Nieuwe ROP?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik zag vandaag toevallig in mijn Fritz!Box logs het volgende:

Code: Selecteer alles

Internetverbinding is tot stand gebracht. IP-adres: x.x.x.x, DNS-server: 195.238.2.21 en 195.238.2.22, gateway: 10.24.193.80, breedband-PoP:ttnle56war01
Vroeger stond daar als DSLAM iets van 91GKK (Gent).
Mijn DSLAM is nu 56war01 (dat lijkt op de naam van de ROP).

Blijkbaar is mijn ROP dus al uitgerust met de nieuwe Nokia lijnkaarten (het MX-6 platform).
Deze kaarten ondersteunen 35Mhz (supervectoring). Mijn Fritz!Box ook :-) .
Nu nog een technieker vinden die 35b op mijn lijn activeert (leuke test) :beerchug:

Zou Proximus al begonnen zijn met het upgraden van bestaande ROPs naar 35b?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Heb je daarbij ook enige andere wijzigingen in je lijnwaarden gezien voor/na?
Of documenteer je dat niet allemaal zo nauw? :P

Wel mooi om te zien, al zal dat waarschijnlijk wel heel selecte aantal zijn welke ze upgraden. Heb hier ook lang moeten wachten voor ze een upgrade naar een broadcom ROP gepland hadden...
Ik geloof begonnen met uitrol in wat, 2014 ofzo en het was pas 2.5j later hier aan de beurt.
Even gekeken, was blijkbaar october 2016 dat ze de nieuwe ROP's gestoken hadden, heb het hier zelfs gemeld toen :P

https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 40#p673940
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Heeft dit niet te maken met de stopzetting van het ATM-DSLAM-platform op 1 juli?
In principe zit alle technologie nu al in de ROP? ADSL(2+), VDSL2, VoIP?

Op 25 maart om 6u25 is hier trouwens ook een upgrade gebeurd, te zien aan een naamwijziging van de PoP die begint met ttnle.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik vraag me af of proximus daar big data op los laat om te kijken welke rop het nuttigst is om te upgraden in de zin van veel lijnen die bv 35Mhz kunnen gebruiken of niet.

Maar positief nieuws, maar zeker dat het een vervanging van kaart is ? Is er lang vdsl downtime geweest ? Geen software / netwerk aan passingen waardoor de sessie niet meer op een remote BNG in gent bv beëindigd wordt maar gewoon dat men meer gedistribueerde BNG's plaatst wat logisch zou zijn.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

12 seconden downtime, lijkt me eerder een software-aanpassing.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Is er trouwens als edpnet klant een manier om aan die DSLAM info te raken?
Gezien wij "enkel" BRAS01 zien als AC naam, niet de volledige ROP naam zoals je bij dommel of proximus ziet.

Ik kan bij edpnet zelf wel totop de poortnaam kijken maar die naam is anders dan wat m'n AC vroeger was als ik naar wat oude screenshots uit oudere posts van mezelf kijk :

De ROP waar ik al 10+ jaar aan hang zelf heet zo niet, laat staan enige vergelijkingen ermee te hebben.

Of zie ik het totaal verkeerd in?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

In de logs van de Fritz!Box vond ik de volledige naam.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Die krijg ik niet te zien omdat ik de FB als "domme modem" gebruik.
Alsook zie je dan "BRAS01" daar voor edpnet klanten al zou ik het doen met de F!B als ik het me goed herinner van posts hier op UB.

EDIT: Yup, proof : https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 69#p779669
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Wil dat dan zeggen dat de PPPoE sessies op die nieuwe nokiakaarten/nieuwe infrastructuur getermineerd wordt ipv op een centrale BRAS?
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 30 apr 2007, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 17 keer

Hier is vandaag ook de connectie weggevallen .
Ik lees gewoon Internet connection established successfully. IP address: ***************, DNS server: 212.71.0.33 and 212.71.8.10, Gateway: 213.219.132.16, Broadband PoP: BRAS01
VoIP:OVH
Provider:Edpnet VDSL (100/30 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7530 ax FRITZ!OS: 7.80
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik denk dat dit inderdaad de bedoeling van de nieuwe apparatuur: alle DSLAM functionilteit naar de ROP brengen.

Maar ... de wijziging van breedband pop van SSR91WON01 naar ttnle56war01 heeft blijkbaar toch niet te maken met nieuwe kaarten: ik zit nog altijd op een Broadcom ROP (en geen Nokia):
Broadcom.png
35b zal nog niet voor morgen zijn :wink:

Misschien kan een Proximus technieker meer uitleg geven hoe het in mekaar zit?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Volgens proximus zijn de nieuwe kaarten (nokia) alleen voor nieuwe Rops dit jaar, vanaf 2022 mischien voor bestaande.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

@philippe_d : heb je deze documentatie al gelezen over de sluiting/einde van 91GKK (Gent) ?

Laatste versie:
https://www.proximus.be/dam/jcr:1776219 ... ~cache.pdf

Bladzijde 19 - sluiting op 30/06/2020.
Bladzijde 22 - impact Ethernet Services PoP3 - voor 91GKK0.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Bssoft schreef:@philippe_d : heb je deze documentatie al gelezen over de sluiting/einde van 91GKK (Gent) ?

Laatste versie:
https://www.proximus.be/dam/jcr:1776219 ... ~cache.pdf

Bladzijde 19 - sluiting op 30/06/2020.
Bladzijde 22 - impact Ethernet Services PoP3 - voor 91GKK0.
Idd maar uit philippe zijn logs zou ik zeggen dat hij al op WON zat en nu plots iets lokaal war = Waregem krijgt. Ik blijf bij mijn piste van mini broadband access concentrators meer verspreid in het netwerk. Proximus heeft de schaal om dat uit te voeren. Misschien bepaalde tests. Of anders gewoon een bug bij een software upgrade dat een bepaald veld overschreven is door een tussen liggend device. Enkel proximus zal het ons kunnen vertellen, en dat zullen ze niet doen vrees ik.
solvathus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 nov 2015, 12:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Hey, ik ben een subco voor proximus. Van de week nog met iemand ant babbelen geweest van NEO ( dienst die rops controlleerd op slechte poorten en kaarten in de ROP's en inderdaad, Proximus gaat normaal elke ROP die nu al vectoring kaarten heeft overschakelen naar de nokia kaarten.

Voorlopig zijn er ( denk ik ) wel nog geen profielen voor de suppervectoring. Zal wel komen als er meer rops uitgerust worden.

Ik verschiet er van da Proximus de investering nog maakt omdat ze volledig op fiber willen overschakelen.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Is dit dan zo'n nokia/broadcom config? (omdat ik bij Philippe enkel 'broadcom' zie staan..)
SNAG-0011.jpg
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

solvathus schreef: {knip} en inderdaad, Proximus gaat normaal elke ROP die nu al vectoring kaarten heeft overschakelen naar de nokia kaarten.

{knip}

Ik verschiet er van da Proximus de investering nog maakt omdat ze volledig op fiber willen overschakelen.
Ik niet, want kaarten vervangen, dat is nog altijd sneller en goedkoper dan fiber aanleggen en ook fiber apparatuur te installeren.
luukske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 32 keer

En wat gaat er gebeuren met de ROPs die nog geen vectoring ondersteunen? Hier in Hasselt nog steeds een Ikanos, met maximaal 30/8 profiel en geen zicht op wanneer en of er glasvezel gaat komen.
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 583
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 22 keer

TITAN-project: modernisering van het transportnetwerk
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... twerk.html
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

tdemeyer schreef:Is dit dan zo'n nokia/broadcom config? (omdat ik bij Philippe enkel 'broadcom' zie staan..)
Ik denk dat we ons niet mogen laten afleiden door het woord "Nokia".
De oude ROP's zijn ook Nokia (ex Alcatel Lucent).

Als ik het goed begrijp is:
  • - Nokia de producent van de lijnkaarten
    - Broadcom de producent van de chipset
AVM heeft blijkbaar ook de weergave van de Firmware versie gewijzigd van een 2-getallen notatie naar een 3-getallen notatie (177.166 > 11.3.38) ? Hier is een omzettingstabel: https://meinkontes.de/fw-translatev3.php

Nokia/Broadcom 177.166 is de "oude" VDSL2 vectoring lijnkaart (geen 35b ondersteuning)
De nieuwe (met 35b) worden 192.xxx (voorbeeld 192.138).
zie tabel:
luukske schreef:En wat gaat er gebeuren met de ROPs die nog geen vectoring ondersteunen? Hier in Hasselt nog steeds een Ikanos, met maximaal 30/8 profiel en geen zicht op wanneer en of er glasvezel gaat komen.
Dit zijn ROP's die nog in een centrale staan (LEX).
Die zullen ooit eens vervangen worden door nieuwe ROP's (alle centrales worden ontmanteld en verkocht).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pdrke
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

philippe_d schreef: Dit zijn ROP's die nog in een centrale staan (LEX).
Die zullen ooit eens vervangen worden door nieuwe ROP's (alle centrales worden ontmanteld en verkocht).
Ooit? Ik hoop toch op binnenkort. Zit wel op 50/10 profiel maar wanneer ik bij vrienden ben en ik zit op hun telenet wifi dan denk ik toch meer en meer om over te stappen. Ik zou al best tevreden zijn met 85/10 maar dit zit er nog niet direct aan te komen vrees ik. Regio Lovendegem, zal niet echt prioriteit hebben vrees ik.
Bgc TV-Bgc internet- Bgc vaste telefoon- Bgc generation Mtv 15
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

pdrke schreef:Ooit? Ik hoop toch op binnenkort.
Dat is een meerjarenplan (2019-2024) :)
Zie "Building Outphasing" pagina 18-22
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pdrke
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Lovendegem staat er niet bij, moet ik mij zorgen maken :-o :-o :eek:
Bgc TV-Bgc internet- Bgc vaste telefoon- Bgc generation Mtv 15
Glowtape
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 okt 2018, 21:08
Locatie: La Calamine
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

philippe_d schreef:Dat is een meerjarenplan (2019-2024) :)
FFS, four more years on that goddamn LEX. :[

--edit: My LEX (87HRG0) isn't even listed in that document. I'm still on an Ikanos, so it's not been converted yet.
Glowtape
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 okt 2018, 21:08
Locatie: La Calamine
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Oh great, there's an excavator and a huge wooden crate from Proximus, labelled communications equipment, parked in front of my house. Looks like they're going to set up a ROP finally.

Of course, it looks like it's gonna be setup further away from me and the LEX. Unless the cable in the ground runs a weird way, knowing my luck, I'll be sitting with 16MBit on the tail end of the LEX cable and neighbors further away will be getting 50MBit+. :?
Zondax
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2020, 18:46

You can contact proximus to check if you can have a 4G solution for the same price as your current subsciption.

Friends of mine also lives near the end of the civilized world and have such a solution
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

philippe_d schreef: Ik denk dat we ons niet mogen laten afleiden door het woord "Nokia".
De oude ROP's zijn ook Nokia (ex Alcatel Lucent).
nokia.png
Oude kaart (177.166) met Nokia en Broadcom vermelding hier.
Glowtape
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 okt 2018, 21:08
Locatie: La Calamine
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Zondax schreef:You can contact proximus to check if you can have a 4G solution for the same price as your current subsciption.

Friends of mine also lives near the end of the civilized world and have such a solution
Eventually. I'm going to wait and see what happens.

I don't know how the cables are laid in the ground and where the actual placement of the ROP is going to be. A construction company has a permit to tear down the house right next to be, right in line between me and the LEX, to place a new road for a new settlement. Logically, the ROP should go somewhere there, to hook up the future settlement, but also putting me very close on it. Crossing my fingers it will be.

I suppose I should be getting a letter from Proximus about a future outage due to construction?
Glowtape
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 okt 2018, 21:08
Locatie: La Calamine
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Looks like what they're setting up is just a new KVD, since it's only one box, not two. Meh. :[
Retroglide
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jun 2013, 21:54
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 14 keer

If its a totally new cabinet it will probably be ROP and KVD together in one box.
Glowtape
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 okt 2018, 21:08
Locatie: La Calamine
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Do they typically hook up buildings around the ROP bidirectionally (i.e. in both directions in the street), or just away into one direction in line of the ROP and LEX?

When the ground was opened up completely, I looked at the cabling, and based on how it ran and lines split into houses (and a slightly thinner cable leaving the patch sleeve every time), it seems they're running away from me further up the road, and they'll be eventually cutting there and patching that segment onto the ROP. I don't see how they're running it back down to me. That said, there's two cables, as thick as the one in the ground, coming out of the cabinet.

They've set up the ROP, that thing in the ground with the manhole covers, filled most back in leaving only the hole in the ground to cut and patch the cables coming out of the cabinet. The hole's been open for a few days now, waiting for Belgacom technicians do to their thing.

Also, I happen to work at the cable company supplying them. The cables from the ROP are out in the open, no caps on their ends, and there's been multiple thunderstorms and heavy rain. Which is pretty hilarious, considering a few complaints in the past about humidity in cable ends (because some intern doing continuity tests left one end for too long in a bucket of water).
Glowtape
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 okt 2018, 21:08
Locatie: La Calamine
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

So the hole was open for 6 weeks. Now someone is working in it, splicing the lines (lots of new sleeves it appears), and my signal suddenly dipped. Can I assume that they're temporarily bridging the existing lines over the inactive ROP until there's fiber and power on it (both seem to be missing)?

Because that pretty much s****, the last thing I need is more terrible Internet speeds:

Afbeelding
Glowtape
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 okt 2018, 21:08
Locatie: La Calamine
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Dear God in heaven, does it always take that long to install a ROP? Today it finally got hooked up to the electric grid via Ores, almost 2.5 months after my last post. Will it take another 2.5 months for fiber to be put to that thing?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”