Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AgentVortex
Plus Member
Plus Member
Berichten: 212
Lid geworden op: 21 jan 2006, 19:32
Locatie: BE - Antwerp
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hi Userbase community,

Situatie: ik heb sinds geruime tijd hetzelfde dynamisch IP adres (langer dan een maand ondertussen). Ik heb mijn BBOX4 gedurende een achttal uur zonder stroom gezet, maar tot mijn grote verbazing had deze na herstart nog steeds hetzelfde IP.

Vraag: is er iets veranderd in de Proximus policies hieromtrent?

Alvast bedankt en groeten,

AgentVortex
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Net in m'n logs gekeken, ik heb m'n huidig Proximus-IPv4-adres sinds 19/11/2019 18:45 (77 dagen ongoing)
Daarvoor van 03/09/2019 06:15 tot 19/11/2019 18:15 (77 dagen)
Daarvoor van 29/07/2019 14:45 tot 03/09/2019 05:45 (36 dagen)

Je krijgt dus zeker niet elke dag een ander IP-adres (meer).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Was dat vroeger anders?

Anyway, dat hoeft niet om een bewuste policy te gaan.
Dynamic IP betekent, for the record, gewoon dat je geen fixed IP hebt, niet dat het IP gegarandeerd verandert.
In dit geval is de belangrijkste factor de lease time van de DHCP server van de provider, zolang die niet verstreken is of gereset zal je naw altijd hetzelfde IP krijgen.
(Note: iirc gebruikt PPP een andere manier dan DHCP om zijn IPs te verdelen, maar ik kan me niet direct herinneren dewelke; ik neem wel aan dat ze niet zo veel in functionaliteit zullen verschillen).
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Vroeger of eigenlijk heel lang geleden bij Dommel veranderde het IP toch snel, misschien zelfs om de 36h tijdens de disconnect van toen.
Nu bij Orange blijft het ook weken tot maanden hetzelfde.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bij Orange zal dat wss idd zo zijn, want bij Telenet is dat ook zo.
Dat ligt idd aan de DHCP server die het IP adres koppelt aan het mac adres van je router.
Dat maakt wel dat je een change kunt forceren bij TN indien gewenst: gewoon je mac adres wijzigen (enkel bij modem only uiteraard, en desnoods bij mac passthrough maar dat is veel meer werk).
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 04 feb 2020, 22:04, in totaal 1 gewijzigd.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

ik stel bij mij vast dat mijn IP het zelfde blijft zolang ik de B-Box niet herstart.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik stel vast dat mijn IPv4 wijzigt telkens ik een PPPoE reconnect uitvoer .
Provider: Proximus
Modem: Fritz!Box 7590
ITnetadmin schreef:Was dat vroeger anders?
Ja.
  • - heel vroeger was er een geforceerde disconnect na 36u
    - later werd dit om de 96 uur
    - nu is de geforceerde disconnect afgeschaft, jou IPv4 adres blijft dus veel langer hetzelfde
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

Uw modem resetten?

Bij Orange gebeurd wissel van IP als je deze reset via de knop.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Vroeger toen we bij Scarlet zaten was het een truukje om opnieuw een RapidShare of MegaUpload link te kunnen downloaden: zet de modem ff zonder DSL kabel. Dus ja, vroeger was het sneller/anders (toch bij Scarlet).
Mijn EDPnet Fritzbox krijgt ook al maanden hetzelfde IP adres, ondanks reboots, reconnects, ...
Gebruikersavatar
AgentVortex
Plus Member
Plus Member
Berichten: 212
Lid geworden op: 21 jan 2006, 19:32
Locatie: BE - Antwerp
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Bedankt iedereen voor jullie feedback, ik baseerde mij inderdaad op de 96h disconnect welke vroeger in place was.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Probeer eens door tweemaal na elkaar een disconnect te doen.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Ik heb hier bijna een jaar hetzelfde ip adres zie ik (ppp sessie online sinds 03/04/2019)

Via Proximus met 'n fritzbox 7490.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Erik Ruit
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2019, 08:53

Dag,
ik heb continu 2 PPPoE-sessies. Sinds juli 2019 heb ik voor beide sessies een (schijnbaar) vast IP-adres.
Merkwaardig is dat ik begin december eens een PPPoE-sessie verbroken had en nadien een gewijzigd IP-adres kreeg. 3 dagen later stel ik vast dat er rond 1 à 2 uur 'snachts werken waren bij Proximus en dat er geen internetconnectiviteit was. Na de werken kreeg ik wonder boven wonder terug dezelfde 2 IP-adressen toebedeeld die ik al sinds 5 maanden had. Ik begon te vrezen dat ik geschaduwd word.
Wat het onderbreken van de verbinding betreft:
- als je 1 PPPoE sessie hebt, wordt je verbinding om de 36 uur verbroken.
- als je meer dan 1 PPPoE-sessie hebt, werden die verbindingen om de 24 uur verbroken.
- sinds een paar maand werkt proximus met een variabele verbrekingstijd: ipv om de 24 uur precies wordt er verbroken ergens in een window tussen 23u en 27u30. Dit kan je zien als je je verbruik en verbindingstijden gaat natrekken op de Proximus-website.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Wat het onderbreken van sessies betreft:
Zoals hierboven reeds vermeld was het vroeger om de 36u, later om de 96u, en sinds enkele jaren nooit meer.
Wat jij dus vertelt is totaal onjuist :-( .

Wat jij ziet op je verbruik zijn geen sessies, maar verbruiksperiodes (die maximaal 24 uur duren). Dat zijn geen onderbrekingen (tenzij jouw modem natuurlijk zelf sessies onderbreekt)!
verbruik vast internet.png
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
AgentVortex
Plus Member
Plus Member
Berichten: 212
Lid geworden op: 21 jan 2006, 19:32
Locatie: BE - Antwerp
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik heb hiervoor eens navraag gedaan bij Proximus (via FB Messenger op de officiële pagina):

De operator wist mij te vertellen dat ze bezig zijn met de uitrol van een nieuwe infrastructuur waarbij in de toekomst iedereen een vast IP adres zou krijgen. In deze nieuwe situatie zou dit IP adres gelinkt zijn aan de poort waar je op verbonden zit. Een meer technische uitleg kon ik niet krijgen, ik vermoed dat het niet een technieker of network engineer was, mijn mening is dat hij deze info uit een support ticket kreeg.

Je modem herstarten zou dus niet meer helpen om een nieuw IP adres te verkrijgen.

Heeft iemand van jullie hier al soortgelijke communicatie over mogen ontvangen?

Wat vinden jullie van deze nieuwe manier van werken?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

En is dat een probleem?
Er zijn mensen die (veel) geld geven voor een vast IP ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
AgentVortex
Plus Member
Plus Member
Berichten: 212
Lid geworden op: 21 jan 2006, 19:32
Locatie: BE - Antwerp
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Uiteraard is dat geen probleem, en ik kan mij verschillende toepassingen voorstellen waar dit handig zou uitkomen ;-)

Vind het gewoon vreemd, die plotselinge change in policy, zeker gezien het feit dat dit inderdaad als een betalende service kan aanschouwd worden.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

zou het niet eerder zijn dat iedereen een fixed intern ip krijgt en er per kaart in de ROP 1 extern IP gebruikt gaat worden?
alles achter CGNAT, elk fixed intern ip een poortje of 10 om toepassingen naar binnen te forwarden.
Gebruikersavatar
AgentVortex
Plus Member
Plus Member
Berichten: 212
Lid geworden op: 21 jan 2006, 19:32
Locatie: BE - Antwerp
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Splitter schreef:zou het niet eerder zijn dat iedereen een fixed intern ip krijgt en er per kaart in de ROP 1 extern IP gebruikt gaat worden?
alles achter CGNAT, elk fixed intern ip een poortje of 10 om toepassingen naar binnen te forwarden.
Lijkt mij de meest plausibele logische uitleg te zijn.
Misschien dat hier Proximus medewerkers actief zijn die hier wat meer info zouden kunnen verschaffen?
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Laat ons hopen dat je dat toch zelf terug kan aanpassen naar een echt IPv4 adres dan...
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

Splitter schreef:zou het niet eerder zijn dat iedereen een fixed intern ip krijgt en er per kaart in de ROP 1 extern IP gebruikt gaat worden?
alles achter CGNAT, elk fixed intern ip een poortje of 10 om toepassingen naar binnen te forwarden.
Hoe gaat dat dan in zijn werk met port-forwarding?

Dat lijkt me toch niet echt mogelijk te zijn dat zowel ik als mijn buur die op dezelfde rop zitten, en hetzelfde extern ip krijgen, tegelijk poort 80 kunnen open zetten om een webserver te draaien.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 744
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 429 keer
Bedankt: 28 keer

heist_175 schreef:Mijn EDPnet Fritzbox krijgt ook al maanden hetzelfde IP adres, ondanks reboots, reconnects, ...
Hier krijg ik wel altijd een ander IP adres na een reboot bij EDPnet VDSL + Fritzbox.


Weet iemand hoe het ziet bij glasvezel van Proximus/EDPnet? Kun je daar een nieuw IP adres krijgen door de modem(?) te herstarten?
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vanwege mijn aanslepende problemen met mijn internetverbinding (*) heb ik uitvoerige documentatie gemaakt van mijn internetverbinding.

Ik zie dat mijn IPv4 adres tussen vele keren herverbinden lang gelijk blijft maar wel toch eens kan veranderen. In deze periode had ik verlies van syncro en herverbinden vele keren per dag.

Op 25/06/2020 had ik IPv4 adres "A" en IPv6 "A"
Op 01/07/2020 had ik IPv4 adres "A" en IPv6 "A"
Op 08/07/2020 had ik IPv4 adres "A" en IPv6 "A"
Op 10/07/2020 had ik IPv4 adres "A" en IPv6 "A"
Op 12/07/2020 had ik IPv4 adres "A" en IPv6 "A"
Op 18/07/2020 had ik IPv4 adres "B" en IPv6 "A"
Op 29/07/2020 had ik IPv4 adres "C" en IPv6 "A"
Op 29/07/2020 had ik IPv4 adres "D" en IPv6 "A"
Op 29/07/2020 had ik IPv4 adres "E" en IPv6 "A"
Op 29/07/2020 had ik IPv4 adres "F" en IPv6 "A" -> 4 verschillende ipadressen IPv4 op één dag

.... en hier was ik het beu om in mijn logs te neuzen.

Mijn IPv6-adres van vandaag 08/09/2020 is gelijk aan dat van 25/06/2020. Technisch EDPnet VDSL XL

(*) gisteren heeft Proximus nog een interventie gedaan, nu DSL actief sinds: 1 dag, 4 uur, 17 minuten ....misschien is het gedaan met mijn internetproblemen ... waarden zien er goed uit, geen lijnfouten ...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Trojan schreef:
Splitter schreef:zou het niet eerder zijn dat iedereen een fixed intern ip krijgt en er per kaart in de ROP 1 extern IP gebruikt gaat worden?
alles achter CGNAT, elk fixed intern ip een poortje of 10 om toepassingen naar binnen te forwarden.
Hoe gaat dat dan in zijn werk met port-forwarding?

Dat lijkt me toch niet echt mogelijk te zijn dat zowel ik als mijn buur die op dezelfde rop zitten, en hetzelfde extern ip krijgen, tegelijk poort 80 kunnen open zetten om een webserver te draaien.
het is dan ook nooit pxm hun bedoeling geweest dat je servers draait op de particuliere abbo's.
momenteel als je aangeeft "de lage poorten" open te willen (via myproximus) krijg je gewoon nog een niet-CGNAT ip.
de "gewone" port forwardings zullen dan gebruik maken van PCP (https://en.wikipedia.org/wiki/Port_Control_Protocol).
ik denk dat je dan een paar poorten krijgt die "voor jou" zijn, en misschien in typisch belgische stijl zal het wel zijn: meer poorten? meer betalen!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Roygenz schreef:Laat ons hopen dat je dat toch zelf terug kan aanpassen naar een echt IPv4 adres dan...
Het is toch al langer dat Proximus CGNAT toepast op vaste (VDSL2) lijnen.
Klanten die op CGNAT staan, kunnen dit eenvoudig via "Mijn Proximus" aangeven dat ze een publiek IPv4 adres willen.
Splitter schreef:de "gewone" port forwardings zullen dan gebruik maken van PCP
Ik denk dat PCP nog verre toekomstmuziek is
Zelfs in Duitsland, waar er al jaren geen publieke IPv4's meer gegeven wordt aan residentiële klnaten (DS-Lite), is PCP bij mijn weten nog niet geïmplementeerd.
De Fritz!Box ondersteunt wel PCP (indien de provider het ook ondersteunt).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

WalterB1 schreef:Mijn IPv6-adres van vandaag 08/09/2020 is gelijk aan dat van 25/06/2020. Technisch EDPnet VDSL XL
Je IPv6 range (bij edpnet toch) is static ja. Het is de moeite niet echt om voor IPv6 ook dynamische ranges uit te gaan delen.
Je krijgt een /64 voor je modem en die deelt dan een /56 (eigenlijk een /64), of een /48 afhankelijk van het abbo, voor je LAN subnet uit.

Ik heb al van sinds we aangesloten zijn dezelfde range, en dat hoort ook zo.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

Splitter schreef:het is dan ook nooit pxm hun bedoeling geweest dat je servers draait op de particuliere abbo's.
momenteel als je aangeeft "de lage poorten" open te willen (via myproximus) krijg je gewoon nog een niet-CGNAT ip.
de "gewone" port forwardings zullen dan gebruik maken van PCP (https://en.wikipedia.org/wiki/Port_Control_Protocol).
ik denk dat je dan een paar poorten krijgt die "voor jou" zijn, en misschien in typisch belgische stijl zal het wel zijn: meer poorten? meer betalen!
Die poort 80 was maar een voorbeeld.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Trojan schreef:Die poort 80 was maar een voorbeeld.
ja, maar dat zal wel voor alles opgaan hoor...
"oh je wil een vpn? sja, bijbetalen voor een fixed ip dan aub, 25 euro erbij"
ik had ergens in 2007 al voorspeld dat we zouden gaan betalen voor reclame te ontwijken en dat is zo toch al voor een goed deel (goede adblockers buiten beschouwing gelaten dan wel), dus ik denk niet dat ik er ver naast zit met het "je hebt een open poort nodig, je mag bijbetalen" idee.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”