pfSense + PPPoE + bbox3

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
matthiasvd
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2022, 19:03

Dag iedereen!

Ik heb een bbox3 en een pfSense firewall/router. Ik probeer de pfSense te gebruiken met routerfunctionaliteit. Ik heb mijn PPPoE user/pw ingevoerd op de pfSense, die verbinding tot stand bracht. Ik kreeg wel een "ander" IP-adres in een andere range dan normaal, en ik had geen internettoegang. (zie bijlage). De gateway was "10.24.193.10", wat mij een LAN range lijkt. Weet iemand van jullie hoe dit zou komen en wat de eventuele oplossingen zouden kunnen zijn?

Alvast bedankt!
Bijlagen
Schermafbeelding 2022-04-11 om 18.48.02.png
(100.39 KiB) Nog niet gedownload
Andros
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2022, 04:08

Het lijkt erop dat je een ip adres van Proximus TV te pakken hebt. Normaal krijgt een decoder twee IP adresser, een lokale van de bbox en eentje van de 10.x.x.x reeks van het iptv systeem van Proximus. Dat verklaart waarom je er ook geen internet op krijgt, zie het TV platform als een landelijke LAN voor enkel Proximus TV.
viper-srt10
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jul 2018, 15:55
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Het 10.x.x.x WAN gateway adres is normaal bij een Proximus PPPoE sessie. Dit is ruim een jaar geleden aangepast van een 109.x.x.x IP naar een 10.x.x.x IP. Waarom dat gedaan is, geen idee.
Indien je dan geen internet connectie hebt is er heel waarschijnlijk iets anders mis met je configuratie. Kijk eens naar je firewall rules. Wordt daar geen toegang van en naar WAN geblokt?
Bijlagen
Proximus PPPoE WAN pfSense.jpg
Proximus PPPoE WAN pfSense.jpg (37.19 KiB) 1092 keer bekeken
matthiasvd
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2022, 19:03

Vanavond ben ik terug op die locatie, zal het even controleren. Bedankt voor het antwoord!
crackjack
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 okt 2015, 07:41
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 24 keer

mogelijk is het de pfSense die private ips op de WAN interface blokkeert:
https://docs.netgate.com/pfsense/en/latest/recipes/rfc1918-egress.html#notes schreef: On the interface options (Interfaces > WAN, for example) there is an option to Block private networks.
Probeer die eens uit te zetten
mogelijk moet je nog extra regels instellen die traffiek doorlaten
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Klopt, standaard worden 'BOGON' netwerken op de WAN interface geblokkeerd ! Heb ik ook eens voorgehad (wel snel gezien toen) met een PX PPPoE verbinding op een OpnSense router.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, een ISP mag dan ook eigenlijk een 10/8 adres gebruiken; voor cgnat is een aparte range in het leven geroepen, de 100.64/10.
Alleen kennen zeer veel ISPs de regels niet, of negeren ze ze.
Dat vind je wel meer in netwerkbeheer, bedrijven die illegitiem ranges gebruiken omdat ze "geen conflicten" willen, maar zo wel net het mijnenveld vergroten.

Wel vreemd dat 100.64/10 ook in de bogon list zit, want dat is net wel een legit range die je kan tegenkomen.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

Aan het ip.zou ik denken verkeerd password. Als je geen juiste gegevens stuurt zet proximus je op en dode lijn. Krijgen ze geen reconnects
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”