Userbase en edpnet volledig down door stroompanne 26-09-2016

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Dettie
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 27 aug 2006, 13:17
Locatie: Poperinge
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 68 keer

Power outage at edpnet collocation

Dear customers,

We are currently experiencing an outage at our collocation in Sint-Niklaas. All systems are being restarted at the moment. Further updates will be released as soon as possible.

Please find all details below:

Start: 2016-09-26 07:00*
End: In progress
Duration: TBC
Impacted services: All telephony services, mail, web services
Affected Areas: All areas

bron http://issues.edpnet.be/
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Gelukkig is de BRAS tijdig verplaatst naar Brussel! Ik heb hier geen PPPOE onderbreking gehad in ieder geval.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Om hoe laat zijn die problemen begonnen?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

dragonflo schreef:Om hoe laat zijn die problemen begonnen?
ik gok zo om 7.00u, neen?
Afbeelding
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Dat had ik ook gelezen. Ik ben gelukkig nog niet even blind als dat jij gefrustreerd bent door mijn vraag...
Ik wou bevestiging of het rond 7 uur was of toch een paar uur vroeger.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik ben niet gefrustreerd, enkel hulpvaardig. :beerchug:
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Mijn beide SIP-trunks zijn om 4u50 down gegaan...
Computer(k)nul
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Ah daarom was userbase down deze morgen :)
Dan weten we dus ook dat UB niet op de zaventem lokatie gehost is...
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

dragonflo schreef:Dat had ik ook gelezen. Ik ben gelukkig nog niet even blind als dat jij gefrustreerd bent door mijn vraag...
Ik wou bevestiging of het rond 7 uur was of toch een paar uur vroeger.
uptime_ub_20160926.png
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Bedankt, toeval misschien maar mijn internet bij united telecom was offline op net dezelfde momenten als dat de website van edpnet en userbase offline waren.

Ik heb terug internet, maar mijn upload snelheid is om te huilen. Daarvoor was enkel de download snelheid laag nu beiden. :cry:
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Misschien zit United Telecom nog op de oude bas in st Niklaas? Alle edpnet klanten zijn een maand of 2 terug gemigreerd naar de nieuwe in Zaventem dacht ik... Je kan dit in principe zien in je Fritzbox, of via een traceroute.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

dragonflo schreef:Ik heb terug internet, maar mijn upload snelheid is om te huilen. Daarvoor was enkel de download snelheid laag nu beiden. :cry:
De verschillende meldingen op userbase over snelheidsproblemen bij United Telecom en EDPnet doen me toch vermoeden dat het EDPnet-netwerk in Sint-Niklaas niet krachtig genoeg meer is en dat er dringend upgrades nodig zijn.

Dit is toch allemaal geen toeval meer.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Ik haal bij EDPnet toch altijd m'n snelheid (90Mbps down/18mbps up), geen problemen mee...
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Deze nacht zal EDPnet onderhoud plegen aan hun infrastructuur om de eerdere issues met de stroomvoorziening op te lossen en in de toekomst te vermijden.
Om die reden zal Userbase deze nacht (3 oktober op 4 oktober) niet bereikbaar zijn tussen 23u30 en 1u.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Misschien ook nuttig om hier te delen, als men correct communiceert mag dat ook geapprecieerd worden.
Info: Overview of the latest outages and solutions


Dear customers and partners,

As you all know, edpnet has gone through a number of serious outages lately. The initial power outage exerted a huge impact on our core infrastructure which caused, unfortunately, much tension to our customers and ourselves. We understand that it is hard to justify the confidence in such circumstances and want to apologize for all inconvenience. Strong measures have already been taken to reduce a risk of further outages and guarantee the stability of our services.

As open communication is very important for us, we would like to provide you with a detailed overview of what exactly happened and what we have done/are going to do to prevent these situations in future and improve our service. Please, find the overview below.

Monday 26/09/2016 4:49: the data center of edpnet Sint-Niklaas lost power, UPS system and power generator failed.

Monday 26/09/2016 10:19: the power was restored, systems were back online. Due to the many issues to get the power online, we provided a backup power feed from our office power feed to the most critical systems

Monday 26/09/2016 11:00: mail load balancers were dead, probably due to intermediate power cuts. These devices were replaced.

Monday 26/09/2016 20:00: the power was lost again in the data center, critical applications such as voice services and main router were still running. The interruption caused an issue on incoming calls.

Monday 26/09/2016 20:15: The root cause of the power issue was found, the UPS itself caused the power cuts. We bypassed the UPS and restored power.

Monday 26/09/2016 21:30: incoming calls were running fine again.

After the power cut, we noticed some strange behavior on our Voice switch 2, several maintenance’s were performed to have the system stable again, no more issues were noticed after these maintenance’s.

Sunday 2/10/2016 23:30: There starts a DDoS attack which causes connectivity problems.

Monday 3/10/2016 9:30: The DDoS target is found and disabled. Connectivity restored.

Tuesday 4/10/2016 0:00: Planned maintenance to replace the broken UPS, and installing an external bypass system so future UPS maintenance shouldn’t give an interruption.

Wednesday 5/10/2016 7:44: A database issue occurred on Voice switch 2.

Wednesday 5/10/2016 8:06: The database is restored, voice is operational.

Thursday 6/10/2016 1:46: Voice switch 2 crashes, is completely unavailable. Voice switch 1 isn’t taking over causing voice calls not to arrive, and outgoing calls not to be made.

Thursday 6/10/2016 6:43: manually switched all voice traffic towards Voice switch 1, incoming and outgoing calls seem to work fine.

Thursday 6/10/2016 9:00: complaints arrive that no incoming calls are possible again, it seems Voice Switch 1 only receives 50% of the incoming calls

Thursday 6/10/2016 10:57: restored Voice switch 2 on spare hardware, all calls are arriving no more voice issues.

Thursday 6/10/2016 11:30: Proximus and supplier found the issue with the failing redundancy of the voice switches, a new maintenance will be planned soon to make the necessary improvements.

List of improvements to be made:

UPS replacement (done)
External bypass system to avoid outage due to UPS works (done)
Move certain critical services to our data center in Interxion Brussels (ongoing)
Install a permanent B-power feed in our data center in Sint-Niklaas (ongoing)
Adapt voice service for correct redundancy (ongoing)


If you have any questions or remarks left, please, do not hesitate to contact us.

Best regards
The edpnet team
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Het siert EDP inderdaad dat ze zo open communiceren. Ik ben eigenlijk niet anders van hen gewoon.
Blijkbaar zijn ze ook Murphy eens goed tegengekomen met een zwaar domino-effect na de falende UPS.
Computer(k)nul
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Terug problemen met EDP momenteel? Laatste kwartier doet UB alleszins serieus ambetant :P
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Nee, de server heeft last van pakweg 3 indexers (Xovibot, Semrush, Synthesio crawler) die tegelijk de hele site aan't indexeren zijn.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@meon: Add in robots.txt "Crawl-delay", dat helpt
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”