Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Gebruikersavatar
AgentVortex
Plus Member
Plus Member
Berichten: 211
Lid geworden op: 21 Jan 2006
Locatie: BE - Antwerp
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor AgentVortex » 04 Feb 2020, 18:40

Hi Userbase community,

Situatie: ik heb sinds geruime tijd hetzelfde dynamisch IP adres (langer dan een maand ondertussen). Ik heb mijn BBOX4 gedurende een achttal uur zonder stroom gezet, maar tot mijn grote verbazing had deze na herstart nog steeds hetzelfde IP.

Vraag: is er iets veranderd in de Proximus policies hieromtrent?

Alvast bedankt en groeten,

AgentVortex

Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16012
Lid geworden op: 18 Feb 2003
Twitter: meon
Locatie: Bree
Bedankt: 594 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 508 keer
Contact:

Re: Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor meon » 04 Feb 2020, 20:22

Net in m'n logs gekeken, ik heb m'n huidig Proximus-IPv4-adres sinds 19/11/2019 18:45 (77 dagen ongoing)
Daarvoor van 03/09/2019 06:15 tot 19/11/2019 18:15 (77 dagen)
Daarvoor van 29/07/2019 14:45 tot 03/09/2019 05:45 (36 dagen)

Je krijgt dus zeker niet elke dag een ander IP-adres (meer).

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7786
Lid geworden op: 28 Jan 2012
Bedankt: 574 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 132 keer

Re: Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor ITnetadmin » 04 Feb 2020, 21:02

Was dat vroeger anders?

Anyway, dat hoeft niet om een bewuste policy te gaan.
Dynamic IP betekent, for the record, gewoon dat je geen fixed IP hebt, niet dat het IP gegarandeerd verandert.
In dit geval is de belangrijkste factor de lease time van de DHCP server van de provider, zolang die niet verstreken is of gereset zal je naw altijd hetzelfde IP krijgen.
(Note: iirc gebruikt PPP een andere manier dan DHCP om zijn IPs te verdelen, maar ik kan me niet direct herinneren dewelke; ik neem wel aan dat ze niet zo veel in functionaliteit zullen verschillen).

decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 Jan 2007
Locatie: Brabant
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer

Re: Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor decat » 04 Feb 2020, 21:28

Vroeger of eigenlijk heel lang geleden bij Dommel veranderde het IP toch snel, misschien zelfs om de 36h tijdens de disconnect van toen.
Nu bij Orange blijft het ook weken tot maanden hetzelfde.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7786
Lid geworden op: 28 Jan 2012
Bedankt: 574 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 132 keer

Re: Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor ITnetadmin » 04 Feb 2020, 22:03

Bij Orange zal dat wss idd zo zijn, want bij Telenet is dat ook zo.
Dat ligt idd aan de DHCP server die het IP adres koppelt aan het mac adres van je router.
Dat maakt wel dat je een change kunt forceren bij TN indien gewenst: gewoon je mac adres wijzigen (enkel bij modem only uiteraard, en desnoods bij mac passthrough maar dat is veel meer werk).
Laatst gewijzigd door ITnetadmin op 04 Feb 2020, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4213
Lid geworden op: 05 Jun 2011
Bedankt: 272 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer

Re: Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor jackho » 04 Feb 2020, 22:04

ik stel bij mij vast dat mijn IP het zelfde blijft zolang ik de B-Box niet herstart.

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 15358
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2696 keer
Recent bedankt: 20 keer
Uitgedeelde bedankjes: 735 keer
Contact:

Re: Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor philippe_d » 04 Feb 2020, 22:38

Ik stel vast dat mijn IPv4 wijzigt telkens ik een PPPoE reconnect uitvoer .
Provider: Proximus
Modem: Fritz!Box 7590

ITnetadmin schreef:Was dat vroeger anders?

Ja.
    - heel vroeger was er een geforceerde disconnect na 36u
    - later werd dit om de 96 uur
    - nu is de geforceerde disconnect afgeschaft, jou IPv4 adres blijft dus veel langer hetzelfde
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/20 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.19-78144 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Gebruikersavatar
TheCeet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 Apr 2018
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Re: Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor TheCeet » 05 Feb 2020, 07:00

Uw modem resetten?

Bij Orange gebeurd wissel van IP als je deze reset via de knop.
iPhone 11 Pro: Proximus Smart Ent Comfort
ISP: Afbeelding edpnet FiberXL

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8519
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 638 keer
Recent bedankt: 20 keer
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer

Re: Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor heist_175 » 05 Feb 2020, 08:01

Vroeger toen we bij Scarlet zaten was het een truukje om opnieuw een RapidShare of MegaUpload link te kunnen downloaden: zet de modem ff zonder DSL kabel. Dus ja, vroeger was het sneller/anders (toch bij Scarlet).
Mijn EDPnet Fritzbox krijgt ook al maanden hetzelfde IP adres, ondanks reboots, reconnects, ...

Gebruikersavatar
AgentVortex
Plus Member
Plus Member
Berichten: 211
Lid geworden op: 21 Jan 2006
Locatie: BE - Antwerp
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor AgentVortex » 05 Feb 2020, 08:23

Bedankt iedereen voor jullie feedback, ik baseerde mij inderdaad op de 96h disconnect welke vroeger in place was.

Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2413
Lid geworden op: 18 Dec 2004
Locatie: 053 Aalst
Bedankt: 159 keer
Uitgedeelde bedankjes: 451 keer

Re: Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor cptKangaroo » 05 Feb 2020, 18:21

Probeer eens door tweemaal na elkaar een disconnect te doen.

Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 816
Lid geworden op: 27 Apr 2006
Locatie: 51RUI0
Bedankt: 51 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Contact:

Re: Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor Roygenz » 05 Feb 2020, 18:56

Ik heb hier bijna een jaar hetzelfde ip adres zie ik (ppp sessie online sinds 03/04/2019)

Via Proximus met 'n fritzbox 7490.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Chromecast & Netflix
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: WeePee (incoming) - Freevoipdeal (outgoing)
- MOBILE: Proximus Intense 8GB

Erik Ruit
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 Feb 2019

Re: Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor Erik Ruit » 10 Feb 2020, 21:01

Dag,
ik heb continu 2 PPPoE-sessies. Sinds juli 2019 heb ik voor beide sessies een (schijnbaar) vast IP-adres.
Merkwaardig is dat ik begin december eens een PPPoE-sessie verbroken had en nadien een gewijzigd IP-adres kreeg. 3 dagen later stel ik vast dat er rond 1 à 2 uur 'snachts werken waren bij Proximus en dat er geen internetconnectiviteit was. Na de werken kreeg ik wonder boven wonder terug dezelfde 2 IP-adressen toebedeeld die ik al sinds 5 maanden had. Ik begon te vrezen dat ik geschaduwd word.
Wat het onderbreken van de verbinding betreft:
- als je 1 PPPoE sessie hebt, wordt je verbinding om de 36 uur verbroken.
- als je meer dan 1 PPPoE-sessie hebt, werden die verbindingen om de 24 uur verbroken.
- sinds een paar maand werkt proximus met een variabele verbrekingstijd: ipv om de 24 uur precies wordt er verbroken ergens in een window tussen 23u en 27u30. Dit kan je zien als je je verbruik en verbindingstijden gaat natrekken op de Proximus-website.

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 15358
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2696 keer
Recent bedankt: 20 keer
Uitgedeelde bedankjes: 735 keer
Contact:

Re: Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor philippe_d » 10 Feb 2020, 23:22

Wat het onderbreken van sessies betreft:
Zoals hierboven reeds vermeld was het vroeger om de 36u, later om de 96u, en sinds enkele jaren nooit meer.
Wat jij dus vertelt is totaal onjuist :-( .

Wat jij ziet op je verbruik zijn geen sessies, maar verbruiksperiodes (die maximaal 24 uur duren). Dat zijn geen onderbrekingen (tenzij jouw modem natuurlijk zelf sessies onderbreekt)!

verbruik vast internet.png
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/20 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.19-78144 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Gebruikersavatar
AgentVortex
Plus Member
Plus Member
Berichten: 211
Lid geworden op: 21 Jan 2006
Locatie: BE - Antwerp
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor AgentVortex » 5 dagen 8 uur 43 minuten geleden (30 Mei 2020, 20:54)

Ik heb hiervoor eens navraag gedaan bij Proximus (via FB Messenger op de officiële pagina):

De operator wist mij te vertellen dat ze bezig zijn met de uitrol van een nieuwe infrastructuur waarbij in de toekomst iedereen een vast IP adres zou krijgen. In deze nieuwe situatie zou dit IP adres gelinkt zijn aan de poort waar je op verbonden zit. Een meer technische uitleg kon ik niet krijgen, ik vermoed dat het niet een technieker of network engineer was, mijn mening is dat hij deze info uit een support ticket kreeg.

Je modem herstarten zou dus niet meer helpen om een nieuw IP adres te verkrijgen.

Heeft iemand van jullie hier al soortgelijke communicatie over mogen ontvangen?

Wat vinden jullie van deze nieuwe manier van werken?

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 15358
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2696 keer
Recent bedankt: 20 keer
Uitgedeelde bedankjes: 735 keer
Contact:

Re: Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor philippe_d » 5 dagen 7 uur 24 minuten geleden (30 Mei 2020, 22:13)

En is dat een probleem?
Er zijn mensen die (veel) held geven voor een vast IP ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/20 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.19-78144 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Gebruikersavatar
AgentVortex
Plus Member
Plus Member
Berichten: 211
Lid geworden op: 21 Jan 2006
Locatie: BE - Antwerp
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor AgentVortex » 5 dagen 7 uur 22 minuten geleden (30 Mei 2020, 22:15)

Uiteraard is dat geen probleem, en ik kan mij verschillende toepassingen voorstellen waar dit handig zou uitkomen ;-)

Vind het gewoon vreemd, die plotselinge change in policy, zeker gezien het feit dat dit inderdaad als een betalende service kan aanschouwd worden.

Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3912
Lid geworden op: 10 Mar 2010
Bedankt: 399 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer

Re: Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor Splitter » 5 dagen 7 uur 17 minuten geleden (30 Mei 2020, 22:20)

zou het niet eerder zijn dat iedereen een fixed intern ip krijgt en er per kaart in de ROP 1 extern IP gebruikt gaat worden?
alles achter CGNAT, elk fixed intern ip een poortje of 10 om toepassingen naar binnen te forwarden.
ooit zal hier iets nuttigs staan

Gebruikersavatar
AgentVortex
Plus Member
Plus Member
Berichten: 211
Lid geworden op: 21 Jan 2006
Locatie: BE - Antwerp
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor AgentVortex » 5 dagen 7 uur 3 seconden geleden (30 Mei 2020, 22:37)

Splitter schreef:zou het niet eerder zijn dat iedereen een fixed intern ip krijgt en er per kaart in de ROP 1 extern IP gebruikt gaat worden?
alles achter CGNAT, elk fixed intern ip een poortje of 10 om toepassingen naar binnen te forwarden.


Lijkt mij de meest plausibele logische uitleg te zijn.
Misschien dat hier Proximus medewerkers actief zijn die hier wat meer info zouden kunnen verschaffen?

Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 816
Lid geworden op: 27 Apr 2006
Locatie: 51RUI0
Bedankt: 51 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Contact:

Re: Al geruime tijd hetzelfde dynamisch Proximus IP

Berichtdoor Roygenz » 2 dagen 14 uur 13 minuten geleden (02 Jun 2020, 15:23)

Laat ons hopen dat je dat toch zelf terug kan aanpassen naar een echt IPv4 adres dan...
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Chromecast & Netflix
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: WeePee (incoming) - Freevoipdeal (outgoing)
- MOBILE: Proximus Intense 8GB


Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten