Onstabiele verbinding

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

De laatste paar weken heb ik last van een onstabiele internetverbinding. In mijn Fritzbox eventlog zie ik dan:

Code: Selecteer alles

DSL not responding (no DSL synchronization).
De verbinding komt weer op na een paar minuten, maar allemaal erg vervelend. Ik gebruik een Fritzbox 3490 met FritzOS 07.29.
Laatste jaren nooit echt problemen gekend; hoewel ik nooit verder dan 30/6 kwam, was dit voldoende voor mij, als het maar stabiel is. Aan mijn bekabeling binnen is niks gewijzigd, dus lijkt me dat daar het probleem niet kan zitten.

Bij DSL information zie ik afstand tot DSL Exchange estimated 544m, connection type VDSL2 8b G.Vector (ITU G.993.5).
Is er nog iets wat ik kan nakijken vooraleer ik contact opneem met Proximus?
geoffke
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 feb 2006, 13:55

ik zou aanraden om contact op te nemen met Proximus.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Ik heb als laatste test mijn telefoonpunten binnen afgekoppeld. Als dat het niet stabieler maakt zal het inderdaad contact opnemen zijn met Proximus.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Telefoonpunten afgekoppeld?
Kan je eens beschrijven hoe de bekabeling verloopt:
Normaal heb je een NTP, met hierop eventueel een DSL filter.
  • - de NTP staat direct op de binnenkomende kabel van proximus (aangesloten op het zwarte blokje).
    - er mag géén enkele aftakking bestaan tussen de intro en de NTP.
NickG schreef:hoewel ik nooit verder dan 30/6 kwam, was dit voldoende voor mij,
30/6? Heb je dan een lijn zonder vectoring?
Welke DSLAM zie je op de DSL pagina (Broacom of Ikanos) ?
Met deze afstand (de andere lijnwaarden kennen we niet), zou je met vectoring tenminste 50/10 moeten halen.
NickG schreef:Is er nog iets wat ik kan nakijken vooraleer ik contact opneem met Proximus?
Post eens een screenshot van de lijnwaarden in de FritzBox.
geoffke schreef:ik zou aanraden om contact op te nemen met Proximus.
Proximus zal weinig behulpzaam zijn als je op de lijn geen B-Box3 hebt aangesloten (geen support op FritzBox).
Beste is je B-box aansluiten, en dan contact nemen.
Daarna kan je altijd terug de FritzBox aansluiten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

De bekabeling is zoals je beschrijft: NTP direct op binnenkomende kabel, geen aftakking.

Ik had nog oude telefoonaansluitingen boven en beneden, die blijkbaar nog aangekoppeld waren (na de NTP gesplit), die heb ik nu ook afgekoppeld wegens niet meer in gebruik.

DSLAM: Broadcom: Version 11.4.31.

Lijnwaarden:
Afbeelding

Ik was sowieso van plan om eerst weer even mijn BBOX3 te zetten voor ik Proximus contacteer inderdaad.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Mijns inziens zou die download snelheid toch hoger moeten kunnen (line attenuation < 20 dB en noise margin down >> 10 dB)
& lijnprofiel te wijzigen van 8b naar 17 a door Proximus medewerker?
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Na gisteren weer een aantal sync losses net de BBOX3 maar weer eens aangesloten. Nu even afwachten of dat wat uithaalt (al is dat niet makkelijk te zien in de beperkte info van de BBOX3), en anders Proximus contacteren.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Een update: ondertussen is Proximus langsgekomen en blijkbaar zat het probleem in een las aan de straat (de aftakking naar mijn huis begreep ik). Daar hebben ze gegraven en het probleem opgelost, en nu zou mijn verbinding stabiel moeten blijven. De sync is nog steeds wel maar 40/8, met profiel VDSL2 8b G.Vector (ITU G.993.5).

Kan ik verwachten dat dit nog zal beteren? of moet ik tevreden zijn met een stabiele 40/8 verbinding? :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

40/8 is toch al beter dan 30/5 :wink:
Zijn jouw lijnwaarden verbeterd t.o.v 3 weken geleden: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 32#p892036 ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Nee, mijn lijnwaardes zijn ongeveer gelijk gebleven. 40/8 is inderdaad al een stap vooruit, en het meest belangrijk is dat er nu geen disconnects meer zullen zijn. Maar ik ben wel benieuwd of er nog meer voordeel te rapen valt :-)

https://ibb.co/7WzTnfm
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een stabiele 60/10 zou mogelijk moeten zijn ...
Ik vraag me af waarom je geen 17a profiel krijgt, dan zou 85/30 er ook wel inzitten
Is er al een TBF gebeurd na de laswerken?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Ik was zelf niet thuis, dus niet zelf kunnen praten met lasser. Hij heeft de lijn getest en alles is in orde is het enige wat hij nog gezegd heeft blijkbaar. Kan ik niet vragen waarom ik geen 17a profiel krijg aan de helpdesk? Of kan enkel een technieker dit aanpassen?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Daarvoor moet geen technieker ingeschakeld worden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Voor een "TBF" heb je geen technieker nodig, een telefoontje naar de Heldpesk zou moeten volstaan.
Of via het 0800 nummer voor Proximus klanten die een 9-cijferig klantennummer hebben.

Een TBF zet je eerst terug op het basisprofiel, daarna wordt DLM terug getriggerd.

De keuze van het basisprofiel (inclusief 17a of 8d) hangt alleen af van de lijnwaarden (afstand, verzwakking), waarbij vooral de verzwakking (attn 800Hz). Dit gaat automatisch en is gebaseerd op theoretsiche waarden voor jouw lijn.

Voor een manuele interventie om van 8d naar 17a zou je wel een technieker nodig hebben, die de nodige bevoegdheden heeft (voor zover deze dit mag/kan)...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Net een "TBF" gestart via het 0800 nummer. De internet verbinding werd verbroken, dus werd wel degelijk gestart. Daarna weer op een 8b profiel gezet, dus ik vrees dat ik tevreden ga moeten zijn met mijn huidige 40/10. Nu ja, sneller dan ervoor, en vooral geen vervelende disconnects meer, dus al bij al toch goed opgelost van Proximus.

Thanks voor de info allemaal!
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”