Onstabiel internet

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 18 keer

Ik heb het gevoel dat onze internet lijn instabiel is, net alsof de snelheid er voor even uit gaat en dan terug komt.
Het ene moment lig ik aan 80 ~ 90 download, dan opeens ergens in de 30. Heb op verschillende momenten en op verschillende servers getest en het lijkt mij een terugkerend verhaal te zijn. Ook met andere apparaten heb ik getest om problemen met de netwerkkaart uit te sluiten.

Afbeelding

De waarden van mijn internet lijn zijn al een tijdje stabiel
En voor zover ik kan oordelen ook wel redelijk in orde te zijn:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99,999 kbps
Upstream current bit rate:     35,000 kbps

Downstream max bit rate:       137,088 kbps
Upstream max bit rate:         43,277 kbps

Downstream attenuation:        7.6 dB

Downstream noise margin:       18.8 dB
Upstream noise margin:         10.8 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            121 m

Proximus profile name:         100/35
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Ik heb voor de zekerheid ook alles even een reset gegeven. En dat helpt, voor even. De meeste zaken zijn bij ons bekabeld aangesloten en die bekabeling heb ik ook al nagekeken. Doordat ik ook verschillende apparaten heb getest kan het ook niet dat ene besturingssysteem of netwerkkaart zijn. Dus kom ik op de hardware van Proximus uit, of het Proximus netwerk.

Het valt op dat de problemen meer voelbaar zijn als er TV gekeken wordt. Dat er tijdens het TV kijken een vertraging is, is al altijd zo geweest bij Belgacom/Proximus, maar tot nu toe is dat nog nooit een echt issue geweest. Zou de nieuwe manier van werken met de V7 decoder daar voor iets tussen kunnen zitten? Het valt gewoon op dat het nu ook andere online activiteiten in huis (casten, gamen, video overleg ...) verstoord. Of is het eerder een probleem met de modem? Dat ding kan wel heel erg warm worden. Laatst hadden we een probleem dat er een laptop geen verbinding meer kon maken met sommige (niet alle) internet pagina's. De volgende dag had ook de vaste computer er last van. Sommige website gingen prefect, andere totaal niet. Een reset van de modem heeft dat toen opgelost.

Naast snelheid die daalt, zie ik ook dat de vertraging (ping) en jitter kunnen toenemen als de tv aan staat.

Afbeelding

Heb wel geen extremen gemeten zoals MaxProx hier:
https://nl.forum.proximus.be/internet-1 ... -aan-51891
-*-
Gebruikersavatar
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 18 keer

Oké. Ik heb wat verder kunnen testen en voel wel duidelijk een invloed van Proximus TV decoder op de internet lijn tijdens het gamen. Voordat er een nieuwe TV decoder was, en we nog een oude V6 met HDD hadden, is me dit nooit opgevallen. Ik wist niet goed hoe ik het in beeld kon krijgen, dus heb ik maar wat zitten spelen met tooltje aar je vooral de lagg en packet losses kunt op zien.

Testopstelling:

BBox3V+
Desktop bekabeld aangesloten
Android TV decoder bekabeld aangesloten
Geen andere apparaten op BBox3V+ aangesloten, ook wifi uit

Data is van een verbinding naar een shadowcloud computer.
Met TV uit, TV aan, met uitgesteld tv kijken (na een moment van pauze) en met een opname.

Vaststellingen:
Geen merkbaar, minimaal meetbaar verschil tussen TV aan en TV uit bij live beelden.
Vanaf uitgesteld kijken of opname opvragen is er iets duidelijk voelbaar alsook meetbaar:

Afbeelding
https://postimg.cc/BtJhLzcb

Afbeelding
https://postimg.cc/njptQzrP

Afbeelding
https://postimg.cc/CnCYQqtY

Als TV niet aan staat, of er enkel maar live tv gekeken wordt, dan is er geen sprake van instabiliteit op het internet verkeer. Dus ga ik er vanuit dat hieraan momenteel niet veel te doen is en dit een gevolg is van de beslissing om uitgesteld kijken op de decoder nu ook via VLAN 10 te loopt in tegenstelling tot oudere decoders.

Als iemand nog iets weet wat ik eventueel zou kunnen testen, stuur maar door.
-*-
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Zeer mooi overzicht en nog iemand die pingplotter gebruikt :)

Ga deze topic eens volgen jammer geen ervaring met px maar zeker interessant als toekomstige klant mss
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Live beelden is multicast, opnames unicast. Maar of dat een verschil direct gaat maken.
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dit is toch eigen aan Proximus? Als je TV kijkt en je bent aan het surfen/gamen, dat de snelheid hierdoor trager/onstabieler is.
Bij een Telenet over COAX ga je dit niet voorhebben door de grotere bandbreedte & andere techniek.

Schiet me niet dood als ik mis ben ik zeg maar wat tegen mij ooit is verteld geweest is.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Gebruikersavatar
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 18 keer

Het klopt inderdaad volgens mij dat Belgacom/Proximus TV altijd wel al een invloed heeft gehad op je internetverbinding. Echter heb ik vroeger nooit zo'n zaken als nu kunnen constateren. Het was eerder een vermindering in maximale snelheid, net alsof er x-aantal mbit gereserveerd werd van je verbinding voor TV, maar dat had verder geen invloed op ping en of packet losses. Net zoals nu nog altijd live TV kijken (zelfs HD) geen invloed heeft op je overige internet handelingen.

Naar wat ik begrepen had loopt tegenwoordig live TV nog altijd via VLAN30 en alle andere zaken zoals uitgestelde / op-aanvraag zaken via VLAN10, waar ook het 'gewone' internet verkeer op zit. Althans toch op de nieuwe android tv decoder (V7). Op mijn oude decoder V4 met HDD kan ik mij niet herinneren dat dit een issue was, op de korte tijd dat ik een V5 mini had heb ik ook dit probleem niet kunnen vaststellen.

Ik beschik niet meer over een oude decoder, dus kan dit ook niet meer uittesten.
Het is een vervelende situatie in ieder geval, het heeft niet enkel invloed op 'gamen' maar merk ook dat het op videocalls via teams invloed heeft. In een gezin met meerdere mensen thuis, wordt er wel eens door iemand tv gekeken als iemand anders nog aan het werk is natuurlijk...

EDIT / UPDATE
Ik heb deze avond nog eens tijd gehad om wat te testen. Mijn eerdere vaststellingen kon ik bij deze wel bevestigen.
  • Verschil tussen geen TV en live tv via Proximus Decoder is verwaarloosbaar.
  • Verschil tussen live tv en uitgesteld of opname is duidelijk aanwezig (zowel meet- als waarneembaar)
Zie mijn eerdere post met log hierover.

Vandaar wou ik ook even nakijken of ander internet verkeer een gelijkaardige invloed zou kunnen hebben op de verbinding die ik heb met de cloud computer. Daarom heb ik op de Proximus decoder de netflix app opgestart en een stream opgevraagd. Net zoals bij mijn vorige testen zijn zowel de Proximus decoder als mijn computer bekabeld aangesloten. Zijn alle andere apperaten losgekoppeld en is WiFi uitgeschakeld.

Afbeelding
Link: https://postimg.cc/mcw8ScJY

TV Decoder was uit tot +/- 02u30
TV Decoder opgestarten en live tv tot ongeveer 02u35
Netflix steam opgestart om 02u39

Tot mijn grote verbazing zie ik tussen geen tv, live tv en een stream van netflix amper verschil.
-*-
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”