Risico dat lijnwaarden dalen?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
jaku627
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 okt 2018, 19:35
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Weet niet goed in welke sub ik dit moet plaatsen, maar heb een vraagje over mijn lijnwaarden.

Ik heb momenteel Scarlet (50/4) en sync al vrijwel altijd op 100/40.
Buren hebben nu ook Proximus, en mijn lijnwaarden zijn vrij stevig gedaald. Mijn telefoon (en coax) kabels zijn wel echt oud.

Nu heb ik

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99.999 kbps
Upstream current bit rate:     39.999 kbps

Downstream max bit rate:       129.376 kbps
Upstream max bit rate:         44.657 kbps

Downstream attenuation:        7,5 dB

Downstream noise margin:       15,2 dB
Upstream noise margin:         7,8 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            219 m

Proximus profile name:         100/40
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Ik dacht dat er voor upload altijd 10% marge nodig was, en die heb ik nu nipt niet meer.
Ik hoorde ook dat Proximus 9 dB attainable aanhoudt, en van EDPnet hoorde ik 10 dB minimum. Ik heb nog 'maar' 7,8, en Proximus is vrij conservatief / eerder veilig.

Bestaat het risico dat, als ik effectief 40 Mbps zou gaan uploaden (nu met Scarlet wordt maar een fractie gebruikt), de lijn misschien op 35 wordt gezet? Of zou dat al moeten gebeurd zijn, als dat risico er is?
Of zal het zo blijven zolang er geen fouten voorkomen?

Is er een grotere kans dat ik met een Fritzbox naar 100/35 zou gaan? Misschien dat ze de bbox iets meer slack geven?
5 Mbps minder upload zou niet dramatisch zijn, maar ben gewoon benieuwd. Extra snelheid is nooit mis 8)

Thx voor de hulp!!
Laatst gewijzigd door jaku627 06 dec 2020, 11:57, in totaal 1 gewijzigd.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Dat kan je moeilijk met 100% zekerheid zeggen. Allerlei zaken kunnen DSL stabiliteit beïnvloeden, weersomstandigheden, kwaliteit binnenbekabeling, modem, ...
6dB is de upstream grens voor het wegvallen van het signaal. Bij jou staat die op 7.8dB. Veel marge is er niet, maar dat wil niet persee zeggen dat je daardoor een onstabiele lijn gaat krijgen. DLM geeft je niet zomaar 100/40, daar gaan enkele weken over en dat zal dan ook wel foutloos geweest zijn.

Verschillende modems kunnen verschillende waardes geven. De ene kan al wat beter overweg met errors terwijl de andere misschien sneller terugschakelt. Voordeel met een FritzBox is dat je het verloop van de lijnwaardes en errors kan zien in een grafiek. Schommelt deze heel sterk dan is er iets aan de hand. Is deze mooi vlak dan is dat prima, zelfs op 7.6dB. Je kan eventueel de waardes van je Sagem bbox dagelijks noteren voor bijvoorbeeld 2 weken lang om te zien of deze sterk schommelen zodat je het zelf wat kan inschatten.

Met je Scarlet (50/4) abbo ga je niet veel aan een 100/40 sync hebben natuurlijk, daarvoor moet je bij EDPnet zijn.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

xDSL en DLM zijn inderdaad dingen waar niet altijd een 'logica' aan te koppelen is. Het feit dat de buren bij proximus zitten heeft weinig uitstaans met de lijnwaarden die je haalt. Het koperpaar zit normaliter gelast op de kortste rechtstreekse verbinding binnen de lus naar de KVD. De daling in noise margin is dus ergens anders te zoeken.

Maar door de cap op scarlet van 50/4 zit je bijlange na niet nog niet in de buurt van je provisioning profiel en ga je niets merken mocht DLM passeren en je naar beneden scalen.

Het is niet omdat je lijn nu die 100/40 haalt dat je dat ook krijgt van je provider. Eigenlijk die 50/4 cap is niet meer van deze tijd, maar dat is een andere discussie.
jaku627
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 okt 2018, 19:35
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

joriz schreef:6dB is de upstream grens voor het wegvallen van het signaal. Bij jou staat die op 7.8dB. Veel marge is er niet, maar dat wil niet persee zeggen dat je daardoor een onstabiele lijn gaat krijgen.
Bedankt! Ik had inderdaad vernomen dat 6 dB de absolute grens is, maar toen ik jaren geleden (2017?) de 100/40 kreeg, waren die waarden veel beter (140 down, bijna 50 up).
Ik heb hier geen kennis van, maar had dus ergens het idee dat het profiel behouden gewoon behouden bleef. En als het omgekeerd zo was (nu nieuwe klant met een startprofiel) dat ik nooit geen 100/40 meer zou toegewezen krijgen.

Ik heb mijn waarden anderhalve maand terug genoteerd, en toen was het enige verschil een attainable down van 18 kilobit minder en een up van 388 kilobit minder, throughput is lichtjes 'gestegen'. dB-waarden zijn gelijk gebleven.
petrol242 schreef:Het feit dat de buren bij proximus zitten heeft weinig uitstaans met de lijnwaarden die je haalt.
Oh ok, bedankt. Dit was een vermoeden omdat hij recent gerenoveerd heeft en mijn waarden vrij stevig gedaald waren nadat hij hier kwam wonen en zei dat hij ook bij Proximus zat (had een kleine onderbreking toen hij werd aangesloten). We hebben beide lijnen van + 60 jaar oud.
joriz schreef:Met je Scarlet (50/4) abbo ga je niet veel aan een 100/40 sync hebben natuurlijk, daarvoor moet je bij EDPnet zijn.
petrol242 schreef:Het is niet omdat je lijn nu die 100/40 haalt dat je dat ook krijgt van je provider. Eigenlijk die 50/4 cap is niet meer van deze tijd, maar dat is een andere discussie.
Dat ben ik duidelijk in de openingspost vergeten te vermelden... Ik vroeg het enkel uit nieuwsgierigheid omdat ik de overstap naar EDPnet overweeg, eigenlijk enkel en alleen voor de upload.
5 Mbps meer of minder maken weinig verschil, maar met 100/40 zou ik me wel speciaal voelen :-D (natuurlijk, liever 35 stabiel dan 40 met risico op fouten)

Maar het zou dus niet zo zijn dat, als ik naar EDP ga en aan 40 Mbps begin te uploaden, dat de kans op fouten vergroot, als ik jullie berichten goed interpreteer? Dan zou dat al gebeurd moeten zijn?

EDIT2: het rare probleem met de quotes lijkt opgelost te zijn! :) - vorige edit's verwijderd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wanneer je overstapt naar Edpnet ga je sowieso eerst terug op het provisioning profiel van 70/30 komen (en ik ga hier uit van je lijnwaarden). DLM gaat dan van vooraf aan zijn werk beginnen doen en dan eventueel je lijn terug optrekken.

Maar zelfs met een 70/30 zit je beter dan op 50/4 nu.
jaku627
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 okt 2018, 19:35
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

petrol242 schreef:Wanneer je overstapt naar Edpnet ga je sowieso eerst terug op het provisioning profiel van 70/30 komen
Dat wist ik niet, is dat sowieso zo? Ook als je de bbox gewoon blijft gebruiken?
Ik heb Scarlet gebeld, en die hoeven hem blijkbaar niet terug (wel de decoder), dus ik dacht eerst gewoon met bbox te proberen.

De 50 down stoort me niet, maar de 4 up.... :?
jaku627
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 okt 2018, 19:35
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Nog eens lijnwaarden bekeken (na weer een fikse stroomonderbreking vandaag)
Nu 130.255 kbps (879 kbps meer) down, en 44.539 kbps (118 kbps minder) up.

Vraag van een leek: zijn deze schommelingen normaal en te verwaarlozen?
Noise margin voor upload is hiermee gedaald naar 7,7 dB.

Ik snap dat er weinig logica achter DLM zit, maar als ik door het topic met lijnwaarden blader, zie ik niemand die het zo'n on-the-edge waarden heeft :p.
De meesten met een gelijke of zelf hogere attainable upload krijgen 35 mbps. Niet dat dat een probleem is, maar als ik mij enkele minuten speciaal kon voelen door bij de lucky few te horen met een stabiele 40 Mbps up ..... 8)

Maar nog even ter bevestiging (ben nu nog niet helemaal zeker): neemt het risico op fouten toe als je effectief uploadt aan 40 Mbps? Ik dacht uit te maken uit de geweldige hulp hierboven van niet, maar het is nog niet helemaal bevestigd?
Ergens zou ik ook snappen dat, aangezien de lijn niet volledig benut wordt door mijn triestige cap nu, het risico op fouten bijna onbestaande is door de grote overhead?
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

:wink:
Op dergelijke vragen is het moeilijk ja of nee te antwoorden. DSL tech kan soms onvoorspelbaar zijn.
Stel dat iedereen in jou straat op 100/40 synced en allemaal een EDPnet XL abbonement hebben en maximaal gaan belasten, tja. Omliggende kabels kunnen dan beginnen storen maar daar speelt vectoring in principe op in.

Zelf zit op 100/35 met slechtere waarden dan jou. Blijft bij belasting stabiel met 0 errors in de FritzBox.

Best dat je van worst case scenario uitgaat, dat is 70/30 of 100/30. Al de rest is nice to have.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

petrol242 schreef:Het feit dat de buren bij proximus zitten heeft weinig uitstaans met de lijnwaarden die je haalt. Het koperpaar zit normaliter gelast op de kortste rechtstreekse verbinding binnen de lus naar de KVD. De daling in noise margin is dus ergens anders te zoeken.
Daar ben ik het toch niet mee eens.
Hoe meer klanten met xDSL op dezelfde bundel zitten, hoe groter de "overspraak", en dus hoe lager de SNR.
Dat wordt gedeeltelijk gecompenseerd door vectoring, maar een aantal nieuwe xDSL gebruikers op dezelfde lus heeft volgens mij toch een ongunstige invloed.
We zien hier toch meer en meer gebruikers die vandaag niet meer dezelfde hoge waarden halen als vroeger ...
jaku627 schreef:Maar nog even ter bevestiging (ben nu nog niet helemaal zeker): neemt het risico op fouten toe als je effectief uploadt aan 40 Mbps? Ik dacht uit te maken uit de geweldige hulp hierboven van niet, maar het is nog niet helemaal bevestigd?
Volgens mij niet. De sync waarden en/of SNR die je krijgt hangen af van de kwaliteit van jouw lijn (lengte, dikte, overspraak), niet van de upload en downloadsnelheden.
joriz schreef:Zelf zit op 100/35 met slechtere waarden dan jou. Blijft bij belasting stabiel met 0 errors in de FritzBox.
Best dat je van worst case scenario uitgaat, dat is 70/30 of 100/30. Al de rest is nice to have.
Ik denk dat dit de goede spirit is, jouw verwachtingen niet tè hoog stellen ...
Maar met de geposte lijnwaarden is er een grote kans dat je op 100/40 komt, maar kan ook 100/35 worden.

Laat ons gerust weten wat er uit de bus gekomen is nà de overschakeling :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

philippe_d schreef:
petrol242 schreef:Het feit dat de buren bij proximus zitten heeft weinig uitstaans met de lijnwaarden die je haalt. Het koperpaar zit normaliter gelast op de kortste rechtstreekse verbinding binnen de lus naar de KVD. De daling in noise margin is dus ergens anders te zoeken.
Daar ben ik het toch niet mee eens.
Hoe meer klanten met xDSL op dezelfde bundel zitten, hoe groter de "overspraak", en dus hoe lager de SNR.
Dat klopt, maar het verklaart geen plotse daling in de lijnwaarden die TS aanhaalde en waar ik op doelde.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Die "plotse daling" moeten we met een korreltje zout nemen :-) .
Met een afstand van 220m (downtream att 7.5dB) haalt hij nog een "max. bit rate" van 130/45, veel kan dat niet gedaald zijn ...
Meeste gebruikers op deze afstand van de ROP halen zo'n mooie waarden niet eens :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het is inderdaad allemaal wat vaag. Ook temeer er van een cap sprake is door abbo bij Scarlet.
Sommige mensen zouden die attainables eigenlijk niet te zien moeten krijgen...
jaku627
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 okt 2018, 19:35
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Laat ons gerust weten wat er uit de bus gekomen is nà de overschakeling :-)
Dat zal ik zeker doen. Het is nu even afwachten op Telenet om eerst tv te installeren, want daar kan iedereen hier precies nog niet helemaal zonder.
philippe_d schreef:Met een afstand van 220m (downtream att 7.5dB) haalt hij nog een "max. bit rate" van 130/45, veel kan dat niet gedaald zijn
Ik wil wel duidelijk maken dat via de meest logische route, de ROP ongeveer 70 meter van ons huis staat: aan de overkant van de straat, 2 huizen verder.
Ik neem aan dat die kabel niet altijd de kortste route volgt, maar mijn overbuur heeft vrij gelijke lijnwaarden, en een geschatte afstand van 110 meter, dus geen idee hoe dit berekend wordt.

De waarden heb ik vroeger eens een tijd opgeschreven, omdat ik wou ontdekken of zoiets stabiel is, invloed heeft op weersomstandigheden, ... maar ik heb de afstand nooit genoteerd, geen idee of die gewijzigd is.
Na een korte onderbreking zijn die dus wel gedaald, maar nog steeds met een 100/40 profiel. Vandaar de interesse hoe zoiets kon, als het technisch gezien niet binnen de marge die Proximus mij opgaf, past.
Tenzij je bedoelt dat de waarden uit die app met een korrel zout genomen moeten worden, ik kan natuurlijk enkel daarop voortgaan.
petrol242 schreef:Sommige mensen zouden die attainables eigenlijk niet te zien moeten krijgen...
Wat een snobantwoord :eek: ... Iemand anders mag niets bijleren van jou of een vraag stellen op een forum?
Ik heb nu toch wel duidelijk aangegeven dat ik zelf ook weet dat die lijnwaarden van weinig belang zijn bij Scarlet, maar ik ze nu wel eens bekeek omdat ik naar edpnet overstap.

Mijn vraag was puur uit interesse. Raar hoe jij uit de hoek komt, je mag op een forum niet bijleren? Enkel voor de slimme kindjes..... :roll:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

jaku627 schreef: Ik wil wel duidelijk maken dat via de meest logische route, de ROP ongeveer 70 meter van ons huis staat: aan de overkant van de straat, 2 huizen verder.
Ik neem aan dat die kabel niet altijd de kortste route volgt, maar mijn overbuur heeft vrij gelijke lijnwaarden, en een geschatte afstand van 110 meter, dus geen idee hoe dit berekend wordt.
Dat is een schatting door de modem, op basis van de lijn waarden.
De telefoonkabels liggen in lussen. Het kan dus goed zijn dat het aderpaar waarop je bent aangesloten, eerst tot het einde van de staat loopt, om dan terug te keren langs de overkant naar de ROP ...
Soms geen logica, maar dat is gewoon hoe het vroeger (voor telefonie) aangelegd werd
jaku627 schreef:Wat een snobantwoord :eek: ... Iemand anders mag niets bijleren van jou of een vraag stellen op een forum?
Ik heb nu toch wel duidelijk aangegeven dat ik zelf ook weet dat die lijnwaarden van weinig belang zijn bij Scarlet, maar ik ze nu wel eens bekeek omdat ik naar edpnet overstap.

Mijn vraag was puur uit interesse. Raar hoe jij uit de hoek komt, je mag op een forum niet bijleren? Enkel voor de slimme kindjes.....
Je mag dat niet zo persoonlijk nemen, en geen reden voor zo'n defensief antwoord :wink: .
En je mag inderdaad bijleren op een forum, liefst zelfs :-)
Soms maken mensen zich onnodig zorgen over de cijfertjes (die ze dan beter niet zien), vandaar de opmerking?

In jouw openingspost schreef je dat je lijnwaarden "vrij stevig" gedaald waren sedert je gebuur op PX zit.
Terwijl je lijnwaarden beter zijn dat wat 95% van de Proximus klanten maar kunnen van dromen, dus zo "vrij stevig" kunnen die niet gedaald zijn :roll:

Je moest eens weten hoeveel mensen naar Telenet bellen, om te zeggen dat het signaal op hun decoder "maar" op 99% staat, en waarom ze geen 100% krijgen :-( . En dit zonder dat ze enige zichtbare problemen hebben met hun TV beeld.
En het antwoord is wellicht omdat "99" het grootse getal is, dat past in een veld met 2 cijfers :lol: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jaku627
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 okt 2018, 19:35
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Je mag dat niet zo persoonlijk nemen, en geen reden voor zo'n defensief antwoord :wink: .
Ik had het inderdaad misschien niet zo persoonlijk moeten nemen, maar snap niet waarom dit een gepaste reactie is op wat ik vraag, zeker niet als de cap van Scarlet nog wordt aangehaald, wat niet van toepassing is als je mijn situatie begrijpt.
Ik mag de caloriëen en ingrediënten van mijn potje yoghurt toch ook weten, ook al ben ik daar weinig mee? Die opmerking schiet absoluut in het verkeerde keelgat. :roll:
philippe_d schreef:Terwijl je lijnwaarden beter zijn dat wat 95% van de Proximus klanten maar kunnen van dromen, dus zo "vrij stevig" kunnen die niet gedaald zijn :roll:
philippe_d schreef:Je moest eens weten hoeveel mensen naar Telenet bellen, om te zeggen dat het signaal op hun decoder "maar" op 99% staat
Vrijwel exact 10 Mbps attainable down en 6,5 Mbps up. Dat klonk voor mij stevig, maar misschien is het dat dan blijkbaar niet. Informatie aflezen lukt nog wel, hoor.
Ik denk dat mijn vraag verkeerd geïnterperteerd is: ik kom hier niet klagen over de lijnwaarden. Ik was benieuwd hoe dit kon (het leek dat ze gedaald waren onder een 'minimum', zonder dat het profiel wijzigt). Zoals ik ook al meerdere keren aangaf: liever een stabiele, tragere lijn dan de snelste met fouten. Ik vond het speciaal, omdat die man van Proximus mij zei dat dit eigenlijk onmogelijk is. Vandaar.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

jaku627 schreef:
petrol242 schreef:Sommige mensen zouden die attainables eigenlijk niet te zien moeten krijgen...
Wat een snobantwoord :eek: ... Iemand anders mag niets bijleren van jou of een vraag stellen op een forum?
Heb ik gezegd dat je niets mag bijleren? Je legt me woorden in de mond en de teentjes blijken langer te zijn dan de luslengte van je koperpaar. Pak dat aub ironisch op hé :wink: Mijn eerder antwoord was absoluut niet denigrerend bedoeld.

Wat ik er mee wou zeggen is dat er heel dikwijls een verkeerde inschatting gemaakt wordt over de ordegrootte in verandering van een aantal gegevens die nauwelijks veranderen en in de box af te lezen zijn. Als we over een paar honderd kbit/s spreken is dat écht peanuts.
Zoals eerder in het topic al gezegd is, is dat xDSL en DLM geen exacte wetenschap zijn. En zo 'drastisch' zullen die lijnwaarden ook niet veranderd zijn blijkbaar want je box krijgt het hoogst mogelijke profiel van PX. Hou dat profiel en de kabeldemping in de gaten in plaats van je blind te staren op die kabelcapaciteit (die bewuste attainables dus). Er zijn buiten kabelcapaciteit meerdere factoren die je uiteindelijke profiel bepalen.
Wanneer je de waarden uitleest uit je box is dat een momentopname. Wil je echt de lijn in het oog houden zal je zoals hier eerder al is geopperd meermaals eens moeten terug gaan piepen over een lange periode en je zal zien dat buiten de kabeldemping sommige waarden altijd op en neer gaan.

Wanneer je gaat overschakelen naar Edpnet ga je eerst op 70/30 komen, het basisprofiel voor zone1/2 omdat je op de DSLAM in het ROP wordt overgezet op een kaart van Edpnet. (De DSLAM is een multiplexer die de verschillende xDSL klanten bundelt om dan als 1 verbinding verder te gaan richting providers en OLO's.)
DLM gaat dan zijn werk doen en stelselmatig je profiel verder optrekken. DLM zal dan wel in het oog houden of die 40 up waar je zo op gefixeerd bent mogelijk is of niet.

Ik wil hier gerust wat afbeeldingen uit mijn fritzbox tonen en kan je je daar eens in verdiepen.

Verbinding :
20-12.png
Spectrum :
spectrum.png
S/R en errors :
S-R.png
jaku627
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 okt 2018, 19:35
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Bon, ik ga mij niet blijven herhalen, want ik kwam hier de vraag stellen en wil mij niet respectloos opstellen tegenover mensen die mij van een antwoord willen voorzien.
Het komt over alsof je de vraag ofwel verkeerd begrijpt (waarvoor ik schuld zal nemen: ik had het minder ingewikkeld kunnen uitleggen), of dat je niet leest wat ik zeg.

Bedankt voor de leerzame antwoorden! :)
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ikzelf hou ook zo vrij constant m'n F!B lijnwaarden bij. Als ik eraan denk check ik de interface en sla ik de huidige details op in een tekst bestandje.
Zo kan ik doorheen de tijd checken hoe m'n lijn het doet.

Wat petrol242 en philippe_d zeggen klopt wel hoor. Ik hoor ook sindsdat ik een F!B heb met een vectoring profiel tot de personen welke eerst nogal... "actief" reageren als ze de waarden zien dalen, en dalen, en dalen.
Het scheelt zelfs per keer dat je sync loss hebt, maar het blijft constant fluctueren.

Ter info, ik zit op een 100/35 profiel op ~500m loop length (meting volgens proximus hun software, niet wat de F!B zegt),
Screenshot_20201220_162732.png
De attainable, line length en SnR zijn al alle kanten uitgegaan.
39888 kbit up met 8 dB SnR tot 42969 kbit up met 10 dB SnR.

Dat het wat op en neer gaat is perfect normaal, dat heeft allerhande oorzaken.
Moest proximus zonder profielen werken en je gewoon de max toelaten is dit iets waar die "Seamless rate adaption" in je F!B voor dient om je zonder sync loss de snelheid aan te passen zodat dat niet gebeurt.

Maar gezien je nu al op 100/40 zit, met zulke mooie waarden notabene zou ik me niet al te veel zorgen maken. Als je nog nooit van 40Mbit gegooid geweest bent is de kans groot dat je ook gewoon op 40Mbit blijft. Tenzij je het echt gretig maakt en je modem teveel fouten begint te zien, veelvuldige sync loss of er negatieve gevolgen/storingen zijn door anderen in de straat. DLM checkt niet alleen jouw lijn maar ook diegene rondom jou (althans zo heb ik het altijd begrepen).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@jaku627 : Niet van wakker liggen. Het is heel normaal dat op een forum vraag en antwoord spelen. Mijn excuses als ik wat bot overkwam.

Ik heb mijzelf ook wat moeten verdiepen in heel dat xDSL verhaal met de hulp van userbase en mijn achtergrond. Uiteindelijk hebben we op dit forum mekaar al veel antwoorden kunnen geven. Zoals die carrieërs of wat bitswap wil zeggen, om maar iets te noemen.

De raw copper is wel iets speciaals omdat gebruikers heel gemakkelijk informatie over hun verbinding kunnen terug vinden. Bij de coax denk ik niet dat dat zo toegankelijk is.

En zeker met een provider als Edpnet. Wanneer je bijvoorbeeld een TBF aanvraagt (Test de Bonne Fin) krijg je een mooie uitdraai van de weerstand en impedantie tussen de aders in de lus en op de lijn en krijg je te zien of er wel degelijk een fysiek probleem is met het koperpaar of niet. Dat zijn natuurlijk gegevens die niet uit je box af te lezen zijn, maar waardes uit de DSLAM die je provider kan opvragen.

Als voorbeeld een uitdraai van een TBF aanvraag die ik in 2019 had gedaan toen ik nog op een 85/30 profiel zat en ik dacht dat er wat meer uit te halen was. Na in gebruik name van een nieuwere fritzbox was ik op het huidige 100/35 terecht gekomen. Maar bij deze dus de uitdraai van toen :

Code: Selecteer alles

-diagnose result	
diagnose result

The measurements indicate no fault. If you decide to create a repair ticket, a field intervention will be created. / A DLM profile is active. Before the repair ticket creation, be sure that this profile is not the reason of your problem (instability, quality issue, ...). If you suspect it, first launch a TBF and wait for the result.
-copper analysis	
copper analysis

CABLELENGTH = 262 m
AE_Insulation = 7913 kOhm
BE_Insulation = 3820 kOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 21 nF
BE_Capacitance = 23 nF
AB_CAPACITANCE = 543 nF
Copper test type = AGW
-synchro analysis	
synchro analysis

LineProfile = vdsl2_DLM_DynDyn_v2
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h03brc00007
DownstreamAttenuation = 13.2
UpstreamAttenuation = 15.8
DownstreamBitRate = 84999.0
UpstreamBitRate = 29999.0
DownstreamNoiseMargin = 14.8
UpstreamNoiseMargin = 12.2
VLAN10_AgentCircuitID = *H03BRC00007 eth 5/2/02/09:10
VLAN10_OALID = 001063450
VLAN10_PBIT = p0
VLAN10_SSID = 000000001984153
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 194
+PM counters	
+LED indicator	
-vectoring information	
vectoring information

Firmware version = 1.100.133.21 A6
ROP vectoring level = Active
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL
+LAN Port entries	
-DLM information	
DLM information

Date	Next eval.
2017-11-02T14:21:40	2017-11-03T14:21:40
2016-09-20T08:03:24	2016-09-21T08:03:24
2016-07-06T21:25:39	2016-07-07T21:25:39

Eligibility flag = F
Zone = DLMzone71
Activation flag = AUTO
Om op je vraag terug te komen of de upload onderhevig zal zijn aan "op het randje" te zitten... zoals je zelf aangeeft, een stabiele lijn is belangrijker dan een lijn waar je constant tegen errors aan loopt. Maar DLM zou dat normaal in het oog moeten houden. Maar met de continuïteit van je profiel in gedachte denk ik niet dat je tegen problemen gaat aanlopen.

Met een fritzbox kan je zelf een stuk bepalen of je voor stabiliteit of snelheid gaat, maar in België kan je dat gerust aan DLM overlaten.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”