres krijgt.

Tweede optie is de minst ingrijpende.

Alsook; als je spreekt over trackers op websites, raad ik eigenlijk Ublock of een gelijkaardige spamfilter aan.

Hopelijk helpt dit antwoord je wat.
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

Ik ben vroeger nog klant geweest bij EDPnet. Ik was niet ontevreden, maar Dommel had toen voor mij een beter aanbod. De laatste tijd ging het echter bergaf: usenet weg, webspace weg, webmail bugs, support reageerde niet op vragen, verbindingsproblemen..en dan nu stopzetting van de dienst.

Werkt die "ipconfig /renew" niet enkel voor mijn intern netwerk? De lijn fysiek onderbreken (stekker uittrekken gedurende 1 minuut en dan terug insteken) helpt in elk geval niet. Reconnecten in mijn Fritzbox ook niet.

Waarom prefereren zoveel mensen dan een statisch IP-adres? Draaien zij dan allemaal één of andere server?

Ik gebruik inderdaad ook uBlock Origin, maar die zal hoogstwaarschijnlijk niet alles blokkeren. Mijn browser fingerprint zal ook wel de ronde doen, met of zonder dynamisch IP. Het is een complex onderwerp waar ik mezelf nog in aan het verdiepen ben, maar ik heb de indruk dat met een statisch IP-adres andere voorzorgen ook niet echt veel zin hebben..
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Die 2de optie die je aangeeft is helemaal niet correct.

Met /release en /renew krijg je zo goed als nooit een nieuw IP adres, omdat het MAC adres van je netwerkkaart een tijdje in de tabellen van de DHCP server bewaard blijft. Als die periode nog niet voorbij is, en er intussen geen andere host een IP adres gevraagd heeft aan de DHCP server krijg je gewoon hetzelfde IP adres. Het is de DHCP server die beslist welk IP adres je krijgt, niet de host.

Daarenboven als je een router gebruikt, dan heb je op je computer een intern IP adres, en geen publiek (en dan zelfs dat publiek kan nog achter CGNAT zitten) en dan maakt die /release helemaal niets uit. Dat is dus alleen als je een PPPoE opbouwt van op je Windows computer.

Graag alleen juiste informatie verspreiden alstublieft!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

TomMe schreef:I maar ik heb de indruk dat met een statisch IP-adres andere voorzorgen ook niet echt veel zin hebben..
zonder die "andere voorzorgen" maakt een vast of dynamisch ip geen enkel verschil.

voor het gros van de zaken maakt fixed of dynamisch niet uit als eindgebruiker.
en ook als je het zou doen om anoniem te blijven maakt het niet uit (gerecht kan altijd via de provider opvragen wie welk ip op welk moment had)

wil je gewoon van de "rommel" op internet af: ad blockers en co (eventuele ip blacklists etc)
wil je (relatief) anoniem surfen: tor en co (maar dat valt eveneens grotendeels te tracken als je het 'gewone' internet opgaat)
wil je echt anoniem zijn.... internet buitengooien (en gsm, en tv, en auto, en ....)

dat een vast ip echt veel makkelijker te binden is aan een persoon dan een dynamisch (of semi-dynamisch) is tegenwoordig, met al de andere mogelijkheden vogens mij wat achterhaald.

@selder: ben het grotendeels eens, maar vroeg me nu af.... kan een host in theorie ook geen ander adres forceren als die een NACK zou sturen op de offer van het vorige ip? (maar dat is nog steeds geen oplossing voor de topic starter)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Splitter schreef: dat een vast ip echt veel makkelijker te binden is aan een persoon dan een dynamisch (of semi-dynamisch) is tegenwoordig, met al de andere mogelijkheden vogens mij wat achterhaald.
Idd, tracken puur op basis van IP is allesbehalve accuraat, zelfs voor statische IP's. Statisch IP betekent immers niet statische persoon: er kunnen meer mensen achter een statisch IP zitten.

IP wordt vooral gebruikt voor geolocation, maar voor tracking is de fideliteit zeer laag.
Splitter schreef: @selder: ben het grotendeels eens, maar vroeg me nu af.... kan een host in theorie ook geen ander adres forceren als die een NACK zou sturen op de offer van het vorige ip? (maar dat is nog steeds geen oplossing voor de topic starter)
NAK is een server->client bericht, niet omgekeerd. Je bedoelt DECLINE? Je kan proberen, veel kans dat je toch weer hetzelfde IP krijgt nadien.

Wil je een nieuw IP, spoof de MAC, maar dat gaat in een ISP-setting niet altijd pakken.

Noot dat sommige dhclient implementaties DISCOVER vaak initieel overslaan en meteen het vorige IP opnieuw requesten, wat vaak geACKt wordt als het nog steeds vrij is (zelfs als de server anders een ander IP zou geven). Als dat IP geNAKt wordt gaan ze wel in DISCOVER.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Je bent toch zeker dat het over je extern IP gaat, correct?

Tenzij je voor een VDSL Pro abbo gaat zou je normaalgezien bij elke nieuwe PPPoE connectie een nieuw extern (v4) adres moeten krijgen. Dat is bij mij toch het geval.
Je IPv6 range echter is static.

Ik vond het feit dat ik nog met m'n oude speedconnect+ een fixed IP had goed, maar om daar nu 15+€ (terug) ervoor bij te gaan betalen voor enkel dat is wat veel.
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

GuntherDW schreef:Je bent toch zeker dat het over je extern IP gaat, correct?
Als ik bij "my edpnet" ga kijken kan ik bij de betreffende sessies zien dat het IP-adres steeds hetzelfde is.

Tracking door professionele trackers buiten beschouwing gelaten kunnen 2 accounts toch aan elkaar gelinkt worden met een statisch IP-adres? En als men steeds met hetzelfde IP-adres maar een andere browser fingerprint dezelfde website(s) bezoekt, zal het toch niet moeilijk zijn om daar ook de link te leggen?
Laatst gewijzigd door TomMe 30 maa 2019, 16:41, in totaal 1 gewijzigd.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Wat voor abbo heb je dan? VDSL XL/XS of VDSL Pro?


Alsook wordt tracking adhv IP niet zo echt vaak meer gedaan denk ik, browser fingerprinting en (super)cookies wordt veel vaker gedaan.
Bij mij ziet het er bijvoorbeeld zo uit. Elke keer een nieuw extern IP.
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

Da's een feit. Maar omgekeerd gezien, moest iedereen een statisch IP-adres hebben, was iedereen uniek herkenbaar op internet. De "fideliteit" is misschien laag, maar toch niet onbestaande?

Dat professionele trackers algoritmes hebben ontwikkeld waarbij een IP-adres niet meer zo van belang is begrijp ik. Ik heb onlangs zelfs gelezen dat met bepaalde methodes elke computer ter wereld als uniek te indentificeren valt op het internet. Maar er zijn nog zoveel gevallen bedenkbaar waarbij informatie toch nog mogelijk gelinkt kan worden op basis van een IP-adres.

Het betreft een VDSL XL abbonnement. En bij mij ziet die lijst er dus anders uit. Van 27/03 tot 30/03 heb ik steeds hetzelfde IP-adres.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Dat identificeren is vrij makkelijk te checken eigenlijk.

https://amiunique.org/
Je kan daar een testje laten doen om te zien hoe "uniek" je browser fingerprint is. Vaak is dat unieker dan je denkt.

Als je echt elke keer hetzelfde IP krijgt, lucky you. Wil je wisselen? :P
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

GuntherDW schreef:Dat identificeren is vrij makkelijk te checken eigenlijk.

https://amiunique.org/
Je kan daar een testje laten doen om te zien hoe "uniek" je browser fingerprint is. Vaak is dat unieker dan je denkt.
Weet ik. Ik gebruik soms Panopticlick maar zonder TOR valt het resultaat daar altijd tegen. Wat die uniekheid betreft wordt je browser ook enkel maar gecheckt tegen andere browsers die die website bezocht hebben, en dus niet tegen alle browsers die actief zijn op het internet..
Als je echt elke keer hetzelfde IP krijgt, lucky you. Wil je wisselen? :P
Absoluut. :P

Misschien is het iets dat nog aangepast moet worden omdat ze mij rap rap een connectie hebben gegeven zoals zovele andere nieuwe klanten. Maar het is dus duidelijk niet normaal. Ik heb een ticket aangemaakt. En ik zal de stekker misschien ook nog eens uittrekken..
vdps
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 jan 2017, 00:47
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

selder schreef:Die 2de optie die je aangeeft is helemaal niet correct.

Met /release en /renew krijg je zo goed als nooit een nieuw IP adres, omdat het MAC adres van je netwerkkaart een tijdje in de tabellen van de DHCP server bewaard blijft. Als die periode nog niet voorbij is, en er intussen geen andere host een IP adres gevraagd heeft aan de DHCP server krijg je gewoon hetzelfde IP adres. Het is de DHCP server die beslist welk IP adres je krijgt, niet de host.

Daarenboven als je een router gebruikt, dan heb je op je computer een intern IP adres, en geen publiek (en dan zelfs dat publiek kan nog achter CGNAT zitten) en dan maakt die /release helemaal niets uit. Dat is dus alleen als je een PPPoE opbouwt van op je Windows computer.

Graag alleen juiste informatie verspreiden alstublieft!
Ik zie dat het spreekwoord "De beste stuurlui staan altijd aan wal." nog niets van zijn kracht ingeboet heeft...

Voor alle PC's rechtstreeks verbonden met kabel of DSL modem kan dat zeker werken, als er geen andere toestellen ook nog actief zijn. Een router kan zo'n actief toestel zijn, maar in dat geval moet men dit uitvoeren op de router. Wat Mac adres betreft; dikwijls is er een "Clone MAC Address" optie.

Dat het niet altijd onmiddellijk lukt, zal wel, maar het *kan* lukken hiermee, vooral als men enige tijd wacht en niet onmiddellijk een renew doet. In feite geef je het zelf al aan met je uitleg; als ondertussen er wél al een andere host dit opgevraagd heeft, zal je wél een ander adres krijgen. De poster vroeg om mogelijke manieren, wel, dit is er één van. Een niet perfecte oplossing is nog altijd beter dan géén oplossing.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

vdps schreef:Ik zie dat het spreekwoord "De beste stuurlui staan altijd aan wal." nog niets van zijn kracht ingeboet heeft... [...]
Als 22ste bericht kan dat wel tellen tegen "ne groene" :-) En deze kapitein heeft zo'n slordige 25 jaar ervaring met "internet".

Wat jij beschrijft kan inderdaad een optie zijn, maar ik zie de topicstarter nergens vermelden dat hij van op zijn Windows computer een PPPoE sessie start. Dat wil dan zeggen dat zijn modem de PPPoE sessie start en dat de modem zijn publiek IP adres hebt. In zo'n opstellingen zit zijn computer achter een NAT firewall op de modem/router en krijgt zijn computer dus een lokaal IP adres van de DHCP server van zijn router. Als je uw voorstel dan volgt dan krijg je in heel bepaalde gevallen een ander intern IP adres, maar met uw voorgestelde acties verander je niets aan het publiek IP adres!
vdps schreef:Voor alle PC's rechtstreeks verbonden met kabel of DSL modem kan dat zeker werken [...]
Met kabel bedoel je dan internet via COAX? Hoe is dat van toepassing in dit topic?
vdps schreef:maar in dat geval moet men dit uitvoeren op de router.
Ik zie graag je stappenplan tegemoet hoe je "ipconfig /release" en "ipconfig /renew" uitvoert op een DSL modem.
vdps schreef:Wat Mac adres betreft; dikwijls is er een "Clone MAC Address" optie.
Hier ook weer: wat heeft dat ook maar iets te maken met de probleemstelling van de topicstarter?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
vdps
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 jan 2017, 00:47
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

selder schreef:
vdps schreef:Ik zie dat het spreekwoord "De beste stuurlui staan altijd aan wal." nog niets van zijn kracht ingeboet heeft... [...]
Als 22ste bericht kan dat wel tellen tegen "ne groene" :-) En deze kapitein heeft zo'n slordige 25 jaar ervaring met "internet".
En jij weet over mijn expertise, wat, precies? Maar hoe dan ook is dit een zwaktebod, want in het engels noemen ze dit "Argument from authority". Het gaat er om wat je dan wel zegt. In deze, bekritiseer je mijn voorstellen, maar stel je zelf niets voor. Vandaar dat het spreekwoord terecht is.
Wat jij beschrijft kan inderdaad een optie zijn,
Wel, daar gaan we dan allebei akkoord mee.
maar ik zie de topicstarter nergens vermelden dat hij van op zijn Windows computer een PPPoE sessie start. Dat wil dan zeggen dat zijn modem de PPPoE sessie start en dat de modem zijn publiek IP adres hebt. In zo'n opstellingen zit zijn computer achter een NAT firewall op de modem/router en krijgt zijn computer dus een lokaal IP adres van de DHCP server van zijn router. Als je uw voorstel dan volgt dan krijg je in heel bepaalde gevallen een ander intern IP adres, maar met uw voorgestelde acties verander je niets aan het publiek IP adres!
Hij geeft helemaal geen uitleg wat voor sessie hij start, noch wat voor systeem hij heeft, noch hoe zijn connectie verloopt... dus wie is het dat veronderstellingen maakt, hier?
vdps schreef:Voor alle PC's rechtstreeks verbonden met kabel of DSL modem kan dat zeker werken [...]
Met kabel bedoel je dan internet via COAX? Hoe is dat van toepassing in dit topic?
Je vergeet gemakshalve de 'DSL modem'. Niet aan cherrypicking doen, aub. Zoals hierboven gezegd, jij weet ook niet wat voor opzet hij heeft.
vdps schreef:maar in dat geval moet men dit uitvoeren op de router.
Ik zie graag je stappenplan tegemoet hoe je "ipconfig /release" en "ipconfig /renew" uitvoert op een DSL modem.
Nu doe je bewust moeilijk. Het gaat hem er niet over of je een cmd command kan geven, wel over de vraag of je een release/renew kunt verkrijgen op een router. De meeste routers ondersteunen dit, maar de methoden om het IP adres vrij te geven variëren naargelang de fabrikant van de router.
vdps schreef:Wat Mac adres betreft; dikwijls is er een "Clone MAC Address" optie.

Hier ook weer: wat heeft dat ook maar iets te maken met de probleemstelling van de topicstarter?
Dat heeft te zien met wat jij zei, niet met wat de topicstarter zei. Jouw antwoord was immers OOK naar mij toen, en had OOK niets te zien met de topicstarter, dus met gelijke maten en gewichten meten, aub.

In elk geval, ik weet nu al dat dit gesprek niets gaat opleveren, want zo gaat dat met de ego's van beste stuurlui. Om neutraal te blijven, raad ik dan ook de originele poster aan om eens op het internet te zoeken met een vraag als "hoe verander ik mijn IP adres" en dat hij dan zelf maar besluit wie van ons beiden het meest hulp geboden heeft.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hij zal op basis van het mac address van je router een IP toekennen.
Je gaat dus een router moeten gebruiken waarvan je het mac address manueel kan wijzigen, en dan dan ook manueel aanpassen elke keer je een nieuw IP wenst.
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

Het gaat er mij eerder om dat ik normaal gesproken een dynamisch IP-adres zou moeten hebben terwijl dit niet het geval blijkt te zijn. Dit staat in mijn besteloverzicht:
VDSL XL
...
Productomschrijving:
- Internettoegang voor residentieel gebruik via VDSL2-technologie.
- Maximale download snelheid tot 100 Mbps.
- Maximale upload snelheid tot 40 Mbps.
- Dynamisch IP-adres.
- Geen beperking op verbruik datatrafiek (Fair Use Policy).
- 1 mailbox inbegrepen (mailbox grootte: 2500Mb, 3 aliassen, antivirus en antispam inbegrepen).
- Informatiefiche: https://www.edpnet.be/nl/conditions/wet ... ingen.html.
Bij Dommel had ik elke dag een nieuw IP-adres, en GuntherDW heeft dat met zijn EDPnet-abbonnement ook..dus het probleem ligt, vermoed ik, waarschijnlijk bij EDPnet zelf en ik kan daar blijkbaar weinig aan doen aangezien zelfs de stekker uittrekken gedurende meer dan een uur niet blijkt te helpen..
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je hebt wél een dynamisch IP, het verandert gewoon niet.

De technische term "dynamisch ip" betekent dat je een IP adres krijgt van een DHCP server.
Deze DHCP server heeft voor jou geen reservation steken, dus hij gaat je niet steeds hetzelfde IP toekennen *by configuration*.

Maar... het DHCP protocol gaat standaard bij een IP refresh/renewal indien mogelijk hetzelfde IP terug toekennen.
De client vraagt dat ook zo.
Ik heb zelfs al gehad dat ik een PC met DHCP IP achter een andere router stak die in dezelfde range geconfigged stond, en een renew deed, en de nieuwe router deelde mij hetzelfde IP uit als de eerste.
Waarom?
Omdat mijn IP in zijn DHCP range zat en nog niet gebruikt was, dus deelt hij dezelfde uit.

"Dynamic IP" betekent dus dat men je niet garandeerd dat je steeds hetzelfde IP hebt.
Maar er is geen enkele garantie dat je IP ook telkens zou wijzigen; daar is het protocol niet voor gebouwd.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Kleine nota's.

Over PPP(oE) kan je wel DHCP gebruiken, maar vaak wordt dat niet gebruikt, bij deze techniek wordt gebruik gemaakt van IPCP voor het configuren van je IP's e.d.
https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_ ... l_Protocol
Het lijkt wel wat op DHCP, maar is het niet

Bij IPCP heb je dus niet echt notie van "Leases" e.d.

Alsnog, ik heb zelfs als ik na een paar seconden een nieuwe connection maak al een nieuw IP. Ik krijg dus zoals ik al vermeldde bij elke nieuwe connection een nieuw IP. Misschien niet zo duidelijk omdat ik het laatste octet heb gecleared in de screenshot maargoed.

Dit lijkt dus inderdaad een foutje bij edpnet. Misschien dat ze vinkje voor dynamic IP zijn vergeten ofzo.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

vdps schreef:[...]In deze, bekritiseer je mijn voorstellen, maar stel je zelf niets voor. Vandaar dat het spreekwoord terecht is.[...]
Anderen hebben al de correcte oplossing gegeven: namelijk de support van EDPnet contacteren.
En als "bekritiseren" betekent uitleggen waarom jouw voorgestelde oplossingen het probleem van de topicstarter niet verhelpt, ok dan :-)

Maar ik onthou vooral dat geen enkele van je voorstellen een oplossing was voor de topicstarter :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

GuntherDW schreef:Over PPP(oE) kan je wel DHCP gebruiken, maar vaak wordt dat niet gebruikt, bij deze techniek wordt gebruik gemaakt van IPCP voor het configuren van je IP's e.d.
https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_ ... l_Protocol
Het lijkt wel wat op DHCP, maar is het niet.
Beste dank aan GuntherDW voor deze verhelderende uitleg over het verschil tussen ICP en DHCP.
Zo zie je het nut van Userbase: we leren elke dag bij, ook al denken we dat we het allemaal al weten!
Ik raad dan ook alle lezers van deze post aan om de Wikipedia link's te openen en eens door te lezen.

Indien dit inderdaad zo is, dan hebben alle bekvechters in deze topic een beetje ongelijk :wink: .

Ik bevestig dat je bij een EDPNet lijn, alsook bij een Proximus lijn, bij elke PPPoE reconnect een nieuw IP krijgt. Het feit dat je IP in de praktijk bijna nooit verandert, is omdat je een stabiele connectie hebt zonder reconnects (vooral als er geen geforceerde reconnects meer zijn).
Bij Dommel had je de (dagelijkse) reconnects waarschijnlijk wel nog, vandaar het veelvuldig veranderen van IP adres.

FritzBox gebruikers kunnen dit gemakkelijk testen, je hoeft er de modem niet voor te herstarten, of de DSL verbinding te verbreken:
In het Menu Internet > Online monitor > Opnieuw verbinden (Reconnect) kan je gewoon de PPPoE sessie kort onderbreken en vernieuwen.

In het Menu Internet > Toegangsgegevens (Account Information) > Verbindingsinstellingen wijzigen kan je instellen dat de FritzBox dagelijks (voorbeeld 's nachts tussen 3u en 4u) de PPPoE sessie (en dus het IP adres) vernieuwt indien je dat zou wensen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

philippe_d schreef:Ik bevestig dat je bij een EDPNet lijn, alsook bij een Proximus lijn, bij elke PPPoE reconnect een nieuw IP krijgt. Het feit dat je IP in de praktijk bijna nooit verandert, is omdat je een stabiele connectie hebt zonder reconnects (vooral als er geen geforceerde reconnects meer zijn).
Bij Dommel had je de (dagelijkse) reconnects waarschijnlijk wel nog, vandaar het veelvuldig veranderen van IP adres.

FritzBox gebruikers kunnen dit gemakkelijk testen, je hoeft er de modem niet voor te herstarten, of de DSL verbinding te verbreken:
In het Menu Internet > Online monitor > Opnieuw verbinden (Reconnect) kan je gewoon de PPPoE sessie kort onderbreken en vernieuwen.
Als ik dat doe krijg ik dus geen nieuw IP.
In het Menu Internet > Toegangsgegevens (Account Information) > Verbindingsinstellingen wijzigen kan je instellen dat de FritzBox dagelijks (voorbeeld 's nachts tussen 3u en 4u) de PPPoE sessie (en dus het IP adres) vernieuwt indien je dat zou wensen ...
Staat inderdaad standaard aan bij mij, zoals dat bij Dommel het geval was. Echter geen nieuw IP.

Heb ook maar eens een screenshot gemaakt:
IP Screenshot.png
edit: Antwoord van EDPnet:
Beste,

We kunnen helaas niet bepalen welk ip-adres wordt toegewezen en hoe vaak het gewijzigd wordt. Dat gebeurt altijd sporadisch.

Indien u vragen heeft, aarzel dan niet om contact met ons te nemen op het nummer 03 265 67 00 of in antwoord op dit ticket.
Hopeloos..
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Indien dit inderdaad zo is, dan hebben alle bekvechters in deze topic een beetje ongelijk :wink: .
Net even gechecked in een VM (wou m'n main PPP conn niet disconnecten) om zeker te zijn hoe het zit in het geval van EDPNet, en zoals ik vermeld had krijgt hij die settings door via IPCP, niet DHCP. (at least als je de connectie opzet via Linux)

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

TomMe schreef: Antwoord van EDPnet:
We kunnen helaas niet bepalen welk ip-adres wordt toegewezen en hoe vaak het gewijzigd wordt. Dat gebeurt altijd sporadisch.
Indien u vragen heeft, aarzel dan niet om contact met ons te nemen op het nummer 03 265 67 00 of in antwoord op dit ticket.
Hopeloos..
Als je in minder dan 24 uur al de hoop opgeeft :-D ...
Je hebt een standard antwoord gekregen van EDPNet.
Met de info die GuntherDW ons gegeven heeft, blijkt dat er hoogstwaarschijnlijk een "foutje" zit in de EDPNet instellingen ...
Dus de hoop niet opgeven, en antwoorden op het ticket ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Inderdaad, in het geval van PPP krijg je de IP settings niet van een DHCP server, maar worden de instellingen gepushed via een RADIUS server. Daar zal hoogstwaarschijnlijk de fout zitten.
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

philippe_d schreef:Als je in minder dan 24 uur al de hoop opgeeft :-D ...
Je hebt een standard antwoord gekregen van EDPNet.
Met de info die GuntherDW ons gegeven heeft, blijkt dat er hoogstwaarschijnlijk een "foutje" zit in de EDPNet instellingen ...
Dus de hoop niet opgeven, en antwoorden op het ticket ...
Bedoelde met hopeloos eerder dat het antwoord zelf weinig informatief was. :)

Ben er ondertussen als bij wonder in geslaagd om 2x een nieuwe IP-adres te verkrijgen door telkens de stroom van de Fritzbox te onderbreken. Nu nog uitpluizen of dit consistent is en waarom de andere methoden niet werken voor mij..
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mss ligt het issue bij de fritzbox dan?
Zoals ik eerder al zei, gaat een dhcp client altijd zijn currently configured IP proberen te verlengen.
Het zou me niet verbazen dat een toestel dat al een IP heeft/had datzelfde IP terug krijgt.
Als je de fritzbox afzet, verliest hij die info, dus mss is het de fritzbox die bij een soft reconnect zijn vorige IP terug vraagt.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Waarom blijf je vasthangen aan DHCP terwijl ik heb aangetoond (ook adhv een packet dump screenshot) dat dat hier niet ter zake valt?
IPCP kent het principe "lease" zelfs niet. Het IP blijft "geldig" net tot zolang de connectie in stand gehouden wordt.

Dus tenzij die fritzbox tegen de standaard in gaat zou dat niet mogen uitmaken. Al is "tegen de standaard ingaan" natuurlijk wel vaker een issue...

EDIT: Ik ben iets te snel geweest, je endpoint kan inderdaad wel "vragen" om z'n oud IP adres terug te krijgen of een andere suggestie, of "0.0.0.0" om een IP "voor te stellen".
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Exact wat ik bedoelde.
Als de client dat doet bij DHCP, zou het mij niet verbazen dat ie dat ook gaat doen bj andere protocols.
Zeker omdat de OP net zegt dat een power cycle het probleem oplost.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Maar het is niet omdat je aan edpnet mooi vraagt voor je oude IP adres dat je het zomaar zou krijgen.
Bij m'n mikrotik bv en bij andere mensen zie je dat ze elke keer een ander IP adres krijgen.

Het probleem zit dus zoals vermeld bij EDPNet.
Ik krijg "binnenkort" (ergens deze week) m'n FritzBoxje binnen, zal het daar ook eens op uitproberen voor je, om te zien of het specifiek aan fritzbox ligt of niet :p

Alsnog, omdat iets in 1 protocol geldt moet je absoluut niet gaan aannemen dat het in het andere exact hetzelfde is.
Zoals ik vermeldde is er niet een DHCP server die IP's uitdeelt aan de kant van EDPNet. Het wordt allemaal centraal gewoonlijk bijgehouden in een RADIUS server.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

philippe_d schreef:Ik bevestig dat je bij een EDPNet lijn, alsook bij een Proximus lijn, bij elke PPPoE reconnect een nieuw IP krijgt.
Ik vrees dat ik dat moet tegen spreken philippe. Ik heb hier al maanden hetzelfde ip-adres. Zelfs na rebooten van de Fritzbox door stroomuitval.

Ik denk dat de definitie van een dynamisch IP-adres duidelijk is uitgelegd door ITnetadmin. Edpnet gaat hier dus niet in de fout. Willen dat je IP-adres regelmatig wijzigt omwille van beveiligings- of privacy redenen gaat je niet echt vooruit helpen. Daar zijn andere middelen goed voor. Dan denk ik bijvoorbeeld aan je eigen surfgedrag, blockers allerhande, VPN, DAA tools, OS, eens een andere search engine overwegen, etc
vdps
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 jan 2017, 00:47
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Modbreak:
met modder gooien is tegen de forumregels (en geen toegevoegde waarde).
selder schreef:
vdps schreef:[...]In deze, bekritiseer je mijn voorstellen, maar stel je zelf niets voor. Vandaar dat het spreekwoord terecht is.[...]
Anderen hebben al de correcte oplossing gegeven: namelijk de support van EDPnet contacteren.
En als "bekritiseren" betekent uitleggen waarom jouw voorgestelde oplossingen het probleem van de topicstarter niet verhelpt, ok dan :-)

Maar ik onthou vooral dat geen enkele van je voorstellen een oplossing was voor de topicstarter :-)
Dit is nonsens, en men kan dit gewoonweg zelf zien als men in de thread scrolt. Toen ik antwoordde (en jij op mij antwoordde) was er nog GEEN andere post met een andere oplossing die voorgesteld was. Dus mijn punt blijft van kracht: toen jij een ander aan het bekritiseren was - altijd gemakkelijk te doen - liet je gemakshalve wel na zelf *enige* suggestie te doen, laat staan een betere.

Ik onthou dus vooral dat het betwetersgehalte bij sommigen hoog ligt, maar daadwerkelijk hulp willen aanbieden en zelf voorstellen doen, is dan blijkbaar te veel gevraagd.

Dan kan ik nog eerder akkoord gaan met philippe_d, die tenminste op diplomatieke en correcte manier aanduidt dat alle suggesties hier (jij zult er dan wel niet bijhoren, aangezien je geen suggesties deed), voor een beetje gelijk en een beetje ongelijk hebben. Maar het is al veel waard ALS men een on-topic suggestie geeft.

Misschien moet ik er ook van onthouden dat begrijpend lezen niet de sterkste kant is van sommigen, want op wie ik antwoordde met mijn originele post was Tomme, en DAT was de topicstarter. Wat ik antwoordde op jou was - logischerwijze - voor jou bedoeld, niet Tomme. Nu, wat lezen we daar in de eerste post, wat is het eigenlijke probleem? Wel: "Ik hou er echt niet van om op deze manier heel gemakkelijk getraceerd te kunnen worden door allerlei partijen tijdens mijn dagelijks internetgebruik"

En daar heb je het. Ik gaf drie mogelijkheden om dat tegen te gaan; twee ervan om kans te maken om een ander IP adres te krijgen - geen zekerheid, maar een kans, afhankelijk van de setup (en men moet niet zeggen dat dit niet kan, want heb het zelf al succesvol gedaan), en de derde was Ublock gebruiken.

Dat zijn drie suggesties die op zijn minst een potentiële mogelijkheid hebben om te bereiken wat de originele poster wil.

Wat stel jij voor? Niks. Enkel klagen dat een ander zijn oplossingen niet perfect zijn. Vandaar de 'beste stuurlui', dus.
Laatst gewijzigd door philippe_d 01 apr 2019, 13:17, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

petrol242 schreef:
philippe_d schreef:Ik bevestig dat je bij een EDPNet lijn, alsook bij een Proximus lijn, bij elke PPPoE reconnect een nieuw IP krijgt.
Ik vrees dat ik dat moet tegen spreken philippe. Ik heb hier al maanden hetzelfde ip-adres. Zelfs na rebooten van de Fritzbox door stroomuitval.
I stand corrected :-( .
Bij Proximus krijg ik in ieder geval bij elke PPPoE reconnect telkens een nieuw IP adres.

Bij EDPnet nog eens getest:
  • - bij een gewone (korte) onderbrekling via de Fritz!Box reconnect button: IP adres wordt behouden.
    - bij het aan- (of uitvinken) van IPv6 in de FritzBox instellingen, waarbij dus ook een PPPoE reconnect volgt: nieuw IP adres.
    - bij FritzBox (soft) reboot: nieuw IPv4 adres (IPv6 blijft fixed).
    - na een resync: testing .....
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat zal ik straks dan ook eens uitproberen. Niet dat ik direct een ander ip-adres wil, maar voor de bijdrage.

Update :

Bij het aan/uit zetten (in twee richtingen dus) van IPv6, telkens nieuw IP gekregen.
Bij een reconnect blijft het IP hetzelfde.
Zowel een harde als een zachte reboot geeft een nieuw IP. Eén keer zelfs uit een andere pool.
Wat ik dus raar vind is dat ik onlangs een aantal harde reboots had (door werken aan het elektriciteitscircuit waar de Fritzbox aan hangt) en dat mijn ip-nummer telkens hetzelfde bleef. Ik heb op een gegeven moment zelfs tijdelijk een trager profiel gekregen van DLM.

Er kan dus blijkbaar geen lijn getrokken worden in de afhandeling bij de radius server. Maar ik denk dat het volgens onze tests wel aantoont hoe het meestal zou moeten verlopen.
IP.png
En ja, mijn ip nummers mogen bekend zijn :beerchug:
Laatst gewijzigd door petrol242 01 apr 2019, 14:30, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

philippe_d schreef: Bij EDPnet nog eens getest:
Ik denk niet dat er een lijn in te trekken is. Ik zie hier altijd lang hetzelfde IP. Soms krijg ik een nieuw IP na een korte onderbreking (reboot van de FB bv) soms blijft het IP onveranderd na een langere onderbreking (uitval elektriciteit bv).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
TomMe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

Nog een antwoord gekregen van EDPnet:
Om even de situatie te schetsen: Alle klanten loggen door middel van PPPoE (IPCP) in op onze RADIUS-server. Deze vraagt dan met willekeur een IP-adres aan op onze Broadband Access Server, BRAS01. Deze zie je normaal gezien altijd terugkeren in een tracert naar een adres buiten onze backbone.

Gezien dat deze RADIUS-server volledig willekeurig te werk gaat in het opvragen van adressen kan het zijn dat tussen wijzigingen enige tijd gaat. Geen enkele manuele handeling ter uwer zijde gaat onze BRAS kunnen overtuigen om een nieuw adres toe te wijzen omdat dit loshangt van de RADIUS die de logins ontvangt.

Thuis maak ik zelf ook gebruik van een VDSL XL met dynamisch IP. Er zijn adressen die ik tot twee-drie maand bijhoud en soms heb ik er die maar een weekje meegaan. Als dit een probleem of bedreiging voor u vormt kunnen we u enkel voorstellen om gebruik te maken van een VPN. Gezien dit een ingrijpende wijziging zou zijn (op technisch vlak) voor al onze dynamische klanten en we ook veel klachten zouden ontvangen van mensen die de lange duur handig vinden, kiezen we ervoor om dit niet aan te passen.

Indien u vragen heeft, aarzel dan niet om contact met ons te nemen op het nummer 03 265 67 00 of in antwoord op dit ticket.
Toch wel een degelijk en duidelijk antwoord. Verder moet ik zeggen dat een soft reboot (tot hiertoe) ook een nieuwe IP-adres oplevert. IPv6 in-/uitschakelen heb ik nog niet geprobeerd..
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het zet je waarschijnlijk wel verder op weg. Mooie reactie trouwens van Edpnet. Ik had ook niet anders verwacht.
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

vdps schreef:De helpdesk is - enfin, de eerste lijn toch - wel wat aan het afzwakken, met mensen die het nederlands niet helemaal machtig zijn, blijkbaar (Outsourcing? Waarom doen providers dat toch steeds? Sparen ze daar zoveel mee uit?), maar hun tweede lijn is nog steeds capabel.
Het kan zijn dat je nieuwe mensen aan de lijn krijgt, deze mensen hebben een degelijke opleiding achter de rug maar missen soms nog wat ervaring, ervaring die ze 'in the field' kunnen opdoen. In het algemeen hebben we gelukkig een klein verloop van mensen, dus de meesten blijven jaren. Het zijn trouwens onze eigen mensen, we werken niet met outsourcing.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”