Nieuwe router proximus

boJob
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Nieuwe router proximus

Berichtdoor boJob » 28 Mar 2019, 23:56

Hallo

Ik ben al even opzoek naar een nieuwe router omdat onze bbox-2 het aan het begeven is.
Nu ik zou graag met een eigen router werken, maar blijkbaar is dit slechts in enkele gevallen mogelijk, mijn vraag is waarom is dit het geval?
Een eigen router na de bbox plaatsen zou wel werken, momenteel is de Netgear X4s R7800, de prime candidate om deze taak te vervullen. Wat zou ik moeten doen om dit goed op te stellen, zodat hier geen problemen mee zouden zijn.

Dank bij voorbaat

M_016
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 45 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Re: Nieuwe router proximus

Berichtdoor M_016 » 29 Mar 2019, 01:12

Ter info:
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... outer.html

Indien u met een Netgear wenst te werken zult u deze achter uw Bbox dienen op te stellen
http://www.downloads.netgear.com/files/ ... _UM_EN.pdf bv. p20
Reden: tot op heden zijn enkel "whilelisted modems/modem-routers" toegelaten = Bbox/Obox (Proximus/OLO) en een aantal AVM Fritz!boxen

Advies:
laat Px/OLO uw verouderde Bbox2 (gratis) vevangen door een Bbox3(v+) die VDSL2 vectorised ondersteund
indien u niet tevreden bent over de geboden mogelijkheden van een dergelijke Bbox, schaf u een goedgekeurde AVM Fritz!box aan (en u hebt geen 2e router nodig) of sluit de door u gewenste Netgear aan achter uw nieuwe Bbox3 (2e ppoe sessie), evenwel opgelet met eventueel voorhanden TV-decoders (gemakshalve aansluiten op Bbox en niet de router)

Eventueel indien nodig verder kijken op dit forum op basis van "eigen router", " Fritz!box", "PPPoE sessies"

boJob
Starter
Starter

Berichtdoor boJob » 29 Mar 2019, 18:16

De FRITZ!Box 7530- en 7590 zijn recent gecertificeerd door proximus, moest ik voor één van deze twee gaan, waar moet ik dan opletten bij het opstellen/instellen?

M_016
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor M_016 » 29 Mar 2019, 19:43

@boJob … moeilijke vraag om als dusdanig te beantwoorden

zwart wit gesteld u hoeft in principe op niets speciaals te letten, maar een voorwaarde sine qua non is dat u beschikt over uw (V)DSL login en password
op dit forum is één en ander hierover terug te vinden (maar vrij moeilijk de bomen in het bos terug te vinden bv. van moderator philippe_d)

Misschien kijkt u best op de support-website van edpnet om u een beeld te vormen van wat u zou moeten doen
https://www.edpnet.be/en/support/instal ... /internet/
Uiteraard dient u hierbij (eventueel) de info/keuze EDPnet te vervangen door de info/keuze van uw operator x (Px, Scarlet, …)

P.S.
Ik heb geen IPTV maar begrijp uit berichten op dit forum dat u bv. met Px decoders type v6 zo wie zo een BBox3(v+) nodig hebt om een dergelijke decoder rechtstreeks aan te sluiten

Ter info: Fritz!box manuals
https://en.avm.de/service/manuals/

Succes (maar mijn 1e advies blijft probeer indien mogelijk - en u geen specifieke behoeften zou hebben ) het gewoon met een Bbox3(v+) indien u bij Px zou zitten (dit kost u in principe niets)

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2709 keer
Recent bedankt: 13 keer
Uitgedeelde bedankjes: 740 keer

Berichtdoor philippe_d » 29 Mar 2019, 23:22

boJob schreef:Ik ben al even opzoek naar een nieuwe router omdat onze bbox-2 het aan het begeven is.
Nu ik zou graag met een eigen router werken, maar blijkbaar is dit slechts in enkele gevallen mogelijk, mijn vraag is waarom is dit het geval?
Een eigen router na de bbox plaatsen zou wel werken, momenteel is de Netgear X4s R7800, de prime candidate om deze taak te vervullen. Wat zou ik moeten doen om dit goed op te stellen, zodat hier geen problemen mee zouden zijn.

Uit jouw vraagstelling blijkt duidelijk dat je geen kennis hebt van routers of modems.
Dat is absoluut geen verwijt, maar het toont aan dat je waarschijnlijk geen "speciale wensen" hebt wat betreft je eigen lokaal netwerk.

In dat opzicht is het zinloos om een dure Netgear X4s R7800 aan te schaffen (> 150 EUR). Het advies van M_016 is dus het beste wat je kan doen: de B-box2 vervangen door een B-box3.
Je zal onmiddelijk kunnen genieten van veel hogere snelheden, en de aanschaf van een Netgear X4s R7800 zal voor jou vermoedelijk geen enkele toegevoegde waarde hebben t.o.v wat de B-box3 kan ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/20 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.19-78144 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

boJob
Starter
Starter

Berichtdoor boJob » 30 Mar 2019, 04:26

Uit jouw vraagstelling blijkt duidelijk dat je geen kennis hebt van routers of modems.
Dat is absoluut geen verwijt, maar het toont aan dat je waarschijnlijk geen "speciale wensen" hebt wat betreft je eigen lokaal netwerk.

In dat opzicht is het zinloos om een dure Netgear X4s R7800 aan te schaffen (> 150 EUR). Het advies van M_016 is dus het beste wat je kan doen: de B-box2 vervangen door een B-box3.
Je zal onmiddelijk kunnen genieten van veel hogere snelheden, en de aanschaf van een Netgear X4s R7800 zal voor jou vermoedelijk geen enkele toegevoegde waarde hebben t.o.v wat de B-box3 kan ...

Ik ken inderdaad weinig van routers en dergelijke, neem ik ook zeker niet als verwijt op. Dat gezegd zijnde is het wel iets dat me interesseert en zou ik op termijn graag meer kennis opdoen en de mogelijkheden van het thuisnetwerk hier vergroten en zou ik graag de mogelijkheid hebben om mijn vpn rechtstreeks langs de router te laten gaan al dan niet per device, i.p.v dit op de pc te moeten doen.

Ik kijk eerst naar andere routers dan proximus's eigen bbox, omdat mijn ervaring met de bbox2 allesinds slecht zijn en omdat ik nergens duidelijke specs kan vinden van de bbox 3. De bbox 2 lijkt het aantal aparaten dat vaak tegelijk aangesloten zijn en om (veel) data vragen (streamen, downloaden,...) niet aan te kunnen. Aangezien ik dus nergens specs vond/vindt (ik kan uiteraard niet goed gekeken/ gezocht hebben) van de bbox3/3+ leek het mij een beter idee om opzoek te gaan naar een router waarvan de mogelijkheden wel makkelijk online te vinden zijn. Een ander iets dat mij eerst naar andere routers doet kijken is het feit dat de router momenteel op een op z'n zachts gezegd niet zo ideale plaats staat, en er momenteel geen mogelijkheid is deze te verplaatsen. Het bereik is door gewapend beton ook verre van ideaal.

Dat gezegd zijnde apprecieer ik het advies dat hier gegeven is enorm, en valt het zeker niet in dove mans oren, alle opties liggen momenteel nog open, ik ben vooral opzoek naar de beste optie, voor mijn huisgenoten en mezelf.

M_016
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor M_016 » 30 Mar 2019, 10:57

@boJob
Bbox2 is totaal verouderd en wordt voor zover mij bekend op eenvoudige vraag uwentwege door Proximus vervangen door een Bbox3(V+)
bv.
Bbox2 ondersteunt enkel WiFi b/g 2.4 MHz en dus +/- beperkt tot 20 Mbps in WiFi, ondersteunt Vdsl2 maar geen Vdsl2 vectoring, geen Gigabit-poorten …
Bbox3 ondersteunt WiFi 2.4 en 5.0 WiFi n/ac, Gigabit-poorten, ondersteunt Vdsl2 vectoring (en dus zijn beduidend hogere snelheden mogelijk**)
Maar
Bbox3 is inderdaad een gesloten systeem (enkel beperkte user access weliswaar met mogelijkheden voor port forward
Bbox3 is een Sagemcom product maar de specs zijn aldaar blijkbaar (op dit ogenblik) niet meer terug te vinden
http://support.sagemcom.com/site/be/broadband-access-9/

**:
controleer wat de theoretische snelheid is van uw lijn (als bestaande én als nieuwe klant)
https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspe ... tml#/input
&
last but not least een slecht/excentrisch geplaatste modem/router zal altijd problemen opleveren indien u met WiFi verbindingen wenst te werken
de vraag stelt zich in dat geval in hoeverre u niet beter werkt met "mesh"-oplossingen en/of PLC (achter een Bbox of Fritz!box)

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”