Het ene moment lig ik aan 80 ~ 90 download, dan opeens ergens in de 30. Heb op verschillende momenten en op verschillende servers getest en het lijkt mij een terugkerend verhaal te zijn. Ook met andere apparaten heb ik getest om problemen met de netwerkkaart uit te sluiten.
De waarden van mijn internet lijn zijn al een tijdje stabiel
En voor zover ik kan oordelen ook wel redelijk in orde te zijn:
Code: Selecteer alles
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem
Downstream current bit rate: 99,999 kbps
Upstream current bit rate: 35,000 kbps
Downstream max bit rate: 137,088 kbps
Upstream max bit rate: 43,277 kbps
Downstream attenuation: 7.6 dB
Downstream noise margin: 18.8 dB
Upstream noise margin: 10.8 dB
Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes
DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 17a
Estimated distance: 121 m
Proximus profile name: 100/35
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no
Het valt op dat de problemen meer voelbaar zijn als er TV gekeken wordt. Dat er tijdens het TV kijken een vertraging is, is al altijd zo geweest bij Belgacom/Proximus, maar tot nu toe is dat nog nooit een echt issue geweest. Zou de nieuwe manier van werken met de V7 decoder daar voor iets tussen kunnen zitten? Het valt gewoon op dat het nu ook andere online activiteiten in huis (casten, gamen, video overleg ...) verstoord. Of is het eerder een probleem met de modem? Dat ding kan wel heel erg warm worden. Laatst hadden we een probleem dat er een laptop geen verbinding meer kon maken met sommige (niet alle) internet pagina's. De volgende dag had ook de vaste computer er last van. Sommige website gingen prefect, andere totaal niet. Een reset van de modem heeft dat toen opgelost.
Naast snelheid die daalt, zie ik ook dat de vertraging (ping) en jitter kunnen toenemen als de tv aan staat.
Heb wel geen extremen gemeten zoals MaxProx hier:
https://nl.forum.proximus.be/internet-1 ... -aan-51891