Intro lijn aanleggen

Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer

Intro lijn aanleggen

Berichtdoor Garpenlov » 02 Apr 2020, 14:24

Hoi!

Sinds kort hebben ze de rop in mijn straat geupgrade, waardoor we nu uiteindelijk VDSL kunnen krijgen.

M'n huis is 10 jaar oud en destijds hadden we beslist om enkel een coax lijn aan te leggen. Omdat we Toch enkel interesse hadden in Telenet.

Maar na enkele jaren van prijsverhogingen en ons zwaar verbruik (2.8 tot 3.5TB per maand). Zoeke we over te schakelen naar edpnet.

Hiervoor moet er een wachtbuis leggen voor Proximus.
Ik vroeg me enkele dingen af...

-Moeten wij de kabel voorzien? Of komt Proximus deze in de wachtbuis steken?

-Mag de kabel via een andere wachtbuis, zoals o.a m. Water of gas? De coax van telenet steekt helaas niet in een wachtbuis.

-biedt Proximus ook graafwerken aan op privé eigendom? Zoja, wat zou dit ongeveer kosten?

Ik dank jullie voor uw tijd.
ISP: EDPnet XL 100/35. (Fritz 7530 & edgerouter 6p)
Mobiel: Orange cheetah (Xiaomi 9t pro)

M_016
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 51 keer
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Re: Intro lijn aanleggen

Berichtdoor M_016 » 02 Apr 2020, 15:23

Ter info:
https://www.proximus.be/nl/id_cr_buildi ... ouwen.html

Moeten wij de kabel voorzien? Of komt Proximus deze in de wachtbuis steken?
Mag de kabel via een andere wachtbuis, zoals o.a m. Water of gas? De coax van telenet steekt helaas niet in een wachtbuis.
Px steekt deze in uw normaal te voorziene wachtbuis
-biedt Proximus ook graafwerken aan op privé eigendom? Zoja, wat zou dit ongeveer kosten?
Px biedt deze dienst normaal niet aan

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1508 keer
Uitgedeelde bedankjes: 232 keer

Berichtdoor raf1 » 02 Apr 2020, 15:28

Garpenlov schreef:Moeten wij de kabel voorzien? Of komt Proximus deze in de wachtbuis steken?

Neen, dat hoeft niet, een wachtbuis met trekdraad is voldoende, zorg er gewoon voor dat Proximus in 10 minuten haar kabel kan trekken zonder moeilijkheden.

Garpenlov schreef:Mag de kabel via een andere wachtbuis, zoals o.a m. Water of gas? De coax van telenet steekt helaas niet in een wachtbuis.

Voor telecommunicatie is een aparte wachtbuis verplicht, specificaties vind je in de brochure op https://proximus.be/bouwen

Garpenlov schreef:biedt Proximus ook graafwerken aan op privé eigendom? Zoja, wat zou dit ongeveer kosten?

Normaalgezien graaft Proximus uitsluitend op openbaar domein. Ik zou aanraden om de sleuf op privé-domein zelf te graven of via een plaatselijke aannemer, dan ben je zeker dat de aansluiting bij een eerste Proximus-afspraak in orde komt.
Maar indien écht noodzakelijk, graaft Proximus ook op privé-terrein, in de prijslijst lees ik dat Proximus 15 euro per lopende meter sleuf aanrekent. Verhardingen opbreken en opnieuw leggen kost natuurlijk meer en je hebt geen garantie op een propere afwerking.

Garpenlov
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor Garpenlov » 11 Apr 2020, 20:13

Dank jullie vriendelijk voor uw reacties! dit helpt veel!

Ik had nog één vraag ivm met deze wachtbuis.

Bij proximus vragen ze om de uiteindes af te sluiten met een "hermetisch afgesloten afneembare deksel"

Heeft iemand hier een voorbeeld van zo'n deksel?
Ik heb geen ervaring met PVC, noch ze leggen :)

Dank u!

svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 25 keer
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer

Berichtdoor svermassen » 11 Apr 2020, 22:23

Rode doppen
3966BCE0-C6AB-4E94-A6BD-8328551D776D.jpeg

Door de stof zie je niet dat ze rood zijn.
Bij ons zaten die standaard op de bocht.
Ze maken er gewoon een kruis in waar langs ze de kabel binnentrekken.
Laatst gewijzigd door svermassen op 11 Apr 2020, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Garpenlov
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor Garpenlov » 11 Apr 2020, 22:25

super!

Dezelfde doppen worden ook gebruikt voor de ondergrondse begraven gedeelte van de buis dan?

svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 25 keer
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer

Berichtdoor svermassen » 11 Apr 2020, 22:27

Ja, bij ons zaten die er ook op.
Dus wij hebben zelf nog 1 reserve omdat elec en kabel-tv in dezelfde buis zitten.

Garpenlov
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor Garpenlov » 11 Apr 2020, 22:32

Erg bedankt voor uw tijd! :)

ik apprecieer het enorm!

Garpenlov
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor Garpenlov » 12 Apr 2020, 22:00

Okay dus, heb een mini schetsje gemaakt van hoe ik het zoek te leggen.

rode lijn is de 50mm PVC buis die van de rooilijn naar de kruipkelder loopt onder de garage.
Vanaf hier maar die een 90° bocht naar boven, en komt die zo via de vloer van de garage naar binnen. (punt A)

Vanaf daar zocht ik de kabel door te trekken naar onze netwerk kast, die zit in de kamer ernaast. (punt B)
Dit zou dan via 30mm pvc elektriciteitsbuizen naar het plafond lopen, en zo doortrekken tot aan de netwerk kast.
Dit komt ongeveer op 9meter lengte uit (vanaf punt A naar B)

Wat lijkt jullie beter?
De NTP2007 doos aan Punt A zetten en dan doortrekken naar de netwerk kast met een losse RJ11 kabel? (circa 9m)
Of de telefoonlijn rechtstreeks doortrekken naar de netwerk kast en daar een NTP2007 plaatsen, zo dicht mogelijk bij de kast.

Ik heb geen idee wat de maximum lengte zonder verlies voor rj11 is.

Afbeelding

raf1
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor raf1 » 13 Apr 2020, 09:38

Garpenlov schreef:Wat lijkt jullie beter?

Eén kabel tot vlak voor de modem is beter. Daar is geen discussie over.
Elke bocht bemoeilijkt het trekken van een kabel, bochten scherper dan 120 graden worden afgeraden. Als een kabel in een scherpe bocht komt klem te zitten en je krijgt die er niet meer uit, is je wachtbuis uiteindelijk waardeloos.

Een loodrechte wachtbuis vanaf de rooilijn naar punt B is de meest logische keuze. Als er een kruipkelder is, dan is dan toch geen probleem.

In deze brochure vind je hoe je nutsvoorzieningen aanlegt volgens de huidige standaarden, alle andere opstellingen zijn prutswerk waarmee je vroeg of laat in de problemen komt. Bijvoorbeeld als Fluvius, Proximus of Telenet glasvezel zou aanleggen de komende jaren.

Ernie
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 40 keer
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer

Berichtdoor Ernie » 13 Apr 2020, 10:15

raf1 schreef:Een loodrechte wachtbuis vanaf de rooilijn naar punt B is de meest logische keuze. Als er een kruipkelder is, dan is dan toch geen probleem.

Als dat praktisch al kan, bedoel dan de situatie van gebouw, omgeving, ...
Kan je sowieso op elk punt aan de straat vertrekken?!?

Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 150 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer

Berichtdoor Vaganzza » 13 Apr 2020, 10:58

Geen zin om een nieuw topic aan te maken, maar de communicatie van Px vind ik wel wat dubbel...

https://www.proximus.be/nl/id_cr_buildi ... ouwen.html

Eerst staat er:
1. Voorzie een rechtlijnige sleuf met diepte van 60 cm tusssen het gebouw en de rooilijn
2. De sleuf ligt open en het gebouw is winddicht? Vraag dan je infrastructuur aansluiting

dan volgen 3 stappen voor Px...

Daarna beginnen ze over de voorbereidende werken, die erboven niet staan. Dan gaat het over de wachtbuis die tot binnen moet lopen met trekdraad. Wat bedoelen ze hier nu mee? Mijn energiebocht zit 7 meter van de rooilijn. De sleuf ligt momenteel helemaal open. Normaal zou ik een PVC buis leggen naast de bestaande die starten allemaal 1 meter van de energiebocht en stoppen 1 meter voor de rooilijn. Is het dan de bedoeling dat ik nog een 50mm flexibele rode wachtbuis met trekdraad voorzie van binnen tot aan de rooilijn, door die grijze PVC buis?

Bij Telenet was die grijze PVC buis voldoende, zij deden de rest. Maar bij Px kan ik er niet meer aan uit...

Moet ik dan ook nog de smarttube voorzien? Daar maken ze niets melding van...

PS: weet iemand hoeveel ruimte die smarttube inneemt in een buis van 50mm? Hoe dik is die smarttube eigenlijk, dat vind ik ook nergens.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (late 2014) |  Retina MacBook Pro 13" (2017) |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO

Garpenlov
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor Garpenlov » 13 Apr 2020, 13:24

raf1 schreef:
Garpenlov schreef:Wat lijkt jullie beter?

Als er een kruipkelder is, dan is dan toch geen probleem.

Dit was origineel het plan, maar de vloer waar de netwerk kast ligt, ligt vol met leidingen en electriciteits kabels. (Het is een groot huis met erg erg veel aansluitingen)

We durven niet goed daar in de vloer te boren uit angst voor beschadigingen, alsook hebben we geen extra tegels meer voor die kamer.

raf1
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor raf1 » 13 Apr 2020, 17:27

Ernie schreef:Kan je sowieso op elk punt aan de straat vertrekken?!?

Ja, bij een ondergrondse Proximus-leiding kan men op elk punt een aftakking maken. Bij andere nutsvoorzieningen hangt het soms af van het distributiepunt of paddestoel.

Vaganzza schreef:Dan gaat het over de wachtbuis die tot binnen moet lopen met trekdraad. Wat bedoelen ze hier nu mee?

Idealiter is dat een harde PVC-buis waar je een stevig touw doortrekt. Bouwvakkers gebruiken daar wel eens metserstouw voor, een stevige gevlochten nylondraad van enkele millimeters dik. Proximus wil graag een gladde buis met trekdraad omdat ze dan in een paar minuten hun eigen kabels er kunnen doortrekken. Zonder trekdraad is het voor Proximus wat langer en lastiger werken.

Vaganzza schreef:Mijn energiebocht zit 7 meter van de rooilijn.

En in de winkel verkopen ze alleen maar buizen van 5 meter? Tja, dan moet je er met een mof een stuk van 2 meter aanzetten.

Vaganzza schreef:Is het dan de bedoeling dat ik nog een 50mm flexibele rode wachtbuis met trekdraad voorzie van binnen tot aan de rooilijn, door die grijze PVC buis?

Neen! Alleen een harde PVC-buis met de gevraagde diameter. Geen preflex, geen geribbelde buis, geen flexibele buis en vooral geen bochten die scherper zijn dan 120 graden.

Vaganzza schreef:Bij Telenet was die grijze PVC buis voldoende, zij deden de rest.

Bij Proximus is dat ook voldoende, die trekdraad verzekert gewoon dat Proximus snel de aansluitkabel kan trekken zonder problemen.

Vaganzza schreef:Moet ik dan ook nog de smarttube voorzien?

Dat mag, maar is niet verplicht. Als je het doet, dan moet het volgens de richtlijnen van Proximus.

Vaganzza schreef:weet iemand hoeveel ruimte die smarttube inneemt in een buis van 50mm? Hoe dik is die smarttube eigenlijk, dat vind ik ook nergens.

20 mm x 12 mm, staat in de handleiding.

Garpenlov schreef:We durven niet goed daar in de vloer te boren uit angst voor beschadigingen, alsook hebben we geen extra tegels meer voor die kamer.

Tja, dan is dat een werkje voor een vakman met ervaring. Op het plan zie ik toch dat daar de andere nutsvoorzieningen toekomen. Het lijkt me allemaal wat vreemd dat de nutsleidingen 10 jaar geleden niet met een aansluitbocht en volgens de geldende normen zouden zijn aangelegd.

De andere route met een enkele bochten van 90 graden en niveauverschillen lijken me problematischer, ook véél meer boorwerk en zelfs een schouw die in de weg staat. Eigenlijk zijn voor aansluitkabels van nutsvoorzieningen bochten scherper dan 90 graden not done. Bij glasvezel is een scherpe bocht gewoon uitgesloten want als je verder buigt dan de buigstraal, dan breekt de glasvezel.

Garpenlov
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor Garpenlov » 25 Apr 2020, 17:10

Zo, buisjes & energie bocht aangekocht!

Graven is begonnen en hopelijk tegen woensdag ligt de buis erin!

We gaan de NTP in de garage laten plaatsen(punt a) , er ligt teveel leidingen in de vloer om punt B te proberen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”