UPS voor B-Box 3V+

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Ik ben sinds kort klant bij Proximus. Tot mijn verbazing werken ze niet (standaard) meer met een klassieke PSTN-lijn, maar verloopt telefonie nu net als bij Telenet via de modem (VOIP). Om mijn B-box 3v+ en de telefoon toch enige tijd online te houden in geval van stroompanne, overweeg ik de aanschaf van een UPS.

Alleen weet ik helemaal niet hoe sterk zoiets moet zijn. Ik heb begrepen dat de meeste van die dingen dienen om in geval van stroomuitval veilig de computer te kunnen afsluiten. Hoe zit het echter met een kleinere verbruiker als een modem?

Iemand die tips kan geven of merken / modellen kan aanraden?

Zelf had ik bv deze al zien staan:

Bedankt!
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb jarenlang deze gebruikt voor een fritzbox: https://www.amazon.de/gp/aw/d/B0006V74K ... CBBQS0XKE7

Werkte perfect. Nu heb ik die setup niet meer nodig. Als je in Leuven woont wil ik je die wel verkopen voor €15. Een nieuwe batterij kost ongeveer €25 als ik het mij nog goed herinner. Maar dat zal ik deze avond eens nakijken.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Bij een stroomuitval zit de straatkast ook zonder stroom, of ben ik nu mis?
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

meon schreef:Of deze nette oplossing: https://www.proximus.be/nl/id_cr_backup ... -3-v-.html
Had ik ook gezien, maar daarstraks meende ik nog "uitverkocht" te zien staan?
In ieder geval is die batterij nog iets duurder dan een basic UPS en bovendien minder universeel inzetbaar. Daarom kijk ik toch liever uit naar iets anders :)
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

Ik gebruik ook bbox 3 v+ met gewoon telefonie, er zit dan wel een spltter op.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Patje schreef:Ik gebruik ook bbox 3 v+ met gewoon telefonie, er zit dan wel een spltter op.
De installateur vertelde mij dat klassieke telefonie op mijn lijn niet beschikbaar was, tenzij op aanvraag. Telefoontoestellen rechtstreeks op de NTP2007 aansluiten, zou niet werken. Mijn b-box hangt wel nog steeds via een splitter op de NTP2007.

Gisteren trouwens gelezen dat Phone Line over IP de standaard is voor nieuwe Familus of Tuttimus abonnementen: link.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

datakiller schreef:Bij een stroomuitval zit de straatkast ook zonder stroom, of ben ik nu mis?
Afhankelijk van hoe het ingericht is. Ik heb indertijd met die brown-out-scenario's dezelfde vraag aan edpnet gesteld (ik neem een VDSL-lijn met SLA bij hen af), maar zij konden er ook niet op antwoorden.
Computer(k)nul
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

In sommige ROP’s zit een UPs.

Bij een panne in de ganse wijk zat ik in ieder geval zonder internet, ups thuis, maar de roo hier had duidelijk geen stroom meer...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Moeilijk kan dat niet zijn hé.
Je koopt een batterij van 12V en een "spanningsverhoger".
Cheap aliexpress regelbaar boost convertertje dat je instelt op bijvoorbeeld 13,... V zodat je batterij bijft float laden, één of meerdere glasbuiszekeringen ter beveiliging, ...
Voor een euro of 3 ben je gesteld (zonder batterij)

De bbox zal er niet van stuk gaan hoor van die beetje hogere spanning, zeker niet omdat er intern toch "spanningsverlagers" zitten.
Ben je er niet gerust ik kan je deze ook nog na de batterij steken zodat je terug mooi 12V hebt maar hier wat verlies, daar wat verlies, 24/24 7/7, ... het kost een beetje meer energie op het einde van de rit.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

honda4life schreef:Moeilijk kan dat niet zijn hé.
Je koopt een batterij van 12V en een "spanningsverhoger".
Cheap aliexpress regelbaar boost convertertje dat je instelt op bijvoorbeeld 13,... V zodat je batterij bijft float laden, één of meerdere glasbuiszekeringen ter beveiliging, ...
Voor een euro of 3 ben je gesteld (zonder batterij)

De bbox zal er niet van stuk gaan hoor van die beetje hogere spanning, zeker niet omdat er intern toch "spanningsverlagers" zitten.
Ben je er niet gerust ik kan je deze ook nog na de batterij steken zodat je terug mooi 12V hebt maar hier wat verlies, daar wat verlies, 24/24 7/7, ... het kost een beetje meer energie op het einde van de rit.
Daar ken ik helaas niks van en ik wil ook geen ongelukken (brand), dus liever een foolproof kant-en-klare oplossing :p
depeje schreef:Ik heb jarenlang deze gebruikt voor een fritzbox: https://www.amazon.de/gp/aw/d/B0006V74K ... CBBQS0XKE7
Hoelang zou zoiets een b-box "live" kunnen houden (gesteld dat de ROP niet zelf is uitgevallen)?
In principe wil ik enkel dat het VOIP-gedeelte "een tijdje" kan blijven draaien, alle andere toestellen (tv, bekabeld en draadloos netwerk) zullen toch uitgeschakeld zijn bij een stroompanne.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Er staat 1 Watt-Stunden (Wattuur) ; dus met een Bbox aan +/- 10 W kom ik op = 6 minuten
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Sinna schreef:Afhankelijk van hoe het ingericht is. Ik heb indertijd met die brown-out-scenario's dezelfde vraag aan edpnet gesteld (ik neem een VDSL-lijn met SLA bij hen af), maar zij konden er ook niet op antwoorden.
Volgens mij heb je alleen een batterij bij een bedrijventerrein.

Hier zou ik bvb Telenet en Proximus in huis kunnen halen om internet te hebben (Telenet zit op een oud net, proximus op het nieuwe).
Maar dit doe ik niet omdat ik denk dat Telenet binnenkort toch overgeschakelt word naar het nieuwe net.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

http://www.bipt.be/public/files/nl/2157 ... 5-2016.pdf

p.6 = zich weinig illusies maken - voor vaste telefonie - bij een (belangrijke) stroomonderbreking
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Rops zijn inderdaad "normaal" uitgerust met batterijen. Echter is dit enkel voor de AGW en niet voor het DSL gedeelte.

Ook betekend niet altijd jouw straat zonder stroom zit dat de rop ook zonder stroom zit of omgekeerd hangt af van hoe en waar deze op het elektriciteitsnet hangt.

Voip is inderdaad nieuwe standaard. Klassieke lijn is enkel nog verkrijgbaar als hier speciefiek naar gevraagd wordt bij bestelling.
Maar op zich is de klassieke ook allang niet meer zo klassiek maar gemoduleerd vanuit de rop (AGW).

Ook zo je perfect je intern telefoonnetwerk kunnen koppelen op de modem via ntp. Daarom ook normaal een zwarte splitter. Je kan van je modem naar 1 van de pstn poorten gaan op de ntp en dan interne bekabeling in de ntp koppelen op de groene klem.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Ik heb in de 11 jaar dat ik hier in centrum Diksmuide woon welgeteld één maal een stroompanne gehad: een hoogspannings-storing in het HV-station in Beerst, waardoor een kwart van de provincie zonder stroom zat. Is die backup tegenwoordig nog zo belangrijk?? Zeker gezien je sowieso een paar uur backup hebt via GSM (alle masten hebben ook tot een paar uur autonomie bij stroomuitval en stralen door naar masten verderop). Inderdaad zit je wijkkast bij stroomuitval ook zonder stroom. Bij PSTN zat je rechtstreeks op de centrale, die dan weer van 'hogerop' gevoed werd...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Mijn excuses voor het bumpen van een antieke topic.
Maar omdat een kennis van me hier ook naar vroeg, leek het me gepast om mijn antwoord hier even bij te plaatsen.
Zodat mensen die in de toekomst hetzelfde zoekt, dit makkelijk terug vindt.



Ik gebruik deze, werkt perfect.
Is bedoeld voor allerlei toestellen maar heeft ook een compatibel stekkertje voor de BBOX (of fritzbox).
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als we dan toch reageren op oude topics: Ik ben al een tijdje aan het denken om zelf een router UPS te bouwen. Genre https://www.instructables.com/DIY-Mini- ... ter-Modem/

Niet bedoeld om lang op batterij te moeten draaien, eerder om korte onderbrekingen op te vangen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Garpenlov schreef:

Ik gebruik deze, werkt perfect.
Is bedoeld voor allerlei toestellen maar heeft ook een compatibel stekkertje voor de BBOX (of fritzbox).
Hoe lang kun je daarmee op batterij draaien? (fritzbox). Voordeel lijkt ook dat je niet meer extra moet omzetten van AC naar DC want dat is al in het accupack gebeurd.

Sluit je er meerdere toestellen op aan?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dat hangt ervan af wat je allemaal doet met de Fritzbox, hoe sterk je de CPU belast (Wifi, VPN, DECT, enz, ...)

Een Fritzbox 7590 verbruikt normaal 9-10 Watt en maximaal 30 Watt.

Dus een batterij van 11.000 mAh zal dus 11 uur meegaan, bij een verbruik van 1A (= 12 Watt), niet?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Die 10 000 mAh zal zoals meestal wel op 3.7V zijn voor ongeveer 37 Wh aan energie.
Daar bovenop wat verliezen door om te zetten naar 12V schat ik dat hij het iets minder dan 3 uur volhoudt.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Zou wel leuk zijn om zo enkele extra apparaten geen netstroom te laten verbruiken als er geen zon is :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

lanadekat schreef:Die 10 000 mAh zal zoals meestal wel op 3.7V zijn voor ongeveer 37 Wh aan energie.
Daar bovenop wat verliezen door om te zetten naar 12V schat ik dat hij het iets minder dan 3 uur volhoudt.
Bedankt voor de correctie.
Max 3 uur zal inderdaad een realistischere verwachting zijn :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Ik heb het helaas zo lang niet kunnen testen (wil uiteraard geen lagere lijnwaardes), maar heb em 10 minuten van netstroom gehaald en trekt de bbox goed.

Let wel op, mijn bbox dient enkel als modem. wifi & router functies zijn niet ingeschakeld.

Dient enkel als ups voor de BBOX in het geval van stroom uitval.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Ik gebruik al jaren standaard APC ups'en. Meestal zo de goedkopere varianten van 550VA van rond de 100 euro.
Deze bevatten allemaal een 12V 7AH lood accu. => Zo heb je 84 Wh

Ik heb 1 UPS voor de server en één voor al het netwerkspul & nas. In beide gevallen heb ik ongeveer een half uur uptime.
Wel maar 1x nut van gehad omwille van een externe oorzaak. Intern gebeurt er wel geregeld een ongelukje waarbij de plon ergens door springt :lol:
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

datakiller schreef:Bij een stroomuitval zit de straatkast ook zonder stroom, of ben ik nu mis?
ik denk dat men hier stroompanne in huis bedoelt, geen algemene stroompanne.... en ik denk dat straatkast ook niet meteen uitvalt bij brownout....
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivm DIY router UPS

Stroom van voeding naar batterij omschakelen met een relais is traag waardoor router kan rebooten. Is op te lossen, maar voegt complexiteit aan circuit toe. Goeie video waarin dit en oplossing aan bod komt:
Schakelen met mosfet zou een betere oplossing zijn, want minder warmte, minder complex. Maar ik heb er geen liggen...

Tijdens zoektocht naar alternatieven kwam ik dit tegen: https://electronics.stackexchange.com/q ... -switching
Niet het eerste schema, maar het tweede halfweg de pagina. Geen relais, geen mosfet... helemaal geen schakelaar eigenlijk. Enkel 2 diodes en een verschil in voltage tussen normale input en batterij, wat er zou voor zorgen dat elektriciteit van het net "prioriteit" krijgt.


Ik ben nu aan het denken om dit te maken:
Afbeelding
  • Negeer de TP4056 even, zal een geschikte charger module zijn (deze), vond gewoon het part niet voor Fritzing.
  • Batterijen zijn 18650 in 2S, goed voor 7,4 à 8V.
  • Voor de output komt nog een DC boost converter (staat nog niet op schema) zodat router altijd zijn 12V krijgt.
Gaat dit werken volgens jullie ?
Bijlagen
ups.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”