problemen internet

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Rubenvd97
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2019, 12:34
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Goeiemiddag,

Ik ben klant bij Proximus en wij hebben thuis een Tuttimus pack.
Volgens deze Tuttimus pack zouden wij dus max 100Mbps downloadsnelheid kunnen bereiken en max 15 Mbps uploadsnelheid.
Nu hebben wij hier nooit echt problemen mee gehad, tot een moment in januari dat er een straat naast ons helemaal opgebroken werd en vernieuwd. Sindsdien hebben wij frequente problemen met internet, het valt makkelijk 5 tot 10 keer uit per dag voor enkele minuten.
Ook is onze gemiddelde downloadsnelheid verlaagt naar om en bij de 10 Mbps en uploadsnelheid ligt rond de 3 Mbps (aan de kabel).
Nu, ik ben een fervent gamer en stream ook wel redelijk wat en deze snelheden halen soms het bloed van onder mijn nagels...
Ik heb dit zelf al verschillende keren gemeld bij Proximus en zij claimen dat er een "ergens een kabel beschadigd moet zijn" in die straat waar er dus recent gewerkt is. Ze hebben zelf ook geen idee wanneer dit gecontroleerd en gemaakt zal worden, dit is nu al bijna 6 maand zo...

Ik vraag me dus af wat mijn opties zijn op betere internetsnelheden? (andere provider, eventueel een 4G box of dergelijke...?)

Dank bij voorbaat!
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Voor een andere provider zal je moeten kijken naar een coax boer Telenet of Orange, daar al de rest gebruikt maakt van de defecte telefoonkabel.
4G, daar ga je, denk ik, heel wat meer voor betalen en geen topsnelheden van 100 Mbit DL halen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Rubenvd97 schreef:Ik heb dit zelf al verschillende keren gemeld bij Proximus en zij claimen dat er een "ergens een kabel beschadigd moet zijn" in die straat waar er dus recent gewerkt is. Ze hebben zelf ook geen idee wanneer dit gecontroleerd en gemaakt zal worden, dit is nu al bijna 6 maand zo...
Je maakt je verhaal ook best kenbaar bij jouw burgemeester of gemeentebestuur. Zeker als dit verhaal verband houdt met openbare werken aan een nabijgelegen straat. Het gemeentebestuur onderhoudt ook contacten met de nutsmaatschappijen zoals Proximus. Als het gemeentebestuur druk uitoefent op Proximus zou een herstelling mogelijks sneller uitgevoerd worden.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Het gebeurd wel vaker dat er kabels worden geraakt bij werken zonder dat de aannemer dit meld. Er zal pas iemand herstellingen uitvoeren als een bewoner klaagt. Dan is het vaak zoeken naar de plaats en kan een herstelling pas uitgevoerd worden na enkele weken als de werf vrij is gemaakt.
Een telefoonkabel kan geraakt zijn (enkel pvc mantel defect) en zijn de storingen na enkele weken/maanden merkbaar doordat de kabel meer is gaan oxideren.
Rubenvd97
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2019, 12:34
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ja, heb ondertussen al meermaals contact opgenomen met Proximus en ze kennen het probleem dus. De werf ligt ondertussen ook al vrij van januari, het waren niet echt grootschalige werken. Maar toch vertellen ze mij telkens dat ze geen idee hebben wanneer ze hieraan gaan kunnen werken.

Tevens betwijfel ik zelf of die kabel wel geraakt is, want buurtbewoners die bij Telenet en Orange zitten ervaren geen problemen. Terwijl die kabels toch hetzelfde zijn of toch alleszinds hetzelfde traject afleggen?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Rubenvd97 schreef:Terwijl die kabels toch hetzelfde zijn of toch alleszinds hetzelfde traject afleggen?
Neen! Die kabels hebben niets met elkaar te maken. Coax is aangelegd in de jaren '70. De telefoonkabels zijn véél vroeger aangelegd of op een ander tijdstip vernieuwd. Het zijn écht twee compleet verschillende netwerken. Vaak volgt het Telenet-netwerk zelfs een bovengronds traject via voorgevels of verlichtingspalen.
Vandaar het advies om jouw klacht ook kenbaar te maken aan het gemeentebestuur. Meestal is de gemeente beter op de hoogte omdat ze klachten ontvingen van andere bewoners, toegang hebben tot kabelinformatieplannen en contactpersonen bij de nutsmaatschappijen.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”