Fiber-decoders V7 troubleshooting

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
DenisKimpe
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jan 2021, 09:11

Dag iedereen

sinds afgelopen vrijdag ben ik aangesloten op fiber van Proximus. hieronder mn configuratie:
op 1e verdieping/woonkamer: fibermodem, bboxv3+, Syno NAS met ethernetkabel verbonden aan bbox, tv toestel draadloos verbonden via wifi-bridge (2017). Gelijkvloers: tv toestel draadloos verbonden met wifi-booster (2021).

Wifibereik en snelheden heel goed overal in huis. Momenteel staat hij op one SSID. dl over de 300 en ul rond de 30.

Enkel is het tv kijken niet altijd optimaal. Ik merk dat bij 1 tv er soms een zwart scherm verschijnt gedurende minder dan een seconde (alsof je zapt naar ander kanaal) en af en toe een hapering of verkeerde lypsinc. opnames enz doen het goed, alhoewel er soms schokkend beeld is bij opnames. Ik zit op SWversie 53 van de decoder. Ik heb zonet de oude HDMI kabels vervangen met de nieuwe die bij de V7's zaten (waar 2K-4K op staat), mss doet dat al iets. Ik merk dat de oudere wifi bridge de haperingen vertoont, de tv die verbonden is met de wifibooster (nieuw) staat nochtans een verdieping lager en daar merk ik geen problemen (tot nu toe, want wordt minder gebruikt in de slaapkamer)

Wat ik denk dat ik nog kan doen:
* decoder bekabeld verbinden ipv wifi-bridge als test
* one ssid uitschakelen (mss problemen voor de wifi-bridge die daar niet goed mee om kan) ?
* wifibridge en booster eens wisselen om te verifieren of ander tv-toestel dan problemen geeft?
* de v7's door het raam gooien :)

Alvast bedankt voor jullie expertise...
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Rechtstreeks via verschillende/goede netwerkkabels eens testen. Als dat prima werkt, weet je dat het aan de WiFi (interferentie) ligt en kan je daar verder troubleshooten.
DenisKimpe
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jan 2021, 09:11

netwerkkabel is onderweg. Heb gemerkt dat als one smid aanstaat mn wifibereik optimaal is, vanaf die uitstaat valt de DL terug tot 40, bijzonder laag voor fiber. Ondertussen hebben ze vanuit Proximus de conductor uitgezet (zou conflicten geven met Apple toestellen). De box heb i keen reset gegeven want tv haperde enorm gisteren met heel lage wifisnelheden zonder aanleiding... dacht dat Fiber een stabielere verbinding ging geven dan koper :twisted:
DenisKimpe
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jan 2021, 09:11

Contact gehad met Proximus. De wifi bridge aan de tv gaat over 5.0 netwerk, heb via wifi analyzer beste kanaal gezocht en medewerker heeft de 5.0 op dat kanaal gezet. Ik kon dat zelf niet doen als de one ssid opstaat. Tv kijken is sindsdien veel stabieler geworden...
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Hoeveel keer ik al heb moeten aanhoren dat mensen liggen te klagen over de snelheden en stabiliteit van hun ISP-provider, terwijl het probleem zich 9,9/10 voordoet wegens het feit ze puur liggen te werken op wifi en constant last hebben van wifi interference of slechte set-up/configuratie van hun eigen apparatuur :-D
Is ook niet verwonderlijk wegens het feit dat van gemakkelijkheid (en op vraag van de klant) er steeds marketing gevoerd wordt dat alles eenvoudig op wifi kan geconnecteerd worden. Geen gedoe met kabels en auto-config van toestellen zou het leven gemakkelijker moeten maken of geen IT-kennis benodigd is (aldus de marketing er rond)...

Zo zie je weeral. Probleem gevonden en opgelost.

Wij gaan renoveren, maar er komen overal netwerk-connecties hoor. Ook al werkt mijn wifi-opstelling (mits juiste apparatuur en juiste configuratie) in een stadsomgeving perfect (max ISP-snelheid van 300 Mbit over wifi en op meerdere verdiepen).
DenisKimpe
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jan 2021, 09:11

LoewieKatorz schreef:Rechtstreeks via verschillende/goede netwerkkabels eens testen. Als dat prima werkt, weet je dat het aan de WiFi (interferentie) ligt en kan je daar verder troubleshooten.
Omdat er af en toe toch nog een storing komt via de wifi bridge heb ik de v7 decoder bekabeld aangesloten en geen storing meer sindsdien.
De wifi bridge staat op 4m van de bbox, zendt uit op 5.0 en kanaal staat ingesteld op niet veel voorkomend kanaal in de omgeving. Hoe kan ik de wifi nog verder optimaliseren om die sporadische storingen eruit te krijgen?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik vrees niet. WiFi is en blijft nog altijd een gedeeld medium. Het enige wat je m.i. nog zou kunnen proberen is om het WiFi-kanaal te veranderen nadat je gekeken hebt welke kanalen er nog vrij zijn. Bedraad geniet sowieso de voorkeur.
Computer(k)nul
DenisKimpe
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jan 2021, 09:11

One ssid uitgezet en decoder terug via wifi bridge aangesloten. Nog geen haperingen ondervonden. Heb via Proximus terug een v5 decoder aangevraagd om te vergelijken met de v7
deman
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jul 2008, 17:00
Locatie: Olen
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 5 keer

jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Volgens mij heeft het vermoedelijk iets te maken met andere toestellen die verbinding maken met de Bbox3, als ik uitsluitend de V7 laat verbinding maken en niks anders dan werkt die stabiel.
Zelfs met utp verbonden werkt die onstabiel en pas als die alleen aangesloten is op de Bbox3 blijft die goed werken.
DenisKimpe
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jan 2021, 09:11

ik volg je redenering, kan het wel eens zijn. Dus jij zegt dat het probleem zich eerder in de bbox3 stelt? Ik heb ondertussen de bbox3v+...
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”