Proximus en "weekend-blues"???

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

Enkele maanden geleden heb ik mijn thuisnetwerk volledig ingericht met ubiquiti apparatuur. Hierbij heb ik ook ingesteld dat er om het kwartier een snelheidstest uitgevoerd wordt.
De eerste weken bleef de snelheid schoon constant alle dagen ik kreeg steeds +-85 down en +-15 up en een responstijd van 9 tot 11ms en dit oop elk van de twee vdsl lijnen waarover ik beschik.
Nu constateer ik al enkele weken dat er enkel in het weekend(en ook op feestdagen zoals nu recent 1 mei) grote variaties optreden in de snelheid en responstijd en dit altijd in negatieve zin. De snelheid zakt soms tot 15 down en 5 up en de responstijd gaat naar 20ms en meer.Zo ook dit weekend.Sporadisch valt het internet zelfs uit voor meerdere minuten(1x zelfs een paar uur), dit laatste zo goed als altijd tijdens de nacht van zaterdag op zondag!

Vanaf maandagmorgen is alles terug normaal en tijdens de week stel ik dit verschijnsel nooit vast!

Ik stel mij de vraag of er nog mensen zijn die dit verschijnsel hebben vastgesteld en of ze hier een verklaring voor hebben? zo ja graag info!
Ter info de volledige setup:
Locatie: Sint-Gillis -Dendermonde
2 x proximus internet max met bbox-3, router USG Pro 4 in dual wan configuratie( load balancing over 2 verschillende accounts, de usg doet de ppoe) op lijn 1 zit ook telefoon en tv(deze gaat niet via de usg maar rechtstreeks bedraad naar de 3 decoders). De tweede lijn is enkel internet.
Van de router gaat het naar een 24 poorts switch waaraan nog 3 keer een 8 poorts switch hangt en 3 ap's(2 x AC-LR en 1xAC-Pro).
Er zijn constant een dertigtal clients verbonden een deel via dhcp en een ander deel met vast ip.
De controle gebeurt door een cloud key (1e generatie).

Heeft proximus nu de "weekend blues" of moet ik het ergens anders gaan zoeken? Aangezien in de week alles perfect loopt moet de oorzaak wel verderop bij proximus gezocht worden en niet bij mijn setup of de aansluitingen!
Heeft proximus in het weekend(=veel gebruikers....) soms een capaciteitsprobleem???

Graag jullie mening/feedback.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Dat lijkt op de problemen die een aantal EDPnet klanten hier al hebben gemeld.
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=44&t=55187
:?
Laatst gewijzigd door tb0ne 06 mei 2019, 13:51, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Op welke manier doen jullie die snelheidstesten en wordt dat gerapporteerd?
Is dat specifieke software, scripts, ... ?
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

@tb0ne

bedankt voor de info, ik had het andere topic al eens zien staan maar niet direct de link gelegd. Bij mij beperkt het zich voorlopig alleen tot het weekend en blijkbaar ook op feestdagen(ook opgemerkt op 1 mei....) voor de rest geen problemen.
Ik heb vanaf dat adsl(nu vdsl) beschikbaar was hier in het Dendermondse een aansluiting(volgens een vriend technieker die toendertijd de lijnen aansloot was ik de 2de in de streek :-)) en sinds een tiental jaar zelfs 2 . Altijd zeer goede lijnen en verbinding gehad in feite nu nog maar enkel dat raar verschijnsel dat nu opduikt....
Volgens mijn conclusie is het puur een capaciteitsprobleem daar alle andere infrastructuur op de overige dagen wel normale waarden levert!!

We zullen blijven monitoren, maar als het echt te slecht wordt gaan we wel eens proximus aanspreken hierover...

@meon

ik gebruik daarvoor de snelheidstest die ingebouwd zit in de controler software van ubiquiti. Voor zover ik weet doet deze steeds een meting op een verbinding naar de eigen cloudserver van ubiquiti. Ik ben echter geen IT-er en mijn kennis beperkt zich tot zelfstudie waarbij ik toch al veel praktijkervaring heb opgedaan en volgens vrienden it'ers wel al zeer goed op de hoogte ben en mijn plan kan trekken ....al doende leert men....
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

@meon : je gebruikt gewoon speedtest-cli, je gooit dat in een cron, en zet de output in een database :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

Bij mij is de speedtest van Unifi toch niet echt betrouwbaar hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”