BBOX dropt internet geconnecteerd met TP-Link switch

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
KenStr
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2021, 19:48

Hallo allen,

Vanaf het moment dat ik ook maar 1 port van de BBOX3 verbind met de TL-SG1016PE switch verliezen alle devices die rechtstreeks op de BBOX zitten (decoder, laptop via docking station, Wifi AP) hun internet connectie na pakweg een minuut. Dit gebeurt zowel met als zonder hosts op de switch. Zowel met de fabrieksinstellingen vd switch (DHCP enabled) alsook na toewijzing van een static IP.

Ik heb dergelijke issues nog zien terugkomen op diverse fora maar nergens vond ik een oplossing. Nuttige tips?

Alvast bedankt!

Kenny
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

- IP conflict?
- slechte UTP kabel?
- andere poort op de switch proberen (zeker geen POE poort)?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 40 keer

Kijk eens dat de BBOX en de switch niet hetzelfde IP adres hebben. Verander best het IP van de switch of zet de DHCP client aan op de switch zodat er geen conflicten zijn.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

KenStr schreef:Hallo allen,
Zowel met de fabrieksinstellingen vd switch (DHCP enabled) alsook na toewijzing van een static IP.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Kan je eens de verbinding tussen bbox en switch sniffen?

@jackho: DHCP enabled in de openingspost gaat over het management adres van het toestel.
Kan dus geen kwaad.
KenStr
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2021, 19:48

philippe_d schreef:- IP conflict?
- slechte UTP kabel?
- andere poort op de switch proberen (zeker geen POE poort)?
Geen IP conflict, meerdere kabels en meerdere poorten gebruikt. Telkens hetzelfde resultaat.
KenStr
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2021, 19:48

blaatpraat schreef:Kan je eens de verbinding tussen bbox en switch sniffen?

@jackho: DHCP enabled in de openingspost gaat over het management adres van het toestel.
Kan dus geen kwaad.
In de jaren stillekes heb ik ooit eens kort Wireshark gebruikt, maar ik ben geen netwerk ingenieur en vrees dus dat ik daar geen concluses ga uit kunnen trekken.

Dit gezegd zijnde, ik was sowieso van plan om een eigen router (ook een TP-link) achter de BBOX te plaatsen. MAW grote kans dat dit het probleem oplost, maar het zou wel knagen dat ik niet snap wat er nu gebeurt :-)
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

KenStr schreef: Vanaf het moment dat ik ook maar 1 port van de BBOX3 verbind met de TL-SG1016PE switch verliezen alle devices die rechtstreeks op de BBOX zitten (decoder, laptop via docking station, Wifi AP) hun internet connectie na pakweg een minuut.
Verbinding naar INTERNET, of verbinding naar de lan zelf?

hoe testen:

open een command prompt.
doe "ping -t 192.168.1.1" (of wat ook het ip van je modem is). Laat openstaan

Open een 2e venster. doe daarin "ping -t" naar een of andere server op het internet. laat openstaan

sluit nu je switch aan.
indien de 2e prompt Wel naar time out gaat, en de eerste niet, dan is het een internet issue. onderzoeken op je bbox.
Indien de 1e ook timeouts gaat geven zal er ook een grote kans zijn dat het probleem op je pc te vinden is. Open de eventlog van je pc (start=>run=>eventvwr) en zoek naar fouten.

een "ipconfig /all" draaien voor en na het incident, en deze resultaten vergelijken kan ook al veel duidelijk maken dan.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Heeft misschien iets te maken met de instellingen van IGMP snooping op je switch?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”