Proximus Wave (One SSID) - was: wijzigen SSID en kanaal

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Dag iedereen,

Oftewel ben ik heel dom geworden, oftewel heeft Proximus het weer ingewikkeld gemaakt.
Ik heb een bbox3 in een studio (1 kamer), maar tegenwoordig is de WiFi niet stabiel (ondanks maar 2 meter zonder obstructies). Ik wou eens kijken naar de instellingen op de bbox3, en het volgende valt op:
  • Zowel 2.4Ghz als 5.0Ghz staan aan en hebben dezelfde naam WiFi-2.4-xxxxx. Ik vermoed dat dit de reden is waarom de WiFi regelmatig wegvalt. Er staat ook One SSID bovenaan (zie bijlage).
  • Ik kan maar één gezamelijke naam configureren, niet per frequentie apart.
  • Het lukt mij niet op de kanalen aan te passen (want het huidige kanaal is niet optimaal)
Wie kan mij helpen met het aanpassen van de WiFi SSID en de kanalen? Ik zou graag een verschillende naam hebben voor 2.4Ghz en 5.0Ghz, alsook een verschillend kanaal voor de 2.4 Ghz. Of kan je dat tegenwoordig niet meer doen met een Bbox3?

Alvast bedankt.

Update 1

Ondertussen al gevonden dat dit nieuwe ding blijkbaar Proximus Wave heet:
Bijlagen
wifi.png
bbox_overview.png
Laatst gewijzigd door philippe_d 16 sep 2019, 21:48, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Topictiele gewijzigd
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vind de mod response in dat tweede topic beangstigend:
Met welk toestel heb je dit probleem? Ik zie 2x eenzelfde smartphone op jouw wifi, als het één van die twee is, kan je me het MAC adres (als je deze weet vinden) daarvan via privébericht doorsturen?
Maw de forum mods kunnen daar al in jouw netwerk snuffelen; ik vraag me dan serieus af wie dat ook nog kan.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

ITnetadmin schreef:Maw de forum mods kunnen daar al in jouw netwerk snuffelen; ik vraag me dan serieus af wie dat ook nog kan.
Meer zelfs, hij kon dus blijkbaar ook de configuratie aanpassen. Maw, lijkt het me iemand van support te zijn die er blijkbaar ook nog even het forum-moderatorschap bijneemt.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Zonder weer een flamewar te willen veroorzaken omtrent modem-only of HGW: da's de reden waarom ik een modem zo kaal mogelijk wil hebben: een kabelmodem om het signaal van coax op UTP te krijgen, een VDSL-modem om het DSL-signaal op UTP te krijgen, ...
Hoe mijn netwerk er uit ziet, al dan niet met IoT of niet, gaat mijn provider niets aan. En 's nachts gaat de WiFi gewoon automatisch uit.
Computer(k)nul
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

@driesve Proximus medewerker op de helpdesk 080022800 heeft "One SSID" op mijn vraag uitgeschakeld.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Vraag mij af of alle apparaten nog gaan connecteren, vermits sommige enkel werken als je Smartphone ook met de 2.4 Ghz WiFi verbonden is.
Vb is hier een Wifi camera en een Mr Handsfree speaker, die werken enkel met 2.4 Ghz.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Dankjewel, Jackho. Ik heb het al via sociale media gevraagd, maar nog geen antwoord.

Sinna, ik ben akkoord. Dit is een tijdelijke oplossing. Op termijn ga ik verhuizen en daar ga ik een eigen router en eigen access point(s) installeren, dan zijn deze grappen van Proximus verleden tijd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

lacer schreef:Vraag mij af of alle apparaten nog gaan connecteren, vermits sommige enkel werken als je Smartphone ook met de 2.4 Ghz WiFi verbonden is.
Waarom zou een device niet naar 2.4GHz connecteren als de smartphone verbonden is met 2.4GHz ?! De 2 hebben toch niets met elkaar te maken ?!
Ik gebruik thuis zelf ook afzonderlijke SSIDs voor 2.4 vs 5 GHz en nooit problemen mee gehad (is wel Telenet, niet Proxiumus). En ik spreek toch over 20+ toestellen.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Ik heb met de helpdesk gebeld, en dat was alles behalve positief. Een heel vriendelijke mens, die alles bij zijn baas heeft nagevraagd.
Helaas kon hij het bij mij niet uitschakelen.
  • Sinds kort is dat systeem verplicht en kan het niet meer uitgeschakeld worden.
  • "Er zijn nog problemen gemeld, maar die kinderziektes zullen er wel uitgaan", zei hij.
  • Ik heb hem alvast gemeld dat de WiFi-connectie sinds de introductie zeer onstabiel is geworden (op mijn laptop), en dat hij dit mag doorgeven aan de verantwoordelijken.
Ik verwacht dus weinig verandering. Ondanks ik van plan was om een eigen router te installeren, vind ik dit geen manier dat je je klanten behandeld.

Het is dus vanaf heden niet meer mogelijk om een aparte SSID te nemen, of om je WiFi-kanalen zelf te kiezen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

driesve schreef:Sinds kort is dat systeem verplicht en kan het niet meer uitgeschakeld worden
Sinna schreef:Zonder weer een flamewar te willen veroorzaken omtrent modem-only of HGW: da's de reden waarom ik een modem zo kaal mogelijk wil hebben: een kabelmodem om het signaal van coax op UTP te krijgen, een VDSL-modem om het DSL-signaal op UTP te krijgen, ...
Hoe mijn netwerk er uit ziet, al dan niet met IoT of niet, gaat mijn provider niets aan. En 's nachts gaat de WiFi gewoon automatisch uit.
Dit dus. Geef de mensen die erom vragen toch de mogelijkheid om zelf de settings te veranderen?

Je hebt 3 opties:
- niets doen en de nukken van Proximus ondergaan
- uw bbox vervangen door een Fritzbox
- Proximus vervangen door EDPnet (met een Fritzbox)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Dan heb ik meer geluk gehad, die deden niet moeilijk om "One SSID" inactief te zetten en tot nu toe staat het nog altijd zo.
In het begin dat er sprake was van "WAVE" heb ik dit nog zelf kunnen uitzetten maar later kon je het niet meer zelf doen.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Na de verhuis ga ik sowieso een eigen router met meerdere access points nemen. De resterende maanden ga ik proberen te overbruggen. Gelukkig heb ik de problemen enkel met de laptop die ik niet continu gebruik.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

heist_175 schreef:Je hebt 3 opties:
- niets doen en de nukken van Proximus ondergaan
- uw bbox vervangen door een Fritzbox
- Proximus vervangen door EDPnet (met een Fritzbox)
4de optie
- AP installeren en het bestaande Wifi netwerk verwijderen uit al uw toestellen. Zo verbinden ze allemaal op uw eigen AP en niet op de wifi van Proximus die bij u problemen geeft.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 953
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 50 keer

Je kan normaal in een BBox3 wifi voor beide frequenties:
  • apart in- en uitschakelen
  • andere en verschillende, of dezelfde*, SSID's toekennen. (het is trouwens standaard ingesteld op WiFi-2.4-xxxx en WiFi-5.0-xxxx)
  • zelf een kanaal kiezen
als je in de velden klikt waar "Wi-Fi 2.4 GHz" en "Wi-Fi 5 GHz" staat.

* hier ben niet 100% zeker van, dacht wel, maar misschien kan iemand anders hier uitsluitsel over geven.
Heppie NY!
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

- apart in- en uitschakelen > JA
- andere en verschillende, of dezelfde*, SSID's toekennen. (het is trouwens standaard ingesteld op WiFi-2.4-xxxx en WiFi-5.0-xxxx) > JA
- zelf een kanaal kiezen > JA
lacer schreef:
Vraag mij af of alle apparaten nog gaan connecteren, vermits sommige enkel werken als je Smartphone ook met de 2.4 Ghz WiFi verbonden is.
Waarom zou een device niet naar 2.4GHz connecteren als de smartphone verbonden is met 2.4GHz ?! De 2 hebben toch niets met elkaar te maken ?!
Ik gebruik thuis zelf ook afzonderlijke SSIDs voor 2.4 vs 5 GHz en nooit problemen mee gehad (is wel Telenet, niet Proxiumus). En ik spreek toch over 20+ toestellen.
Om met je Smartphone met een device te kunnen connecteren moet de WiFi ervan soms verzet worden van 5.0 naar 2.4.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Ernie schreef:Je kan normaal in een BBox3 wifi voor beide frequenties:
  • apart in- en uitschakelen
  • andere en verschillende, of dezelfde*, SSID's toekennen. (het is trouwens standaard ingesteld op WiFi-2.4-xxxx en WiFi-5.0-xxxx)
  • zelf een kanaal kiezen
als je in de velden klikt waar "Wi-Fi 2.4 GHz" en "Wi-Fi 5 GHz" staat.

* hier ben niet 100% zeker van, dacht wel, maar misschien kan iemand anders hier uitsluitsel over geven.
Gelden die drie punten ook nog als de optie "one SSID" actief staat, normaal heb je dan toch maar één SSID (default: WiFi-2.4-xxxx) voor beide banden waarvan je wel het SSID kan veranderen
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ernie schreef:Je kan normaal in een BBox3 wifi ...
Misschien moet je schrijven: "je kon" normaal ...
Als ik het goed begrijp wordt deze "feature" in fasen uitgerold (nieuwe B-box firmware?).

Het verwarrende is dat automatisch de SSID van de 2.4GHZ band genomen wordt als de "One SSID" naam.
En gezien dit bij de BBox standard "WiFi-2.4-xxxx" noemt (tenzij je de naam zelf hebt gewijzigd), denken de mensen nu verkeerdelijk dat Wave enkele 2.4 GHz is, en dat hun 5GHz signaal uitgeschakeld werd.
Eigenlijk grappig, een 5GHz SSID met de naam "WiFi-2.4-xxxx" :-D .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Klopt. Je kunt zelfs 5Ghz niet uitschakelen. Ik heb 5Ghz niet echt nodig, ik wil vooral een stabiele verbinding op 2 meter van de bbox, de snelheid van 2.4Ghz is voldoende.

Het naam is inderdaad WiFi-2.4-xxxx. Je kunt die wel nog wijzigen, maar het is voor zowel 2.4 als 5Ghz. Ik vind het ook erg dat je de kanalen niet meer kunt kiezen. De auto-detectie is toch niet ideaal bij mij (niet dat het uitmaakt voor 2 meter).
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 953
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 50 keer

Kan je die 'One SSID' niet uitschakelen en daardoor alsnog op de oude manier werken?
Heppie NY!
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Nee, er is geen optie om dat uit te schakelen. Ik heb ook gebeld naar de helpdesk en ze zeiden dat het niet uitgeschakeld kan worden. Ik heb het ook op sociale media gevraagd, maar nog geen antwoord.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Er is wél een optie om onessid uit te schakelen
Ik heb het namelijk gisteren zelf gedaan. 9
Reden: ik zag dat mijn WiFi kanaal op 2,4 niet ideaal stond want overlappend met de buren.

Na uitschakeling van onessid, kan je opnieuw zelf de kanalen kiezen, wat altijd beter is dan de automatische selectie.

Het 5GHz kanaal kan je ook nog uitschakelen.


Screenshot:

Screenshot_20190916_232613.jpg
Screenshot_20190916_232639.jpg
Screenshot_20190916_233326.jpg
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Ik kan met One SSID de kanalen ook nog kiezen.
Wat voor een model B-Box3 heb je eigenlijk?
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Ik kan de kanalen niet meer kiezen met One SSID, of de opties zijn extreem verborgen. Ik kan mij wel enkel aanmelden als "User".

Zo ziet mijn overzichtspagina er uit:
modem_overview.png
modem_overview.png (30.03 KiB) 4635 keer bekeken
Als ik op One SSID klik, dan krijg ik het volgende overzicht:
one_ssid_settings.png
Dit is extreem verwarrend, want er staan twee SSID. Op deze pagina kan je niets wijzigen, alles is uitgeschakeld.

Bij de WiFi-settings kan je wel de naam van je WiFi wijzigen en de beveiliging, maar meer niet:
wifi_settings.png
Hieronder de info van mijn modem:
modem_info.png
modem_info2.jpg
Ter info: tijdens het typen van dit bericht, ben ik drie keer mijn WiFi-connectie verloren (oa tijdens het uploaden). Binnenkort eens een tijdelijke kabel van twee meter leggen en na de verhuis een eigen access point, want dit is niet werkbaar.

@fvhbrugge: hoe heb jij One SSID kunnen uitschakelen? Heb jij dezelfde software-versie?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Op de BBOX3-S van Sagemcom kan je dus wél aanpassen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Dit klopt ik heb een Sagemcom en kan dus zoals ik reeds gezegd heb, nog alles aanpassen als One SSID actief staat, zowel voor 2.4 en 5.0.
bv. kanaal veranderen en wifi uitschakelen ook.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

driesve schreef: @fvhbrugge: hoe heb jij One SSID kunnen uitschakelen? Heb jij dezelfde software-versie?
Softwareversie17.3.09.1A

Onessid uitschakelen :
Klik op het tandwiel
Screenshot_20190917_201744.jpg
Klik onderaan rechts op OK

Voila uitgeschakeld.
Bijlagen
Screenshot_20190917_201834.jpg
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 17 sep 2019, 20:22, in totaal 4 gewijzigd.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Wat info van Proximus:
ThomasP schreef: We zijn inderdaad langzaamaan begonnen met One SSID. Een 'soft launch' als het ware. Momenteel hebben we OneSSID enkel geactiveerd voor klanten die enkel 2.4Ghz gebruiken (en dus niet de 5.0GHz). Om geen impact te hebben, hebben we voorlopig de One SSID genoemd naar het 2.4Ghz netwerk zodat er geen impact is naar de toestellen.

In een volgende fase, welke spoedig zal komen, is er een communicatie gepland waar je zelf dan OneSSID kan activeren (via een webpagina en niet b-box GUI), welke dan een duidelijkere naam zal krijgen (geen verwijzing meer naar de frequentieband).

Voorlopig is One SSID dus enkel actief voor klanten die enkel 2.4Ghz gebruiken en dit enkel voor de Techniclor b-boxen (ac versie). We zijn deze week ook gestart met het Sagemcom type. Deze uitrol loopt nog tot Oktober. Met beide versies moet het mogelijk zijn de One SSID uit te schakelen via de GUI van de b-box (192.168.1.1). De 'wave' button zal tevens ook een andere naam krijgen.
bijkomende vraag hierop:
1) enkel bijkomend Sagem Bbox3v+ of ook de andere types?
2) wat indien én 2.4 én 5.0 gebruikt wordt maar bv. de toestellen op 5.0 tijdelijk uitgeschakeld zijn, wordt One SSID dan bv. 's nachts door jullie toch automatisch geïmplementeerd?

Antwoord hierop van ThomasP:
1) Sagemcom 3v+ is ook inbegrepen.
2) Er is een monitoring gebeurd van 2 weken. Dit was enkel voor deze fase waarbij we uitrollen naar 2.4 only. Indien er in deze periode geen 5.0Ghz hebt gebruikt, wordt de One SSID geactiveerd. Dit is enkel voor deze fase van de uitrol. In de latere fase dien je zelf de OneSSID te activeren.

Op de vraag of het in de toekomst zal mogelijk blijven om One SSID uit te schakelen.
Was het antwoord:
Het is de bedoeling dat je altijd de One SSID kan in/uit schakelen.
Momenteel is dit via de toggle button in de GUI 'WAVE' of 'One SSID' (afhankelijk van de FW), in de toekomst is het allemaal 'One SSID'
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

fvhbrugge schreef:Klik onderaan rechts op OK
Dankjewel. Mijn One SSID is toch uitgeschakeld.
Het was mij niet duidelijk dat je met "OK" One SSID kunt uitschakelen. Ik vond dit een vrij verwarrend scherm.

Ondanks de beweringen van de Proximus helpdesk, is het dus wel gelukt om One SSID uit te schakelen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Ik vraag mij dikwijls af of het probleem ook niet ligt in het feit dat de het personeel bij de outsourced call centers vaak minder op de hoogte zijn?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”