Ultra Vectoring Proximus

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
stefdeve
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 mei 2013, 14:54
Bedankt: 8 keer

Heeft er iemand enig idee wanneer Ultra Vectoring wordt uitgerold bij Proximus ?

Want op de website van Proximus staat bij digitale infrastructuur ( ervaring thuis) "we gaan door met het uitrollen van de volgende generatie van kopertechnologieën -Ultra Vectoring-"

Heeft er al iemand thuis Ultra Vectoring ? :???: Zoja wat is de snelheid dan?

Alvast bedankt.
luukske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 32 keer

We hebben hier nog niet eens vectoring :cry:
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

Dat is nog nergens uitgerold denk ik.
Ik hoop wel dat het ervan komt, want als we gaan moeten wachten tot iedereen glasvezel heeft....
Theoretische snelheden liggen rond de 200 a 300 Mb als je dicht tegen de ROP zit.....
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Voor Supervectoting 35b
  • - moeten er nieuwe kaarten in ROP's.
    - moeten er nieuwe modems ipv B-box3 (tenzij Proximus de FritzBox 7590 goedkeurt voor Supervectoring :-) ).
    + Heeft alleen effect voor korte afstanden.
Ik zie dat allemaal niet zo vlug aankomen ...

Waar het misschien zin heeft: appartementsgebouwen waar een ROP in de technische ruimte komt, en via koper naar de appartementen (Fiber to the Building)?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

Ultra vectoring
Tot zover vectoring, wat vandaag al wordt toegepast in alle straatkasten van Proximus. Wat betreft ultra vectoring zit Proximus nog in de testfase met veldtesten om de resultaten te evalueren. Een doorvoersnelheid tot 250 Mbps is volgens Proximus een gezonde ambitie. De massale uitrol staat voor later gepland. Zo heeft Proximus tijdens de testfase nog genoeg flexibiliteit om bij te sturen waar nodig, tot alles op punt staat.

De grootste voordelen van ultra vectoring voel je tot maximaal 350 meter van de straatkast.

Ultra vectoring heeft als voornaamste kenmerk dat het spectrum wordt verdubbeld van 17,6 MHz naar 35 MHz. Kort door de bocht: op korte afstanden geeft dat meer dan een verdubbeling in bitrate. “Dat zijn wetten uit de wiskundige communicatietheorie,” leggen de technici uit. “De bitrate die je door een medium stuurt, staat recht evenredig met het spectrum. Daarom hoor je nu bij 5G dat het spectrum een grote economische waarde heeft. Bij koper is dat eigenlijk hetzelfde.”

Hoe hoger het spectrum, hoe beperkter de afstand wordt waar je meerwaarde ziet. De grootste voordelen van ultra vectoring voel je volgens Proximus tot maximaal 350 meter van de straatkast. Verderop is het nog beter dan klassieke vectoring, maar neemt het grootste voordeel van ultra vectoring af.

Economische keuzes
Waarom heeft Proximus dit nog niet eerder gedaan? “Dat heeft vooral te maken met de stand van techniek en economische wetmatigheden”, vertelt Proximus. “Stel dat je 100 klanten bedient vanuit één straatkast. Dat betekent 100 stoorders en 100 gestoorden. Elk puntje moet je meten in een matrix en mathematisch verwerken. Bovendien is er nog een derde dimensie waarmee je rekening moet houden: het frequentiebereik. Dat maakt het allemaal nog complexer.”

VDSL is gebaseerd op Discrete Multitone (DMT)-modulatie. Per 4,3 kHz ga je een modulatiesignaal toevoegen. Elke frequentieband is orthogonaal ten opzichte van de andere. Je kan ze het best beschouwen als aparte entiteiten. Vandaar dat het gebruikte frequentiegebied als derde dimensie mee het aantal berekeningen bepaalt die nodig zijn om vectoring te doen werken. Hoe groter het gebruikte frequentiegebied, hoe meer berekeningen.

Bron : https://itdaily.be/blogs/infrastructuur ... net-werkt/
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Waarom zou Proximus eigenlijk nog investeren in Ultra Vectoring als ze weten vroeg of laat toch op glasvezel over te moeten?
Computer(k)nul
ahrand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Sinna schreef:Waarom zou Proximus eigenlijk nog investeren in Ultra Vectoring als ze weten vroeg of laat toch op glasvezel over te moeten?
Beide investeringen kunnen naast elkaar bestaan.
Proximus kan niet ineens glasvezel naar iedereen tot binnen in de huizen leggen. Een tussenstap is om alvast glasvezel tot aan de ROP's te leggen en er voor te zorgen dat niemand echt ver weg van een ROP woont. Dan kunnen ze de 'last mile' overbruggen met (Ultra) vectoring in afwachting tot de glasvezel effectief tot bij je binnen komt.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Lijkt mij ook verstandig.
Want er zijn veel datums tegen wanneer Fiber, maar dat zal in sommige gevallen nog jaren duren.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik vraag mij af of het bundelen van twee lijnen niet interessanter/goedkoper kan zijn (ok, de installaties worden dan wel dubbel bezet en de klant moet nieuwe hardware nemen), maar je kan er wel (afhankelijk van afstand 2de paar tot kast) je snelheid (down en up) mooi mee verhogen, theoretisch verdubbelen zelf.
Ik zie bv. EDPnet dit aanbieden voor hun Pro markt (VDSL EXPERT PLUS) aan een hoge prijs (t.o.v. normaal abonnement toch).
Kan dit niet goedkoper? Ik zou er bv. wel 20-30 euro extra voor over hebben in de maand, maar geen 150€ ofzo :P
ahrand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Twee fysieke aparte koperlijnen is een zeldzaamheid naar particuliere Belgische huizen.
In bedrijven zie je dat nog wel maar daarom is het een B2B aanbiedingen en geen B2C .
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ahrand schreef:
Sinna schreef:Waarom zou Proximus eigenlijk nog investeren in Ultra Vectoring als ze weten vroeg of laat toch op glasvezel over te moeten?
Beide investeringen kunnen naast elkaar bestaan.
Een tussenstap is om alvast glasvezel tot aan de ROP's te leggen en er voor te zorgen dat niemand echt ver weg van een ROP woont. Dan kunnen ze de 'last mile' overbruggen met (Ultra) vectoring in afwachting tot de glasvezel effectief tot bij je binnen komt.
- er zijn nu 26.000 ROP kasten. Weet je welke investering dat zou zijn om overal nieuwe lijnkaarten (35b) in te stoppen?
- die kasten kan je niet zomaar upgraden (meer stroom nodig, meer rekenkracht, meer afkoeling, ...).
- om ervoor te zorgen dat "iedereen" dichtbij een ROP woont (250m), dan heb je minstens 100.000 bijkomende ROPs nodig :-)

Ik ben sceptisch :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

ahrand schreef:Twee fysieke aparte koperlijnen is een zeldzaamheid naar particuliere Belgische huizen.
In bedrijven zie je dat nog wel maar daarom is het een B2B aanbiedingen en geen B2C .
Bedrijven en appartementsblokken, maar dus inderdaad zeer beperkt. Bij appartementsblokken zullen er wellicht ook niet meer koperparen liggen dan appartementen in het blok.
Computer(k)nul
ahrand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

philippe_d schreef: Ik ben sceptisch :wink:
Ik snap je,
anderzijds ...
Proximus is al bezig,vanaf mid 2020, de nieuwe RDLT-G kaarten van Nokia, die Ultra Vectoring mogelijk moet maken, te installeren in nieuwe ROP's.
Dat is ook een kaart die goedkoper is dan de vorige generaties omdat het processing/management functies op zich neemt waar vroeger nog aparte apparaten voor nodig waren.
Maar je hebt gelijk, vervangen van kaarten in bestaande ROP's zal inderdaad niet voor morgen zijn.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bij ons (en ik dacht bij iedereen) komen er meerdere geleiders binnen. De technieker die hier de boel is komen aansluiten heeft twee paren uitgemeten om de beste te vinden (één van de twee is retour als ik het mij goed herinner en langer dan de andere). Geen idee of die 'retour' naar dezelfde kast gaat of niet. Ik ging er van uit dat bij het bundelen ze die 'retour' ook aansloten (ook al is die mogelijk minder goed, want langer).
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Op Nokia in Antwerpen testen ze eerst alles. Daar hebben ze van verschillende kabels rollen liggen van verschillende lengtes en daar achter hangen ze dan een type modem dat een provider getest wilt hebben met de nieuwe toepassingen. Om een kabel hangen ze er wel 50 ofzo op voor ook te kijken of er interferentie op zit en hoe alles reageert en of ze tot een hogere snelheid kunnen komen. Heb 3 a 4 jaar deze setup daar moeten gaan opstellen met in het totaal ongeveer 1100 modems op verschillende type kabels. Maar dit waren nu wel modems van het merk Nokia zelf.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

philippe_d schreef: - om ervoor te zorgen dat "iedereen" dichtbij een ROP woont (250m), dan heb je minstens 100.000 bijkomende ROPs nodig :-)
Het bijplaatsen van die 100000 ROPS is nog steeds een veelvoud sneller en goedkoper dan iedere apparte aansluiting volledig te vervangen naar glas. Zo sceptisch ben ik niet, koperparen zullen nog wel even blijven en er zullen inderdaad ROPs moeten bijkomen om FTTC (fiber to the cabinet) te gaan doen. Het kan daarentegen wel zijn dat ze bewust 1 of meerderen technische vernieuwingen overslaan alvorens hier werk van te gaan maken.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

@kiwi

Zouden die extra rops juist handiger zijn bij afgelegen gebieden? Want in de stad kan je makkelijker voor 10 tallen of honderden klanten de stoep openbreken maar voor die enkelen die ergens in een klein dorp wonen etc is dat toch andere koek.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Om eerlijk te zijn denk ik ook niet dat het 35 MHz spectrum (volledig) uitgerold gaat worden. Ik denk dan eerder aan afstanden tot maximaal een 400 meter looplengte waar het nog enigszins nuttig kan zijn?
Laatst gewijzigd door petrol242 23 apr 2021, 09:30, in totaal 1 gewijzigd.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

boonpwnz schreef:@kiwi

Zouden die extra rops juist handiger zijn bij afgelegen gebieden? Want in de stad kan je makkelijker voor 10 tallen of honderden klanten de stoep openbreken maar voor die enkelen die ergens in een klein dorp wonen etc is dat toch andere koek.
100% Dat zijn exact de omgevingen waar het plaatsen van meer rops een kostenefficiente hybride zijn tussen fiber (tot aan die ROPs) en koper (+-300-400m max) Om toch aanvaardbare snelheden aan te kunnen bieden. Het grote voordeel is dat er maar 1 fiber moet van de ene ROP naar de nieuwe, en op de plaats van de nieuwe ROP herneem je de oude koperparen die er al liggen. Bij rijhuizen is het inderdaad niet heel erg veel duurder om ieder huis ineens van fiber te voorzien, maar mispak je niet, ook daar is het nog steeds een veelvoud duurder. Vergeet niet dat je op dat moment ook fiber aan het aanleggen bent voor woningen die er misschien geen abonnement op gaan nemen, bestaande koperinfrastructuur gedeeltelijk hergebruiken is daarom kostenefficienter (grotere ROI). Ik zie ook graag grote snelheden verschijnen met speedtesten, maar laten we heel eerlijk zijn, het merendeel van de particuliere klanten komt de komende jaren nog perfect toe met 50mbit (vaak is degebrekkeige wifi, powerline, utp insfrastructuur de bottleneck, veroorzaker van instabiliteit, en niet de lijn zelf). Voor bedrijven is het een heel andere materie natuurlijk. Daarom zou Proximus eerst zijn pijlen moeten richten op alle industriezones en LMO parken in België voor wat fiber betreft.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Is het retourpaar zo slecht dat men daar geen vectoring op kan toepassen? Het lijkt immers alsof men nu maar de halve/gedeeltelijke capaciteit van de aansluiting gebruikt als men beide paren sowieso aansluit?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Retour paren hebben een andere lengte.

Retour paren kunnen in gebruik zijn bij een andere klant.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Een voorwaarde om correct bonding te kunnen toepassen is dat de koperparen nagenoeg even lang zijn. Daarom dat de Proximus infrastructuur zich hier niet toe leent zonder ingrijpende wijzigingen. Mocht de lengte van het retourpaar niet te lang zijn en dan zou er met 2 modems en sdwan oplossingen wel iets van te maken zijn. Maar dat maakt het dan weer buitensporig duur voor een consumentenoplossing.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Kiwivogel schreef:Daarom dat de Proximus infrastructuur zich hier niet toe leent zonder ingrijpende wijzigingen.
Ingrijpende wijzigingen ... valt nog wel mee.
Op de locaties waar er 2 VDSL2 lijnen nodig zijn, moeten de lassers komen, en worden er 2 rechtstreekse paren gelast...
cptKangaroo schreef:Is het retourpaar zo slecht dat men daar geen vectoring op kan toepassen? Het lijkt immers alsof men nu maar de halve/gedeeltelijke capaciteit van de aansluiting gebruikt als men beide paren sowieso aansluit?
Dat is gewoon historisch, hoe (vroeger) de telefoonkabels lagen ...
De capaciteit van de aansluiting (koperparen) is niet zozeer de beperkende factor. Er moet ook voldoende capaciteit in de ROP aanwezig zijn om beide koperparen aan te sluiten op VDSL2 kaarten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Pair bounding wordt in Nederland wel toegepast ook in vectoring modus, alleszins waar het mogelijk is. Daar hebben ze vplus al wel klaar staan maar zal het pas uitgerold worden als het echt nodig is. Zolang klanten grosso modo aan 100MBit/s geraken zal er daar ook niet veel veranderen.

Vroeg of laat is de rek er ook wel uit op koper. Frequentie verhogingen hebben het grote nadeel om effectief te zijn bij steeds kortere afstanden. Ge kunt dan telkens ROP's gaan bijzetten, maar uiteindelijk is dat ook fiberuitbreiding. En dan spreken we ook niet meer over 'the last miles', maar eerder over 'the last yards'? Ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Het is ook niet gebeurd met de vectoring uitrol.

Ik denk dus eerder dat draadloos en fiber de toekomst zullen uitmaken, maar zover zijn we bijlange nog niet.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

philippe_d schreef: Ingrijpende wijzigingen ... valt nog wel mee.
Op de locaties waar er 2 VDSL2 lijnen nodig zijn, moeten de lassers komen, en worden er 2 rechtstreekse paren gelast...
Dat is wel erg ingrijpend he, dat wil zeggen dat ze voor iedereen die van die technologie wil gaan gebruiken moeten gaan graven en lassen. Stel je voor dat 50% van het proximus/OLO clienteel dit gaat willen, dat trekken ze niet.
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Akkoord, maar dat is ook niet realistisch. 50% v/d UB'ers misschien, maar wij vertegenwoordigen niet de mediaan in deze.

Bij mij zijn ze dit komen doen (geen MLPPP setup, 2 x VDSL van andere provider) & op een half uurke waren ze klaar met 2 man. Ze moesten wel binnen niks doen want ik had de 2de TF2007 al netjes opgehangen, aangesloten & gelabeld.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

zo ver ik weet zijn ze wel aan testen en zouden binnen kort en aantal mensen de internetbox mogen gaan testen. deze zou de zelfde zijn als die van kpn. dus ik verwacht eerlijk gezegt tegen september dat deze wel zal gaan beginnen uitrollen. het zou kunnen vroeger maar daar geloof ik niet zo in.
ahrand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

sbghannibal schreef:zo ver ik weet zijn ze wel aan testen
Wat ze aan het testen ?
(deze draad gaat ondertussen over zowel pair bonding als Ultra Vectoring)
sbghannibal schreef: en zouden binnen kort en aantal mensen de internetbox
welke internetbox ?
(KPN heeft er meerdere)
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

ultra vectoring en internet box (KPN Box 12). ik zou vermoeden dat ze eerst de nieuwe modem willen releasen anders hebben ze en technologie en geen modem om het te gebruiken
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

In 2018 hebben we al eens deze discussie gehad en toen dacht ik ook dat de 35MHz band er zou komen. Maar ondertussen heb ik dat standpunt toch drastisch veranderd. Wat die modems betreft denk ik dat Edpnet met zijn fritzboxen al iets verder heeft nagedacht dan PX?
pvdwy
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 sep 2013, 14:32
Bedankt: 3 keer

ahrand schreef: ... de nieuwe RDLT-G kaarten van Nokia, die Ultra Vectoring mogelijk moet maken, te installeren in nieuwe ROP's.
Dat is ook een kaart die goedkoper is dan de vorige generaties omdat het processing/management functies op zich neemt waar vroeger nog aparte apparaten voor nodig waren.
Maar je hebt gelijk, vervangen van kaarten in bestaande ROP's zal inderdaad niet voor morgen zijn.
Die nieuwe kaarten passen NIET in de bestaande rops.
Er moet een nieuw compatibel MX-6 chassis geïnstalleerd worden.
Bovendien zijn er nu 48 klanten per kaart en op de nieuwe 32.
Er zijn hierdoor heel wat meer aanpassingen nodig aan kablering.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”