B-Box 3V+ & 2 TV decoders & eigen router

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
JolyDB
Starter
Starter

Hoi,

Momenteel heb ik een B-Box 3V+, 2 TV decoder en een managed switch. Alles in de range 192.168.1.x
Mijn vraag is of ik onderstaande opstelling kan creëren en, indien zo, hoe ga ik best te werk?

De gewenste opstelling is:
  • B-Box 3V+ gebruiken als modem
  • 2 TV decoders in de range 192.168.2.x
  • Router, switch en al de rest in de range 192.168.1.x
De reden van een aparte router is omwille benodigde NAT loopback, wat met de vorige B-Box wel maar met de nieuwe B-Box niet meer mogelijk is.
De reden waarom ik de router & switches in range 192.168.1.x wens te hebben, is omwille van een aantal beperkingen.

Bij voorkeur hou ik mijn 2 TV decoders rechtstreeks aan de B-Box.
M.i. maakt het niet uit of mijn FemToCell rechtsreeks aan de B-Box hangt dan wel via de router/switch. Correct?
De 3de of 4de LAN-poort op de B-Box sluit ik aan op de WAN-poort van de router.

Ik heb begrepen dat internet op VLAN-id 10 zit. Video op VLAN-id 30 en Voice op VLAN-id 20.
Verder heb ik nog een vaste telefoonlijn maar geen VOIP. Ik vermoed dat VLAN-id 20 voor mij dan ook geen betekenis heeft.
M.a.w. kan ik op de B-Box de slider PPP-geactiveerd gewoon uitschakelen voor internet zonder impact voor Video (TV decoders) en Voice?
Als PPP uitgeschakeld wordt, wordt DHCP op de B-Box dan ook niet uitgeschakeld?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

Maak het niet te ingewikkeld ...
  • ga naar de web interface van de B-Box 3V (192.168.1.1) en wijzig het LAN segment van de B-Box3 van 192.168.1.1 naar 192.168.2.1. Jouw B-box is voortaan (na eventuele herstart) te bereiken op 192.168.2.1
  • schakel de WIFi van de bbox uit.
  • sluit de TV decoders aan op de B-Box3, deze zullen een IP adres krijgen 192.168.2.64 en 192.168.2.65
  • sluit de Femtocel ook aan op de B-box3
  • stel je router in op PPPoE (WAN) en geef jouw Proximus PPPoE login en paswoord in.
  • stel je eigen router in op 192.168.1.1 (LAN)
  • verbind de WAN poort van je eigen router met de LAN poort van de B-box3.
Meer moet dat niet zijn :wink: .

Toegevoegd na 5 minuten 3 seconden:
JolyDB schreef: 4 dagen geleden M.i. maakt het niet uit of mijn FemToCell rechtsreeks aan de B-Box hangt dan wel via de router/switch. Correct?
Waarschijnlijk maakt het niets uit, de Femtocel maakt een uitgaande VPN verbinding met het Proximus mobiele servers.
Maar er is ook geen enkele reden waarom je de Femotcell op je lokaal netwerk wilt?
JolyDB schreef: 4 dagen geleden Ik heb begrepen dat internet op VLAN-id 10 zit. Video op VLAN-id 30 en Voice op VLAN-id 20.
Verder heb ik nog een vaste telefoonlijn maar geen VOIP. Ik vermoed dat VLAN-id 20 voor mij dan ook geen betekenis heeft.
Welke VLAN's Proximus gebruikt, is voor jouw opstelling niet relevant: deze komen niet door op je lokaal netwerk.
VLAN20 (IPoE) wordt ook gebruikt voor het management van de B-box3 (firmware opdates, ZTC, ...).
JolyDB schreef: 4 dagen geleden M.a.w. kan ik op de B-Box de slider PPP-geactiveerd gewoon uitschakelen voor internet zonder impact voor Video (TV decoders) en Voice?
Ja, maar waarom zou je dat doen? Die PPP op de B-box3 stoort toch niemand?
PS. Jouw Femtocell gebruikt wellicht de internet verbinding!
JolyDB schreef: 4 dagen geleden Als PPP uitgeschakeld wordt, wordt DHCP op de B-Box dan ook niet uitgeschakeld?
Waarschijnlijk niet (ten behoeve van de TV decoders).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
JolyDB
Starter
Starter

Alvast bedankt voor de reactie.

Jouw voorstel was inderdaad ook mijn eerste idee, maar dan las ik wel één en ander over 2 PPPoE connecties die mogelijks problemen kunnen geven, waardoor ik begon te twijfelen.

Begrijp ik het dan goed dat de B-Box een connectie maakt én adressen in de range 192.168.2.x uitdeelt aan de 2 TV decoders én de FemToCell (verplicht van Orange vanwege mijn werkgever).
En mijn router zou dan ook een connectie opzetten en al de rest in de range 192.168.1.x kunnen beheren.
M.a.w. dan krijgt zowel de B-Box als mijn router een eigen extern IP-adres. Correct?
Heeft dit geen impact op de snelheid?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

• Ik heb nog nooit iets gehoord van problemen vanwege 2 PPPoE connecties. link?
  • Inderdaad, zowel de B-box3 als je eigen router zullen een extern IP adres krijgen.
  • gezien het gaat over een Orange Femtocell maakt het ook niets uit op welke router je die aansluit. Maar gezien die Femotcell niets te zoeken heeft op jouw lokaal netwerk, en je toch nog een vrije poort hebt op de Bbox, kan je die evengoed op de Bbox aansluiten?
  • twee gelijktijdige PPPoE sessies hebben geen negatieve invloed op je snelheid.
In sommige specifieke gevallen (syncsnelheid van de modem die hoger is de de PPPoE cap) kan het zelfs een positieve invloed hebben :-D
Fictief voorbeeld:
  • jouw modem synct aan 100/40 Mbps
  • je hebt een internet abonnement van 100/30 Mbps (Internet Maxi)
  • je hebt 2 PPPoE sessies: een op de B-box3 (Femotocell) één op je eigen router, beide beperkt tot 100/30.
  • je gebruikt de Femtocell voor mobiele data.
In dit fictieve voorbeeld zal de totale upload capaciteit 40 Mbps zijn (verdeeld tussen de Femtocell en jouw lokaal netwerk).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
JolyDB
Starter
Starter

Nog een (hopelijk) laatste vraagje...

Creëer je op deze manier geen dubbele NAT, waardoor de NAT loopback dan weer onmogelijk is?
Krijgt de nieuwe router op deze manier geen IP-adres van de B-Box in de range 192.168.2.x?
Of activeert de B-Box op deze LAN-poort automatisch passthrough?
En wat met de optie DMZ?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”