Van Scarlet naar EDPnet

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
kippewit
Plus Member
Plus Member
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 jul 2011, 15:01
Bedankt: 3 keer

Hallo

Ik vroeg me af of het interessant zou zijn voor mij om over te stappen van Scarlet naar EDPnet.

Ik heb momenteel een Scarlet Internet Loco abonnement (nog van voor de tijd dat het zo heette, volgens mij was het toen gewoon "Scarlet One"). Volgens hun eigen website is dat max 50 Mbps down en 4 Mbps up.

Volgens speedtest haal ik nu
62 Mbps down (dus 12 meer dan volgens Scarlet geboden wordt)
9 Mbps up (dus 5 meer)

Volgens Lijntest.be kan ik op mijn adres dit krijgen:
Minstens 61 Mbps down en max 98 Mbps up.
Minstens 17 Mbps up en max 39 Mpbs up.

Mijn voornaamste vraag is dus: is de zogezegde "beperking" van Scarlet (50/4) puur theoretisch, en is 62/9 het hoogst haalbare in de praktijk? Wat ik dus nu krijg? Of is het wel degelijk zo dat Scarlet de bandbreedte beperkt en ik bij EDPnet dus meer dan 62/9 zal halen? (En als het zo is dat Scarlet nu de bandbreedte beperkt: waarom dan 62/9 en niet 50/4 zoals ze zelf zeggen op hun website?)

Ik wilde de VDSL2tool gebruiken om mijn profiel te checken, maar die werkt helaas niet meer op mac… Overigens heb ik ook nog een modem van 2014: de Sagem webracer.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

De beperkingen in de specificaties op de website zijn eigenlijk puur theoretisch, als Scarlet Loco-klant krijg je in de praktijk in het beste geval de Proximus Maxi specificaties: 100/15
Bij EDPnet krijg je in het beste geval 100/40

Om 100 Mbps down te halen heb je dan wel een recente VDSL2-modem nodig zoals de Fritz!Box 7630 v2 of 7490 of een Scarlet O-box3 of Proximus Bbox3.
Laatst gewijzigd door raf1 15 maa 2018, 13:42, in totaal 2 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Kippewit allereerst is er bij Scarlet one geen cap en volgen die proximus. Scarlet loco heeft wel een beperking. dus waarschijnlijk heb je scarlet one want ouder contracten worden niet afgesloten tenzij een verandering.
kippewit
Plus Member
Plus Member
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 jul 2011, 15:01
Bedankt: 3 keer

Zou het dan kunnen dat ik op een 100/15 profiel zit, en dat ik met een nieuwere modem wel meer dan 62/9 zou halen? Met hetzelfde abonnement?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bijna zeker van niet, als je vandaag op een 100/15-profiel zit, dan ligt het snelheidsprobleem zeker niet bij je modem.

Nog meegeven dat je zulke snelheden alleen betrouwbaar via een netwerkkabel kan meten en niet via Wifi.
kippewit
Plus Member
Plus Member
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 jul 2011, 15:01
Bedankt: 3 keer

Ik weet niet of dat mijn profiel nu is. Ik kan het niet checken want VDSL2tool v3 werkt niet, en met VDSL2tool v2 kan ik niet inloggen op m'n modem omdat ik geen idee heb wat m'n loginnaam en wachtwoord is. (Als ik via de webinterface ga moet ik geen loginnaam invullen, en ook geen wachtwoord, alleen maar het serienummer van de modem.)
Fentimento
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 feb 2018, 18:14
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

...
Laatst gewijzigd door Fentimento 26 apr 2018, 15:46, in totaal 1 gewijzigd.
kippewit
Plus Member
Plus Member
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 jul 2011, 15:01
Bedankt: 3 keer

Daar zegt hij dat de snelheid niet berekend kan worden.

Heb je hier wat aan? Dat heb ik uit de interface van de Sagem:

VDSL Version Firmware-VTU-R:9.5.7.13IK105012 Time Nov 18 2014, 20:09:20
VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 9.8 dB
Downstream line rate 70184 kbps
Upstream line rate 10064 kbps
TX total power -14.0 dbm
Downstream delay 7.7 ms
Upstream delay 8.7 ms
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Uit voorgaande is het duidelijk dat:
  • je een oude modem hebt (Sagem of B-box2), en je dus niet kan genieten van de snelheden die vectoring biedt. Tenzij je van modem wisselt, zal je dus bij EDPNet oog geen hogere snelheid krijgen
  • Je hebt nu 70/10, dat is het grootste profiel dat je kan krijgen zonder vectoring. Je zit dus in "zone 1", en dat wil zeggen dat je met een nieuwe modem minimum 70/30 krijgt, maximum 100/40.
kippewit schreef:Ik weet niet of dat mijn profiel nu is. Ik kan het niet checken want VDSL2tool v3 werkt niet, en met VDSL2tool v2 kan ik niet inloggen op m'n modem omdat ik geen idee heb wat m'n loginnaam en wachtwoord is. (Als ik via de webinterface ga moet ik geen loginnaam invullen, en ook geen wachtwoord, alleen maar het serienummer van de modem.)
De login en wachtwoord die je moet ingeven in de VDSL2tool v2 is "admin" en als wachtwoord: het serienummer van de modem :-) .
boonpwnz schreef:Kippewit allereerst is er bij Scarlet one geen cap en volgen die proximus. Scarlet loco heeft wel een beperking. dus waarschijnlijk heb je scarlet one want ouder contracten worden niet afgesloten tenzij een verandering.
Dat is gedeeltelijk onjuist.
Wie ooit Scarlet One had, en later een downgrade gevraagd naar Scralet Trio of Loco, zal meestal zijn Scarlet-One snelheden behouden (Scarlet doet de kost en de moeite niet om een nieuwe lijn te bestellen bij Proximus).
kippewit schreef:Volgens speedtest haal ik nu
62 Mbps down (dus 12 meer dan volgens Scarlet geboden wordt)
9 Mbps up (dus 5 meer)
Dat is volledig in lijn jouw huidige modemwaarden (70/10).
kippewit schreef:Volgens Lijntest.be kan ik op mijn adres dit krijgen:
Minstens 61 Mbps down en max 98 Mbps up.
Minstens 17 Mbps up en max 39 Mpbs up.
Dat is wat je kan krijgen met een nieuwe modem. Wat raf1 schreef is volledig correct:
  • - Als je bij Scarelt blijft, krijg je in de praktijk in het beste geval de Proximus Maxi specificaties: 100/15
    - Bij EDPnet krijg je in het beste geval 100/40
Ik zou eerder gokken op 100/30, wat je meer krijgt is een bonus :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kippewit
Plus Member
Plus Member
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 jul 2011, 15:01
Bedankt: 3 keer

Hier de waarden van de VDSL2tool. De afstand tot de rop lijkt me ook wel positief dan?

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  70184 kbps        10064 kbps
Modem max:             78868 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        64754 kbps         13567 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           37 m Estimated!
Training margin:       9.8 dB
Attenuation:           6.8 dB
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

kippewit schreef:De afstand tot de rop lijkt me ook wel positief dan?
Ja dat is juist, maar verandert niets aan de conclusies wat ik hierboven schreef:
Reken op 100/30, en wat je meer krijgt is mooi meegenomen :wink: .
Want als we jou nu al 100/40 "beloven", kom je wellicht straks gefrustreerd terug dat het "maar" 100/35 is :-( .

Of je nu overgaat naar EDPnet, of bij Scarlet blijft: tracht gewoon een nieuwe modem (o-box3/b-box3 of FritzBox) op de kop te tikken, en je zal al gelukkig zijn met de snelheidswinst.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”