Configuratie netwerk

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ward_verduyn
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2021, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Beste

Ik ben op zoek naar de ideale configuratie voor mijn netwerk. We hebben in onze garage een BBOX3 staan waar de verbinding binnenkomt. Dan hebben we op het eerste verdiep aan de andere kant van het huis nog een WiFi-repeater van Proximus staan. Verder hebben we nog de Devolo Magic 2 WiFi next hangen in een bar in onze tuin die ook voor WiFi in de tuin zorgt net als voor vast internet voor onze tweede decoder die daar staat.

Nu merk ik dat het WiFi vaak in conflict komt, met alle drie deze apparaten. Ik zou het liefst alles als één groot netwerk gebruiken, dus één naam, zodat je niet telkens moet handmatig overschakelen. Moet ik dan DHCP uitschakelen op de Devolo's, wat met de banden en etc.?

Iemand die me kan zeggen wat de belangrijkste punten/instellingen zijn voor een vlot wifi zonder dat deze elkaar hinderen?

Alvast bedankt!
DarkY
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jun 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Kiezen voor een eigen systeem van één merk/type met een controller die alle instellingen centraal doet.

Bvb. Unifi , Ruckus , Edimax
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ward_verduyn schreef:Ik ben op zoek naar de ideale configuratie voor mijn netwerk. We hebben in onze garage een BBOX3 staan waar de verbinding binnenkomt. Dan hebben we op het eerste verdiep aan de andere kant van het huis nog een WiFi-repeater van Proximus staan.
Ik neem aan dat deze Proximus WiFi-repeater via een UTP kabel verbonden is met de B-Box3?
Hier kan je best de instellingen van de B-box3 overnemen (ik denk eenvoudig via de WPS knop)?
ward_verduyn schreef:Verder hebben we nog de Devolo Magic 2 WiFi next hangen in een bar in onze tuin die ook voor WiFi in de tuin zorgt net als voor vast internet voor onze tweede decoder die daar staat.
Ik neem aan dat de Powerline via UTP kabel verbonden is met de B-box3?
Hier kan je ook best de instellingen van de B-box3 overnemen.
Met de Devolo Magic 2 WiFi moet je naar het WiFi menu gaan, en dan naar "WiFi Clone" > Configuratie starten
Dan druk je op de WPS knop op de B-box3. De WiFi instellingen worden overgenomen (SSID, versleuteling, paswoord).
Zorg er wel voor dat de Devolo en de B-box3 elkaar "zien" tijdens deze procedure.
ward_verduyn schreef: Nu merk ik dat het WiFi vaak in conflict komt, met alle drie deze apparaten. Ik zou het liefst alles als één groot netwerk gebruiken, dus één naam, zodat je niet telkens moet handmatig overschakelen. Moet ik dan DHCP uitschakelen op de Devolo's, wat met de banden en etc.?

Iemand die me kan zeggen wat de belangrijkste punten/instellingen zijn voor een vlot wifi zonder dat deze elkaar hinderen?
- DHCP op de Devolo is een DHCP client. Je kan dat ingeschakeld laten, maar je kan vlotter de web interface bereiken als je de Devolo's een vast IP geeft. Bij een B-box3 best een IP adres vanaf 192.168.1.128
Of via de B-box3 web interface een "statisch" DHCP adres invoeren

Eén netwerk is:
  • 1) alle WiFi access points dezelfde SSID
    2) dezelfde versleuteling
    3) dezelfde passphrase
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”