Wat kan ik effectief verwachten van EDP-net?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
MBart
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2018, 18:43

Hallo,

Vele jaren geleden had ik al EDP-net, dan wel nog de klassieke ADSL en ik was daar zeer tevreden van. Op een bepaald moment ben ik echter verhuisd en was het gemakkelijker om Telenet binnen te nemen dan een ADSL-verbinding (kabel was al voorzien en NIETS van telefonie). Recent kreeg ik echter een e-mail van Telenet dat ik aanzien werd als intensieve gebruiker en dat ik tijdens de piekuren maar 10Mbit zou krijgen i.p.v. de 200 die ik normaal heb. Tja, als men alleen nog maar internet en Netflix in huis heeft, dan tikken de GB wel aan ... Het schoot dan in een verkeerd keelgat dat men in deze tijd echt nog naar een limiet kijkt ... Dus de gedachten gingen dan terug naar EDP-net en hoe het tegenwoordig zou zitten met de snelheid. Op hun site maken ze dan reclame voor 100/40 en echte onbeperkte limiet ... Ooooo leuk en dat het maar de helft van Telenet was, daar kon ik mee leven.

Maar dan zag ik dat ik de snelheid zou kunnen testen en ik heb dat ook gedaan. Ik kreeg echter te zien dat te verwachten downloadsnelheid 20Mbps en 6Mbps upload ging zijn ... Dat de snelheden louter informatief zijn ... Heb toen ook even over en weer gemailed met EDP-net, maar niet echt een antwoord gekregen. Als ik dan zie naar een paar buren die proximus hebben en maar 20Mbps hebben, dan zakt de moed me al in de schoenen want met 20Mbps zou ik absoluut niet kunnen leven en laat me al die kosten doen, Fritz!box aankopen en de telefoonlijn laten aansluiten en het dan tegenslaat, dan ben ik verder van huis :-(

Daarom even hier een vraagje, wat kan ik effectief verwachten van een VDSL XL qua snelheden?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Veel informatie kun je terugvinden hier:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=51035

Als je zegt dat je nu 20/6 zou moeten hebben, zie ik dit enkel terug in een "zone 2", non-vectoring, non-DLM.
Dan zou ik denken dat dit je profiel is, waarbij DLM dit mogelijks kan verhogen tot maximaal 50/10.

Wellicht zit er nog geen vectoring op, anders zou die test wellicht 50/15 gezegd hebben.
Als je vectoring zou hebben, en je combineert dit met DLM, kan je 100/40 halen.
Maar ik vrees er dus voor dat er al vectoring is in de Proximus kast van jou.
Olli
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 dec 2018, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Wat type modem hebben de geburen?

Bbox2 of bbox3
Sagem of technicolor?
Dan kan je eventueel wel of niet hun lijnwaarden uitlezen

Ps: heb je bekabeld getest bij de geburen?

Ps: soms kan het voordelug zijn eerst even proximus te nemen ivm installatiekosten
MBart
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2018, 18:43

Ik zou niet weten in welke zone ik zou zitten, het zou al veel gemakkelijker zijn als daar duidelijkheid over zou komen, die 6Mbps is het resultaat van die lijntest op de site van edpnet ... Ik woon in een klein appartementsgebouw en mijn bovenburen die proximus hebben, hebben maar een snelheid van 20/6, mijn telefoonkabel is zelfs in het meterlokaal niet aangesloten in het Belgacom-kastje, maar hangt gewoon los ... Die zouden ze dan al moeten komen aansluiten ... Ik kan ook zo maar niet bij die bovenburen aanbellen om wat testjes te doen om wat meer info te krijgen, dat zijn oudere mensen en ze panikeren al als je er nog maar naar kijkt LOL

Als ik zekerheid zou hebben dat het effectief 100/40 zou zijn, dan zou ik niet twijfelen, sluit maar aan ... Maar als ik al die kosten zou doen en het zou dan maar effectief die 20/6 zijn, dat zou zeer teleurstellend zijn ...

Wat de bovenburen betreft, ik dacht dat het een Bbox2 was ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

MBart schreef:Maar dan zag ik dat ik de snelheid zou kunnen testen en ik heb dat ook gedaan. Ik kreeg echter te zien dat te verwachten downloadsnelheid 20Mbps en 6Mbps upload ging zijn ...

Daarom even hier een vraagje, wat kan ik effectief verwachten van een VDSL XL qua snelheden?
Kijk, het is heel simpel:
Die 100/40 is het maximum profiel voor VDSL2/vectoring, en dat kan je alleen krijgen als de afstand tot de straatkast héél kort is.
Indien het resultaat van de snelheidstest zegt dat je maar 20/6 kan halen, en je geburen ook maar 20/6 halen, ga er dan maar van uit dat dit het maximum is :-( .
Dus alle kosten doen om over te schakelen naar VDSL2, met de hoop op 100/40, en dan bedrogen uitkomen, dat kan je vermijden!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

zoals Philippe al aangaf. Dan zou ik geen moeite en geld stoppen om edpnet te nemen. Je kan evt. Orange opteren (100/10), dat wss ook internet-only zal aangeboden worden mid 2019? Ik weet niet of je tv wilt of niet.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Modbreak:
off topic.
ik zou onmiddellijk edpnet nemen moesten ze niet afhankelijk of een doorverkoper zijn van proximus.
ik heb er alle vertrouwen in dat proximus elk contact met de klant volledig in de soep zal laten draaien. facturatie, installatie, ping-pong spelen met edp ...
met hun eigne klanten hebben ze dat geperfectioneerd, met doorverkopers zal er nog wel een extra dimensie zijn om die klanten te kloten
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als je hier eens de resultaten post van beide lijntesten kunnen we met 99,99% zekerheid zeggen welke snelheid je zal halen. Voor streaming in 4K-kwaliteit volstaat een verbinding van 30 Mbps, voor streaming in HD-kwaliteit is 15 Mbps méér dan voldoende.
https://www.lijntest.be/
https://proximus.be/internetsnelheid
Olli
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 dec 2018, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Bbox2 heeft alvast geen vectoring, dus met een bbox3 kan het al een stukje sneller zijn.

Neem de proef op de som, ga in op een promo van proximus.
Wacht voor volledig gratis aansluiting, modem krijg je van hen in bruikleen.
Kost je hooguit een maandabbo van proximus en een dag verlof voor de installatie
Valt het tegen zeg je het op en blijf je bij telenet...

Voor edpnet kan je ook een 2dehandse bbox3 gebruiken, te vinden op het net.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Olli schreef:Neem de proef op de som, ga in op een promo van proximus.
Dat vind ik een slecht advies, gezien de TS echt een hogere snelheid wilt (100/40), en de kans dat hij dit krijgt is zeer miniem.
Dus waarom die moeite doen?

Het beste advies komt van raf1: post hier de resultaten van deze 2 lijntests ... dat zal de TS dan enkele ontgoochelingen sparen :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

En fiber ligt waarschijnlijk ook niet bij je in de buurt ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

20/6 is volgens mij zone 3-4. Het kan zelfs zijn dat je rechtstreeks aangesloten bent op de centrale waardoor zelfs vectoring niet mogelijk is.
De lijntest is vrij betrouwbaar om aan te geven wat je ongeveer kan verwachten, meestal ook met een inschatting van wat DLM je kan bieden.

Ik vrees er echter voor. Ben je niet tevreden met een 20/6 zou ik xDSL laten voor wat het is.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ik vermoed dat u zoals hiervoor reeds aangehaald voor voorlopig best blijft waar u bent
Op basis van de info op Px whole sales website lijkt een provisioning profiel 20/6 te wijzen op Lex of Rop non vectoring (LP266)
https://www.proximus.be/wholesale/en/id ... -xdsl.html
(cfr. xdsl main stream & annex 2c info)
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Ik zou geen edpnet nemen mocht ik u zijn met dat profiel...
79euro bij orange voor tv en limietloos internet over de kabel...
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

mja bij orange is het ook 750GB zeker met 10mpbs smallband net zoals fibernet200 bij telenet...
Olli
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 dec 2018, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

philippe_d schreef:
Olli schreef:Neem de proef op de som, ga in op een promo van proximus.
Dat vind ik een slecht advies, gezien de TS echt een hogere snelheid wilt (100/40), en de kans dat hij dit krijgt is zeer miniem.
Dus waarom die moeite doen?
Omdat de praktijk onmiddelijk zal tonen welke snelheid er bereikt kan worden.

Aangezien hij ontevreden is van telenet, kan hij voor de prijs van 1 maand proximus het zeer eenvoudig uittesten.

Tevreden?
Dan zeg je erna telenet op

Ontevreden?
Dan zeg je proximus op en blijf je bij telenet.

Door hier oeverloos te lullen over wat het theoretisch zou kunnen zijn, zal hij nog steeds niet weten wat de praktijk brengt.

Dus neem de proef op de som en vergelijk gedurende een maand
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Als proximus (en lijntest.be) dezelfde specs geven - je kan ook bij de directe omgeving vragen of zij proximus hebben en wat voor snelheden zij halen (en/of hun nummer invullen op die betreffende services) - dan kan je er vrij zeker van zijn dat hetgeen je ziet ook effectief klopt.

Als hij al maar 20/6 als "maximum" te zien krijgt is de kans zeer klein dat hij "oh mooi, 100 Mbit download" gaat krijgen...
Daar hoef je geen geld uit voor te gaan geven en straten open te breken.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”